![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
|
![]()
Tenkte vi kunne starte en tråd med fokus på utbyggingen av BGO. Vi kan jo ikke la østlendingene få all gøyen med OSL når det skjer store ting på Flesland også.
Piddien har en flott tråd med bilder av arbeidet som er gjort til nå: BGO 12.09.2010. Litt sånn ovenfra + et par andre Et oversiktbilde av hvordan det kommer til å se ut etter taxebanen er bygget ferdig: Bt.no 04.jun 2009 - Bygger for 7 mill passasjerer Litt om den nye terminalen som skal bygges: Bt.no 02.jul 2009 - her er fremtidens flyterminal Ifølge Avinor så skal byggingen av den terminalen starte i 2010, håper det er noen på innsiden som vet litt mer om tidsplanen. Stoler ikke helt på fremdriftsplanen som ligger ute på avinor.no
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, en slik tråd er neppe dum. Har tatt en titt på linkene, og det ser ut til at det *kan* bli bra. Får nå bare håpe at Avinor ikke nedjusterer dette til et billig-prosjekt. Moderne bygg kan være flotte og spektakulære, men de kan også være så mislykkede at man kunne latt være å bygge noe i det hele tatt. Men jeg har troen på at dette bli bra. Litt mer oppdatert info hadde dog ikke skadet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banned
|
![]()
Jeg må si den "nye" innenlandsterminalen til BGO som er planlagt, ligner veldig på terminalen til Værnes og Gardermoen
![]() Unikt design med andre ord... ![]() Last edited by katiyana; 11-10-2010 at 01:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette er en spennende tråd som skal leses ofte.
![]() Jeg kan sikkert bidra med noen bilder og litt generell info og etter som arbeidet skrider frem her på Flesland. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Pensjonist
|
![]()
Vil noe av dette arbeidet berøre spotter mulighetene - midlertidig - permanent - eller blir de bedre ? Har spotter miljøet noen dialog med AVINOR ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det jeg vet så langt, er at den spotterplassen vi har brukt ved CHC sin H1, vil forsvinne i løpet av neste år. Hvor vi da eventuelt kan stå på østsiden av rullebanen har ikke jeg noen formening om enda. Personlig prøver jeg etter fattig evne og snakke med de jeg treffer inne på flyplassen om mulighetene i fremtiden, men har ikke fått noe klart svar enda. På vestsiden har vi stedet i nord, samt det vi kaller for Mesta plassen. Her er det nå kommet opp en port pga at det nå går sauer og beiter der. Om porten forsvinner når sauene skal i hus for vinteren vet jeg ikke, men han som eier området er en veldig hyggelig mann som til daglig jobber inne på flyplassen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Ser det er NSW som er arkiteker, samme som har tegnet OSL. Både nåværende del, og den planlagte utbyggingen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Litt OT, men håper det kan passe under denne tråden.
Spørsmål til dere som kjenner BGO litt: Når jeg har sett på kart/oversiktbilder av Flesland ser jeg det går en vei/taksebane innover i skogen nord-øst for flyplassen. Kan noen forklare hva dette er? Den veien/taksebanen går jo nesten bort til Grimstad/Stamneset. Håper noen kan forklare. Man ser den godt her: http://bit.ly/aVEj0f Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
fluxie: se her - http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=27055
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ny Terminal i 2015? Det drar ut ja. Utifra denne artikkelen på Avinor så skal planene for den nye terminalen ferdigstilles i disse dager, og skal godkjennes av styret i Avinor våren 2011. Med anbud og prosessen rundt det kan vi nok ikke regne med byggestart før 2012 og da blir det en del år til med sprengt kapasitet.
Legger også spesielt merke til dette sitatet fra artikkelen: Quote:
Les mer her: http://www.avinor.no/tridionimages/F...181-122436.pdf
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Slik kan Flesland bli om 5år
Nye bilder av terminalen og hvordan Avinor har tenkt at bygget skal se ut. Planen er at BGO skal ha 7,5mill kapasitet i 2015 når man åpner den nye innenlandsdelen.
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() ![]() Scrollet meg litt nedover, og kom over denne interessante kommentaren: (Typisk norsk, av "Håkon"): Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Vanskelig å si. Modellering av passasjervekst (eller nedgang) er ikke så enkelt som å se på statistikken for et tilfeldig antall foregående år og anta at utviklinga vil være lik framover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg postet den kommentaren på bt.no, enkel bruk av statistikken på avinor.no og en kalkulator viser at ting som vanlig går i retning av alt for liten fremtidsrettet bygging. Rett blikket til OSL, ett bedre eksempel på noe slikt får en bare ikke.
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så vil naturvernerne at vi helst ikke skal bygge ut Flesland, da vil jo alle andre miljøbesparelser nulles ut! Herlighet for en gjeng.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--St...t-2634904.html
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hva er egentlig status på BGO? Har de gjort noe særlig, eller påbegynt noen vesentlig prosjjekter, bortsett fra flyttingen av taksebanen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ikke etter det jeg har oppdaget i alle fall. Eneste forskjell er at jeg har opplevd å bli parkert på fjernpark med avisning i stedet for ved brannstasjonen på sene ankomster. Om dette bare er tilfeldigheter eller ny utnyttelse vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |