Fokker F-27 Friendship

Piddien

ScanFlyer Silver
Hei.

Jeg har et spørsmål når det gjelder denne flytypen. Sitter og ser på et gammelt byggesett fra Airfix med Braathens merker, og jeg teller ni vinduer på hver side av maskinen. Har et par bilder av flyet, og der har de jeg i alle fall har bilder av ti vinduer på hver side.
Var det noen maskiner med ni vinduer, eller har Airfix settet en feil her? Hvordan var det med maskinene til Busy Bee og Air Executive? Ti vinduer på hver side der også??

Forresten, har jeg postet denne på feil forum så bare hiv den dit den hører hjemme.

:)
 
Last edited:
Re: Fokker F-27 Friendship.

Må si jeg ble i tvil da jeg leste spørsmålet ditt. Jeg var rimelig sikker på at alle BS (og BU for den del) hadde ti på hver side. Og etter å ha sjekket et utall bilder fant jeg bare fly med 10, også på BS' F27-300 LN-NPH som var den eneste med stor fraktedør.

Men F27 #1 (PH-NIV) er jeg ganske sikker på hadde et noe kortere skrog, kan det være at det er det de har tatt høyde for? Jeg fant ikke bilder av hele flyet i farten...

Jeg sjekket også endel Fairchild F-27, de hadde også 10 på hver side, bortsett fra denne med 9: http://www.airliners.net/photo/Aerolineas-Sosa/Fairchild-F-27-Friendship/1710166/L/

Edit: På denne nettsiden fant jeg endelig bilde av PH-NIV, og teller jeg bare åtte på venstre side.... http://www.fokker-aircraft.info/proto27pics.htm
 
Last edited:
Re: Fokker F-27 Friendship.

Det samme kom jeg fram til, ti på hver side. Derfor konkluderer jeg med at det gamle byggesettet fra Airfix har en feil her som er ganske synlig, nemlig at det mangler et vindu på hver side.

Legger ved noen bilder jeg så på A-net.

http://www.airliners.net/photo/Busy...92980/L/&sid=032ab76e4b3a4c0afd365d907568a7c3

http://www.airliners.net/photo/Air-...89781/L/&sid=032ab76e4b3a4c0afd365d907568a7c3

http://www.airliners.net/photo/Braa...98441/L/&sid=a04b1df9150ca75523814fcab228c999

http://www.airliners.net/photo/Braa...98440/L/&sid=a04b1df9150ca75523814fcab228c999

http://www.airliners.net/photo/Braa...98039/L/&sid=a04b1df9150ca75523814fcab228c999

Takk for hjelpen så langt. Har andre noen synspuknter om dette så kom gjerne med det.

:)
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Såvidt jeg vet var det bare prototypen som hadde 9 vinduer. Byggenummer 2 og de neste hadde 44 passasjerseter og 10 vinduer på hver side. Dette gjalt (mener jeg bestemt) alle Braathens og Busy Bee maskiner. Stellar Airfreighter hadde en Fairchild Hiller FH-227 som hadde 12 vinduer. Dette var en egenutviklet "stretch" versjon av Fairchild F27.

Andre operatører (for eksempel Star Air APS der jeg fløy etter Busy Bee ) hadde -500 som var forlenget 1,5 meter i forhold til -100/200 som BU og BS fløy. Denne hadde 11 vinduer og maks 52 seter, men vi hadde 50 seter ombord. Da slapp du unna med kun en CA. En annen historie er at -500 skroget ble brukt som mal til F-50...

Airfix settet er nok produsert på grunnlaget av prototypen som jo var 0,9 meter kortere enn de neste maskiner. Tipper jeg.

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
1994 timer på F27 -100/200/400/500.
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Takker og bukker så mye.
Dette gav et klart svar som gjør at Airfix sin F-27 skal forbli ubygd i esken sin. :)
Har du forresten noen interiør bilder, av cabinen og fremme i kontoret?

:)
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Airfix-settet er for langt til å være prototypen og for kort til å være produksjonsutgaven sies det. Lag et nytt vindu foran kan være en enkel måte å komme seg ut av det på. Alternativt så kan du skaffe deg ESCI-settet og bruke vinger og motorer fra Airfix.
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Heisann.

Først, hvilken registrering har individet som er i Airfix-esken? Lurer på om ikke TAA hadde noen combiplane, altså med større lasterom enn andre. Grubler litt om de 9 vinduene.

