Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2011, 07:38   #1
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Default Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

5. sep. 2010: Auckland – Queenstown
15. sep. 2010: Christchurch – Wellington
16. sep. 2010: Wellington – Auckland
Flyselskap: Jetstar Airways
Klasse: Økonomi
Pris: 1100 kr




I september 2010 var det 2-ukers ferie fra universitetet i Auckland. Dette var en ypperlig sjanse til å oppleve Sørøya i New Zealand. Flybillettene ble booket fra Jetstar Airways' hjemmeside en snau måned før avreise. Distansen mellom Queenstown og Christchurch ble tilbakelagt med leiebil.

5. september 2010 – kl. 10:30 – 1t50min
Jetstar Airways – JQ279 – Auckland(AKL)-Queenstown(ZQN)
Airbus A320-200 – VH-VQA – 28A(vindu)




Flybussen tok oss fra Auckland sentrum og ut til flyplassen. På dagtid har flybussen avgang hvert 15. minutt og tilbakelegger strekningen på drøye tre kvarter.



Vi ankom flyplassen 70 minutter før avgang.



Innsjekkingen ble foretatt på nett dagen før, så når vi ankom flyplassen var det bare å skrive ut bagasjelapper og ombordstigningskort på automaten og gå direkte til bagasjedroppskranken. Setene ble valgt gebyrfritt allerede ved bestilling.



Auckland Airport er New Zealands travleste flyplass med 13 millioner reisende i 2009.



Pacific Blue har trafikkert innenriksnettet i New Zealand siden høsten 2007. Høsten 2010 ble imidlertid konkurransen for stor og selskapet valgte å trekke seg ut av innenriksmarkedet til fordel for Air New Zealand og Jetstar Airways.



Flyet vårt kom inn til gate bare ti minutter før oppsatt avgangstid. En liten forsinkelse måtte derfor påregnes..



Jetstar bruker Airbus A320-200 på sine innenriksruter i New Zealand.



Det var dårlig belegg på JQ279 til Queenstown denne formiddagen.



På veg til rullebanen takset vi forbi en Boeing 747-400 fra Air New Zealand samt en Boeing 767-300 fra Hawaiian Airlines.



Ettersom Jetstar er et lavprisselskap er det ingen gratis servering om bord.



Jeg måtte ut med 30 kr. for en liten Pringles og en boks Cola.



Under flyturen hadde vi flott utsikt over de Sørlige Alper.



Etter halvannen times flytur landet vi i grått vær på Queenstown Airport.



Da vi takset inn mot gaten vår i Queenstown var denne Boeing 737-300 fra Air New Zealand klar for push-back.



Queenstown Airport er en liten flyplass og har ikke passasjerbroer ut til flyene.



Da vi kom inn i terminalen fulgte vi folkemengden mot bagasjebåndet.



En rask titt på ankomstskjermen viser at det er Air New Zealand som er den dominerende aktøren på flyplassen.



Da bagasjen var hentet bar det videre til leiebilskrankene.
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 07:39   #2
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Default Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland



Terminalbygningen på Queenstown Airport er lys og trivelig og sørger for at de 800.000 årlige passasjerene får en hyggelig reiseopplevelse.



Alle de store leiebilfirmaene er representert på flyplassen. Leiebil er billig på New Zealand. For 8 dagers enveisleie fra Queenstown til Christchurch betalte vi kun 1500 kr. Det inkluderte gullforsikring, fri kilometer samt fritt antall sjåfører under 25. Fra Queenstown kjørte vi nordover langs vestkysten før vi satte kursen østover mot Christchurch.



Flyplassen ligger omkranset av de Sørlige Alper.



Queenstown blir ofte kalt verdens ekstremsporthovedstad, og det er ingen hemmelighet at turisme er en stor inntektskilde for denne lille byen.



New Zealands høyeste strikkhopp befinner seg utenfor Queenstown. Man hopper ut fra en kabin som henger i en vaier mellom to fjellsider. For et 134 meter høyt hopp og 8,5 sekund i fritt fall måtte vi ut med den nette sum av 1.100 kr.



Fra Queenstown ble det dagstur til Milford Sound som er den mest kjente fjorden i New Zealand.



Milford Sound ligger i Fiordland National Park og tiltrekker seg nærmere en million turister i året. Dette gjør Milford Sound til den mest berømte turistatraksjonen i New Zealand.



Utsikt fra Key Summit i Fiordland National Park, 919 m.o.h.



Utsikt over Lake Hawea på vei opp mot Isthmus Peak, 1386 m.o.h.



Isbreen Franz Josef ble også besøkt. Det er en 12 km. lang isbre i Westland National Park.



Vi betalte 700 kr. for en guidet dagstur på isbreen, inkludert full bekledning og utstyr.



Enfeltsbroer er ganske vanlig på de mindre hovedveiene i New Zealand. Ellers vil jeg klassifisere veistandarden i New Zealand som høyere enn i Norge.



På denne enfeltsbroen sør for Greymouth har man også klart å presse inn et jernbanespor. Artig!



Utsikt over Bankshalvøya sør for Christchurch.



Vi ankom Christchurch åtte dager etter jordskjelvet som rammet byen i september 2010. Skjelvet målte 7,1 på Richters skala og førte til ødeleggelser både i og utenfor byen.



Til tross for det kraftige jordskjelvet var det bare mindre skader på byen grunnet New Zealands strenge byggeforskrifter.



Christchurch er New Zealand nest største byen i New Zealand med knappe 400.000 innbyggere.
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 07:40   #3
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Default Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

15. september 2010 – kl. 14:45 – 50min
Jetstar Airways – JQ268 – Christchurch(CHC)-Wellington(WLG)
Airbus A320-200 – VH-VQD – 28A(vindu)


Den opprinnelige planen var å ta toget fra Christchurch nordover til Picton og båt videre til Wellington. Jordskjelvet og store nedbørsmengder hadde imidlertid utløst et jordskred som dekket både jernbanesporet og hovedveien. Fly var derfor eneste mulige transportmiddel til Wellington.



