gilera;559094@ TobyAllan: hva er diverse fargeinnstillinger og andre småting? Har du et bildeeksempel å vise?[/QUOTE said:Du kan se mine siste bilder som jeg har lagt på forumet, på disse fikk jeg ikke det problemet, men har hatt det noen gange før, skal prøve at ta en PtrSc neste gang jeg får problemet og legge det ut
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=73232
Dette er gal fremgangsmåte. Om et flatt objekt (rullebane) blir horisontal på bildet avhenger av perspektivet. Dersom du tar bildet rettvinklet mot en rullebane så kan du bruke rullebanen som referanse, men dersom du tar bildet på skrå mot rullebanen blir det veldig feil.Hvis man f. eks tar bilde av et fly på skrå mot rullebanen og holder kameraet (nogenlunde) i vater, vil bildet likevel se skjevt ut, som vist her:
Men, dette kan vi endre på ved å bruke "Horizontal Perspective" som jeg nå ser er en genial funksjon.
Ved å dra i glidebryteren og prøve seg litt frem finner man fort ut hva som blir bra. Se gjerne på ting som helst skal være i vater som f. eks rullebaner eller taxebaner.
Fasitsvaret er nok 90,0 grader. Men dersom man bruker en vertikal referanse, slipper man å tenke på det. Enkelt og greit.Hvor stor vinkelen kan være har jeg ikke nor fastisvar så her i gården går det kun på "feeling".
Ja god idè! Jeg bruker selv Dust Aid (og i noen tilfeller q-tip hvis det er for ille), men kan forklare litt forskjeller og hva som kanskje er best hvor.