Norwegian nær en rute Molde - Berlin

Re: Norwegian nær en rute Molde - Berlin

Jøss!? Jaja, Kjos elsker jo Berlin. ;)

Flott for moldenesere hvis dette skjer. Det har vel også tidligere blitt antydet at Molde ønsker seg en utenlandsrute.

Flott for moldenesere hvis dette skjer. Det har vel også tidligere blitt antydet at Molde ønsker seg en utenlandsrute.

Tror nok ikke Berlin, og ihvertfall ikke SXF, er førstevalget for de som vil videre ut i verden. Men når BBI åpner kan det nok bli mer attraktivt.

Tror nok ikke Berlin, og ihvertfall ikke SXF, er førstevalget for de som vil videre ut i verden. Men når BBI åpner kan det nok bli mer attraktivt.

Men er det transferpax som skal videre som skal være grunnlaget for ruten da? Da burde de i såfall være i kontakt med Airberlin, KL eller noen andre. Ikke DY.

Neppe, men jeg kan ikke helt se for meg Berlin som veldig attraktiv endestasjon for næringslivet heller, blir nok mest fritidsreisende fra begge land.

Men er det transferpax som skal videre som skal være grunnlaget for ruten da?
Nei og leser man det som står skrevet dit linken peker så står der skrevet at det satses på trafikk inn til Molde, Romsdal og Nordvestlandet.

Tyskere topper forøvrig listen av utlendinger på hotell her i distriktet.

Neppe, men jeg kan ikke helt se for meg Berlin som veldig attraktiv endestasjon for næringslivet heller, blir nok mest fritidsreisende fra begge land.

Berlin er jo tross alt Europas nest største by, så noe forretnigsreisende må det vel være, om ikke så mye.

Ganske dristige tanker. Har de smakt på for mye Syltebrus? SAS fikk jo ikke OSL-TXL til å gå. Og Berlin befinner jo seg midt i tidligere Øst-Tyskland, vil ikke tro at kjøpekraften blant folk er den største der, og connection med, for tyskerne, ukjente DY, skal det vel litt til for å få det til å svinge av. Forretningsreiser fra Berlin til Nordvestlandet og andre veien tror jeg lite på.

Berlin er jo tross alt Europas nest største by, så noe forretnigsreisende må det vel være, om ikke så mye.
Med mindre Berlin har vokst kollosalt i det siste er det vel London og Paris som er nr.1 og 2 i Europa.
Tviler også på at det er noe særlig buisiness-trafikk mellom Molde og Berlin. Dette er en ren leisure rute, om den kommer igang.

Med mindre Berlin har vokst kollosalt i det siste er det vel London og Paris som er nr.1 og 2 i Europa.
Tviler også på at det er noe særlig buisiness-trafikk mellom Molde og Berlin. Dette er en ren leisure rute, om den kommer igang.

Moskva er størst. :) I motsetning til de fleste andre hovedsteder i Europa er ikke Berlin et stort sentrum for verken finans eller industri (på grunn av den spesielle situasjonen etter andre verdenskrig), ergo lite businesstrafikk.

Moskva er størst. :)
Jepp, du har rett i det. My bad...
Har en lei tendens til ikke å tenke på Moskva som Europa, men den delen som Moskva ligger i hører selvsagt til Europa.

Ganske dristige tanker. Har de smakt på for mye Syltebrus?
Ikke nødvendig vis. Dessuten er du inhabil... ;-)

SAS fikk jo ikke OSL-TXL til å gå.
At SAS ikke fikk til flere ukentlige bevegelser i skarp konkurranse med andre er ikke ensbetydende med at DY ikke får det til. Til sammenligning så fikk ikke SAS til AES-LGW til tross for direkte støtte på 6 millioner skattekroner fra Møre og Romsdal Fylkeskommune, men DY setter nå opp samme rute med god tro på at det skal lønne seg. SAS da og DY nå er ikke nødvendigvis direkte sammelignbart, i hvert fall ikke i konsept.

Og Berlin befinner jo seg midt i tidligere Øst-Tyskland, vil ikke tro at kjøpekraften blant folk er den største der, og connection med, for tyskerne, ukjente DY, skal det vel litt til for å få det til å svinge av.
Mer relevant enn lokasjon i TIDLIGERE Øst-Tyskland er at Berlin er hovedstad, har 3,5 mill inb. innenfor bygrensene og godt over 10 mill inb. innenfor 3 timer med bil fra flyplassen. At man skal klare å lokke noen få tusen av de 10 mill til å reise på ferie på Nordvestlandet ser jeg ikke som umulig. Likeså er skal man heller ikke se det som umulig at man får et par tusen "nordvestlendinger" til å ta seg en weekend i Berlin. Det er tross alt en metropol med svært så mange attraksjoner. Flere enn man klarer å rekke over på en helg.

Forretningsreiser fra Berlin til Nordvestlandet og andre veien tror jeg lite på.
Vil nok være minimalt ja. Dog ikke det som er forretningsideen til ruta.

Mens sist gang jeg sjekket var Berlin nr 2. (Når jeg sier Europa mener jeg EU, så Moskva og Istanbul teller ikke).

Jeg er forøvrig fult klar over at ruten vil være hovedsakelig for fritdsreisende.

Last edited:

Mens sist gang jeg sjekket var Berlin nr 2. (Når jeg sier Europa mener jeg EU, så Moskva og Istanbul teller ikke).

Jeg er forøvrig fult klar over at ruten vil være hovedsakelig for fritdsreisende.
Bare for å ha det sagt - når du sier Europa og mener EU (uten å si at det er EU du mener) så må du nesten forvente at folk ikke forstår hva du sier.

Ja, jøss! Molde er jo Norges navle, så det skulle da bare mangle at DY starter en rute derfra til Berlin!

Den starter nok opp samtidig som det begynner å snø agurker sidelengs! :rolleyes:

BF:cool2

Back