Lagersalg hos SAS


Giske har på ingen måte tatt hele regninga. Det har de siste to årene vært to emisjoner på tilsammen 11 milliarder. Staten Norge eier ca 14.5 prosent av SAS. Det vil si at norges andel av emisjonen er på ca 14.5 prosent. Resten har de andre eierne av SAS plukket opp.

At det videre i artikkelen også gjøes et poeng av at SAS har solgt unna eiendeler ser jeg på som helt naturlig i den situasjonen selskapet har befunnet seg i. Ikke bare for å skaffe midler til drift, men også som en konsolidering om hva som er kjernevirksomheten i selskapet. Dersom selskapet skulle sittet med de eiendelene/virksomhetene som er solgt unna ville nok emisjonene blitt atskillig høyere enn 11 milliarder. Prøv og regn ut hva 14.5 prosent av 63 milliarder hadde blitt. Det er summen av emisjoner og salg.



Vidar
 
63 milliarder er et godt bilde.

Hadde de hatt 36 milliarder til kunne de kvittet seg med dagens gjeld og vips hadde Lufthansa stått i døra.
 
Høres ikke bra ut. Minner litt om situasjonen til BU rett før de ble kjøpt opp av SAS.
 
Det samme gjorde Braathens solgte hotellet på Sola og Gardermoen.Solgte også fly for å lease dem tilbake.
Det blir fort varmt å pisse i buksa men herregud så fryktelig kaldt etterpå.
 
Det samme gjorde Braathens solgte hotellet på Sola og Gardermoen.Solgte også fly for å lease dem tilbake.
Det blir fort varmt å pisse i buksa men herregud så fryktelig kaldt etterpå.

Litt OT men : Hadde BU hotell på OSL og SVG?
 
Når det gjelder salg av datterselskapene, så har mye av dette vært "søppel" som bare har bidratt til større tap, flere problemer og fokus bort fra kjernevirksomheten. Så en del av salgene har vært veldig positive, isolert sett. Tror også det er bra (og virkelig på tide) at SAS presses til å tjene penger på egen virksomhet - og at selskapet ikke lenger kan beskytte seg selv gjennom en mulighet for å selge datterselskaper.

Ellers eier jo SAS fortsatt mange fly - 5 A330/340, 4 A319, 1 737-500, 22 737NG, 27 MD-80, 8 MD-90, 24 Dash 8-Q400 og 12 CRJ-900, mange uten låneforpliktelser.
 
Last edited:
Kanskje det ikke lenger er liv laga å drive ”små” flyselskap i Skandinavia.
QI/SK/CF/JZ sliter – LH/KL/AF/FR ekspanderer stødig i Skandinavia.

Noen som har oversikt hvilke år DY hadde + på ”year end reports” ?
 
Back
Top