http://www.nrk.no/programoversikt/?...otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale&p_artikkel_id=0Billige flybillettene påvirker arbeidsforholdene til flypilotene. Går det utover passasjerenes sikkerhet?
http://www.nrk.no/programoversikt/?...otr_kanal=NRK1&p_knapp=Omtale&p_artikkel_id=0Billige flybillettene påvirker arbeidsforholdene til flypilotene. Går det utover passasjerenes sikkerhet?
Piloter er, som leger, unntatt arbeidsmiljøbestemmelsene, og i en undersøkelse FBI har gjennomført, sier enormt mange at de har gjort feil i cockpit som følge av overarbeid. FBI ser på flyreisendes sikkerhet.
Var vel egentlig et greit balansert program
Men reagerte litt på kommentaren til Christian Strand om at han blir redd av å fly etter dette...det får stå for hans regning.
U
Men mtp arbeidstidsbestemmelser er det jo et paradoks at en budbilsjåfør i Oslo må hvile i en viss tid etter 4 timer kjøring i sakte tempo, mens en pilot kan fly opp og ned i varierende vær og forhold i 14 timer med loven i hånd.
(Det er en del veigående transport som ikke er underlagt kjøretidsbestemmelsene, og arbeidsdagen kan ha et utstrekk på 12 timer fem dager i strekk fordi man legger inn "fri" midt på dagen.)
Hvis du husker sjekklisten.