Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2010, 12:14   #1
rogaland10
ScanFlyer Blue
 
rogaland10's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger
Posts: 151
Default Et slags "comeback"

God dag til alle forumister.

Vet ikke om overskriften stemmer så godt da, men jeg tenkte at siden det er en stund siden jeg la ut bilder her på forumet så skulle jeg forsøke å komme med et slags lite "comeback" Nå er jo ikke jeg kjent for å servere noe spesielt bra bilder, men jeg fikk lyst til å dele noen med dere fra Sola den 13.10.10.

Vell... her er bildene

Starter med en KLM maskin, liker dem med wingelts


Så fikk jeg endelig med meg denne:




SAS...




Og litt NAX




Braselianer




Enda en Embraer


Og så over til en Jetstream32


Og så dagens lille overraskelse Denne drev med touch and go...




Det var første runde, da rørte den ikke rw engang, dro snuten opp ca 20 meter over bakken, så gikk den rundt og spurte tårnet om klarering til å ta en touch and go! og Jammen fikk den det også




Sånn, det var det, håper det ikke går så altfor lenge før jeg får delt noe med dere igjen? Kommer litt an på responsen på bildene, da tenker jeg mest på kvalitet og slik. Forstår godt hvis dere mener jeg trenger mer trening før jeg evnt legger ut bilder...

Ja, takk for meg
rogaland10 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 12:17   #2
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 381
Default Re: Et slags "comeback"

Flotte bilder dette!
Jeg er heller ikke kjent for å ha så veldig fine bilder, men jeg syns dine bilder faktisk var ganske fine!
Som du vet, så tar jeg bilder med kompakt kamera, men det bryr meg ikke så lenge jeg ser at det ER et fly på bildet, og at du kan se reg.
Stå på!

Last edited by Iberworld; 14-10-2010 at 12:23.
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 12:27   #3
rogaland10
ScanFlyer Blue
 
rogaland10's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger
Posts: 151
Default Re: Et slags "comeback"

Takk for hyggelig tilbakemelding
Er også helt enig med deg der Iberworld! Et fly fotografi kan være bra på mange måter, trenger ikke bare være pga skarpheten...
rogaland10 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 12:36   #4
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 381
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by rogaland10 View Post
Takk for hyggelig tilbakemelding
Er også helt enig med deg der Iberworld! Et fly fotografi kan være bra på mange måter, trenger ikke bare være pga skarpheten...
Det er sant det.. Så lenge vi klarer å dokumentere at flyet faktisk har vert på sola eller hvor enn det måtte være, så er vi jo fornøyde!
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 13:06   #5
svgspotter
ScanFlyer Gold
 
svgspotter's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by Iberworld View Post
Flotte bilder dette!
Jeg er heller ikke kjent for å ha så veldig fine bilder, men jeg syns dine bilder faktisk var ganske fine!
Som du vet, så tar jeg bilder med kompakt kamera, men det bryr meg ikke så lenge jeg ser at det ER et fly på bildet, og at du kan se reg.
Stå på!
Enormt fine bilder! kunne ikke sakt meg mer enig!
svgspotter is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 13:21   #6
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Et slags "comeback"

Jeg liker hvordan den mørke gjengangen i bildene setter en utrolig høststemning på bildet. Så fortsett slik, og mer av det samme, takk!
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 14:09   #7
OSL-MRU
ScanFlyer Silver
 
OSL-MRU's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 669
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by rogaland10 View Post
Nå er jo ikke jeg kjent for å servere noe spesielt bra bilder
Du vet det ikke er lov til å tulle her på forumet?
For disse bildene var jo flotte!
__________________
"My soul is in the sky." - William Shakespeare
OSL-MRU is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 14:18   #8
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 775
Default Re: Et slags "comeback"

Her var det fine bilder ikke altid lett at få til fine bilder i det været som vi har nu, men du fikk det til likevel, eneste lille kommentar jeg har er at på noen bilder ser man "Dust Spots", om disse ble fjernet ville bildet bli enda bedre, bildene er fine nu, men mange gange er det de små ting som kan løfte hele bildet, jeg vet jo ikke hvor mye du redigerer dine bilder, men fine var de.

