Flybird
ScanFlyer Blue
5. sep. 2010: Auckland – Queenstown
15. sep. 2010: Christchurch – Wellington
16. sep. 2010: Wellington – Auckland
Flyselskap: Jetstar Airways
Klasse: Økonomi
Pris: 1100 kr
I september 2010 var det 2-ukers ferie fra universitetet i Auckland. Dette var en ypperlig sjanse til å oppleve Sørøya i New Zealand. Flybillettene ble booket fra Jetstar Airways' hjemmeside en snau måned før avreise. Distansen mellom Queenstown og Christchurch ble tilbakelagt med leiebil.
5. september 2010 – kl. 10:30 – 1t50min
Jetstar Airways – JQ279 – Auckland(AKL)-Queenstown(ZQN)
Airbus A320-200 – VH-VQA – 28A(vindu)
Flybussen tok oss fra Auckland sentrum og ut til flyplassen. På dagtid har flybussen avgang hvert 15. minutt og tilbakelegger strekningen på drøye tre kvarter.
Vi ankom flyplassen 70 minutter før avgang.
Innsjekkingen ble foretatt på nett dagen før, så når vi ankom flyplassen var det bare å skrive ut bagasjelapper og ombordstigningskort på automaten og gå direkte til bagasjedroppskranken. Setene ble valgt gebyrfritt allerede ved bestilling.
Auckland Airport er New Zealands travleste flyplass med 13 millioner reisende i 2009.
Pacific Blue har trafikkert innenriksnettet i New Zealand siden høsten 2007. Høsten 2010 ble imidlertid konkurransen for stor og selskapet valgte å trekke seg ut av innenriksmarkedet til fordel for Air New Zealand og Jetstar Airways.
Flyet vårt kom inn til gate bare ti minutter før oppsatt avgangstid. En liten forsinkelse måtte derfor påregnes..
Jetstar bruker Airbus A320-200 på sine innenriksruter i New Zealand.
Det var dårlig belegg på JQ279 til Queenstown denne formiddagen.
På veg til rullebanen takset vi forbi en Boeing 747-400 fra Air New Zealand samt en Boeing 767-300 fra Hawaiian Airlines.
Ettersom Jetstar er et lavprisselskap er det ingen gratis servering om bord.
Jeg måtte ut med 30 kr. for en liten Pringles og en boks Cola.
Under flyturen hadde vi flott utsikt over de Sørlige Alper.
Etter halvannen times flytur landet vi i grått vær på Queenstown Airport.
Da vi takset inn mot gaten vår i Queenstown var denne Boeing 737-300 fra Air New Zealand klar for push-back.
Queenstown Airport er en liten flyplass og har ikke passasjerbroer ut til flyene.
Da vi kom inn i terminalen fulgte vi folkemengden mot bagasjebåndet.
En rask titt på ankomstskjermen viser at det er Air New Zealand som er den dominerende aktøren på flyplassen.
Da bagasjen var hentet bar det videre til leiebilskrankene.
15. sep. 2010: Christchurch – Wellington
16. sep. 2010: Wellington – Auckland
Flyselskap: Jetstar Airways
Klasse: Økonomi
Pris: 1100 kr

I september 2010 var det 2-ukers ferie fra universitetet i Auckland. Dette var en ypperlig sjanse til å oppleve Sørøya i New Zealand. Flybillettene ble booket fra Jetstar Airways' hjemmeside en snau måned før avreise. Distansen mellom Queenstown og Christchurch ble tilbakelagt med leiebil.
5. september 2010 – kl. 10:30 – 1t50min
Jetstar Airways – JQ279 – Auckland(AKL)-Queenstown(ZQN)
Airbus A320-200 – VH-VQA – 28A(vindu)

Flybussen tok oss fra Auckland sentrum og ut til flyplassen. På dagtid har flybussen avgang hvert 15. minutt og tilbakelegger strekningen på drøye tre kvarter.

Vi ankom flyplassen 70 minutter før avgang.

Innsjekkingen ble foretatt på nett dagen før, så når vi ankom flyplassen var det bare å skrive ut bagasjelapper og ombordstigningskort på automaten og gå direkte til bagasjedroppskranken. Setene ble valgt gebyrfritt allerede ved bestilling.

Auckland Airport er New Zealands travleste flyplass med 13 millioner reisende i 2009.

Pacific Blue har trafikkert innenriksnettet i New Zealand siden høsten 2007. Høsten 2010 ble imidlertid konkurransen for stor og selskapet valgte å trekke seg ut av innenriksmarkedet til fordel for Air New Zealand og Jetstar Airways.

Flyet vårt kom inn til gate bare ti minutter før oppsatt avgangstid. En liten forsinkelse måtte derfor påregnes..

Jetstar bruker Airbus A320-200 på sine innenriksruter i New Zealand.

Det var dårlig belegg på JQ279 til Queenstown denne formiddagen.

På veg til rullebanen takset vi forbi en Boeing 747-400 fra Air New Zealand samt en Boeing 767-300 fra Hawaiian Airlines.

Ettersom Jetstar er et lavprisselskap er det ingen gratis servering om bord.

Jeg måtte ut med 30 kr. for en liten Pringles og en boks Cola.

Under flyturen hadde vi flott utsikt over de Sørlige Alper.

Etter halvannen times flytur landet vi i grått vær på Queenstown Airport.

Da vi takset inn mot gaten vår i Queenstown var denne Boeing 737-300 fra Air New Zealand klar for push-back.

Queenstown Airport er en liten flyplass og har ikke passasjerbroer ut til flyene.

Da vi kom inn i terminalen fulgte vi folkemengden mot bagasjebåndet.

En rask titt på ankomstskjermen viser at det er Air New Zealand som er den dominerende aktøren på flyplassen.

Da bagasjen var hentet bar det videre til leiebilskrankene.