DYs priser på IC, konkurranse og "alt som er galt" (splittet fra DY og Dreamliner)

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Endnu en gang PR spin, som medierne gladeligt hopper på. Kjos minder mere og mere om MOL - synd han trækker sig selv ned på dette lave niveau :cry:

Tja, hva er galt med Kjos sin analyse? DY har omtrent halvparten av SKs enhetskostnader i gjennomsnitt. Sikkert ikke urimelig å forvente det samme for IC. At det ikke skjer enda er en annen sak.

Last edited:

Endnu en gang PR spin, som medierne gladeligt hopper på. Kjos minder mere og mere om MOL - synd han trækker sig selv ned på dette lave niveau :cry:
Kanskje du blir overrasket når de kommer i gang :)
Det hadde vært interessant med en nærmere utgreiing om det lave niveau???
DY kan jo ikke starte opp før de har fått fly, og jeg regner med at Kjos ikke kan ta all skyld for forsinkelsene på 787. Når det gjelder prisene, har han vist før at han kan, så vi får se hva det ender med.
Uansett, så skulle det ikke undre meg det minste om dette går bra når de en gang starter!
:fly

Tja, hva er galt med Kjos sin analyse? DY har omtrent halvparten av SKs enhetskostnader i gjennomsnitt. Sikkert ikke urimelig å forvente det samme for IC. At det ikke skjer enda er en annen sak.

IC er en helt anden operation end shorthaul og at påstå man kan operere end 787 til halv pris ift. 330/340 tror jeg ganske enkelt ikke på. Alene kapitalomkostningerne på 787 er betydeligt højere og brændstofforbruget er trods alt ikke voldsomt meget lavere. Det er disse to ting som er de dyreste ved IC produktion.

Hviletid, hotelomkostninger m.v. til crew er der vel ikke meget at spare på ift. andre selskaber.

Men man ved jo aldrig om Kjos har tænkt sig at benytte billig importeret arbejdskraft på IC - det kan selvfølgelig presse omkostningerne ned, men så synes jeg man har et moralsk problem ved at kalde sig et norsk flyselskab.

Han vil uden tivvl komme til at sælge nogle få billetter til 2.000,- pr. stk., men i virkeligheden er det jo gennemsnitsprisen der er interessant - og ikke nogle få lokketilbud. Det er jo noget lavprisselskaberne har lykkes godt med at få folk til at hoppe på. De er nødt til at have en betydelig højere gennemsnitspris for at få en rentabel forretning på IC.

Men uanset, så synes jeg det er pinligt at høre ham sige de samme ting igen og igen - uden at der sker noget i praksis. Det ville klæde ham at undlade at tale om gamle fly, mens hovedparten af hans egen flåde stadig er tudsegammel og forøvrigt har været det al den tid selskabet har eksisteret. I løbet af nogle år, så kommer den tilbage til ham når han har en "gammel" generation fly i hele flåden mens konkurrenterne har den nye generation, der er 15% mere brændstof besparende end hans "gamle" NG'er.

Han burde holde sig for god til at spille dette pinlige Komiske Ali-spil. Hvem der har de nyeste fly kører i bølger, da alle med kendskab til branchen godt ved at man ikke kan skifte hele flåden bare fordi der kommer en ny model.

Det bliver ualmindeligt trættende at høre al den pladder igen og igen... Det ville klæde ham og ikke mindst få ham til at fremstå langt mere seriøs hvis han lod være med det. Jeg synes det er synd han gør det og mister mere og mere for ham hver gang.

Det bliver ualmindeligt trættende at høre al den pladder igen og igen... Det ville klæde ham og ikke mindst få ham til at fremstå langt mere seriøs hvis han lod være med det. Jeg synes det er synd han gør det og mister mere og mere for ham hver gang.

At IC er en helt annen operasjon enn short haul regner jeg det som nokså sikkert at både Kjos og DY er klar over, og det vil overraske meg stort om de ikke har gjort hjemmeleksen sin i forhold til oppstart av IC. Jeg tror ikke de opererer på nivået med "tenk på et tall"...

