TV-alert: NRK1 - FBI - om sikkerhet og billetpriser (9. feb, 19:45)

Wow, FBI tar opp mye rundt billig flyselskaper og billigbilletter nå for tiden.

Satser på at det er litt mer tyngde her, men jeg tviler.

Det er nok mer tyngde. Fagforeninger er involvert, det er gjort spørreundersøkelser blant piloter i flere norske selskaper osv osv.

Nå er da sikkerhet mye mer enn det som foregår i styrhuset - men er noen interesserte i det da?

Innledning til programmet:
Piloter er, som leger, unntatt arbeidsmiljøbestemmelsene, og i en undersøkelse FBI har gjennomført, sier enormt mange at de har gjort feil i cockpit som følge av overarbeid. FBI ser på flyreisendes sikkerhet.

Jeg satt og så på FBI i dag, som riktignok handlet om noe helt annet enn flysikkerhet. Spørsmålene var omtrent slik:

-Hvorfor er det mindre omega 3 i deres laksefilet enn i konkurrentens?
-Fordi dette produktet inneholder mye halestykker og halen har mindre omega 3?
-Ja, men det står jo laksefilet på begge pakkene, hvorfor er det halestykker i deres pakke?
-Det er filet fra halen.
-Ja, men det er jo mindre omega 3 i deres pakke?
-Ja, det stemmer. Halestykkene inneholder mindre fett og derfor mindre omega 3.
-Det er altså slik at noen fiskeprodusenter har mindre sunne produkter!

Det kan jo bli skikkelig artig å se flysikkerhet behandlet med denne type grundig journalistikk. Folk aner ikke hvor mye jobb det ligger ei en slik reportasje.

HUSK programmet i kveld på NRK1 klokken 1945 folkens.

Dette er hvert å se på.

Også en liten diskusjon etter programmet er vel også på sin plass.

Var vel egentlig et greit balansert program, men savnet det med arbeidstid vs flytid som ble forklart i en annen tråd. Synes gutta svarte greit for seg. Kunne også gitt litt mer eksempler på hva som inngår i en arbeidsdag utenom flyging, men da hadde det vel ikke blitt så "dramatisk"?

...og dersom folk blir redde for å fly etter dette burde de tenke seg nøye om før de setter seg på en full rutebuss slik arbeidstid og -miljø har blitt etter anbudskjøret startet (bl.a. i Oslo-området). Der er det ikke to i cockpit.

Når kommer episoden ut på nett-tv? Rakk akkurat ikke sendingen.

EDIT: Nå er den ute på nrk.no/nett-tv

Last edited:
Var vel egentlig et greit balansert program

Enig med deg. Mitt inntrykk var at dette var et greit program uten for mye sensasjonslyst og slagside til den ene eller annen retning.

Skal bli spennende å se om det resulterer i noe i bransjen.

"Likte" da Strand prøvde å dra en kommentar om andre piloter ut av SK-kapteinen uten å lykkes.
Må innrømme at jeg humret litt da :p

Uansett er jo flyvning den sikreste transportmåten vi har. Med over 200.000 flyvninger pr dag på verdensbasis ser man jo at det er svært skjeldent det går galt, så å si noe annet enn at sikkerheten er høy blir dumt. Men alle hendelser fører jo til tiltak som øker sikkerheten yttligere.

Men mtp arbeidstidsbestemmelser er det jo et paradoks at en budbilsjåfør i Oslo må hvile i en viss tid etter 4 timer kjøring i sakte tempo, mens en pilot kan fly opp og ned i varierende vær og forhold i 14 timer med loven i hånd.

Men reagerte litt på kommentaren til Christian Strand om at han blir redd av å fly etter dette...det får stå for hans regning.

Men reagerte litt på kommentaren til Christian Strand om at han blir redd av å fly etter dette...det får stå for hans regning.

Blir litt glad inni meg av at jeg slettes ikke blir noe skremt jeg heller :) Viser vel noe sånn som at kunnskap, vennskap og miljø utgjør en stor "forskjell".

U
Men mtp arbeidstidsbestemmelser er det jo et paradoks at en budbilsjåfør i Oslo må hvile i en viss tid etter 4 timer kjøring i sakte tempo, mens en pilot kan fly opp og ned i varierende vær og forhold i 14 timer med loven i hånd.

Man må skille på arbeidstid og flytimer. Les fra post#110 i denne tråden
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=80818&page=6

(Det er en del veigående transport som ikke er underlagt kjøretidsbestemmelsene, og arbeidsdagen kan ha et utstrekk på 12 timer fem dager i strekk fordi man legger inn "fri" midt på dagen.)

Er jo skummelt at en pilot sa at han syntes det var unødvendig å sette ut landing gear før landing..:drunk:
Da er man virkelig trøtt..:drunk:

Synes uansett at det er tøft at han tør å stå frem å si ting som det er, selv om de to flygesjefene mente at det ikke er noen fare..:S

MEN er jo der sjekklisten kommer til bruk...

(Det er en del veigående transport som ikke er underlagt kjøretidsbestemmelsene, og arbeidsdagen kan ha et utstrekk på 12 timer fem dager i strekk fordi man legger inn "fri" midt på dagen.)

Som tidligere helge taxi sjåfør kan jeg bekrefte at der finnes det 24timers vakter. Totalt uansvarlig. Samme som14 timers flygninger.

Back