Flybilletten fra Christchurch til Wellington ble bestilt bare to dager før avreise og kostet oss knappe 300 kr.



Christchurch International Airport er den nest travleste flyplassen i New Zealand med 6 millioner reisende i 2009.



Boeing 737-800 fra Pacific Blue på Christchurch International Airport.



ATR 72-500 fra Mount Cook Airlines, som er et heleid datterselskap av Air New Zealand.



Flyet vårt var ikke parkert ved en passasjerbro og vi måtte derfor gå over tarmac til flyet.



Ombordstigning på Jetstars rute JQ268 til Wellington.



Det ble pushback på rutetid og vi satte kursen nordover mot Wellington.



Vi krysset Cookstredet som skiller Nordøya fra Sørøya.



Airbus A320-200 fra Jetstar ved gate på Wellington International Airport.



Terminalbygningen på Wellington International Airport har en stor glassfasade mot flysiden. På denne måten slippes mye av dagslyset inn i terminalen samtidig som man har god utsikt til flyene.



Over 5 millioner passasjerer reiste gjennom Wellington International Airport i 2009, noe som gjør den til den tredje største i landet.



Wellington er landets hovedstad og ligger helt sør på Nordøya.



Wellington har omtrent like mange innbyggere som Christchurch, altså nærmere 400.000.

16. september 2010 – kl. 22:10 – 1t05min
Jetstar Airways – JQ272 – Wellington(WLG)-Auckland(AKL)
Airbus A320-200 – VH-VQB – 28F(vindu)




Bagasjen ble levert i bagasjedroppskranken en time før avgang.



Air New Zealand har et stilrent design på innsjekkingsområdet på Wellington International Airport.



Ombordstigningen gikk smertefritt, og vi kom oss avgårde fra Wellington på rutetid.



Vel tilbake i Auckland var det bare å plukke opp bagasjen og sette seg på bussen inn mot sentrum.

Må si jeg er meget fornøyd med produktet Jetstar Airways leverer på innenriksnettet i New Zealand. Man kan fly mellom de største byene i New Zealand for en rimelig pris. Et stort pluss for setereservasjonsløsningen som gjør at man kan reservere sete gratis allerede ved bestilling av billetten. Flyr gjerne med Jetstar igjen!

Tidligere rapporter:
- Auckland-Queenstown//Christchurch-Wellington-Auckland
- Tokyo-Nouméa-Port Vila
- London-Dubai-Osaka
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
__________________
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 10:56   #4
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Flott og eksotisk rapport fra et nydelig og hyggelig land. Var selv på road trip der med bil desember 2009.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 06:17   #5
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Dette var hyggelig lesning, flott rapport. Takk for at du tok deg tid til å skrive den.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 16:26   #6
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Bra rapport! Kunne godt tenke meg å besøke New Zealand i fremtiden.
Ser ut som om det er ganske dyrt i NZ, vil du si det er likt Norge?
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 16:55   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Quote:
Originally Posted by OSL-MRU View Post
Ser ut som om det er ganske dyrt i NZ, vil du si det er likt Norge?
Jeg opplevde at det var relativt billig i NZ. Ihvertfall for daglige ting som mat, klær osv. Hotell er noe rimeligere. Kan absolutt anbefale en tur dit.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2011, 18:33   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Takk for en morsom rapport fra New Zealand - savner landet, folkene og naturen. Var der selv i oktober og fikk ikke fløyet Jetstar, men skal fly dem Sydney-Cairns i påsken! Ganske spennende å sammenlikne den vanvittige konkurransen det var i 2009-2010 på innenriksflyvninger i New Zealand med konkurransen vi hadde på innenriksflyvninger i Norge med SAS, Braathens og Color Air ti år tidligere.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 11:59   #9
Flybird
ScanFlyer Blue
 
Flybird's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Takk for hyggelige tilbakemeldinger

Quote:
Originally Posted by OSL-MRU View Post
Bra rapport! Kunne godt tenke meg å besøke New Zealand i fremtiden.
Ser ut som om det er ganske dyrt i NZ, vil du si det er likt Norge?
Ja New Zealand er absolutt å anbefale! Sørøya minner veldig om Norge med både fjorder og fjell.

Levekostnadene i New Zealand er lavere enn i Norge. Det gjelder alt fra mat og drikke til biler og drivstoff.
Turistattraksjonene derimot er de flinke til å ta seg betalt for!

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Ganske spennende å sammenlikne den vanvittige konkurransen det var i 2009-2010 på innenriksflyvninger i New Zealand med konkurransen vi hadde på innenriksflyvninger i Norge med SAS, Braathens og Color Air ti år tidligere.
Ja her er det absolutt mulig å trekke paralleller. Det er begrenset hvor mange flyselskap som kan fly innenriks i et land med bare 4,3 millioner innbyggere.
__________________
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2011, 21:47   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland

Takk for rapport "fra andre siden" - kjekt å få litt inspirasjon til reiseplanleggingen.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Auckland - Rarotonga - Aitutaki - Rarotonga - Auckland Flybird TripReports 14 22-08-2012 21:08
Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland Flybird TripReports 14 04-12-2011 13:48
Auckland - Sydney - Melbourne - Auckland Flybird TripReports 16 30-05-2011 21:40
Auckland–Napier–Wellington–Auckland FlightDeck TripReports 12 01-01-2011 15:40
Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland FlightDeck TripReports 20 01-01-2011 15:27


All times are GMT +2. The time now is 09:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.