Kjos har vel også uttalt at det vil bli brukt utenlandsk crew på IC, om jeg nå husker det rett, og om det skaper moralske problemstillinger i forhold til å kalle seg norsk selskap stiller jeg meg vel tvilende til. Det er mange norske selskaper som har betydelig innslag av utenlandsk arbeidskraft uten at det er noen tvil om det er et norsk selskap eller ikke.

Jeg vil kanskje hevde at enkelte per automatikk er negative til utspill som kommer, og spør du rundt omkring (kanskje ikke blant folk som er ansatte i SAS eller DYs andre konkurrenter) så tror jeg man oppfatter ting litt anderledes.

Men uanset, så synes jeg det er pinligt at høre ham sige de samme ting igen og igen - uden at der sker noget i praksis. Det ville klæde ham at undlade at tale om gamle fly, mens hovedparten af hans egen flåde stadig er tudsegammel og forøvrigt har været det al den tid selskabet har eksisteret. I løbet af nogle år, så kommer den tilbage til ham når han har en "gammel" generation fly i hele flåden mens konkurrenterne har den nye generation, der er 15% mere brændstof besparende end hans "gamle" NG'er.

Han burde holde sig for god til at spille dette pinlige Komiske Ali-spil. Hvem der har de nyeste fly kører i bølger, da alle med kendskab til branchen godt ved at man ikke kan skifte hele flåden bare fordi der kommer en ny model.

Har du forresten lest artikkelen det vises til, eller står du i fare for å gjøre det samme som du anklager Kjos for - "høre ham sige de samme ting igen og igen "? Jeg kan ikke se at han snakker om de tingene du tar opp her. Han sier at de nyeste flyene bruker mindre drivstoff og krever mindre vedlikehold enn de flyene SAS har. Nå kjenner jeg ikke til den siden av saken, men det er vel ikke urimelig å tro at nyere fly oppfyller nettopp disse to tingene som Kjos nevner.

Har du forresten lest artikkelen det vises til, eller står du i fare for å gjøre det samme som du anklager Kjos for - "høre ham sige de samme ting igen og igen "? Jeg kan ikke se at han snakker om de tingene du tar opp her. Han sier at de nyeste flyene bruker mindre drivstoff og krever mindre vedlikehold enn de flyene SAS har. Nå kjenner jeg ikke til den siden av saken, men det er vel ikke urimelig å tro at nyere fly oppfyller nettopp disse to tingene som Kjos nevner.

..og så får han jo lige nævnt at SAS har gamle fly i sammenhæng med at han taler om sine to nye 787 (som jo godt nok ikke er leveret). Han er god til antydningens kunst - det skal han have. Det sammenholdt med hans tidligere udtalelser om "søppel-fly" (som han lige glemte at sige han selv havde lige så mange af på det tidspunkt) efterlader da ingen tvivl om hvad han prøver at antyde. Men jeg giver da manden credit for at han er dygtig til ar vælge sine ord, men det ændrer ikke på at jeg ikke bryder mig om hans måder at udtale sig på. Han ville få langt mere respekt hos mig, hvis han holdt sig på et lidt højere niveau. Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er der jo ingen tvivl om hvilket budskab han gerne vil have frem.

Jeg har faktisk tidligere synes meget godt om Kjos, men på det seneste synes jeg hans kommunikation og PR-strategi er faldet til et meget lavt niveau. Ingen tvivl om at det virker for ham - og hatten af for det, men derfor kan jeg jo godt synes det til tider er trættende at han skal minde om en kombination af Komiske Ali og MOL. Han ville i min verden opnå langt større respekt ved at hæve sig over dette lave niveau.

At han sikkert bliver opfattet anderledes i Norge end her i DK pga hans historik og konkurrencen til SAS er en helt anden sag, men det gør jo ikke nødvendigvis at det er en mere objektiv opfattelse.

Men lad os stoppe her - jeg orker ikke endnu en lang DY vs SK diskussion.

