Tidsfrist for avbestilling med full refusjon Lavprisbilletter

LN-TIB

ScanFlyer Gold
Ser at SAS/Widerøe opererer med full refusjon innen 24 timer dersom billett er bestilt på nett.

Hos Norwegian derimot har man bare 4 timer på seg til å angre. Dog kan man endre en billett innen 24 timer, dersom man ønsker det.

Hva sier egentlig lovverket her? Går ut fra denne fristen er kommet som en følge av lovverk for å beskytte forbruker.
 
Der er som udgangspunkt ingen fortrydelsesret for køb af flybilletter. At SAS/Widerøe m.v. giver fuld refusion de første 24 timer er det en service de har valgt at yde forbrugeren, men lovmæssigt er der intet krav om det.
 
Sikkert et dumt spørsmål men hvorfor gjelder ikke angrefristen for slik som det gjør andre steder? Fordi billetten/transporten ansees som en tjeneste og ikke en vare?
 
Sikkert et dumt spørsmål men hvorfor gjelder ikke angrefristen for slik som det gjør andre steder? Fordi billetten/transporten ansees som en tjeneste og ikke en vare?

Denne kommer inn:
"§ 19. Unntak fra og begrensninger i angreretten
Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for
..
b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom."
http://lovdata.no/all/tl-20001221-105-005.html#19
 
Man kan også kjøpe billetter hos Wideroe.no og få 24 timers angrefrist hos de fleste (alle?) selskaper.
 
Back
Top