Ny bookingmotor

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
SAS har nå lagt ut sin nye bookingmotor. Nå blir det én type bookingmotor på alle bestillinger mot de to som ble brukt tidligere. Den nye bookingmotoren er også helt lik den SAS EuroBonus bruker.
 
Så den istad. Umiddelbart synes jeg søkeresultatene (sjekke bare IC) var noe mer uoversiktlig. Men det er mulig det bare er vanesak.

Og så skjønte jeg ikke poenget med klassevalg helt i starten. Når du velger EcoExtra+Biz, så utelukker du Economy. Velger du Economy utelukker du ingenting. Ikke noe issue det egentlig, men skjønner ikke at de ikke bare kan ta bort valget.

Positivt er jo destitnasjonsvalg der man nå slipper disse rullegardinene. Det er veldig bra. Den generelle kvaliteten på siden er vel nå mer moderne enn de fleste?
 
Klar forbedring. Jeg har irritert meg lenge over at man tilsynelatende ikke får opp annet enn direkteflygninger ut fra Norge på Europareiser (dvs. svært sjelden at jeg får opp priser på connections via CPH). Dette er nå fikset. Flott å umiddelbart få en oversikt over de ulike alternativene og prisene.

Det eneste som mangler nå (men som kanskje finnes...?) er muligheten til å booke utreise til et sted og retur fra et annet sted. Kanskje ingen big deal, men av & til er det kjekt å ha muligheten til dette.
 
Ser at med den nye bookingmotoren får man tildelt fem i stedet for seks sifre i referansenummeret, og dermed korresponderer nummeret i Amadeus-systemet. Det er bra!

Ser også at man utrolig nok fortsatt kan bruke den gamle bookingmotoren, om man legger inn bestillingen med utgangspunkt i rutekartet på SAS' nettsider. Da dukker den gamle bookingmotoren opp. Det er utrolig uproft - at det går an!

http://www.sas.no/no/Misc/Service_L...?WT.ac=start_footer_tjenester_rutekart_090610
 
Last edited:
Ser at med den nye bookingmotoren får man tildelt fem i stedet for seks sifre i referansenummeret, og dermed korresponderer nummeret i Amadeus-systemet. Det er bra!

Du mener seks tegn for Amadeus. Resaid (gamle SAS-systemet) har fem ;)

Så også at det var noe Flash-saker for bedriftsbookinger. Bruker ikke det selv, men er det Flash hele veien gjennom så er vel det også i beste SAS-stil?
 
Helt klart forbedring, men jeg irriterer meg over at nettsida ikke fatter at jeg faktisk mener OSL når jeg skriver OSL osv..
WIAS skjønner jo detta helt fint, selv om man i tilfellet OSL må bekrefte hvilken flyplass man ønsker å reise fra/til..
Men nå er det år og dag siden jeg har book billetter via sas.no, så I couldnt care less.
Takke seg til WIAS! :-D
 
Du mener seks tegn for Amadeus. Resaid (gamle SAS-systemet) har fem ;)


Ja, beklager. Jeg mente motsatt. Nå har jeg funnet en enda eldre versjon av bookingmotoren som fortsatt kan brukes! Hva med en liten opprydning?
 
Helt klart forbedring, men jeg irriterer meg over at nettsida ikke fatter at jeg faktisk mener OSL når jeg skriver OSL osv..
WIAS skjønner jo detta helt fint, selv om man i tilfellet OSL må bekrefte hvilken flyplass man ønsker å reise fra/til..
Men nå er det år og dag siden jeg har book billetter via sas.no, så I couldnt care less.
Takke seg til WIAS! :-D

Men skal man reise litt lengre enn en enkeltreise, er wideroe.no helt håpløs. Får opp reisetider innen Europa på opp mot 20 timer, utrolig mange alternativer innebærer overnatting - gjerne fordi sene kveldsflighter og tidlige morgenflighter prises billig. På en del andre nettsteder, f.eks. finn.no, kan man reservere seg mot alternativer som innebærer så lange reisetider. Det bør også wideroe.no vurdere.
 
Ser også at man utrolig nok fortsatt kan bruke den gamle bookingmotoren, om man legger inn bestillingen med utgangspunkt i rutekartet på SAS' nettsider. Da dukker den gamle bookingmotoren opp. Det er utrolig uproft - at det går an!

Lad os bare sige at "SAS" og "IT-udvikling" ikke er to ting, der matcher hinanden særligt godt.

SAS' hjemmesider (både internt og ekstern) er klasseeksemplet på hvordan man ikke skal gøre ting. Det er kort sagt en stor blanding af forskellige lappeløsninger og trænger voldsomt til en større oprydninger - og allerhelst en komplet re-make.
 