Uansett flytype, må man ikke glemme at Kjos er#kongen på langdistanse# og det er Konger som bestemmer hvordan det skal være og bli.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1935851.ece

"Kongen" ? , uten fly , og slik er det vel i 2 år til...

Norwegian lover igjen halv pris til New York, men det skjer ikke ennå.....
http://www.dinside.no/862567/lover-halv-pris-til-new-york

Det venter vi med spenning på om gjelder særlig mange biletter ...

Ja for på IC så er det bare SK som er konklurenten ikke sant ?
La meg se , SK flyr vel ikke BKK-OSL , men det gjør THAI...

Jeg har hørt at DY skal blant annet bruke B787 på noen av sine mest trafikerte ruter som går til blant annet til kanariøyene, samt at Dubai er en aktuel kandidat for B787 oprasjoner.

Ikke umulig for å få max utnyttelse av flåten , og et noe bedre produkt til DXB

Ja for på IC så er det bare SK som er konklurenten ikke sant ?
La meg se , SK flyr vel ikke BKK-OSL , men det gjør THAI...

Hvor vil du så med dette?
Jeg lurer litt på om ikke Kjos & co kanskje har en viss oversikt over hvem som er konkurrentene i de markedene de vurderer å starte opp.... Nå sier vel ikke Kjos noe særlig om den siden av saken, men han snakker om nye fly som gir lavere kostnader. Dette har fint lite med hvorvidt det er SAS eller TG de konkurrerer mot. Det er også bare å innse at SAS enda har høye enhetskostnader (og det etter at de har kuttet nokså dramatisk de siste årene).

Hva angår prisnivå så nevner bare Kjos den planlagte ruten til NYC, og sier ikke at DY skal være halvparten så dyre som TG til BKK. Om du er opptatt av konkurransen så flyr jo SK til BKK, men via CPH. Det samme gjør andre selskaper via sine hubs.

Hvor vil du så med dette?

Hver gang LangRuteTåkeFyrste Kjos snakker om Langrute kommer hallelujakoret med sammenligner med SAS.

Men smell the Coffe, når DY startet 737 operasjoner var SAS i koma, og i praksis eneste konkurent.

Langrute er et helt annet game , bare med oppstarten er det dirkete konkuranse mot UA og THAI , dette blir ikke en tur i parken som 737 oppstarten var.

Jeg har faktisk tidligere synes meget godt om Kjos, men på det seneste synes jeg hans kommunikation og PR-strategi er faldet til et meget lavt niveau. Ingen tvivl om at det virker for ham - og hatten af for det, men derfor kan jeg jo godt synes det til tider er trættende at han skal minde om en kombination af Komiske Ali og MOL. Han ville i min verden opnå langt større respekt ved at hæve sig over dette lave niveau.

Bare en liten tanke :

Det kan hende Bjørn Kjos er mer opptatt av å selge billetter, noe han gjør i bøtter og spann, enn å oppnå nesegrus beundring og respekt hos debattanter på diverse flyforum :)

Hver gang LangRuteTåkeFyrste Kjos snakker om Langrute kommer hallelujakoret med sammenligner med SAS.

Men smell the Coffe, når DY startet 737 operasjoner var SAS i koma, og i praksis eneste konkurent.

Langrute er et helt annet game , bare med oppstarten er det dirkete konkuranse mot UA og THAI , dette blir ikke en tur i parken som 737 oppstarten var.

Jeg vet ikke hvilket hallelujakor du snakker om, men tror du oppriktig at DY er så nedsnødd at de ikke skjønner at dette er to forskjellige ting? Ditt innlegg synes å indikere at DY ikke aner hva de holder på med, men jeg synes vel kanskje den korte historien viser at de skjønner litt om hvordan luftfartsmarkedet fungerer. Ditt innlegg og dine karakteristikker av Kjos viser jo også hvor du står, og det er derfor litt vanskelig å ta innlegget helt seriøst.

