Landingslys-praksis

SeatBelt

ScanFlyer Gold
Registrerte under flyvningen fra BOO til OSL (SAS) søndag kveld at landingslysene ble skrudd av og på etter take-off. Det kunne virke som om de skrudde på lysene i det vi kjørte inn i skyer (var høyt skydekke over flere lag).

Ved landing skrudde de ikke på lysene før rett før vi var nede. Jeg la merke til at det var stor trafikk, og før vi tok siste sving inn mot final så jeg i alle fall to fly foran oss. Lysene kom imidlertid ikke på før vi var veldig nærme. Jeg mener å huske å ha hørt at dette har noe med landingstillatelse å gjøre, og at det er en SAS-praksis å skru på lysene først når landingsklareringen kommer?

Noen som kan fortelle meg om hva som er praksis, og om det er ulik praksis i forskjellige selskap?
 
Hvor i kabinen satt du? Når man flyr gjennom skyer vil jo lysene automatisk synes vesentlig bedre enn utenfor skyene, men dét er du sikkert klar over. Kan jo være at FD sjekket eventuell ising på leading edge?
For øvrig er det vel en del forskjeller fra ett selskap til et annet hva SOP og landingslys angår, spesielt med tanke på landingslysene som befinner seg på nesehjulsleggen.

Bor slik til at jeg ved skyfrie forhold ser maskinene som kommer syd- og østfra på innflygning til RYG ganske langt ute. Etter hva jeg har sett tennes lysene ved vingeroten mer eller mindre alltid i samme område så lenge det er landing sydfra, vil tippe det kan være når flyene passerer gjennom 10K fot. Så vidt jeg har sett er det samme prosedyre på maskiner fra FR og DY.

Pilotene her kan sikkert gi deg mer presise svar.
 
Trudde selv det var en felles regel med landingslys under 10000fot. Har også hørrt de fleste praktiserer taxelys på ved motatt landingstillatelse.
 
Hei!

Finnes ingen regler for når man skal/kan bruke landingslys, disse regler gjelder kun for føring av lanterner på flyet, som fremkommer i BSL-F.

§ 2-14. Lanterneføring for luftfartøy i luften og på land eller islagt vann
(1) Med de unntak som fremgår av femte og sjette ledd skal luftfartøy under flyging i tiden mellom solnedgang og soloppgang føre følgende lanterner:
a) antikollisjonslanterner, i den hensikt å tiltrekke seg oppmerksomhet når luftfartøyet er utstyrt med slike lanterner, og
b) navigasjonslanterner, i den hensikt å indikere luftfartøyets flygebane i forhold til en iakttaker som ikke oppholder seg ombord i luftfartøyet. Andre lys som kan forveksles med lyset fra navigasjonslanternene skal ikke vises.

I bunn og grunn kreves det altså bare lanterner og antikollisjonslys, og dette er bare mellom solnedgang og soloppgang.

Bruk av landingslys kommer frem av hvert enkelt selskaps SOP. Når man er ved innflyging til flyplasser og i tett trafikkerte områder vil man være så synlig som mulig, og mange selskaper har derfor valgt det som en del av sjekklisten man tar når man passerer 10.000 fot. Forskjellige fly har også forskjellige typer kombinasjoner av lys, og dertil egne prosedyrer. Grunnregelen er at man vil gjøre seg så synlig som mulig for andre. Om dagen har jo landingslysene ingen praktisk effekt, og om natten har de bare effekt for deg selv de siste par hundre fot.

De som skrur på landingslys/taxelys eller andre ting når de får landingsklarering, er ofte for å ha noe "håndfast" å forandre/trykke på slik at hjernen lettere husker at man har landingsklarering. Det fester seg til hukommelsen lettere når man gjør en fast fysisk bevegelse i tillegg til stemmen på øret som alene kan være lett å glemme i landingsfasen. Derfor hører man ofte piloter spør tårnet om bekreftelse på at de har fått landingsklarering.

I skyer og sterk nedbør kan landingslys blende pilotene på grunn av all refleksjonen som blir sendt tilbake, og noen velger å skru dem av i de tilfeller.
 
Det er en god del forskjellig praksis. F.eks. har Southwest pulserende landingslys 'for å øke visibiliteten'. Disse skrus imidlertid av senest ved 200 fot da lyseffekter kan forvirre piloten. Også en del bizjets bruker dette. Det skal være effektivt mot fugl.
 
