Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2010, 22:00   #1
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Widerøe ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

...er en setning Polaris og jeg har hørt noen ganger ila av denne sommerens tur. Og det tok ikke mange dagene før vi mente at vi kunne tatt den i stedet for flyvertinnen eller verten.

Det har tatt en hel del tid å få til denne TRen, for min del i hvert fall, pga bl.a. jobb og jobbtur. Men endelig så kommer den.

Forrige sommerferie ble til IAH og SXM, og der hadde jeg totalt 14 flighter. Vel... det er ikke halvparten av antallet flighter jeg hadde denne sommeren... Mer om antallet flighter senere i TRen

Polaris og jeg begynte planleggingen av denne turen allerede i februar. Diskuterte litt frem og tilbake om hvor og når vi skulle reise. Fant tilslutt en rute vi ville prøve og kontaktet et forumsmedlem i WIAS med spørsmål om hjelp til å sjekke om det var ledig på de flightene vi ville reise med. Fikk svar om at han ikke var den rette å snakke med og ble sendt videre til en annen. Spørsmål ble sendt til den personen også. Som ikke svarte før ”lenge” etterpå, og innen den tid så hadde Polaris blitt utålmodig (utålmodigheta selv ) og kontaktet sjefen sjæl
Der ble vi tipset om at vi kunne avbestille innen 24 timer hvis vi ikke fant noen flighter som passet. Etter å ha kjøpt billetten så var det rett inn i portalen for å sjekke flightene. Alle utenom 1 flight gikk igjennom, men etter en rask samtale/diskusjon så fant vi en annen routing som fungerte, og begge var happy

Hoteller ble bestilt ila sommeren og man var klar for avreise.

Sjekket inn dagen før og fikk valgt seter da. Tidlig torsdags morgen pakket jeg siste rest av trillekofferten og kamerabagen og ble hentet av en av mine søstre som kjørte meg til flyplassen denne morgenen.

Etter å ha fått ut BP for flightene helt til TOS så var det å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Etter å ha fatt sett seg ned så var det å få seg litt frokost mens man spottet litt ut av vinduet jeg satt ved.


Dette var ikke verdt nesten 100 kr...

WF433 LN-WFC
SVG-TRF
Sete 9D

Etter en stund så kom flyet jeg skulle reise med taxende inn etter landing.


LN-WFC som er nylakkert etter å ha flydd i hvit drakt en god stund

Da jeg skulle boarde så fikk jeg beskjed om at kofferten ikke kunne ble med meg inn i kabinen, så jeg måtte sette den igjen ved trappa på vei inn i flyet. Fikk den tilbake samme sted når vi hadde landet på Torp.

Bør man være bekymret når man finner 2 slike i hver setelomme?



Skal ikke legge ut bilde av hvert eneste sete, men knyttnevetesten ble bestått i alle seter jeg satt i


På denne flighten så ble det delt ut et rundstykke med salat, skinke og en liten agurkbit. Fikk også en kopp med te.

Litt turbulens ved take-off og landing, og bak meg så var det noen unger som likte det godt på vei inn til TRF

Det regnet på TRF, så jeg ble litt fuktig på vei fra flyet og inn i terminalen. Men man overlever da det

Vel inne i terminalen så fant man seg et bord og satt seg til å vente til flighten videre til BGO skulle gå. Etter en liten stund så kom flyvertinnen fra flighten min og satte seg ved et annet bord for å spise litt før hun skulle videre.

Så ikke noe til IMM mens jeg satt der og ventet, men jeg vet heller ikke om han var på jobb.

WF406 LN-WDJ
TRF-BGO
Sete 20D

Etter ca en time så var det på tide å gå til gate for flighten videre til BGO.

Da jeg hadde satt kofferten igjen ved trappen og kom meg inn i LN-WDJ, som skulle bringe meg videre til BGO, så så jeg hun samme flyvertinnen som hadde vært på WF433 tidligere. Hun skulle også til BGO. (Her har jeg glemt rekkefølgen...) Men enten før eller etter landing så ble vi stående litt å snakke og hun lurte på om jeg skulle videre til TOS, for det skulle hun. Jo da, kunne jeg da bekrefte, det skulle jeg Spurte om jeg måtte ut av flyet på BGO eller om jeg kunne sitte i flyet under bakkeoppholdet. Det skulle hun forhøre seg om, og senere så ble det sagt noe i denne duren over PA: Våre reisende, som skal videre til Tromsø, kan bare bli sittende i flyet her i Bergen
Så kan jo forumet gjette hvor mange som skulle videre til TOS...

Fuel fikk vi også med oss...

Ææ hadd nåh tæænkt mææ foill tank jah!


Nå får ingen komme her å si at man ikke trenger fulle tanker for å fly BGO-TOS

Det var kun hun ene flyvertinnen som skulle videre til TOS sammen med meg, så det ble nytt cockpit-crew og flyvertinne nr 2 som kom på på BGO. Da cockpit-crewet kom ombord så snakket jeg litt med dem før boarding begynte. Fikk sett litt i cockpit også. Spurte dem om det hadde vært mulig å få sitte i cockpit under landing i TOS, kapteinen og styrmann skulle ”holde et krigsråd” og komme tilbake til meg med svar.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:02   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

WF616 LN-WDJ
BGO-TOS
Sete 4A

Det ble boarding av flyet og jeg fant setet jeg skulle tilbringe litt tid i, nemlig 4A. På de 2 forrige flightene så satt jeg alene, men denne gangen så fikk jeg selskap... en liten stund i hvert fall, men etter take-off så flyttet dama frem til sete 3A.

Rett før boarding complete så kom det inn en mann med stive bein, han spurte om det var mulig å få sitte lenger fremme pga de stive beina. Etter litt tenking, fra FAens side, så gikk det, men ikke på rad 1. Rad 2 gikk greit, men han kunne flytte frem til rad 1 etter take-off.

Etter take-off så var det servering av kaffe og te, og man kunne kjøpe litt forskjellig. Kjøpte ikke noe da, men senere i flighten så gikk jeg bak og kjøpte en ”rask lunsj”.

Satt en stund og skrev litt notater til TRen på flighten opp mens tiden gikk. Så ikke så mye ut av vinduet.

En stund før vi ankom TOS så kom FAen (etter å ha snakket med cockpiten) og spurte om jeg ville sitte i cockpit under landingen. Var rask med å pakke ned pcen og bli med fremover og sette meg mellom, og litt bak, de to pilotene. Der ble vi sittende og prate frem og tilbake mellom all radiotrafikken.


Tromsø ,øya i hvert fall, fra cockpiten

Og noen sekunder senere så kom det ett stort insekt og etterlot seg selv... ... i en stor flekk på vinduet.

Finnmarksmygg, kom det lattermildt fra en av pilotene

Vi landet etter hvert på TOS og taxet til stand. Snakket litt til med crewet før jeg takket for turen opp (helt fra SVG t.o.m. ) Skulle også gi beskjed til styrmannen når denne TRen kom ut på forumet. Han kjenner til forumet fra før, kanskje t.o.m. medlem?

Kom meg ut av flyet og fikk på telefonen hvor det kom inn sms fra telefonsvar om at noen på jobben hadde prøvd å ringe... Ringte opp igjen mens jeg gikk ut til der Polaris ventet i bilen. Vi kjørte inn til sentrum, hvor hotellet jeg skulle ligge på lå, mens jeg snakket med jobben på telefonen.

I Tromsø så var det å få seg noe mat, var ganske sulten etter en ”lang” dag på reise. Så vi fant oss en plass å spise.

Så var det å klargjøre seg til turen dagen derpå...

Så etter alt for få timer med søvn så var det å komme seg opp kl 04 for å gjøre seg klar til dagens lange reise

Taxien ble bestilt i resepsjonen kvelden før og den sto på utsiden noen få minutter før kl 05 klar til å kjøre mot flyplassen, mens vi på veien plukket opp Polaris.

WF930 LN-WIL
TOS-HAA-HFT-BVG-BJF-VAW-VDS
Seter: Free seating

Er vandt med at det er fullt av folk på flyplassen når jeg pleier å ankomme tidlig om morgenen. Men på TOS var det lite folk, og ikke mange foran oss i sikkerhetskontrollen heller. Så vi var innenfor den før klokken var blitt 05:15... For en flight som ikke skulle gå før kl 0600...

Det ble altså noe venting ved gate frem til boarding. Mens Polaris klaget over hvor tidlige vi var...