Det er vel heller ikke riktig å si at SAS var i koma i 2002, men de hadde kjøpt seg til monopolist i det norske markedet og hadde det således litt behagelig der. SAS har vært under kontinuerlige omstillinger men synes dessverre å fortsatt slite med høye kostnader. Jeg vet ikke hvor problemene ligger, men sannsynligvis er det strukturelle problemer som ikke veldig enkelt kan løses. De ansatte har en substansiell del av kuttene, iallefall om man ser på reduksjonen i lønnsbudsjettet, så jeg vet ikke hva SAS skal gå løs på nå?

Last edited:

Det kan hende Bjørn Kjos er mer opptatt av å selge billetter, noe han gjør i bøtter og spann, enn å oppnå nesegrus beundring og respekt hos debattanter på diverse flyforum :)

Det er vel også det jeg skriver når jeg understreger at det sikkert virker for ham, men det ændrer ikke på at det oftest er en gang ensidig PR Bulls*** der kommer fra ham. Selv de største norske fans må da på sigt kunne gennemskue det...

Der er trods alt mange andre firmaer, der sagtens kan sælge varer uden at have et så lavt niveau i kommunikationsstrategien, men det er jo smag og behag hvad man har lyst til.

Det er vel også det jeg skriver når jeg understreger at det sikkert virker for ham, men det ændrer ikke på at det oftest er en gang ensidig PR Bulls*** der kommer fra ham. Selv de største norske fans må da på sigt kunne gennemskue det...

Er ikke noe større fan av DY enn av f eks SAS.
Men, livet er mye bedre hvis man ikke bruker energi på å gå og irritere seg over alt mulig :)

Jeg vet ikke hvilket hallelujakor du snakker om

Det synes jeg nu ellers er rimelig let at få øje på herinde ;)

men tror du oppriktig at DY er så nedsnødd at de ikke skjønner at dette er to forskjellige ting? Ditt innlegg synes å indikere at DY ikke aner hva de holder på med, men jeg synes vel kanskje den korte historien viser at de skjønner litt om hvordan luftfartsmarkedet fungerer.

Naturligvis har DY lavet en grundigt stykke arbejde og ved godt hvor konkurrencen er. Men når Kjos får det til at fremstå at det nærmest bare er SAS der er DY's konkurrent og udelukkende fokuserer på det, så forsimpler han unægteligt tingene lidt rigeligt og fremstår useriøs.

Jeg tror faktisk ikke er SK er den værste konkurrent for ham. Der er trods alt en del kunder der godt vil betale lidt mere for kvalitet, frekvenser og hvad der ellers hører med af ekstra service når man rejser med et netværksselskab.

Kjos skal gå efter de prissensitive kunder og de rejser gerne med KLM, Finnair, Thai, Icelandair, Iceland Express, AeroSvit osv osv osv - ja hvem som helst, der er billigst. Alle nogle selskaber der kommer med betydeligt lavere priser for at lokke folk til at tage mellemlandingen. Det er ikke en "walk in the park" at tage konkurrencen op med alle disse selskaber, hvor flere faktisk øger trafikken på Norge - en trafik de helt sikkert kommer til at kæmpe for.

Og at fremstille det som om det bare er SAS der er konkurrenten fremstår useriøst.

Ditt innlegg og dine karakteristikker av Kjos viser jo også hvor du står, og det er derfor litt vanskelig å ta innlegget helt seriøst.

Så nu kan man ikke blive taget seriøst - blot fordi man synes Kjos har sagt nogle tåbelige ting gang på gang - og fordi man deraf er nået til en konklusion af hvordan man opfatter manden :cry:

Desværre er det jo ganske normalt her, at man bliver affærdiget med at være SK-fan eller Kjos-hader eller lign. hver gang man kommer med en kritisk bemærkning om DY eller Kjos. Det er absolut ikke noget der opmuntrer til en god dialog her. Det kan da ikke undre at det opfattes som halleluja-kor, når man gang på gang får dette skudt i skoene blot fordi man ikke nødvendigvis synes at manden er den store frelser :cry:

SAS har vært under kontinuerlige omstillinger men synes dessverre å fortsatt slike med høye kostnader. Jeg vet ikke hvor problemene ligger, men sannsynligvis er det strukturelle problemer som ikke veldig enkelt kan løses. De ansatte har en substansiell del av kuttene, iallefall om man ser på reduksjonen i lønnsbudsjettet, så jeg vet ikke hva SAS skal gå løs på nå?