Men skal man reise litt lengre enn en enkeltreise, er wideroe.no helt håpløs. Får opp reisetider innen Europa på opp mot 20 timer, utrolig mange alternativer innebærer overnatting - gjerne fordi sene kveldsflighter og tidlige morgenflighter prises billig. På en del andre nettsteder, f.eks. finn.no, kan man reservere seg mot alternativer som innebærer så lange reisetider. Det bør også wideroe.no vurdere.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen i den problemstillinga... Det hender WIAS kommer med noen sære forslag, men ofte kommer det da et mer fornuftig forslag ett hakk lengre ned. Alternativt kan man jo sortere etter reisetid fremfor pris, men da forsvinner jo litt av poenget..
Nå skal det sies at jeg for det meste har brukt WIAS til reiser innad i Norge eller IC reiser, innad i Europa har det for det meste gått i Norwegian eller KLM. Så noe av forklaringen på at jeg ikke opplever det som et problem kan ligge der.

Men løsningen på dette til finn.no er helt klart fjong!
 
Ser at med den nye bookingmotoren får man tildelt fem i stedet for seks sifre i referansenummeret, og dermed korresponderer nummeret i Amadeus-systemet. Det er bra!

Ser også at man utrolig nok fortsatt kan bruke den gamle bookingmotoren, om man legger inn bestillingen med utgangspunkt i rutekartet på SAS' nettsider. Da dukker den gamle bookingmotoren opp. Det er utrolig uproft - at det går an!

http://www.sas.no/no/Misc/Service_L...?WT.ac=start_footer_tjenester_rutekart_090610

litt OT men :

Den gamle motoren vil nok bli stengt om ikke lenge. SK(og WF/KF) skal over fra sitt eget Resaid og Amadeus til en ny versjon av Amadeus som heter Altea. SAS skal ta i bruk denne nye platformen for Inventory, Salg, reservasjon og avgangssystemer. Egne systemer stenges, også Resaid som gir femsifret referansenummer.
Den første delen av Altea er allerede innfaset. Den ser dere når dere sjekker inn på nett og får tilbud om å kjøpe ekstra bagasje(e-retail).

Altea brukes i dag av et hundretalls andre selskap, deriblandet LH.
 
Men skal man reise litt lengre enn en enkeltreise, er wideroe.no helt håpløs. Får opp reisetider innen Europa på opp mot 20 timer, utrolig mange alternativer innebærer overnatting - gjerne fordi sene kveldsflighter og tidlige morgenflighter prises billig. På en del andre nettsteder, f.eks. finn.no, kan man reservere seg mot alternativer som innebærer så lange reisetider. Det bør også wideroe.no vurdere.

Jeg kjenner meg heller ikke igjen, jeg pendler fortiden mellom Seattle - Oslo og bruker WIAS 100% og ser ikke noe håpløst i WIAS sine fremstilling - for meg er det enkelt - slik man roper i skogen får man svar;)
 
Som med absolutt alt annet - folk har forskjellige erfaringer. På de søkene jeg har hatt, kommer det opp veldig mange alternativer med svært lange reisetider - typisk er overnatting i München, Frankfurt og Zürich. Jeg liker Widerøe veldig godt og bruker dem mye, men det hadde blitt mer oversiktelig om de innførte en knapp der man kunne reservere seg mot lange reisetider, eller overnatting i særdeleshet, slik finn.no har.
 
Kan bli kult å få noe LITT mer moderne en Ediss å booke i da... det funker jo til en viss grad ,men tidevis holder den på å drive meg fra forstanden.
 
SAS har nå lagt ut sin nye bookingmotor. Nå blir det én type bookingmotor på alle bestillinger mot de to som ble brukt tidligere. Den nye bookingmotoren er også helt lik den SAS EuroBonus bruker.

Er det kun meg, eller er det andre som har problemer med å logge seg på med sin profil under bestillingsprosessen? Alt fungerer fint om jeg logger meg på FØR jeg starter bestillingen, men om jeg prøver å logge meg på når jeg har valgt avganger og skal hente navn og info fra profilen så går påloggingsprosessen i en evig loop. Og i tillegg har de fjernet muligheten til å lagre kredittkortinfo.. Så jeg er ikke udelt fornøyd med endringen.
 
Og i tillegg har de fjernet muligheten til å lagre kredittkortinfo.

Dette er en sak som skjer flere steder, og som SAS ikke kan lastes for (i alle hovedsak). Det er nye sikkerhetskrav fra kortutstedere/innløsere som medfører dette.
 
Som med absolutt alt annet - folk har forskjellige erfaringer. På de søkene jeg har hatt, kommer det opp veldig mange alternativer med svært lange reisetider - typisk er overnatting i München, Frankfurt og Zürich. Jeg liker Widerøe veldig godt og bruker dem mye, men det hadde blitt mer oversiktelig om de innførte en knapp der man kunne reservere seg mot lange reisetider, eller overnatting i særdeleshet, slik finn.no har.

Ved å sortere etter reisetid i "resultatbildet" kan man sortere bort de avgangene med overnattinger underveis.
 
Back
Top