Dernest, nei har nok ingen bilder av interiør eller cockpit dessverre.... Men på Flymuseet på Sola er LN-SUF stilt ut. Interiøret er slik det var i Busy Bee. Cockpit er "restaurert" tilbake til Braathens standard, altså ut med DME og radar.

Ellers var det jeg som var styrmann på (en av) leveringsflyvning (ene) til flymuseet men det er en annen historie....!

Hilsen
FK27
Friendship Forever.
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

I COD hadde vi noen ex-TAA maskiner med stor cargodør og en crewdør innfelt i den store. Også noen fra italienske ATI. I tillegg hadde vi en -200, LN-RNX, med en litt mindre dør, lik den i Airfix-settet.

Ca. 600 timer på F27-200/600. Stort sett sete 0A. Merkelig fly. Veldig "engelsk".:fly
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Ex-TAA maskinerna (SE-IRF/OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG) hade väl också två fönster - emergency exits , fönster nr. 7 och nr. 9 , de ex-Italienska maskinerna (LN-RNX/SE-ITH/SE-ITI/LN-RNY/OY-KAD) endast en fönster - emergency exit , fönster nr. 7. Som FBU4EVER säger var LN-RNX en -200 med liten dörr/lucka fram på vänster sida , SE-IRF/SE-ITH/SE-ITI ursprungligen -400 men conv. till -600 som tillsammans med de ursprungliga -600 OY-KAC/LN-RNZ/SE-IRG/LN-RNY/OY-KAD alla hade stor cargodoor fram på vänster sida med en mindre dörr infälld i den stora.
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei.

Har tenkt litt angående hvordan jeg skal løse denne nøtta med et vindu for lite og et skrog som er for kort. Legger ved et bilde som viser hva jeg har tenkt å gjøre :)

Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her. :)

LN-SUN er forresten maskinen som finnes på Airfix arket.

625dc5d3.jpg


:)
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei! Ang. gule dekaler, så har man et tricks i ermet: Heng arket opp med tape i det mest solrike vinduet i huset og la det henge der noen dager. Har stort sett funket for meg. Kan være lurt å male over dekalene med et par strøk klarlakk etterpå.
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei Stein.

Det tipset med dekalene opp i vinduet er prøvd, men desverre nytteløst. Disse er nok for gamle og har tatt kvelden for godt.

Er det noen som har tegninger, eventuelt bilder av hvordan F-27ene så ut innvendig. Tenker da på bagasjerom, sete konfig osv.

Takk for hjelpen på forhånd. :)
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Nei. Dette er en -500 (med lenger skrog) og BS hadde bare -100/200/300.
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Hei.

Dekalene er gule og ubrukelige, så håper kanskje Ruben finner på noe her. :)

:)

O'yes, Braathens SAFE F-27 er det prosjektet Mika starter på asap.
Det blir alle 3 variantene av skjemaet i både 1/144 og 1/72.

Happy modelling,
Ruben
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Noen som har fulgt med hvor de Norske F-27 har tatt veien, og hvor mange som fremdeles eksisterer?

Prøver litt av og til..^_^ og sjekker stort sett http://airlinerlist.com

Den eneste jeg kan finne der som er aktiv er faktisk gamle ex-SUO (c/n 10116) som visstnok skal gå for Aerocondor i Peru som OB-1627.
Ganske bra for et fly bygget i 1959...

Resten er enten krasjet, hogget opp eller lagret i varierende tilstand...:cry:
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:

F27_BU_first.jpg


mens alle andre hadde SVART nese?

buF27.jpg
 
Re: Fokker F-27 Friendship.

Et spørsmål: er det noen som vet hvorfor de to første Friendship'ene hos Braathens S.A.F.E Airtransport AS hadde neseparti som vist på DETTE bildet:

F27_BU_first.jpg


mens alle andre hadde SVART nese?

buF27.jpg

Nå måtte jeg grave fram min F27-bok (av Hans-Jurgen Becker).. men det bekreftet hva jeg trodde, nemlig at den lange nesen (ja, den svarte er lenger) ikke ble tilbudt før etter at serieproduksjon hadde startet, med introduksjonen av Mk200, og da ble et retrofit-kit tilbudt for Mk100/300-operatører. Årsaken var mulighet for værradar-installasjon. Radaren i seg selv var kun opsjon, den ble ikke levert som standard før med Mk400. Såvidt jeg vet ble alle F27 i BU modifisert, men radar ble vel ikke installert. Den kom først da Busy Bee fikk commuter-kontrakten med SAS i 1983(?).
 
Back
Top