Nu er der jo stadig forbedringer på vej - og langt fra alle optimeringer er vel implementeret i 2010-tallene. Desuden er der jo ingen der siger at SAS skal ned på samme lave niveau som DY. Det koster trods alt lidt mere at sørge for god service og drive et ordentligt netværksselskab og forhåbenligt, så er der også kunder der gerne vil betale lidt ekstra for et bedre produkt. Vi er trods alt nogle tilbage, der ikke altid behøver at købe de mest skrabede produkter ;)

Er ikke noe større fan av DY enn av f eks SAS.
Men, livet er mye bedre hvis man ikke bruker energi på å gå og irritere seg over alt mulig :)

Nu er jeg jo selv beskæftiget i rejsebranchen og af den grund er det svært ikke at forholde sig til sådanne ting. Vi sidder trods alt med kunder hver dag, der bl.a. pga. sådanne udtalelser fra Kjos og lignende fra MOL osv har fået en noget fejlagtig opfattelse af hvordan branchen ser ud. Det giver en masse merarbejde ligesom mange kunder får en dårlig oplevelse når de finder ud af at virkeligheden er anderledes.

Men når det er sagt, så bruger jeg nu ikke flere kræfter på det. Men ret skal være ret og det må være muligt at have en kritisk holdning til Kjos - selvom han af mange bliver opfattet som den "Store Frelser". Jeg tror dog den opfattelse af ham er noget anderledes udenfor Norge ;)

Å sørge for god PR er også en del av et selskaps ansvar. Der gjør Bjørn Kjos en meget god jobb i de aller flestes øyne.
Han har er nesten i en egen klasse i folks oppfatning av han som leder, og mye av denne oppfattelsen kommer fra de resultater som skapes, men ikke minst den profilen han gir seg selv i media.

Å sørge for god PR er også en del av et selskaps ansvar. Der gjør Bjørn Kjos en meget god jobb i de aller flestes øyne.
Han har er nesten i en egen klasse i folks oppfatning av han som leder, og mye av denne oppfattelsen kommer fra de resultater som skapes, men ikke minst den profilen han gir seg selv i media.

Jeg vil give dig ret, så langt at han sørger for meget PR - om jeg synes den er god ved jeg nu ikke.

Det kan godt være det virker på kort sigt, men når der så ofte er ting som er lidt rigeligt fordrejet, så kan det ikke undgåes at folk på sigt begynder at gennemskue det. Her i DK har jeg ihvertfald hørt flere journalister kommentere på det når Kjos kommer med disse lidt for ensidige udmeldinger. Men pressen og befolkningen giver ham vel lidt længere snor i Norge.

Jeg tror ikke man skal tage fejl af at der er store nationale forskelle på hvordan han opfattes. I Norge er han vel nærmest sat op på en piedestal, mens jeg ikke kender nogen her i DK som har den oplevelse af ham - nærmest tværtimod, så opfattes nogle af hans udtalelser ret så useriøse. Som nævnt så er det beskrivelser jeg har hørt af ham fra flere uafhængige journalister - og jeg må da indrømme at jeg selv har samme opfattelse af ham.

Hatten af for hans resultater - det er uden tvivl godt gået, men som type synes jeg han er utroværdig og bryder mig ikke om ham - og det er jeg åbenbart ikke alene om.

Ja, hvofor gjør ikke du/dere det?

Fordi der jo tydelig kommer visse indlæg som kræver lidt modvægt... Men jeg ved jo godt at det normalt er velset her at man skal holde mund hvis man er lidt kritisk til DY. Jeg kan kun beklage overfor dig at vi desværre er nogle der ikke går ind for den ensidige udlægning.

Status
Not open for further replies.
Back