Port Vila - Tanna - Port Vila - Auckland

Flybird

ScanFlyer Blue
3. juli 2010: Port Vila – Tanna
6. juli 2010: Tanna – Port Vila
7. juli 2010: Port Vila – Auckland
Flyselskap: Air Vanuatu
Klasse: Økonomi
Pris: 3000 kr


Etter å ha sett et TV-program om Vanuatu på Travel Channel fikk jeg raskt øynene opp for denne spennende destinasjonen. Det var den aktive vulkanen Yasur som fanget oppmerksomheten min og gjorde at denne plassen bare måtte besøkes. Når jeg i juli 2010 skulle til New Zealand på utveksling passet det derfor utmerket å legge reiseruten innom Vanuatu for å beskue dette underverket; Mount Yasur.

vli-tah-vli-akl.jpg


Billetter for strekningen Port Vila – Auckland ble bestilt allerede et halvt år før avreise, mens innenlandsflygningen til Tanna bare ble bestilt en knapp uke før. Alle billettene ble booket online på Air Vanuatus hjemmeside.

3. juli 2010 – kl. 07:30 – 40min
Air Vanuatu – NF240 – Port Vila(VLI)-Tanna(TAH)
ATR 72-500 – YJ-AV72 – 4C(midtgang)


bauerfield_international_airport_2.jpg


Etter en 10-minutters drosjetur fra Port Vila sentrum ankom vi innenlandsterminalen ved flyplassen.

bauerfield_international_airport_1.jpg


Vi la igjen mesteparten av bagasjen på hotellet vårt i Port Vila og reiste ut til Tanna med kun håndbagasje. Ettersom vi reiste innenlands trengte vi ikke gå gjennom noen sikkerhetskontroll.

bauerfield_international_airport_4.jpg


Air Vanuatu har base på Bauerfield International Airport i Port Vila. Herfra opererer de flygninger til Australia, New Zealand, Fiji, Solomonøyene og New Caledonia. Air Vanuatu har også et omfattende innenlands rutenett og er således med på å knytte øynasjonen sammen.

bauerfield_international_airport_3.jpg


En liten kafé var det også plass til i terminalen.

bauerfield_international_airport_air_vanuatu.jpg


Terminalbygningen har en egen takterrasse hvor man har utsikt over tarmac.

air_vanuatu_harbin_y-12_4.jpg


Selskapets flåte består blant annet av tre Harbin Y-12 produsert i Kina. Disse ble levert til Air Vanuatu i starten av 2009.

air_vanuatu_atr_72_1.jpg


Det var en ATR 72-500 som tok oss til Tanna denne morgenen.

air_vanuatu_atr_72_2.jpg


Bagasjevognen ble skuet ut til flyet manuelt.

air_vanuatu_atr_72_3.jpg


Ombordstigningen foregikk bak i flyet.

air_vanuatu_atr_72_4.jpg


Selskapets ene ATR 72-500 ble levert fabrikknytt til Air Vanuatu i november 2009.

air_vanuatu_flymat_1.jpg


Under flyturen var det servering av drikke samt et drops.

whitegrass_airport_1.jpg


Etter en sen avgang ankom vi Whitegrass Airport på Tanna 30 minutter bak skjema.

air_vanuatu_atr_72_5.jpg


Bagasjen losses fra den fremre del av flyet.
 
vanuatu_tanna_island_roads_1.jpg


Fra flyplassen gikk ferden videre med firehjulstrekker til bungalowen vi hadde booket på internett.

vanuatu_tanna_island_roads_2.jpg


Den 45 km lange turen tok to timer, noe som betyr en snitthastighet på rundt 22 km/t.

vanuatu_tanna_island_roads_3.jpg


Bilturen gikk gjennom tett jungel og over høye åser.

vanuatu_tanna_island_roads_4.jpg


Veiene på Tanna har en meget lav standard, noe som medfører kort levetid på bilene.

vanuatu_tanna_manuapen_bungalow.jpg


Vi bodde i en bungalow utenfor landsbyen Manuapen.

vanuatu_tanna_white_beach.jpg


White beach i Port Résolution.

vanuatu_tanna_ireupuow_1.jpg


Landsbyen Ireupuow ligger rundt en åpen slette i den ellers så tette jungelen.

vanuatu_tanna_ireupuow_2.jpg


Hos Tanna Coffee i Ireupuow får man kjøpt seg en kopp kaffi samt litt småkjeks.

mount_yasur_1.jpg


Utsikt mot den 361 meter høye vulkanen Mount Yasur på den sørøstlige delen av øya.

mount_yasur_2.jpg


Vulkanen oppleves best i skumringen da man lettere kan se den glødende lavaen.

mount_yasur_3.jpg


Vulkanen har flere utbrudd i timen, og lavabomber sprutet opp bare noen titalls meter fremfor oss.

mount_yasur_4.jpg


Krateret har en diameter på 400 meter. Å ligge på kraterkanten å kjenne vulkanen skjelve mens man kikket ned på de glødende lavabombene var en magisk opplevelse!