MVH Torben

Last edited by TobyAllan; 14-10-2010 at 14:18. Reason: Stavefeil :)
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 15:00   #9
Norwegian15
ScanFlyer Blue
 
Norwegian15's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: ENZV
Posts: 415
Default Re: Et slags "comeback"

Dette var da flott
Norwegian15 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 16:00   #10
Anders95
ScanFlyer Blue
 
Anders95's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 350
Default Re: Et slags "comeback"

Bra dette her, men jeg tror nok det kunne blitt enda bedre med litt mer redigering.
F.eks. fjerning av støv og litt mer lys og kontrast. Stå på videre
Anders95 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 18:03   #11
Even92LN
ScanFlyer Gold
 
Even92LN's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: Hurdal/Gjøvik
Posts: 1,399
Default Re: Et slags "comeback"

Fine bilder dette! Men neste gang - pass på så du ikke kutter bort litt nese, litt hale, litt hjul osv. med mindre du vil vise noe spesiellt på flyet (logo, nese, hjul, osv).

Ellers var det første bildet var bra og de andre helt greie. Skarpe motiver og fine farger!
Even92LN is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 19:44   #12
putzmeister
ScanFlyer Dusty
 
putzmeister's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
Default Re: Et slags "comeback"

Morsomt med den avacsmaskinen
__________________
MVH Stein Olsen

http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/

Det finnes alltid en god grunn til å se på fly
putzmeister is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2010, 22:31   #13
rogaland10
ScanFlyer Blue
 
rogaland10's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger
Posts: 151
Default Re: Et slags "comeback"

Tusen takk for hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger Jeg skal ta til meg det som dere sier. Når det gjelder støvet så tror jeg rett og slett det er noe som er kommet inn i kameraet... :P
rogaland10 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 12:36   #14
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Re: Et slags "comeback"

Ikke for å være frekk eller spydig, men jeg må gå i mot alle å si disse bildene ikke var så bra sett fra et kvalitetsmessig punkt. De er altfor mørke og du har kuttet nese/haler noe som er fy fy! Det første hadde vært bra hadde det vær mye lysere. Og støvflekker er ikke mye fint å se på!

Ser desverre mange her "lurer seg selv" med å si at så lenge dere ser reg. og at flyet har vært på Sola. Tenker dere slik vil dere jo ikke bli bedre.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 15:58   #15
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 381
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Ikke for å være frekk eller spydig, men jeg må gå i mot alle å si disse bildene ikke var så bra sett fra et kvalitetsmessig punkt. De er altfor mørke og du har kuttet nese/haler noe som er fy fy! Det første hadde vært bra hadde det vær mye lysere. Og støvflekker er ikke mye fint å se på!

Ser desverre mange her "lurer seg selv" med å si at så lenge dere ser reg. og at flyet har vært på Sola. Tenker dere slik vil dere jo ikke bli bedre.
Nå skal du bare huske på at dette ikke er noen fotokonkurranse..
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 16:05   #16
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by Iberworld View Post
Nå skal du bare huske på at dette ikke er noen fotokonkurranse..
Det er det vel heller ikke noen som har sagt. Men må vel gå an å si at jeg ikke mener bildene er bra? Hvordan kan dere bli bedre når dere hele veien kommenterer i trådene til hverandre om at bildene er bra? Har dere ikke lyst til å bli bedre?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 16:11   #17
Iberworld
ScanFlyer Blue
 
Iberworld's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: ENZV/ENBR
Posts: 381
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Det er det vel heller ikke noen som har sagt. Men må vel gå an å si at jeg ikke mener bildene er bra? Hvordan kan dere bli bedre når dere hele veien kommenterer i trådene til hverandre om at bildene er bra? Har dere ikke lyst til å bli bedre?
Selfølgelig vil vi bli bedre, men jeg syns at dette handler mest om å dokumentere at flyet har vært på sola.. Du ser at det er et fly hvertfall. Det det som betyr noe..
Iberworld is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 16:37   #18
TobyAllan
PROFIL IKKE AKTIV
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 775
Kamera Re: Et slags "comeback"

Vet jeg skrev tidligere at jeg syns bildene var fine, men jeg vil også si noe om denne tråd.

