![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
3. juli 2010: Port Vila – Tanna
6. juli 2010: Tanna – Port Vila 7. juli 2010: Port Vila – Auckland Flyselskap: Air Vanuatu Klasse: Økonomi Pris: 3000 kr Etter å ha sett et TV-program om Vanuatu på Travel Channel fikk jeg raskt øynene opp for denne spennende destinasjonen. Det var den aktive vulkanen Yasur som fanget oppmerksomheten min og gjorde at denne plassen bare måtte besøkes. Når jeg i juli 2010 skulle til New Zealand på utveksling passet det derfor utmerket å legge reiseruten innom Vanuatu for å beskue dette underverket; Mount Yasur. ![]() Billetter for strekningen Port Vila – Auckland ble bestilt allerede et halvt år før avreise, mens innenlandsflygningen til Tanna bare ble bestilt en knapp uke før. Alle billettene ble booket online på Air Vanuatus hjemmeside. 3. juli 2010 – kl. 07:30 – 40min Air Vanuatu – NF240 – Port Vila(VLI)-Tanna(TAH) ATR 72-500 – YJ-AV72 – 4C(midtgang) ![]() Etter en 10-minutters drosjetur fra Port Vila sentrum ankom vi innenlandsterminalen ved flyplassen. ![]() Vi la igjen mesteparten av bagasjen på hotellet vårt i Port Vila og reiste ut til Tanna med kun håndbagasje. Ettersom vi reiste innenlands trengte vi ikke gå gjennom noen sikkerhetskontroll. ![]() Air Vanuatu har base på Bauerfield International Airport i Port Vila. Herfra opererer de flygninger til Australia, New Zealand, Fiji, Solomonøyene og New Caledonia. Air Vanuatu har også et omfattende innenlands rutenett og er således med på å knytte øynasjonen sammen. ![]() En liten kafé var det også plass til i terminalen. ![]() Terminalbygningen har en egen takterrasse hvor man har utsikt over tarmac. ![]() Selskapets flåte består blant annet av tre Harbin Y-12 produsert i Kina. Disse ble levert til Air Vanuatu i starten av 2009. ![]() Det var en ATR 72-500 som tok oss til Tanna denne morgenen. ![]() Bagasjevognen ble skuet ut til flyet manuelt. ![]() Ombordstigningen foregikk bak i flyet. ![]() Selskapets ene ATR 72-500 ble levert fabrikknytt til Air Vanuatu i november 2009. ![]() Under flyturen var det servering av drikke samt et drops. ![]() Etter en sen avgang ankom vi Whitegrass Airport på Tanna 30 minutter bak skjema. ![]() Bagasjen losses fra den fremre del av flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]() ![]() Fra flyplassen gikk ferden videre med firehjulstrekker til bungalowen vi hadde booket på internett. ![]() Den 45 km lange turen tok to timer, noe som betyr en snitthastighet på rundt 22 km/t. ![]() Bilturen gikk gjennom tett jungel og over høye åser. ![]() Veiene på Tanna har en meget lav standard, noe som medfører kort levetid på bilene. ![]() Vi bodde i en bungalow utenfor landsbyen Manuapen. ![]() White beach i Port Résolution. ![]() Landsbyen Ireupuow ligger rundt en åpen slette i den ellers så tette jungelen. ![]() Hos Tanna Coffee i Ireupuow får man kjøpt seg en kopp kaffi samt litt småkjeks. ![]() Utsikt mot den 361 meter høye vulkanen Mount Yasur på den sørøstlige delen av øya. ![]() Vulkanen oppleves best i skumringen da man lettere kan se den glødende lavaen. ![]() Vulkanen har flere utbrudd i timen, og lavabomber sprutet opp bare noen titalls meter fremfor oss. ![]() Krateret har en diameter på 400 meter. Å ligge på kraterkanten å kjenne vulkanen skjelve mens man kikket ned på de glødende lavabombene var en magisk opplevelse! 6. juli 2010 – kl. 17:00 – 1t Air Vanuatu – NF247 – Tanna(TAH)-Port Vila(VLI) Harbin Y-12 – YJ-AV4 – 1C(vindu) ![]() Etter tre dager på Tanna bar det tilbake til Port Vila. ![]() Whitegrass Airport består av en enkel terminalbygning samt en 1230 meter lang asfaltstripe. ![]() I tillegg til bagasjen ble også passasjerene veid ved innsjekk. ![]() Ombordstigningskort fikk vi også utdelt. ![]() Etter innsjekk var det bare å legge seg ned på gresset utenfor flyplassen og vente på avgang. ![]() Det var en Harbin Y-12 som tok oss tilbake til Port Vila denne kvelden. ![]() Vi sikret oss plass på første rad og hadde utsikt inn i cockpit under hele flyturen. Artig! ![]() Harbin Y-12 er et lite fly med bare 17 seter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
7. juli 2010 – kl. 07:00 – 3t
Air Vanuatu – NF050 – Port Vila(VLI)-Auckland(AKL) Boeing 737-800 – YJ-AV1 – 22A(vindu) ![]() Etter noen dager på Vanuatu gikk reisen til turens hovedreisemål; nemlig Auckland. ![]() Det var avreise fra den internasjonale terminalen ved Bauerfield International Airport i Port Vila. ![]() Air Vanuatu flyr mellom Port Vila og Auckland to ganger i uken. ![]() Air Vanuatus Boeing 737-800 ble levert ny til selskapet i 2008. Det er Australske Qantas som står for vedlikeholdet av denne maskinen. ![]() Da ombordstigningen var fullført satte vi kursen mot rullebanen fem minutter etter skjema. ![]() Til tross for en kabinfaktor på rundt 80% var jeg heldig med plasseringen og fikk en hel rad for meg selv. ![]() Etter avgang fikk vi servert frokost bestående av en croissant med omelett, tomat og skinke i tillegg til en fruktskål. Kaffe og juice ble også servert. Det medfølgende plastbestikket var dog en smule mykt, noe som gjorde det litt vanskelig å innta maten. ![]() Senere gikk besetningen gjennom kabinen og serverte kaffe og te. ![]() Det ble touchdown på Auckland Airport 15 minutter etter rutetid. ![]() På veg til terminalen taxet vi forbi denne 747’en fra Air New Zealand. ![]() Da bagasjen var plukket opp bar det gjennom biosecurity før jeg tok flybussen inn til sentrum. Endelig var jeg ankommet byen hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent. ![]() Auckland Airport er den travleste flyplassen i New Zealand og hadde 13 millioner reisende i 2009. ![]() Auckland er den største byen i New Zealand. Byområdet huser nærmere en tredel av landets innbyggere. Å fly med Air Vanuatu var en eksotisk opplevelse. Høydepunktet var uten tvil å sitte på første rad i småflyet Harbin Y-12 med direkte innsyn i cockpit. Det var også ganske greit å slippe sikkerhetskontroll på innenlandsflygningene. Alt i alt en spennende reise i det sørvestlige Stillehav. Tidligere rapporter: - Tokyo-Nouméa-Port Vila - London-Dubai-Osaka - Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London - Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger - Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger - Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger - Stavanger-Warszawa-Stavanger - Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,287
|
![]()
Flott og er vel første trip report med en Harbin her på forumet?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Tack för rapporten. Det är alltid lika roligt att läsa från exotiska resmål och med exotiska flyg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]()
Takk for flott rapport og spennende rute! Hvordan kom du på den noe uvanlige routingen til AKL, og hvor mye må man sånn ca ut med?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Veldig flott rapport fra eksotiske strøk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Helt oppp, og til strøk jeg er glad i..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Flott og eksotisk rapport. Merker jeg savner både Sydney og NZ når jeg leser denne rapporten samt "Location" under brukernavnet ditt.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,604
|
![]()
Flott raport, morsomt med raporter fra utlandet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
|
![]()
Bra og ikke minst eksotisk trip-report dette
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for veldig spennende og eksotisk rapport!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 118
|
![]()
Hyggelig at rapporten falt i smak
![]() Quote:
For routingen LHR-DXB-KIX//NRT-NOU-VLI-TAH-VLI-AKL betalte jeg 11.000 kr, men det innkluderer ingen returbillett til Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,174
|
![]()
Takk for en flott report fra eksotiske omgivelser. Slike setter hvertfall jeg stor pris på!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Dette var en spennede og eksotisk rapport
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tokyo - Nouméa - Port Vila | Flybird | TripReports | 12 | 25-12-2010 16:38 |
Port of Seattle tiltalt for oekonomiske misligheter | LN-MOW | Flyforum | 0 | 08-01-2008 01:33 |