6. juli 2010 – kl. 17:00 – 1t
Air Vanuatu – NF247 – Tanna(TAH)-Port Vila(VLI)
Harbin Y-12 – YJ-AV4 – 1C(vindu)


whitegrass_airport_3.jpg


Etter tre dager på Tanna bar det tilbake til Port Vila.

whitegrass_airport_2.jpg


Whitegrass Airport består av en enkel terminalbygning samt en 1230 meter lang asfaltstripe.

whitegrass_airport_4.jpg


I tillegg til bagasjen ble også passasjerene veid ved innsjekk.

air_vanuatu_boarding_pass.jpg


Ombordstigningskort fikk vi også utdelt.

whitegrass_airport_5.jpg


Etter innsjekk var det bare å legge seg ned på gresset utenfor flyplassen og vente på avgang.

air_vanuatu_harbin_y-12_1.jpg


Det var en Harbin Y-12 som tok oss tilbake til Port Vila denne kvelden.

air_vanuatu_harbin_y-12_2.jpg


Vi sikret oss plass på første rad og hadde utsikt inn i cockpit under hele flyturen. Artig!

air_vanuatu_harbin_y-12_3.jpg


Harbin Y-12 er et lite fly med bare 17 seter.
 
7. juli 2010 – kl. 07:00 – 3t
Air Vanuatu – NF050 – Port Vila(VLI)-Auckland(AKL)
Boeing 737-800 – YJ-AV1 – 22A(vindu)


bauerfield_international_airport_5.jpg


Etter noen dager på Vanuatu gikk reisen til turens hovedreisemål; nemlig Auckland.

bauerfield_international_airport_6.jpg


Det var avreise fra den internasjonale terminalen ved Bauerfield International Airport i Port Vila.

bauerfield_international_airport_7.jpg


Air Vanuatu flyr mellom Port Vila og Auckland to ganger i uken.

air_vanuatu_boeing_737_1.jpg


Air Vanuatus Boeing 737-800 ble levert ny til selskapet i 2008. Det er Australske Qantas som står for vedlikeholdet av denne maskinen.

air_vanuatu_boeing_737_2.jpg


Da ombordstigningen var fullført satte vi kursen mot rullebanen fem minutter etter skjema.

air_vanuatu_boeing_737_3.jpg


Til tross for en kabinfaktor på rundt 80% var jeg heldig med plasseringen og fikk en hel rad for meg selv.

air_vanuatu_flymat_2.jpg


Etter avgang fikk vi servert frokost bestående av en croissant med omelett, tomat og skinke i tillegg til en fruktskål. Kaffe og juice ble også servert. Det medfølgende plastbestikket var dog en smule mykt, noe som gjorde det litt vanskelig å innta maten.

air_vanuatu_flymat_3.jpg


Senere gikk besetningen gjennom kabinen og serverte kaffe og te.

air_vanuatu_auckland.jpg


Det ble touchdown på Auckland Airport 15 minutter etter rutetid.

air_vanuatu_auckland_airport.jpg


På veg til terminalen taxet vi forbi denne 747’en fra Air New Zealand.

auckland_airport_1.jpg


Da bagasjen var plukket opp bar det gjennom biosecurity før jeg tok flybussen inn til sentrum. Endelig var jeg ankommet byen hvor jeg skulle tilbringe et år som utvekslingsstudent.

auckland_airport_2.jpg


Auckland Airport er den travleste flyplassen i New Zealand og hadde 13 millioner reisende i 2009.

auckland.jpg


Auckland er den største byen i New Zealand. Byområdet huser nærmere en tredel av landets innbyggere.

Å fly med Air Vanuatu var en eksotisk opplevelse. Høydepunktet var uten tvil å sitte på første rad i småflyet Harbin Y-12 med direkte innsyn i cockpit. Det var også ganske greit å slippe sikkerhetskontroll på innenlandsflygningene. Alt i alt en spennende reise i det sørvestlige Stillehav.

Tidligere rapporter:
- Tokyo-Nouméa-Port Vila
- London-Dubai-Osaka
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
 
Tack för rapporten. Det är alltid lika roligt att läsa från exotiska resmål och med exotiska flyg...
 
Takk for flott rapport og spennende rute! Hvordan kom du på den noe uvanlige routingen til AKL, og hvor mye må man sånn ca ut med?
 
Flott og eksotisk rapport. Merker jeg savner både Sydney og NZ når jeg leser denne rapporten samt "Location" under brukernavnet ditt. :)
 
Hyggelig at rapporten falt i smak:)

Takk for flott rapport og spennende rute! Hvordan kom du på den noe uvanlige routingen til AKL, og hvor mye må man sånn ca ut med?
Avsluttet reisen i Auckland ettersom jeg skulle studere et år på universitet der.
For routingen LHR-DXB-KIX//NRT-NOU-VLI-TAH-VLI-AKL betalte jeg 11.000 kr, men det innkluderer ingen returbillett til Norge.
 
Takk for en flott report fra eksotiske omgivelser. Slike setter hvertfall jeg stor pris på!
 
Back
Top