Hva er dokumentasjon av ett fly? Det er når flyet vises i sin helhet på ett bilde hvor flyets livery/farge skjema er tydelig og at reg på flyet er godt synligt, dette er krav til ett godt spotterfoto.

Foto/Bilde kvalitet? Der har vi like så mange meninger som fotografer, som jeg har forstått denne tråd er fotografen forholdsvis ny i dette gamet, og har brukt ett vanligt "lomme kamera", disse har selvfølgelig sine begrensninger, kontra ett proff speilrefleks kamera, jeg kan godt si meg enig med andre i denne tråd om at disse bilder kunne ha vært en del bedre, men igjen må vi se på hvilket plan fotografen er på, noen herinne er ekstremt dyktige mens andre ikke er så dyktige.

Hvor mye du kan gjøre med ett bilde avhenger jo av om du tar bilder i RAW eller JPEG format, hvis fotografen som legger bilder i en tråd her på forumet er ny, må vi være litt greie med dem i begynnelsen, og fortelle dem hva som kan gjøres bedre og hva de gjør bra, samtidig må de som legger ut bilder i en tråd være klar for at få kritikk om den er negativ eller positiv, mine første bilder her på forumet var ikke spesiellt bra heller, men jeg har brukt en del tid på at lese de STICKY tråde om foto, samt tatt imot kritikken fra alle som har skrevet både negativt og positivt om mine bilder.

Nei Scanair er ikke en fotokonkurense, men ett forum for folk med felles hobby, men såfremt fotografen i dette tillfelle ikke er ny i gamet, bør han/hun ta imot kritikken, og jobbe ut ifra det, er fotografen ny, må vi bare håpe at personen lytter til kritikken her i tråden.

MVH Torben

Last edited by Discus; 15-10-2010 at 16:52.
TobyAllan is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 16:42   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Et slags "comeback"

<mod>
Har ryddet opp litt her. Så forsøker vi å holde oss til saken - kommentarer til opprinnelig posters bilder.

Har man behov for å slenge dritt til noen (individer eller grupper) så gjør det pr. telefon, SMS, mail og ikke her i det offentlige rom.
</mod>

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 15-10-2010 at 16:55.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2010, 17:02   #20
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,675
Default Re: Et slags "comeback"

Quote:
Originally Posted by Iberworld View Post
Selfølgelig vil vi bli bedre, men jeg syns at dette handler mest om å dokumentere at flyet har vært på sola.. Du ser at det er et fly hvertfall. Det det som betyr noe..
Jeg vet dere er en ung gjeng som driver på på Sola og det er jo flott at det rekrutteres blant de unge også. Jeg må si jeg har stor respekt for dere som står der ute i regnet/vinden/kulden og titter/tar bilder av fly. Men det jeg prøver å si at så lenge alle bare kommenterer at bildene er bra kommer en jo ingen vei. Samme hvis du spiller fotball og alle sier du er skikkelig flink. Da blir du heller aldri bedre.

Å kalle dette for dokumentasjon for å vise at flyet faktisk har vært på Sola blir på en måte litt feil det også. Hadde det vært et sjelden fly som feks. Thomas Cook A330 i går blir det noe annet. Men dette er jo fly som er på Sola hver dag. (Utenom Awacsen da) Liker du bildene dine slik de er er det greit for meg, men du trenger ikke legge dem på forumet da. Da må en forvente at de som har gjort dette noen år kommer med kommentarer. Blant dere yngre på SVG blir det hele tiden kjempe flotte bilder og nydelige bilder etc. Noe som det desverre ofte ikke er. Da blir en som jeg sier aldri bedre.

Noen av disse bildene kunne vært bra med litt redigering. Men stå på folkens og følg rådene til folk. Så blir det ganske gøy når "de rutinerte" begynner å skrøyte av bildene deres og en gang dere kanskje får bilder inn på jetphotos/airliners osv. Ikke vet jeg.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28
En gammel "uvenn" med comeback!! dc-8-63 Flyforum 27 04-06-2008 21:24


All times are GMT +2. The time now is 17:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.