Airbus A380 - status og driftssetting

LTH

ScanFlyer Gold
Medlem
Airbus leverte 12 A380 i 2008, og hadde totalt levert 13 A380 ved utgangen av året. I år er ingen levert hittil.

Er årsaken til dette at man nå har kommet til wave-2, og at man derfor fikk et lite "hull" i leveringene :question:
 
Last edited by a moderator:
Re: A380 leveringer...

Har du noen oversikt over selskapene som har fått A380 og antall fly som er levert til hver og enkelt selskap..?
 
Re: A380 leveringer...

Singapore Airlines - A380 X 6
Emirates A380 X 4
QANTAS A380 X 3
Totalt A380 = 13
 
Re: A380 leveringer...

Det er vel endel "Wave-1" fly som ikke er levert også, men slik jeg forstod det fikk vel programmet noen ytterligere forsinkelser i høst slik at den nye planen som kom da lå inne med ingen leveranser i Q1 2009. Derimot så kommer de tettere utover i 2009, men den nye planen ligger vel på +-20 individ i 2009
 
Re: A380 leveringer...

en ting jeg lurer på angående det. Flyr alle A380'ene til SQ eller er det 1 som står som backup itilfelle tek.svikt osv.
 
Re: A380 leveringer...

en ting jeg lurer på angående det. Flyr alle A380'ene til SQ eller er det 1 som står som backup itilfelle tek.svikt osv.

De flyr nok alle, de er for dyre til å ha "i tilfelle", men er nok noe bakkeid bygget inn i roteringene, pluss at de innimellom har byttet 388'ene for 77W på enkelte ruter.

-A
 
Re: A380 leveringer...

Airbus leverte 12 A380 i 2008, og hadde totalt levert 13 A380 ved utgangen av året. I år er ingen levert hittil.

Er årsaken til dette at man nå har kommet til wave-2, og at man derfor fikk et lite "hull" i leveringene :question:
Nei, som Someone antyder har det vært et overlapp, og det er enda wave 1-maskiner som skal leveres.

Det er vel endel "Wave-1" fly som ikke er levert også,
Korrekt. Wave 1-maskinene har rett og slett tatt såpass mye tid å fullføre.

men slik jeg forstod det fikk vel programmet noen ytterligere forsinkelser i høst slik at den nye planen som kom da lå inne med ingen leveranser i Q1 2009.
Stemmer.

Derimot så kommer de tettere utover i 2009, men den nye planen ligger vel på +-20 individ i 2009
Nope, 18 leveringer etter den nye planen. Men dette kan falle til 17, da det kan se ut som at en av EK sine A388 blir levert først i begynnelsen av januar 2010 isteden for desember 2009.
 
Re: A380 leveringer...

Hvor ligger LH's sin første i løypa og når regner de med start på JFK ??
 
Re: A380 leveringer...

Hvor ligger LH's sin første i løypa og når regner de med start på JFK ??

Planlagt levering er helt i slutten av 2009, og den skal etter hva jeg husker ikke i trafikk før noen måneder ut i 2010
 
Re: A380 leveringer...

Overraskende mye rot i den lista. Utsettelser og lang tid fra produksjon til levering på enkelte. Spesielt en av de første som skal til Prince Wallid. Hva er grunnen til dette? Bruktsalg etter at den har vært testmodell?

BF:cool2
 
Re: A380 leveringer...

Planlagt levering er helt i slutten av 2009, og den skal etter hva jeg husker ikke i trafikk før noen måneder ut i 2010

I følge Lufthansa sin egne A380 sider skal ikke deres første maskin settes i trafikk før sommerprogrammet 2010
 
Re: A380 leveringer...

I følge Lufthansa sin egne A380 sider skal ikke deres første maskin settes i trafikk før sommerprogrammet 2010

Hvilket vil si noen måneder ut i 2010 da sommerprogrammet normalt begynner i slutten av mars;)
 
Re: A380 leveringer...

Hvilket vil si noen måneder ut i 2010 da sommerprogrammet normalt begynner i slutten av mars;)

LH er "smarte" nok til å ta skikkelig høyde for enda flere forsinkelser fra Airbus:D . Det ligger altså inne en 4-5 mnd periode fra de skal motta maskinen til den skal ut i trafikk. Skal vi tro på en "slenger" til Oslo under innkjøringsperioden ??
 
Re: A380 leveringer...

Hva med Air France ? når skulle flyet bli levert ? Er det denne som er wave 1 ?
 
A380 status og leveringer (splittet fra Leveringer 2011 Airbus og Boeing)

VH-OQI og -OQH. (Den siste må da vel bare være i januar med en margin på veldig få timer, vel...)

OQI landet i Sydney 15. januar, rett før kl 20 lokal tid, første ruteflygning var QF31 til Singapore og London 17 januar.
OQH landet i Sydney 2. februar, ca. kl. 19 lokal tid. Står fremdeles på Qantas vedlikeholdsbasen i Sydney, men skal vel ut og fly i løpet av helga.

Og da har Qantas hvor mange? og hvor mange i bestilling?
 
Re: Leveringer for Airbus og Boeing i 2011

Og da har Qantas hvor mange? og hvor mange i bestilling?

9 stykker, inkludert den som står i Singapore på langtidsreperasjon, med hull vingen. Total bestilling er 20 maskiner (+ noen opsjoner), så det er 11 som ennå ikke har blitt levert

En kort oversikt over leverte A380 per dags dato

Emirates: 15
Singapore: 11
Qantas: 9
Lufthansa: 4
Air France: 4
 
Back
Top