Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

ENZV

ScanFlyer Blue
Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

Slik ønsker flyplassen og vokse. ( fra Solabladet 16-11-10)
11-29 banen (øst-vest) skal avikles rundt 2020 -2025. Paralellt med 18-36 rullebanen ( nord-sør) skal det bygges en ny rullebane på 800 meter som skal betjene småfly og helikopter.

Blir nok mange overflyginger når høst/vinter stormene setter inn fra øst-vest om bane 11-29 avikles. Denne rullebanen brukes relativt ofte her på enzv. Spesielt når den heftige/gusty østavinden setter inn.......øg storme fra stor havet ( vest)

Re: Rullebane 11 og 29 avikles på Sola/enzv

Blir nok mange overflyginger når høst/vinter stormene setter inn fra øst-vest om bane 11-29 avikles. Denne rullebanen brukes relativt ofte her på enzv. Spesielt når den heftige/gusty østavinden setter inn.......øg storme fra stor havet ( vest)

Det vil jeg tro. Hvem er det som ønsker dette? Avinor eller lokale krefter?

Det har vært planer om dette helt siden de bygget den nye terminalen, hvis jeg ikke husker helt feil.. :lol:

Det vil jeg tro. Hvem er det som ønsker dette? Avinor eller lokale krefter?

Avinor, som i 2010 økte punktligheten på Sola med nye tåkelys/ lavsikt landinger.........hva nå med punktlighet høst/vintertid ??

Er det virkelig så værhardt på Sola? (jeg vet ikke)

Blir den nye banen på vestsiden?

Avinor, som i 2010 økte punktligheten på Sola med nye tåkelys/ lavsikt landinger.........hva nå med punktlighet høst/vintertid ??

Regulariteten berøres kun ved tverrvind på 30 knop og høyere.
På SVG vil dette si ca 0,35% av tiden vinterstid, noe som anses å være akseptabelt.....
Behørig omtalt og presentert i masterplanen, side 33:
http://www.avinor.no/tridionimages/Sola masterplan_tcm181-117743.pdf

Men jeg er enig i at det er synd å stenge bane 11/29

Last edited:

Ser de har tegnet inn GP/LOC18R og GP/LOC36L. Jeg er villig til å sette mye penger på at det aldri blir ILS på noen baneende hvis denne rullebanen bygges etter 2015. Da blir det nok bare RNAV baserte inn- og utflygninger, slik som det også er planlagt på OSLs 3. rullebane.

Blir bra om disse nye rullebanene kommer. Kansje vi vil få mer traffik og kansje USA eller Asia reise direkte fra SVG. Men kommer den gammle rullebanen til og være der fortsatt?

Blir bra om disse nye rullebanene kommer. Kansje vi vil få mer traffik og kansje USA eller Asia reise direkte fra SVG. Men kommer den gammle rullebanen til og være der fortsatt?

Jeg ventet på at den ville komme.

Det kommer EN ny rullebane, og EN blir fjernet.

18/36 kommer fremdeles til å være den primære rullebanen på Sola.

Og nei nei nei nei, det kommer hverken direkterute til Asia eller USA selv om det blir bygget en rullebane på 800 meter.:headbang

ok men det hadde vært greit og beholdt alle rullebanene. Men når skal den nye rullebanen være ferdig?

men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia. Men vi får se, Sola vokser hvertfall :)

Det er ikke "mangel" på gater som er årsaken til at det ikke er IC-ruter fra Stavanger.....:rolleyes:

Regulariteten berøres kun ved tverrvind på 30 knop og høyere.
På SVG vil dette si ca 0,35% av tiden vinterstid, noe som anses å være akseptabelt.....
Behørig omtalt og presentert i masterplanen, side 33:
http://www.avinor.no/tridionimages/Sola masterplan_tcm181-117743.pdf

Men jeg er enig i at det er synd å stenge bane 11/29

Dette er teoretisk. I praksis vil det mest sannsynlig ble mer nedetid.
Brukerne(les piloter i SAS bosatt her lokalt i området) der et par av dem er medlemmer av kommunestyret i Sola Kommune har fra kommunetstyrets talerstol uttalt at de mener dette er en feil beslutning av Avinor å legge ned 11-29 på Sola og anmodet Sola kommune å gå i mot dette når Masterplanen var oppe til behandling i kommunestyret tidligere i år.
I følge dem var heller ikke selskapene som trafikkerte Sola forespurt om operative begrensninger som fjerning av bane 11-29 vil gi på sikt.
Nedlegging av bane 11-29 ligger noen år frem i tid uansett.
Time will show!
Som storbruker av lufthavnen vil jeg si at det er noe besynderlig at man går til det skritt å legge ned øst-vest banen når mange argumenter taler for at den bør fortsatt eksistere. Det er ikke få ganger jeg i vinterens løp erfarer landinger på denne banen på grunn av sterk øst- eller vestavind.
En annen viktig side er de miljømessige gevinstene når inn - og utflyginger vestover og for den saks skyld østover sparer selskapene og miljøet for store mengder utslipp av CO2 for kortere inn-utflyginger i forhold til bruk av 18-36.

Last edited:

men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia. Men vi får se, Sola vokser hvertfall :)

Hvordan kan du si noe sånt? F.eks Alicante har maange gater, men det flyves ikke til Asia eller usa for det.... Skjønner ikke helt tankegangen din!:drunk:

Jeg synes også det er litt merksnodig å skulle legge ned bane 11/29. Det er noen år siden nå. Men observerte ofte at det på dager med sterk vind fra vest kom opptil tre og fire fly inn for landing på bane 29 og de kom over Sandnes/Lura. (Særlig på kveldstid dette her).

For en flyplass på den størrelse som Sola er ville det være synd dersom 11/29 forsvinner og vi står i fare for å få flere diversions til BGO/HAU/KRS/OSL. Slikt kan påvirke næringslivet også...

Samtidig så blir det begrensninger på helikopterflyten når 11/29 er i bruk. Kunne et alternativ være å lage en alternativ paralellbane til f.eks 11/29 (eventuelt en bane på skrå i forhold til bane 11/29 og 18/36) med trygge avstander til de andre rullebanene og gi muligheter for alternativ trafikk?

men siden det viser at det skal kommer mer gater med eller uten bruer. Så kan dette tyde på utenlandsk trafikk fra usa eller asia.

I følge mine kilder så er økningen av gates utelukkende for at vi får direkteruter til Murmansk, Petropavlovsk-Kamchatsky, Moskva og SPb. Fra ubekreftet hold så ble det snakket om en direkterute til Mogadishu også.

:rolleyes:

Back