De som skrur på landingslys/taxelys eller andre ting når de får landingsklarering, er ofte for å ha noe "håndfast" å forandre/trykke på slik at hjernen lettere husker at man har landingsklarering. Det fester seg til hukommelsen lettere når man gjør en fast fysisk bevegelse i tillegg til stemmen på øret som alene kan være lett å glemme i landingsfasen. Derfor hører man ofte piloter spør tårnet om bekreftelse på at de har fått landingsklarering.

I skyer og sterk nedbør kan landingslys blende pilotene på grunn av all refleksjonen som blir sendt tilbake, og noen velger å skru dem av i de tilfeller.

Dette forklarer mye. Likevel rart de ble skrudd på da vi fløy INN i skyer. Men greit å vite at det er ulik praksis! Takker.


Hvor i kabinen satt du? Når man flyr gjennom skyer vil jo lysene automatisk synes vesentlig bedre enn utenfor skyene, men dét er du sikkert klar over.

3F. De skruddes tydelig av og på, det er jeg sikker på. Jeg så på storbe lights hvorvidt v ivar inne i/utenfor en sky, og det skjedde to ganger at de ble skrudd på når vi gikk inn i et skylag.
 
3F. De skruddes tydelig av og på, det er jeg sikker på. Jeg så på storbe lights hvorvidt v ivar inne i/utenfor en sky, og det skjedde to ganger at de ble skrudd på når vi gikk inn i et skylag.

Kan jo høres ut som det er snakk om lysene ved vingeroten som lyser opp utover fronten av vingen. Så vidt jeg har skjønt det brukes disse for å sjekke hvorvidt det bygges opp is på vingen (som det kan gjøre når man er i skyer), men mulig det er et annet svar som er korrekt.
 
Kan jo høres ut som det er snakk om lysene ved vingeroten som lyser opp utover fronten av vingen. Så vidt jeg har skjønt det brukes disse for å sjekke hvorvidt det bygges opp is på vingen (som det kan gjøre når man er i skyer), men mulig det er et annet svar som er korrekt.

Det kan virke sånn, ja. Men landingslysene sitter samme sted? (Brukte i alle fall disse ved take-off og landing også). Vet de også har landingslys på nesehjulet.

Ettersom det var rundt tre grader ved takeoff og nedbør overraskende lenge under climb, antar jeg at det var for å sjekke icing. Nedbør + lave temperaturer legger jo ganske godt til rette for det...
 
Men landingslysene sitter samme sted?

Nei, ikke helt. Dette bildet http://www.airliners.net/photo/AeroMexico/Boeing-737-752/1195574/L/ viser lysene relativt bra (det beste jeg kunne finne i farten).

Landingslysene (runway turn-off og hva der nå er) i vingerota er avslått (B737NG har jo også nedfellbare lys under buken mens eldre B737 har nedfellbare lys på ytterste flap fairing er det vel). Inspeksjonslyset for vingeforkanten er det skarpe lyset som er påslått under vindu nr. 5. og det lyser litt ovenfra og ned utover langs vingeforkanten så en kan se om der legger seg is der.
 
Nei, ikke helt. Dette bildet http://www.airliners.net/photo/AeroMexico/Boeing-737-752/1195574/L/ viser lysene relativt bra (det beste jeg kunne finne i farten).

Landingslysene (runway turn-off og hva der nå er) i vingerota er avslått (B737NG har jo også nedfellbare lys under buken mens eldre B737 har nedfellbare lys på ytterste flap fairing er det vel). Inspeksjonslyset for vingeforkanten er det skarpe lyset som er påslått under vindu nr. 5. og det lyser litt ovenfra og ned utover langs vingeforkanten så en kan se om der legger seg is der.

Aha, da KAN det ha vært inspeksjonslys. Likevel er jeg usikker, ettersom jeg så lyset gi gjenskinn i ruta. Det hadde vært vanskelig med inspeksjonslys, som er rettet ut fra flykroppen. Dessuten var det nøyaktig de samme lysene under take-off/climb og landing, men dette kan jo også være vanskelig å vurdere fra kabinen.

Vanskelig å si. Jeg er i alle fall rikere på kunnskap om landingslys/inspeksjonslys, og takker for veldig gode svar fra alle.
 
Back
Top