• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gal pilot?

Som det står under videoen ...

A go-around must be made if you don't land bewteen the piano keys and the touchdown zone at Toncontin so this guy broke all the rules!!
 
Blir vel litt feil å si han bryter regler, sunn fornuft og flygerskikk derimot...

God flygerskikk sier vel å på forhånd sette seg et "go-around-punkt", hvor man utfører en avbrutt landing hvis man ikke setter hjulene nedpå før dette punktet. Dette punktet kan variere for hver individuell pilot, flytype, baneforhold osv. Poenget er å sikkert kunne stoppe maskinen på gjenværende bane med god margin. Den personen er helt klart på grensene, om ikke godt over..

Andre er mindre heldige:

http://www.youtube.com/watch?v=w8yx5T2Oejc
 
Last edited:
han bruker ca +/- 50% av rullebanen før han tar bakken...

Men nedbremsingen? Vanskelig å vurdere fra vinkelen det er filmet fra men ser ikke akkurat ut til at bremseklossene er i "hvilestilling" de siste meterne av rullebanen?
 
Blir vel litt feil å si han bryter regler, sunn fornuft og flygerskikk derimot...

God flygerskikk sier vel å på forhånd sette seg et "go-around-punkt", hvor man utfører en avbrutt landing hvis man ikke setter hjulene nedpå før dette punktet. Dette punktet kan variere for hver individuell pilot, flytype, baneforhold osv. Poenget er å sikkert kunne stoppe maskinen på gjenværende bane med god margin. Den personen er helt klart på grensene, om ikke godt over..

Andre er mindre heldige:

http://www.youtube.com/watch?v=w8yx5T2Oejc

Det er alltid nyttig å bruke sirenen på en tom rullebane, man vet aldri om det vil komme kryssende trafikk.
 
Det er alltid nyttig å bruke sirenen på en tom rullebane, man vet aldri om det vil komme kryssende trafikk.

En sirene kan også varsle de involverte -fastklemte, skadde osv- om at hjelpen faktisk er på vei, tror du også hadde satt pris på å høre dette hvis du satt i ett flyvrak.
 
Takk for oppklaringen CFM :up:
Mente jeg hadde sett den her før, ofte vanskelig å søke opp videoer.
 
Back
Top