Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Mandag 11/10 vil første spadetak bli gjort rett nord for terminalbygget ifm med T2-utbyggingen. Kjørekulverten under TXW H skal forlenges. Da er vi i gang :cool:

Skal prøve å dokumentere utbyggingen med bilder etterhvert som det skrider frem i denne tråden.
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Skal prøve å dokumentere utbyggingen med bilder etterhvert som det skrider frem i denne tråden.

Fint at du deler progresjonen med oss andre, selv om dette blir trist utvikling i mine øyne. Største feilgrepet Avinor / OSL har begått i moderne tid.
 
Hvorfor er det trist med ekspansjon på Gardermoen?

Det er vel ikke ekspansjonen han reagerer på, men måten det gjøres på?

Selve ekspansjonen kommer mange år for sent og for lite når den først kommer :rolleyes: Men om det er gal eller riktig løsning som velges har jeg dog ingen kvallifiserte meninger om

Men er utbyggingen nå endelig vedtatt av alle styrene som må vedta det?
 
Last edited:
Re: OSL gjør seg klar til T2

Jeg er enig med PointMergeArrival. Den måten OSL velger å bygge ut terminalen på betyr store vanskeligheter for den operative biten av flyplassen, da særlig vinteroperasjoner. Dessuten fjerner man en god del av fleksibilititeten i forhold til banebruk, da man omtrent har delt flyplassen i to deler med den piren som stikker rett nordover.

Men, vi bor i Norge, og da er det vedtatt at man skal gjennomføre dårlige løsninger. Desverre.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Nå er det en gang bestemt at slik skal det bli så får vi heller glede oss til en ny og større lufthavn som har muligheter til å ta i mot flere pax og fly.

For de av dere som gjester Park Inn er baldakinen fra terminalen til hotellet nyoppusset. Det er byttet ut plank med glassvegger for å få utsikt mot flyplassen samt at dekke og lys er helt nytt og fancy.

Den observante kan også beskue utbyggingen som pågår i pir vest. Her kommer det ny og større commuterlounge.

Flyoppstillingsplattformen ved cargo er godt i gang. Her blir det godt med parkeringer for B74F B748 og annet snadder.

Nytt VIP-hus er under bygging. Det kan beskues fra østsiden av Park Inn eller fra østre del av utsiden fra terminalbygget.

Lengre nord for terminalbygget, er forøvrig ikke synlig, utjevnes og kjøres bort masse for å gjøre klart for nye TXW`s.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Jammen, var det ikke bygd ferdig grunnmur/opplegg til en evt T2 NORD for terminalen og taxebanene? Var det ikke klarlagt noe der for videre utbygning?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Hva er kapasitet når T2 står ferdig? Søkte litt på OSL sin side, men fant ikke noe.
Det er estimert en trafikk på 33mill årlig i 2030.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

81 flyoppstillingsplasser for fly fordelt på 53 brotilknyttet og 28 fjernoppstillinger skal kunne svelge unna 35 millioner pax årlig. Ellers vil fase 1 av utbyggingen kunne håndtere 28 millioner pax.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Jeg antar styret i Avinor/Osl har god nok kompetanse angående planlegging av store prosjekter. Jeg vil også anta videre at det er mange aspekter man tar hensyn til en såpass stor utbygging, og det er vanskelig å gjøre alle fornøyd.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

81 flyoppstillingsplasser for fly fordelt på 53 brotilknyttet og 28 fjernoppstillinger skal kunne svelge unna 35 millioner pax årlig. Ellers vil fase 1 av utbyggingen kunne håndtere 28 millioner pax.

Greit nok når det gjelder oppstillingsplasser, men hva med sitteplasser i nærhet av gater osv?
OSL er allerede langt bak flyplasser som CPH og AMS når det gjelder plass i gateområdet og plass til shopping/bespisning/avslapping. Man får rett og slett en klaustrofobisk følelse på OSL, der alt er forsøkt puttet inn på minst mulig areal.
Skulle ønske de hadde laget et "foodcourt" område på toppen der T2 og T1 møtes, med fin utsikt og god plass til spising og drikking. Det hadde gitt oss et fint sted å slappe av ved forsinkelser og litt lengre connections, samtidlig som gateområdene ikke hadde føltes så fullstappet.
Løsningen i HAM er jo veldig fin!
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Fint at du deler progresjonen med oss andre, selv om dette blir trist utvikling i mine øyne. Største feilgrepet Avinor / OSL har begått i moderne tid.

Helt enig (desverre). Og såvidt jeg har skjønt er de fleste andre mennesker som operativt jobber på OSL ganske enige med oss.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Litt OT, men hvor mange flere gater hadde T2 fått hvis det hadde vært et eget bygg, og ikke bare en pir? Da mener jeg som Robin har illustrert i tråden "Gardermoen T2"?
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

O.K., man får flere flyoppstillingsplasser, men de vil til gjengjeld sperre for pushback fra gatene som ligger innerst. Være seg den gamle piren eller nye piren. Akkurat som i CPH.

Men det som til slutt var tungen på vektskålen, var at man slapp unna med bare en tax-free butikk, og ikke to, dersom en terminal nord for eksisterende taxebanesystem hadde blitt valgt.

OSL: Et flott stormarked hadde det ikke vært for disse hersens flyene!
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Litt OT, men hvor mange flere gater hadde T2 fått hvis det hadde vært et eget bygg, og ikke bare en pir? Da mener jeg som Robin har illustrert i tråden "Gardermoen T2"?

Det kommer helt an på hvor stort man hadde valgt å bygge et slik frittstående bygg. På tilsvarende måte som den valgte T-løsningen også kunne vært gjort kortere eller lengre for å få færre eller flere gater.

Husk at man uansett har begrensende faktorer i sikkerhetskontroll, innsjekkingsområde, bagasjeutlevering osv i den eksisterende terminalbygningen og utvidelsene som må gjøres der.
 
Re: OSL gjør seg klar til T2

Bra de er igang, men det er bare tragisk måten det gjøres på! De ødelegger et av Norges vakreste byggverk ved å klatte på det som er ferdig fra før. Var nylig i Alicante, og der har de bygget en ny terminal som er uavhengig av den gamle, det samme har de gjort i Barcelona, Madrid, Beijing, London Heath osv. Etter min mening den eneste måten å gjøre det på, men i planleggingsavdelingen til Avinor må det jobbe mye rart.
Når det gjelder hoppbake og opera spares det ikke penger, men på infrastruktur skal det gjøres billig og dårlig.:headbang
 
Back
Top