Ved boarding fikk vi beskjed om å gå til det borterste flyet... Siden vi ikke var først så var det ikke vi som ledet følget, så de første begynte å gå mot det flyet som stod lengst borte. Men vi ”visste” hvilket fly vi skulle fly med, og det var ikke det som stod lengst borte... Vi hadde, som flyfreaker hør og bør, sjekket wideroe.no og der stod det at det skulle være LN-WIL som skulle fly oss helt til Vadsø. Og det var LN-WIG som stod lengst borte. Vi gikk heller til LN-WIL som stod der og hadde crew ombord, mens WIG kun hadde SGS-personell rundt seg. Hørte med crewet i WIL om det var her vi skulle ombord eller ikke, og det var det. Så da var det bare å gi beskjed til dem som gikk videre til WIG om at det var HER vi skulle være

Siden Widerøe har free-seating på flightene sine i nord, i hvert fall på de jeg fløy (utenom til og fra TOS), så spurte vi om det var greit at vi satte oss på 2C og D. Jo da, helt greit det så der ble vi sittende store deler av turen til Vadsø.

TOS så var det tåke, så ikke så mye å se før vi kom over den etter take-off. Og fra da av så var det stort sett DETTE jeg så mest av av Polaris...



Av og til mens Polaris satt og stirret ut vinduet så kom det plutselig en hånd famlende etter kameraet mitt, og dro det fra meg slik at hun kunne ta bilde av ett eller annet hun så... Og det gjorde hun på mer eller mindre alle flightene vi hadde sammen

Etter en del minutter i WIL så landet vi på HAA og vi var begge 2 i Finnmark for første gang.

Spurte om det var greit at vi tok oss en tur ut for å få litt luft, jo da det var greit det, men vi måtte vente til de som skulle av der hadde gått av. Flyvertinnen på disse flightene fra TOS til VDS var veldig hyggelig, og kjekk å snakke med, men vi har begge glemt hva hun heter... Så hvis noen vet hvem hun er så må dere sende denne TRen til henne.

Da alle som skulle av hadde gått av så fikk vi gått ut og ”luftet vettet”. Der ute traff vi på kapteinen og kom i snakk med ham. Han tok noen bilder av oss der mens vi ventet.

Etter å ha luftet oss ferdig, og nye pax hadde kommet ombord, så gikk turen videre (fortsatt i 2C og D ) til HFT. Fortsatte å snakke med flyvertinnen mens vi (les Polaris) kikket ut vinduet og famlet etter kameraet mitt...

Rett før landing på HFT så så vi noen tanker ut på høyre siden, og lurte på om det var Melkøya, men nei... Melkøya ligger på venstre siden når en flyr inn fra den retningen.

Ut og lufte seg der og, og ta noen bilder. Kapteinen som tok walk-around her og og han tok noen bilder her også.

Bl.a. dette! Meget bra ble det

HFT ble vi stående en stund, LN-WIB kom inn og tok av før vi tok av igjen.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:04   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Mens vi ventet i HFT så ville jeg sjekke beinplassen i –100 maskinen

Jo, godkjent det...

Mens Polaris...

...ventet på at vi skulle opp i luften igjen

Etter at LN-WIB hadde gått så var det vår tur til å ta av igjen. Denne gang til BVG, og vi satt helt bakerst denne gangen.

Etter en stund i luften, og det nærmer seg landing, så befant Polaris seg plutselig her:

Og så forsvant hun bak den døra, for ikke å bli sett igjen før etter landing

Så etter landing så var det ny runde med bildetakning på BVG. Mens Polaris preiket om hvor gøy hun hadde hatt det i cockpit.

I flyet igjen så ble jeg spurt om jeg hadde lyst til å sitte i cockpit til BJF... Ja, jo, hvis de har lyst på selskap så kan jeg vel heller bli med der fremme...

Etter å ha satt seg og papirer og slikt var utfylt, så lukket døra bak meg og vi kunne begynne vår ferd mot Båtsfjord. Vi ble snakkende litt frem og tilbake, en del om kameraet mitt (som begge pilotene prøvde mens vi ventet på å få gå fra BJF). Etter take-off og vi hadde kommet litt opp i lufta så fikk vi kontakt med tårnet på BJF og der kunne det fortelles at det en del rein (regn) på høyre side da vi nærmet oss flyplassen...

...som ser slik ut på avstand. Ja vel, tenkte jeg, regn har jeg da sett før, men det var da veldig lokalt...

Det er med andre ord bekreftet, jeg er definitivt søring...


Det gikk et lite lys opp for meg da jeg så dette ut på siden da vi skulle lande...
Rein, ikke regn...

Jeg holdt klokelig kjeft om denne mega-tabben til crewet, så det var kun Polaris som fikk seg en god latter da jeg fortalte det

Vi landet på BJF og jeg takket så mye for turen i cockpit, og gikk bak til Polaris som lurte på om jeg hadde sett reinen på høyre side...

Ut igjen for nye bilder før turen gikk videre til Vardø mens jeg så bakhodet til Polaris på vei dit

Vardø er den østligste flyplassen jeg har vært på (bortsett fra ICN ).

Etter en tur ut for noen bilder så var det inn igjen og sette kursen videre mot Vadsø hvor vi skulle av.


VAW holder på å bli ombygd, så det ser ikke så svart ut for den flyplassen
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 24-09-2010 at 22:48.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:05   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Ved ankomst VDS så var det å si ha det til crewet og takke for en hyggelig tur så langt. Og vi kunne gå inn i terminalen og møte en hundeeier som Polaris skulle gi noe til.
Sammen med Eva, som hun het, gikk vi inn til Vadsø by. Beine veien...


Hvor vi på veien møtte på denne karen, med familie...



Her reiser LN-WIL videre til KKN mens vi går forbi enden av rullebanen.


Er dette riktig valg av skotøy når en skal gå i litt utmark?

Da vi var nesten inne i Vadsø fikk jeg ordre om å ta dette...

...bildet. Det ble mumlet ett eller annet om turister...

Det første vi gjorde da vi ankom Vadsø var å finne en butikk som vi kunne kjøpe noe spisende i, siden vi ikke hadde spist noe mer enn en kvikk lunch hver. Pluss vann.
Da vi hadde kjøpt det vi hadde lyst på så fant vi veien ned til Ytrebyfjæra for å spise. Det var veldig fint vær i Vadsø, og for så vidt også de andre stedene også, så vi satt nå der og hadde det gøy.
Hadde kontaktet LCH78, som holder til i Vadsø, og vi skulle da treffes i Vadsø. Etter en stund så kom han også ned til fjæra og vi ble sittende å snakke om litt av hvert. Etter en stund i fjæra så stakk vi opp til ”gruva” og fortsatte der.

Etter noen få timer i Vadsø så skulle vi videre til KKN og vi måtte si ha det til Eva, mens LCH78 var så snill og kjørte oss til flyplassen.

WF953 LN-WIL
VDS-KKN
Seter: Free seating

Etter å ha sagt ha det til LCH78, så gikk vi ombord i LN-WIL igjen. Dessverre ikke det samme crewet som da vi fløy WF930

Det er ikke lange biten fra VDS til KKN, så den flighten var over etter noen minutter i luften
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:05   #5
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

…og vi er ved turens snupunkt. Polaris tar over ordet, og kan fortelle om en skinnende og flott ny flyplass på Høybuktmoen. Den kan ikke være gammel - et raskt googlesøk forteller meg åpning i 2005. Vi blir fortalt at Kirkenes sentrum ligger bra langt unna flyplassen, og at ingen helt vet om det går flybusser med denne ankomsten. Skjit? Neisha, dette skulle vi få til - så vi "løp" ut til første og beste buss med håp om at den a) gikk til Kirkenes sentrum, og b) tok bankkort. Flaks skal man ha på Norge Rundt-tur, og til 80 kr per pers kom vi oss inn til byen. Kan forresten bekrefte at Kirkenes ligger i Finnmark, med bevis: det gikk reinsdyr på parkeringsplassen til flyplassen



Vi hadde ingen offisielle planer for Kirkenes, annet enn en liten tanke om å "se på" grensa til Russland. Innså raskt at dette ikke ville gå an uten leiebil, og bestemte oss i stedet+ for å spise middag mens vi planla resten av dagen. Flybussen hadde stoppet ved Thon Hotell Kirkenes som åpnet 3 Mai i år, og med uteservering satset vi på å spise her. Det var et fantastisk flott vær også her i Kirkenes, 15-20 grader i solsteiken og nesten vindstille. Polaris bestilte hamburger og BSSW bestilte noe annet rart noe som ingen av oss husker navnet på - begge rettene fikk vi virkelig lov å vente på. Det drøyde en hel time før vi fikk det vi bestilte, og vi måtte mase to gang for å gjøre dem OBS på det. Ikke at vi hadde det travelt, men det er kjipt når man har betalt for en vare som ikke kommer. De ansatte var heldigvis svært serviceinnstilte og gav oss gratis påfyll brus pga ventetiden. Og viktigst av alt smakte maten særdeles godt, da var det ikke så fali' in the end!


Ser liksom ikke allverdens ut, men når man allerede hadde vært våken i 12 timer, og flydd x antall timer - ja da var det som rene indrefileten!

Etter maten var det på tide å få sett litt av byen. Fikk oss et kart og la ut på Kirkenes-ekspidisjon. Viste seg at det var "kirkenesdagan" akkurat når vi var der, så det var yrende liv i gatene. Alt av butikker hadde flyttet ut i stands på torget, samt hadde mange russere tatt med seg en del tradisjonsvarer over grensa. Det var også hoppeslott på torget, men det fantes en øvre aldersgrense på de…. Buhu! Artig å se gatenavnene som stod både på norsk og russisk. Vurderte å melde oss på Kirkenesløpet, men da vi så at Vegard Ulvang skulle delta var det ikke sjans å vinne, så vi ombestemte oss Gikk en liten runde for å se krigsmonumenter og slikt, før vi returnerte til hotellet og tok flybussen tilbake til flyplassen. Begynte begge to å bli litt segne i ansiktet, så vi fant ut at flyplassen var det beste stedet å legge seg neppå litt. Man er jo trossalt omringet av securitasvakter.


Parkv(j)ejen

Med 19.00-nyhetene og påfølgende diamond leaguestevne i bakgrunnen fikk man litt etterlengtet søvn (de har 50tommers flatskjerm med tv-sendinger på veggen i terminalen… jeg vil og ha!), men annonseringen av WF697 til Tromsø (ikke vår rute, skal da ikke ha noe direkterute) vekket meg 20.15. BSSW fikk lagt seg litt neppå fram til ca 20.45, da vår flight var klar for boarding. En nydelig kvelddssol møtte oss da vi gikk bort til flyet, og vi satte oss på 2 C og D. Nesten litt vemodig å starte turen hjem, men det var heldigvis mange stopp igjen!


Dash 8 i kveldssol…. Du er et lykkelig menneske når du går mot flyet i et slikt nydelig vær og veit du skal opp i lufta og kjenne friheten!

6 August
20.55 - 00.45
(21.00-00.14 i virkelig flytid)
Kirkenes-Vadsø-Vardø-Båtsfjord-Hammerfest-Tromsø
KKN-VDS-VAW-BJF-BVG-HFT-TOS
LN-WIB
Varierende seteplassering, mye 9&10D


Turen over fjorden til Kirkenes er kort, og går over hav. Lite spennende som skjedde her, 10 minutter i lufta. LN-WIB er mye mer bråkete enn LN-WIL, av en eller annen grunn. Det gjør fysisk vondt i ørene, så seteplasseringen forandres i det vi lander i Vadsø. Her har solen forsvunnet bak et fjell, og etterhvert som vi tar av har den gått helt ned. Flott landskap under oss, lange vidder av stein og lyng. Jeg lar meg fascinere av steinformasjonene, det virker som eksfoliasjonsmønstre, pyramideformede "hauger" i landskapet, formet av erosjon. Jeg er så utrolig forelsket i det å se jorda fra lufta, hver gang jeg ser inn i kabinen slår det meg at jeg kanskje går glipp av noe vakkert utenfor vinduet...


Mellom Kirkenes og Vadsø


2x Hurtigruter etter hverandre.

Vardø er et særegent GRÅTT område, lite vegetasjon. Hører rykter om at det er det eneste området med arktisk klimasone i Norge (rent sett bort fra Svalbard) - forundrer meg ikke. I Vardø tar vi av til en mørkelilla rand langs horisonten - vi har tatt igjen kveldssola!! Båtsfjord er neste stopp, går ut av flyet for å få litt frisk luft. Tydelig at dette flyet a) har hatt mange flights, og at det b) er uvanlig varmt og vindstille til å være Finnmark! :blink: Tilbake i lufta, på vei fra Båtsfjord, har vi en helt vanvittig nydelig kveldssol i vest, og fra sete 9A satt jeg nesten med tårer i øynene over naturens nydelige åsyn. Herregud så flott det må være å jobbe som pilot på dager som det! BSSW på sin side - han satt på 10D og sov. Mannfolk altså!! På 10A (rett bak meg) satt endog en kjekk militærmann som også beundret landskapet og solnedgangen, så det finnes vel de mannfolka som faktisk setter pris på naturens "undre"….


*sukke henrykt og drømmende* Hvem trenger vel å vinne i lotto, når man kan få se slike "skyscapes"?


Polaris, sola og verdens fineste Dæsj åtter i Berlevåg.

Vi lander i Berlevåg, jeg rister liv i BSSW og vi går ut. Får han til å ta et bilde av meg, flyet og sola som akkurat stikker ned i horisonten… Det er surrealistisk varmt til å være Finnmark, jeg er litt surrealistisk trøtt og med en surrealistisk solnedgang føltes det hele ganske fantastisk der og da, i Berlevåg. Mellom Berlevåg og Hammerfest tok vi nok engang igjen sola - den ville rett og slett ikke gå ned for meg Opp og ned i Hammerfest, siste stopp før ankomst i Tromsø. 30 minutters strekk mellom HFT og TOS, hvor en godt voksen dame plutselig kom bak til meg og sa på gebrokkent engelsk "sun, midnight sun? picture!" - mens hun pekte på kameraet sitt. Prøvde å forklare at det "nesten" var midnattsola (men at det ble det slutt på den 20 August) - men damen kunne lite engelsk så jeg tror ikke noe gikk inn. Til slutt sa jeg bare "yes, midnight sun!". Fikk sånn halvveis dreisen på den godt voksne damens kamera (skikkelig murstein fra tidlig 2000), og hvor glad hun ble av å få et ordentlig bilde! "BELISSIMO BELISSIMO!!! GRAZIE!" utbrøt hun, og gav meg en klem. Jeg blir så glad av turister, og jobber jo med de til vanlig, så jeg gav litt tips om hva hun og kompanjongene ellers burde finne på i Tromsø og omegn. Tror de hadde en flott tur, håper hun forstod hva jeg sa… hehe. Tilbake i Tromsø stod Polaris-limmoservice klar for å hente meg, BSSW tok taxi til hotellet sitt. Vi landet 30 minutter før rutetid, i god Widerøestil. Med oss av flyet fikk vi Widerøe-sjokolade, og et stort smil. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd med starten på vår Norge Rundt-reise; for et fantastisk vær, crew, flyselskap, fantastiske landskap, flotte inntrykk og ikke minst en opplevelse jeg absolutt ikke ville vært forunt. NR-billetten hadde allerede blitt verdt pengene, alt heretter ville bare bli en bonus! ;-)


Melkøya, eller Milkatraz som BSSW kalte den et par uker etterpå da han dro på jobbreise dit.

Last edited by Polaris; 26-09-2010 at 02:17.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:06   #6
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Det var en lang dag, og å være våken i ca 20 timer tar på. Så det var en trøtt BSSW som stod opp halv 9 dagen etterpå, for å få seg noe frokost og komme seg til flyplassen for de neste flygningene. Tok buss denne gangen, noe som var vesentlig billigere enn taxi

WF861 LN-WFD
TOS-ALF-LKL-TOS
Seter: Free seating

Ved ankomst flyplassen så var det å få ut BP, men selv om jeg var innsjekket på alle flightene så gikk det ikke an å få BP på hele turen, fordi det er 2 forskjellige bookinger. Så jeg fikk kun BP på TOS-ALF.

Her passer det kanskje å skrive litt om hvordan Norge Rundt billetten til WF fungerer.
Man kjøper en billett til 2775kr, 3375kr eller 3975kr, alt etter hvor mange av de 3 sonene man vil ha billett for. Da får man tilgang til en portal hvor man da kan søke etter reisemål og booke. Men man kan ikke booke T/R-billetter, så i mitt tilfelle så kunne jeg ikke fått TOS-ALF-LKL-TOS i en booking, men måtte dele det opp i 2 bookinger.
Mer info finner man her: http://www.wideroe.no/norgerundt

Tilbake til TOS... Fikk som sagt kun ut BP for første strekning. Så bar det gjennom sikkerhetskontrollen og til gate. Egentlig så hadde jeg tenkt å ha en ”fridag” fra flygning denne dagen, men fant ut noen dager før at WF930 ikke lengre går via ALF, så da var det å se om man fant noen flighter som gjorde det da.

Ombord så valgte jeg 2D og ble sittende der resten av rundturen. Ikke noe særlig å fortelle om flighten til ALF. Ved ankomst ALF så sa jeg til flyvertinnen at jeg egentlig skulle av her, men at jeg har booking med videre til TOS, og om det er greit at jeg blir om bord i flyet. Jo da, ikke noe problem det. Så jeg ble sittende mens resten av folket som skulle av gikk av. Før boarding igjen så kom GA ut og sa at det i følge tallene hans skulle være 9 stykker igjen i flyet, flyvertinnen hadde talt opp 10 stykk før det, og tok en ny runde for å telle opp igjen. Hun kom igjen frem til 10 stykker, men så kom hun på at jeg skulle gått av, men ble om bord. Så da fikk GA navnet mitt og gikk inn for å ”boarde” meg. Problem solved

Etter litt så begynte boarding og det kom et helt fotballag (tror jeg det var) som skulle til TOS. Det var ikke særlig kaldt på ALF denne dagen...



Vi tok av, etter en stund, mot Lakselv. Flyplassen der er vel bedre kjent som Banak Der lempet vi av noen og fikk på nye passasjerer... før vi tok av mot TOS igjen.
Hmm... er det tydelig at jeg har glemt en del om disse flightene?

Vi landet i hvert fall før rutetid på TOS, noe som ikke er unormalt hos WF

Etterpå så var det å finne bussen inn til byen og hotellet. Der Polaris kom innom senere på dagen og vi gikk igjennom bilder og slikt fra dagen før. Etter en stund så måtte hun hjem pga de hadde fått familie på besøk, men siden hun uansett måtte gå tur med bikkja si så møttes vi oppe på toppen av øya senere.

Noen timer senere så begynte jeg den ”lange” veien opp til Prestvannet. Der oppe fant man flere mygg som var mer enn villig til å bite... Vi fant også en leilighet til Polaris der oppe...

Men hun lurte litt på om den ikke var litt for liten for både hun og hunden...

Jeg fant også en ny parabolantenne der oppe...

...men jeg tror det kan bli litt dyrt å få den ned hit

Kjente at jeg var trøtt etter den turen...

Kunne heldigvis sove noe lengre dagen etterpå, da flyet hjemover ikke gikk før halv 3, men det var opp tidlig nok til å rekke en frokost før utsjekk. Der fant jeg igjen fotballaget fra ALF, som også lå på det hotellet.

Etter frokost så var det å sjekke ut, men først...

...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 24-09-2010 at 22:57.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:07   #7
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Etter utsjekk så var det å finne en buss som gikk til flyplassen. Fant busstoppet og så der at bussen ikke kom til å gå på en liten stund. Så da stakk jeg inn til en Seven Eleven for å seg en liten snack og drikke. Gikk over gaten og satte meg ned i solen mens jeg ventet.
Etter en stund, da det nærmet seg tiden for at bussen skulle gå, så gikk jeg opp til busstoppet igjen. Etter en liten stund så kom bussen, og den tok meg med på en liten sightseeingtur rundt ved sørspissen av øya. Men man endte da tilslutt på flyplassen og man kunne få ut BP og gå gjennom sikkerhetskontrollen. Etter en liten stund så dukket Polaris opp, som da skulle til SKN. Hvorfor finner dere ut senere

WF619 LN-WDH
TOS-BGO
Sete: 3A

Etter enda en liten stund så ble det tid for boarding på flighten min og jeg sa ha det og god tur til Polaris som stakk til sin gate.


På vei ut til flyet så fikk jeg dette bildet, det jeg ikke visste var at det ombord i det flyet satt ett annet forumsmedlem, med datter, som skulle ut på tur.

Vel ombord i flyet så var det å sette seg til rette og gjøre seg klar til å ta av mot BGO. Ikke så mye å melde fra den flighten, annet enn at jeg så 2 flyplasser jeg skulle besøke ved neste tur til den kanten av landet

Ved ankomst BGO så fikk jeg dette bildet...

...døpt: Sjø på hjul

Hadde avtalt med Speedy at vi skulle møtes på BGO, og siden jeg skulle ha 2 timer før jeg skulle reise videre så skulle vi ta en kjapp tur innom jobben hans for å se. Da jeg slo på mobilen, etter ankomst gate, så fikk jeg en sms som tilsa at det ikke kom til å skje...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:08   #8
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

8 August
15.37-16.17
Tromsø-Stokmarknes
TOS-SKN
LN-WIB
(Polaris reiser alene fram til 13 August)


Møtte opp på flyplassen veldig lenge før flighten min skulle gå, siden BSSW skulle reise i to-tiden. Artig å tenke på at flighten min er estimert til 30 minutter mens jeg minst var 1,5 timer tidligere på flyplassen Hva man ikke gjør for å være hyggelig. Ble veeeeldig lenge å vente etter boarding for flyet til BSSW, jeg satt mutters alene i hele gammelterminalen i minst 30 minutter. Flyvertinna kom i treningsdrakt og skifta til flyvertinnedrakt på et av the public restrooms, håper ikke det er standarden for dem

Direkterute til Skagen, tok netto 20 minutter. Overskyet, og ikke den helt store naturopplevelsen. Flyet trengte flere bak, så jeg sa meg frivillig. 10A ble det. Uneventful tur ellers, sett bort fra ved landing. Min far stod og ventet på meg i ankomsthallen, men selv etter at alle passasjerene hadde gått av, samt nye pax hadde begynt å gå på flyet - så så han ikke snurten til meg. Det begynte etterhvert å demre for far til denne flygale jenta - at hun sikkert stod fast i cockpiten og pratet. Så rett han hadde, for styrmann på denne flighten var ei driftig svensk jente ikke "veldig" mye eldre enn meg Artig. Til slutt måtte jeg hive ut meg selv, hvis ikke fikk jeg vel bare pent være nødt å følge de ned til Bodø. Og det var ikke planen , anledningen for reisen var nemlig min bestemors 80årsdag. Flott mulighet med Norge Rundt-billetten - så jeg slapp å kjøre 5-6 timer for å besøke henne. Fikk møtt familie jeg ikke har sett på mange herrens år, stor fest med mye god mat. Utrolig koselig tilsetning, over 70 familie og venner kom i bursdagen hennes - jeg håper jeg har like mange i min 80årsdag!

Overnattet på hytta, 0,5 times kjøring fra Sortland sentrum. Slik det skal være i en god Nord-Norsk sommer måtte vi fyre i peisen, og jeg krøyp under et ullpledd mens jeg sovnet til tåka som vandret langs fjellene.


Utsikt fra 10A


Sky-foss….?


For de som ikke har reist med Widerøe på kortbane før, skal dere få vite noe jeg ikke viste før jeg landet på Skagen: man henter baggasjen selv. Rett av baggasjetralle-bilen. Fantastisk opplegg. De hadde et eget rom for denne baggasje-hentingen, tør jeg gjette de ikke hadde det i gammeldager? Kan bare tenke meg hvordan det måtte vært i snøstorm, hehe.

9 August
15.44-16.59
Stokmarknes-Andenes-Tromsø
SKN-ANX-TOS
LN-WIC


Hjemturen gikk via Andenes. Overskyet, tåke og litt vind gjorde turen noe satt etter humøret mitt. Hadde tidligere på dagen våknet noe stiv i nakke etter å ha ligget på en hems, kaldt og jævlig - til en urovekkende telefon fra min mor, som da var på vei til veterinæren. Jeg satt på 10D og følte meg stresset - stakkars hunden min var syk og her for jeg og vaset rundt på en skikkelig egotrip-tur? Nedtur… Hadde også blitt valgt ut til tilfeldig sikkerhetssjekk på Skagen, hva er oddsen for det på en sånn knøttete flyplass? Ligger over et tjukt skydekke hele veien og lander til slutt på Andenes - hvor vi måtte takse og takse i all evighet for å komme til ankomsthallen. Kjørte fra en rullebane til en annen en, og takset enda litt mer. Hvem fant på å plassere ankomsthallen i helt andre enden av flyplassen? Når vi skulle ta av igjen (etter enda mer taksing) var det godt med vind, og for første gang fikk jeg "kjenne på kroppen" hvor små Widerøeflyene er. Det røska godt sidelengs, spesielt når vi for nedover rullebanen i påvente av V1…. Når jeg kom meg vel hjem viste det seg at hunden ikke var så syk som vi fryktet, etter en god slump penger lagt igjen hos veterinæren. Dermed kunne Norge Rundt-turen min fortsette, om enn ikke i den mest ekstreme varianten - så kunne den iallefall fortsette


Skagen, med LN-LTG som tar av.


Koselig liten terminal. Dette bildet fikk jeg forøvrig godkjent på airliners.net og er mitt første og siste bilde opplastet der, hehe. The key to success is the small and unknown, in bright shiny light!

(ja jeg er klar over inkonsistensen ifht hva jeg skrev tidligere om været - da det faktisk var flott solskinn og fint vær på Skagen i den perioden jeg var i området. Finværet forsvant ca samtidig som vi tok av, hehe)


Hvor mange kan skryte av å ha personlig velkomskommité på flyplassen, som "bare er der for å ta bilde av landingen din"? Landing i Tromsø.


Bilde fra andre kamera-vinkelen, lagt ut med fotografens blessing.

Last edited by Polaris; 24-09-2010 at 23:27.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:09   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Mens Polaris blir fotografert på TOS så kan jeg fortsette...

I meldingen fra Speedy så spurte han meg om jeg klarte å komme meg ned til BAK, da de holdt på å ta en pre-flight sjekk før de skulle ut og fly. Ringte med en gang til Speedy for å sjekke om de fremdeles var på bakken... Jo da, det var de, så da var det å skyndte seg ned dit for å bli med på en liten touch’n’go runde på BGO

Siden jeg ikke hadde all verdens med tid så ble det ikke mange runder, men det var kjempe gøy for meg, har ikke hatt så mange flights i småfly.


Speedy og instruktør


BGO...


Speedy og undertegnede etter flighten

Tusen takk for turen Speedy!

Etter fotoseansen foran flyet så kjørte Speedy meg opp i ”Hiaken” til faren. Speedys egen Passat hadde en dårlig dag den dagen. Etter å ha sagt takk for turen og ha det så sprang jeg inn for å komme meg gjennom sikkerhetskontrollen. Hadde forventet meg at det skulle være en formidabel kø siden det var søndag kveld og jeg antok at folk skulle hjem, eller andre steder. Men det var ikke mer enn en håndfull med folk foran meg i køen, så jeg kom meg raskt igjennom

WF425 LN-WDE
BGO-TRF
Sete: 5A

Vel igjennom så var det å finne gaten. Etter hvert så ble det boarding og jeg kunne sette meg godt til rette på 5A på vei over til TRF. Da vi taxet ut til RWY så taxet vi forbi følgende maskin...

Med Canadisk reg i tillegg... (C-GBJA)

Det ble en forholdsvis stille flight over til TRF, så har ikke noe særlig melde derifra, annet enn at det var tydelig at LN-WDE ikke er en NG

Ankom TRF og kom meg inn i terminalen og satte meg ned et bord og ventet på at neste flight skulle gå.

WF456 LN-WDF
TRF-SVG
Sete: 6A

Da det nærmet seg så gikk jeg til gate 2, hvor flighten til SVG skulle gå fra. Der fikk jeg høre at WF hadde solgt flere seter enn det er i flyet, så en person måtte muligens stå over til dagen derpå. Mot kompensasjon selvsagt. DA ringte det en bjelle i hodet mitt, her kan man få penger/voucher pluss hotell! Spurte om når første flight til SVG gikk dagen etter, men svaret jeg fikk passet ikke helt for meg, siden det var slik at jeg ikke vil komme tidsnok på jobb dagen etter Men prøvde å spørre om det i tilfellet var ledig i cockpit... Det skulle hun høre med crewet om var greit, men kom tilbake litt senere med negativt svar.
Etter boarding så så jeg i hvert fall et ledig sete, så jeg tror ikke at det ble noen stående igjen.

En helt standard flight over til SVG, så ikke noe spesielt å melde derifra. Ved ankomst SVG så så jeg at det stod en stor ”russer” ved brannstasjonen, men det var alt for mørkt til å få et godt nok bilde...

Ble hentet av samme søster som kjørte meg til flyplassen, og ble kjørt hjem til Tananger.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 24-09-2010 at 23:09.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:12   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Siden WF nettopp har begynt å ta over de gamle Fokker 50 rutene fra SK, bl.a. SVG-KRS, så tenkte jeg at denne ruten må man få på lista. Så da jeg endelig fant den ruten i portalen så ble det booket.

WF471 LN-WFT
SVG-KRS
Sete: 13D

Etter jobb så gikk turen rett til flyplassen for å ta en liten tur til KRS
Ifølge SGSTOS så er det ikke mulig å få ut BP for en flight som ikke går fra den flyplassen, når det er en separat booking. Ifølge samme selskapet på SVG så er det visst mulig...

Ble ikke tid til noe annet enn å få seg litt mat før flyet kom inn fra KSU. Boarding begynte etter at de som skulle av hadde gått av. Det er samme rute som går fra KSU til KRS. Etter at jeg hadde funnet setet mitt helt bak, så kom det på en mann som er flink til å gjette, som kan ”tenke sjæl” og som har vært sett med egen flodhest

Helt greit sete, men interiøret bør kanskje gjøres noe med...


En helt standard flight ned til KRS, men det var litt turbulens på vei inn til KRS denne dagen.

KRS så har Luftforsvaret sin skolesenter, hvor blant annet befalsutdanningen holder til. Flyteknisk personell blir også utdannet på Kjevik.


Fikk sitte i flyet mens det var på bakken.

WF472 LN-WFT
KRS-SVG
Sete: 13D

Etter noen minutter på bakken så var det på tide å rette nesen hjemover og man tok av mot SVG.


Ikke en dum måte å gjøre det på, men kan bli problematisk for nr 35 og komme seg ut hvis alle plassene er tatt...

En helt grei flight tilbake til SVG, ikke noe å nevne der.

Ved ankomst SVG så landet vi fra sør, taxet av RWY 36 ned RWY 29 og inn til gate på utenlandsdelen... Så det ble bussing på oss...

Etterpå svingte man innom plattformen for å spotte litt før turen gikk hjem til Tananger igjen.

Norge Rundt billetten til Widerøe gir maks 2 flighter på samme strekk, altså 2 x T/R. Noen som føler for å gjette hva jeg fant på dagen etter?

WF471 LN-WFS
SVG-KRS
Sete: 3A

Jo, jeg tok enda en tur til KRS

Skulle egentlig ha sittet i 13A, men der fant jeg noen, og han spurte om jeg heller ville ha hans sete, 3A. Hadde ikke noe imot det, så da var det bare å bane seg vei fremover igjen

Ved taxing til take-off så taxet vi forbi plattformen, hvor det stod 2 stykker og spottet. Vet ikke hvem.

En uneventfull flight til KRS denne dagen.

Og denne gangen så valgte jeg å gå ut for få nytt BP og for å sjekke ut terminalen. Måtte få hjelp av SGS avd. KRS for å få ut nytt BP, pga at det var mindre enn en halvtime til flyet skulle gå igjen Men det gikk greit det. Gjennom sikkerhetskontrollen og vips så var man klar til å gå ombord igjen.

Etter en liten stund så kom Norwegian inn med en av sine flighter fra OSL, denne gang operert av denne maskinen...


WF472 LN-WFS
KRS-SVG
Sete: 13A

Denne gangen så fikk jeg beholde setet jeg hadde valgt

Så jeg og selskapet mitt...

...kunne kose oss med sjokolade og vann

Ved ankomst SVG så fikk vi innenlands gate denne dagen, så man slapp å bli busset
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:13   #11
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

11 August
19.00-19.28
Tromsø-Sørkjosen
TOS-SOJ
LN-WIO


Polaris limmoservice tok meg ned til flyplassen, raskt og effektivt. Suste gjennom security og labbet ned til gammel-terminalen, hvor flyet enda ikke var kommet. Vel etter boarding hadde jeg satt meg på 2D, men flyvertinna ønsket frivillige til å sitte bak, og jeg sa meg igjen frivillig. Siden de gir meg en fin opplevelse på tur, kan jeg gjerne være samarbeidsvillig passasjer 10D ble det, hvor jeg etterhvert kom i prat med en eldre mann på 60-70år som satt på 9D. Var delvis overskyet vær, men i de stundene hvor man kunne se fjellene var han ivrig i å fortelle om lokalhistorie, både om Lyngsalpene og diverse små nes og viker. Hvor hadde det vært bebyggelse før? Hva slags posisjon de stedene hadde hatt i samfunnet? Osv… Dette er en annen ting jeg virkelig liker med Widerøe - den lille størrelsen gjør at man kommer "litt nærmere" sine medpassasjerer og folk tør åpne seg mye mer. Glad i historie som jeg er, slukte jeg alt til meg. Dessverre er turen til Sørkjosen kort, og vi avsluttet den med en fantastisk innflyvning og sving over et nydelig delta. Sa takk og farvel til søte gamle mannen.


Bedritent bilde, men det viser iallefall rullebanen. Deltaet ligger rett til venstre. Jeg sitter på høyre side av flyet, vi beveger oss fra høyre mot venstre i bildet og snur 270 grader for å lande. Særegne landingsprosedyrer for disse kortbanene!

Jeg skulle rett tilbake til Tromsø, da dette var en ren "fly for gleden av å fly"-tur, og etter alle hadde deboardet flyet spurte jeg flyvertinna om jeg måtte gå inn i terminalen for å "sjekke inn". Her hadde det lønnt seg å være snill pike tidligere (eller så er Widerøe-ansatte generelt hyggelige, either way….), for flyvertinna var i godt humør og sa at pilotene kunne sjekke meg inn via radioen.

11 August
19.43-20.09
Sørkjosen-Tromsø
SOJ-TOS
LN-WIO


En ordinær og veldig rask tur tilbake til Tromsø, hvor styrmannen oppfordret kapteinen (som selv påstod å ha vært med å fly siden brødrene Wrights tid) å gjøre sin beste landing noen sinne. Etter et mislykket forsøk (humre humre) kom han med de kloke ord at så lenge han landet rettveien så var det ei god landing uansett Artig og hyggelig crew, takk til dem.


"Et rimelig skjevt bevisbilde"... (vi tok slike på alle lufthavnene vi besøkte)
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:13   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Så var det på tide med ny tur nordover, og denne gangen skulle jeg ikke lengre nord enn TOS. Og innsjekken hadde blitt tatt dagen før

WF433 LN-WFO
SVG-TRF
Sete 13D

Denne gang ble det taxi til flyplassen, og BP ble printet ut for alle flighter helt til TOS.

Fint vær på SVG denne dagen, med sol og nesten blå himmel. Fant frem til riktig gate i god tid før boarding. Før boarding så delte GAen ut bag-tager slik at de koffertene som virket litt store ble satt igjen ved trappen. Men det ble ikke skrevet noe på noen av lappene, noe som skulle vise seg å nesten gå galt for min del... Mer om det senere


Fint vær på SVG

TRF så var det ikke like fint vær...


Men heldigvis så var det ikke slik at man ikke kom seg videre

Man satte seg igjen ved et bord mens man ventet på at flyet videre skulle gå, og man så at det ble bedre og bedre sikt.

WF406 LN-WDG
TRF-BGO
Sete 2A

Ved gate fant man en meget avansert innsjekkingsmaskin...



Vel ombord i LN-WDG kunne man slappe av i setet og vente på at man skulle ta av mot BGO, hadde ikke samme flyvertinne denne gangen


Bare min koffert som skulle baki denne gangen.


Som på mange flyplasser landet rundt, så er det ikke bare aluminiumsfugler som flyr

WF616 LN-WDG
BGO-TOS
Sete 7A

Ved ankomst BGO så måtte jeg inn for å bli registrert som bordet, mens jeg spurte om det var mulig å få et vindussete lengre frem enn det jeg måtte velge ved innsjekk dagen før, men dessverre gikk ikke det, så man ble sittende rett ved venstre propell.

Kofferten min hadde SGS, selvsagt, satt fra seg ved trappen, slik at jeg kunne ta den med meg inn. Og da jeg bordet igjen så satte jeg den fra meg der igjen. Stueren, som hadde satt kofferten min frem til trappen tidligere, så at den ”fremdeles” stod der ved boarding så han tok den like godt med seg inn til gate, i den tro at den var gjenglemt. Heldigvis så så jeg at han ”stakk av” med den, så jeg fikk kontaktet en FA som fikk den ut igjen etter litt om og men.


Her kommer den tilbake igjen

Flighten til TOS gikk som normalt, altså ingenting å melde om. Annet enn at vi fløy forbi et par flyplasser oppover...

... EVE f.eks.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:14   #13
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Ved ankomst TOS så var det å finne en taxi og komme seg til hotellet.


Jeg har funnet ut hvor WIAS-sjefen bor!!


På hotellet så fikk jeg et rom med fiiin utsikt


Hvor denne kom susende forbi uten å være borti asfalten

Rett etter at denne kom forbi så fikk jeg besøk på hotellrommet mitt Hvor Polaris og jeg diskuterte litt de neste par dagene. Hvor vi også fant ut at de 2 vi har vært i kontakt med i MJF ikke hadde noe mulighet til å møte oss. Den ene stakk på ferie og den andre hadde besøk. Så vi endret våre planer og sjekket om det var noen ledige billetter til en annen plass. Jau, det var det, så man endret dermed planene for vår videre reise.

Senere på kvelden, mens jeg var ute og spottet (alene ) på TOS...


...så fikk jeg forespørsel fra Polaris om en tur opp med fjellheisen. Ja, sier ikke nei takk til å se TOS fra ”oven”. Så da gikk turen til fastlandet og der heisen gikk opp.


Opp dit skal vi


Andre veien...


Polaris nyter utsikten over byen sin


”Fly i solnedgang”

Etter en stund der oppe så gikk turen ned igjen og vi avtalte hvordan vi skulle komme oss til flyplassen dagen etterpå.

Så var det tilbake til hotellet for å få seg noe søvn før man skulle reise videre.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:17   #14
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

13 August
08.27-09.55
Tromsø-Skagen-Bodø
TOS-SKN-BOO
LN-WIU
(Polaris og BSSW reiser sammen igjen)


Ikke så fryktelig tidlig morgen, så BSSW kom denne gang gående til meg hvor jeg hadde bestilt taxi. Scandic er ikke så alt for langt unna heimen min, så sparte man jo litt penger. Sprek BSSW! Vi spiste frokost før vi kastet oss på flyet. To flighter det ikke er stort å si om. Vi satt på 2 C & D, det var flott vær og høydepunktet var for meg å fly over "hjembyen" Sortland (de andre skagen-turene hadde det vært overskyet / annen innflyvningsrute). Landet i Bodø i god tid - som alltid med Widerøe - og gikk ned til sentrum.

Vi prøver å sjekke inn på Radisson Blu Hotel Bodø - men de hadde ikke klargjort rommene så baggasjen måtte settes fra oss i the designated baggage room. Nå var man jo på ferie, ikke treningsleir! Går gjennom Bodø sentrum i søken på mat, ender opp på ICA og kjøper billig varmmat. Hovedmålet er Luftfartsmuseet, og med hendene fulle med mat legger vi avgårde til fots. Det tar vel en 10-15 minutter å gå, altså helt overlevanes. I litt sånn retrospektiv så angrer jeg meg for valget om å gå, da luftfartsmuseet er STORT - målt i overflatemål. Iallefall to fotballbaner? Svært innholdsrikt. Her trenger man mye mer enn et par timer på å få med seg alt - vi snakker en hel dag eller to. Med rette guiden kunne det sikkert tatt ei uke (…. ). Flott museum iallefall, her burde en hver flyentusiast kjenne sin besøkstid.


Polaris tester grenser for hvor agil man enda er i en alder av 20… Var nå som bare faen at man ikke kom seg opp!


Fokker 28! Det var et fint fint fly, men inni syntes jeg det var litt ekkel atmosfære. Bakre del av kabinen var sperret av og lå i mørket, ugg urv...

Lurer forøvrig på om Tore Lund (geologiprofessor, Norge-Rundt-med-Widerøe-reisende, glad i nord-norge og flyentusiast) er min ukjente far, det var litt for mange likhetstrekk i den beskrivelsen liksom…. Vel vel. Med svært slitne og stakkars bein etter mange timer på museum, klaget Polaris seg hele veien bort til flyplassen. BSSW kommenterer noe sånn som at jeg jo burde være turvant så glad som jeg er i fjellturer - hvor jeg furtent parerer med "shut up" "Ikkje på asfalt". Vel framme på flyplassen nærmest kryper jeg inn terminalen og sikter meg inn på første og beste sitteplass. Med blodsukkeret på en ekstrem bånn var humøret rimelig rottent by now, og dessverre var nærmeste stolen en stol på flyplasskafeen "Picnic". Dette må nemlig være den dyreste flyplasskafeen i hele Norge, brusen kosta noe helt vanvittig for en halvliter. Her sparte man penger på å gå gjennom security og handle på kiosken. Og det er lenge siden jeg har spart penger på å handle på en kiosk, for å si det sånn.

13 August
15.41-16.57
Bodø-Mo i Rana-Brønnøysund
BOO-MQN-BNN
LN-WIJ


Etter litt oppladding av blodsukkeret, samt en "nyuskrevet" / "varm" flybillett i hånda, stiger humøret flere hakk. Vel inne på flyet er Polaris (og BSSW) i sitt rette element (altså lufta, ikke taslende etter asfaltert vei), med humøret fullstendig gjenopprettet. Vi setter nå kursen sørover på 2 C&D. Fantastisk flytur til Mo i Rana, klarvær og strålende sol. Vi flyr rett over Svartisen - og geologen i Polaris gikk i fistel. Armer og bein gikk om hverandre, her skulle det filmes, knipses bilder i diverse zoom / oversiktsbilder og samtidig nytes med egne øyne. Har nok aldri tatt så mange bilder per sekund som da. Det var rett og slett imponerende, vakkert og utrolig flott. Det er det som er knall med å fly Widerøe, du kommer nært bakken og kan se detaljer du ellers aldri får sett. Bresprekker og kalvingssoner er tydelige for det blotte øye, det var som en godteributikk for geologer. Top 3 moments of NR-turen. Lander til 20 varmegrader i Mo i Rana, høyeste temperaturen vi møtte på turen. I lufta mellom MQN og BNN kan vi se de syv søstre på vår side, samtidig får vi høre en noe bekymret melding fra cockpit om variable landingsforhold i Brønnøysund. "jaja", tenker vi, "om vi ender opp i Trondheim gjør det ikke oss noe". Men Widerøepiloter er erfarne og flinke, og jaggu klarte de ikke å lande oss (forøvrig en veldig pen landing) i tjukk havtåke i Brønnøysund.


Nydelige detaljer i Svartisen…


Dette ble igjen verdt hele prisen av NR-billetten. På bare noen få minutter…


Fascinerende natur.


De syv søstre troner over havtåka.

Vi hiver oss i en taxi og spør etter et godt sted å spise. Vi blir sendt til Thon hotel Brønnøysund, hvor vi spiser en bedre restaurantmiddag. Det gjorde godt for slitne kropper, med mange inntrykk innabords. Behovet for søvn begynte å melde seg etter en slik god middag, men før man skulle kapitulere til søvnets behov så måtte vi jo se litt på Brønnøysund sentrum. Fant noen kontorbygninger vi bestemte oss for å være Brønnøysundregistrene, fulgte deretter en vei ned til ei kai….. (forts. under bildet)


….hvor vi fant hurtigbåten til Ylvingen (aka Himmelblåland). Akk for noen turister vi var i et lite øyeblikk. Nei fysj, forte oss tilbake til flyplassen og bli flynerder igjen. La oss godt til rette på hver vår benk i den nye fine terminalen.

Timene gikk, tåka ville ikke gi slipp, og WF714 til SSJ-BOO blir kansellert fra BNN. Tåka ligger tjukk som graut i det vi går ned trappene til insjekkinga for å få guidance om hva vi skulle finne på nå da…. Blir sjekket inn på første og beste til Bodø neste dag, 06.35, og jaggu får vi ikke både hotell, mat og taxi dekket hos Widerøe! Man trenger ikke bekymre seg for å bli strandet når man reiser med WF - selv når det gjelder ting flyselskapet ikke råder over. Meget behjelpelige WF-ansatte i Brønnøysund, positive og oppmuntrende hele tiden. Ingen sure miner. Ikke før hadde vi fått våre lapper og bookinger og snur oss - så skinner jaggu ikke sola rett i fleisen på oss. All tåka var borte. Det var snakk om få minutter, så vi måtte flire litt og si at det tydeligvis var noen som ville at vi skulle bli her i BNN? Taxien tar oss tilbake til Thon hotell Brønnøysund, denne gang for å overnatte der. "Dere igjen!", sier respesjonisten, hehe Hyggelig fyr vi pratet litt med utover kvelden. Baggasjen vår måtte naturlig nok overnatte i Bodø, og selv om det var godt å være på hotell så savnet jeg rene klær. Vi gikk en liten tur for å se på Brønnøysundområdet og for en nydelig sommerkveld det var i BNN…! Det var nok meninga at vi skulle bli igjen - hvem bryr seg vel om kansellerte fly til Bodø, når man kan nyte en slik utsikt? Torghatten kunne vi se til venstre, og jeg regner med at Vega er en av øyene rett forut?


BSSW er igjen litt mindre imponert over naturens awesomeness, men poserer allikevel ved ved Torghatten. "Kom igjen 'a!"


En usedvanlig sterk balsam for sjela.

Vi gikk tilbake til restauranten og kjøpte oss litt god mat på WF's regning. Det var samme servitøren som ved middagen, og vi kom i litt "dypere" prat med henne denne gang. Viste seg nemlig at hun hadde flyskrekk, og gjerne ville ha tips og råd. Det virket etterhvert som om hun faktisk tok til seg en del av tipsene, veldig hyggelig å se at man kanskje kunne hjelpe andre litt - når man har fått så mye god hjelp selv Neste stopp: seng og et stille håp om at vi skulle rekke til Bodø før vår flight til RET gikk, og at vi fikk sjekket inn baggasjen som lå nede i Bodø sentrum... Det må forresten nevnes at de i Brønnøysund har den mest merkelige dialekten jeg noen sinne har vært borti.

Før:


Etter 5-10 minutter:

Last edited by Polaris; 24-09-2010 at 23:30.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:18   #15
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

14 August
06.35-ca 07.40
Brønnøysund-Sandnessjøen-Bodø
BNN-SSJ-BOO
LN-WIB


Og jeg som trodde siste "fryktelig-tidlig-morgen"-flighten var unnagjort i Finnmark… Sukk. Neida, her var det bare å rive seg løs fra borrelåsen 05.00 for å gjøre seg klar for dagens flights. Jeg titter ut av vinduet og ser at tåka heldigvis ikke har kommet tilbake over natten. Det var derimot blitt overskyet, grått og en god del vind. Trør ned trappa og får gratis "frokostpakke" fra hotellet. Brødskiver i plast, litt skinke i plast, et par osteskiver i plast, mini syltetøypakke, yogurt, eplejuice og en frukt jeg ikke helt vet hva heter. Den lignet liksom ikke på noe. Alt dette kom i en papp-pose som var hendig å drasse med seg til flyplassen når man har det travelt om morgenen - og ikke er så alt for kjapp i matveien. BSSW på sin side klarte å stappe i seg all frokosten på hotellet. Mannfolk…. Han kom nå til å angre litt etterpå, hehehe. Kommer oss på flyet, denne gangen er det 3 C og D som gjelder. Det rister rimelig godt i dag, en del sidevind og diverse gir mange "magasug-drops". Men dette var jo bare gøy Man kan jo spørre seg hvorfor, min teori er at dette er den første skikkelige turbulensen vi kom over - og jeg var veldig "klar for å oppleve det". Kroppen min var gira på å "stå han av" - jeg hadde energi å ta av.

Tar en svipptur nedom SSJ for å hente noen UM's, før vi forsvinner inn i et lavere skydekke på tur til Bodø. Her skjer altså noe morsomt: flyskrekkPolaris sitter med et glis om kjeften og stor entusiasme igjennom turbulensen, mens BSSW - som skal være rimelig stødig på fly - sitter der stille, redusert og litt grønn i trynet. RED ANM: han skal gjerne få lov å unnskylde seg: "BSSW + eplejuice (fra frokosten) = en stk dårlig BSSW"
http://www.youtube.com/watch?v=u8D3JoaX5BM

Landing i SSJ med vanvittig overdrevent dramatisk musikk. Noe måtte sensurere teite kommentarer, og det var litt smalt utvalg i editoren. Det er lov å skru av lyden.


Turbulent skylandskap.

Lander i Bodø før rutetid, rekker derfor å fortsette vår reiseplan. Way to go Widerøe! Baggasjen blir sendt til Bodø Lufthavn med drosje, og innsjekk går glatt på tross av at den var litt i seneste laget. Samarbeidsvillige WF-ansatte på Bodø Lufthavn tar alt med et smil. Her skal det også nevnes det er Polaris' tur å bli litt redusert. Det har tydeligvis tatt på å være "tøff i trynet" gjennom all turbulensen til Bodø, hadde kanskje brukt opp det lille blodsukkeret jeg hadde klart å bygge opp under frokosten, samt var nok kroppen i et mildt sjokk etter et høyst uvanlig tidspunkt å stå opp på. Været var alt annet enn innbydende; regn og "lavt skydekke" (nesten tåke, hadde det ikke vært for vinden). Ikke akkurat det været jeg har mest lyst å dra raka vegen til sjøs, med en bitteliten Dash 8, i… Værmeldingen fortalte om "bygeaktivitet fra vest" - akkurat dit vi skulle. En liten del av meg håpte at de ikke fant baggasjen vår i tide på hotellet, at taxien med baggasjen ble for sen, at noe skjedde så vi ikke rakk innsjekk. Det føltes helt surrealistisk å fly til Røst i et sånt dritvær, og jeg ventet på at noe skulle stoppe oss. Men det var det som nevnt ingen ting som gjorde, og jeg kom meg nå ut i flyet. Litt skjelven. Er man på tur så er man på tur, og alt er ikke alltid like morsomt.

14 August
08.05-09.10 // 11.05-11.23
Bodø-Røst-Leknes-Svolvær
BOO-RET-LKN-SVJ
LN-WIO


Her vil jeg påstå en av de største utfordringene jeg har satt meg selv ut for kom. For de som ikke kjenner historien bak, "fikk" jeg flyskrekken min i Bodø, under nettopp take-off fasen. Her var man igjen i Bodø - med ugjestmildt vær og en kropp som ikke var klar for utfordringer. Spente litt muskler under take-offen, men kom oss nå vel i lufta uten at jeg egentlig mistet noe kontroll eller ble nevneverdig skremt. Positiv opplevelse. Håpløst vær hele veien ut til Røst, her fløy vi bokstavelig talt gjennom en sky hele veien over fjorden. Det ristet og humpet noe, BSSW var betydelig mer rolig og med på denne flighten - mens Polaris var mer spak. Hjulene felles ut, jeg nistirrer desperat ut av vinduet for å se noe av mitt kjære Lofoten jeg hadde sett fram til å se fra lufta, helt siden vi bestilte disse billettene i Mai. Men for å si det på nord-norsk, og som Polaris faktisk sa til BSSW: "Æ ser ikkje en SKJIT!!!". Skyer skyer og mere tåke/bygeskyer. Ikke før vi er nede på (sånn ca.) minimums ser jeg plutselig land, det er flatt, og har noen inngjerda jorder med et par hus rundt. Bang - vi var på bakken - før jeg hadde fått fokusert på første huset. Røstlandet var innhyllet i regn, tåke og uvær. Ikke sjans å se noe fantastisk Lofoten. Forøvrig en artig landing på en av Norges korteste rullebaner - 799 "effektive" meter - en bemerkelsesverdig følelse av å bli "presset ned" når vi gikk inn for landing. Det var som om noen med ei håndflate bestemt og kontant presset oss fra oven, ned på rullebanen.

http://www.youtube.com/watch?v=XOdBRokIkmI

Video av landing i Røst, til tider sensurert på bakgrunn av lame-ass kommentarer fra trådstarter og reisefølget

Hoppet og spratt litt rundt ute i regnet mens vi ventet på paxen i Røst, etter å ha fått i meg en sjokolade og litt vann. Viktig å kunne si man har vært på Røst, ikke bare mellomlandet der… Pratet forresten kort med kapteinen, og han kunne fortelle at "det var endel mer tåke enn han hadde forventet" her ute. Mon tro om man bare svinger av og flyr direkte til Leknes hvis Røst blir stengt?

Vrooom, opp i lufta med FULL fart, kanskje halvlastet fly med 15-20 pax - og ikke minst "flopp" - vi ble spist av skyer igjen. Grå uniformitet - på turen som sies å være blandt de peneste Widerøe har. Vi går inn for landing i Leknes, hjulene kommer ut og vi er enda i skyene, jeg ser ikke antydning til noe bakke før rundt minimums igjen. I Leknes virkelig høljer det ned med regn. Det trommer på taket i den lille søte terminalbygningen, så barnsligPolaris måtte jo bare gå ut og teste ekstremværet. BSSW takket nei til tilbudet om å bli med, noe han sikkert gjorde rett i. Det tok meg 30 sekunder å bli gjennomvåt av regnet, hehe. Vi hadde litt tid før flybytte; og kunne derfor 3G-surfe litt på Scanair, ladde mobiler og spise litt medbragt ekkel mat (frokosten fra Brønnøysund, som per nå var blitt ganske sammenpresset og lunken). Artig nok er det samme flyindividet vi får videre, det har bare tatt en liten tur innom Bodø for å skifte crew.


Aggressivt regn på Leknes.


Man ser tydelig på vinduet at det var masse regn og vind og regn sånnt ja… *plystre*

Neste stopp: Svolvær. Svolvær har jeg fra veldig gammelt av alltid hatt lyst å fly til. Polaris har en del familietilknytning til Lofoten og har således vært i Lofoten til fots og med bil utallige ganger. Området rundt Helle er og har alltid vært utrolig nydelig (også geologisk sett), så en stille drøm fra bestillingen av denne billetten var strålende sommersol og klapptur for å få se den nydelige innflyvninga hit. Jauda, her var det ikke vits å spørre om klapp en gang, det regnet om enn enda mer aggressivt mens pax'en løp for "livet" (tørre klær iallefall) inn i flyet. Mindre turbulens mellom Leknes og Svolvær enn hva det hadde vært fra Røst til Leknes, jeg mistenker det for å være mindre fjell. Det var iallefall litt godt å kjenne full revers i det vi "endelig" var ferdig med denne turbulente sky-sightseeingen.

Taxi inn til sentrum, innsjekking på hotell som igjen ikke var ferdigryddet, satte baggasjen fra oss og gikk inn til sentrum for litt god gammeldags kiosk-lunsj. Pizza og pølse på Narvesen FTW. Tilbake på hotellet var de ferdig å rydde opp, og man kunne endelig bytte klærne man hadde gått i i over 1 døgn. Polaris var trøtt, sliten og generelt redusert etter tidligmorgen, turbulens og så videre - så hun sloknet kontant til en lang formiddagslur. BSSW på sin side ryktes å ha funnet seg internett og blitt sittende der i mellomtiden, samt funnet seg noe mat. Etter en god formiddags søvn var det dags for middag, som jenter flest fikk Polaris viljen sin og vi dro på restaurant "Du Verden". Her spiste BSSW and, mens Polaris ikke kunne skjønne hvorfor gutn ikke valgte fisk når han var i fiskens virkelige hjemby. Altså valgte hun naturlig nok fisk. Usedvanlig nydelig mat og god atmosfære, anbefales

Etter å ha fått ned maten i ro og avmakt måtte man jo få gjort noe i Lofoten. Ute blåste han stygg på havet, det høljeregnet og skyene lå sånn ca på 200 meter. Hva er vel ikke mer morsomt enn å dra på museum da? Lofoten krigsminnemuseum skulle hatt iallefall halve lokalet til Luftfartsmuseet i Bodø, for herregud så mye greier de hadde stappet inn på én liten etasje! Igjen skulle man ha hatt iallefall 1 dag på å få med seg alt, mye spennende og unikt som det anbefales å se.


P'laris knipser bilder på museet.

Last edited by Polaris; 26-09-2010 at 02:20.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:19   #16
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

15 August
13.21-13.47
Svolvær-Bodø
BOO-SVJ
LN-WIF (samme maskin som gikk i kne på SSJ)


Sete 2C & D igjen. En hel haug med turister skapte lang kø ved innsjekkingen; de skulle alle ha boardingkort til hele hjemreisen rundt jorda fra Svolvær, alle pass skulle sjekkes og de hadde selvfølgelig med seg 5 type metal-koffert/bagger hver som sikkert veide 40 kilo per enhet. Det var også overbooking, samt et par ID-pax som ikke fikk plass, men hun med høyest prioritet ble plassert på klapp. Her var det bare å brette, stappe og skvise inn alle mann og baggasje som gikk an. Totalt var vi 40 pax på denne turen. Skjønner egentlig ikke hvordan det stakkars lille flyet kom seg opp i lufta, men det gjorde nå det til slutt, heia Dash 8!



Lite å si om turen ellers, en behagelig reise og vi landet - som i 4,95 av 5 tilfeller med Widerøe - før rutetid.


Helle fra luftåå!


Hold klar av ving og propell-område.

I Bodø var det på tide for Polaris og BSSW "to go our separate ways" back home, vår rundreise var over for denne gang.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:19   #17
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

Quote:
I Bodø var det på tide for Polaris og BSSW "to go our separate ways" back home, vår rundreise sammen var over for denne gang.


Du får det til å høres ut som om vi slår opp... Liker du meg ikke lengre?

Mens Polaris er i trygge hender, på vei til TOS, så er jeg på vei hjemover til SVG via TRF.

WF463 LN-WDF
BOO-TRF
Sete 3A

Mens Polaris hadde gått til sin gate så gikk jeg til min. Hadde sett at LN-WDF hadde kommet inn tidligere.


Denne bør kanskje oppdateres litt

Man kom seg ombord og fant plassen man hadde valgt dagen før
Mens man ventet på å ta av så så man at det var et annet fly som tok av...

...nemlig flyet Polaris satt i

Vi tok av ikke så lenge etter at LN-WIC hadde tatt av, og på veien ned så gjorde jeg ikke så veldig mye. Satt og skrev litt notater.

Ikke lenge før landing på TRF så fløy vi forbi denne flyplassen...

...som sikker flere kjenner igjen, det var sikkert noen forumister der også

Så vil jeg komme med en liten etterlysning...


Bikkja mi har rømt, sist sett her...

Har snakket med WF på TRF, og de fant den ikke. Flyet skulle videre til CPH den dagen, og endte opp i TRD den kvelden. Men verken WF i TRD eller nettsidene til CPH har noen bikkje på lista si... Så den har jeg nok sett for siste gang...

Landet etter hvert på TRF og gikk inn og satte seg for å surfe litt på nettet. ”Lykkelig” uviten om at bikkja var borte, traff jeg på IMM som var på jobb denne travle dagen. Vi ble sittende og snakke om litt av hvert. Etter en liten stund så måtte han gå, men lovte og stikke innom senere. Jeg skulle ikke videre før flere timer senere, så jeg hadde god tid til å vente
Han ble litt mer opptatt enn han hadde tenkt, men han fikk kommet innom igjen noe senere. Ved boarding så var han der igjen, for å eskortere en liten UM og en stor UM () til flyet

Der gav han crewet streng beskjed om å ta godt vare på meg


IMM stolt i døråpningen på LN-WDJ som skulle fly meg på min siste flight med Norge Rundt billett.

WF456 LN-WDJ
TRF-SVG
Sete 5A

Vi snakket litt til sammen, og han spurte meg om jeg kunne sende over bildene av ham. Som jeg da gjorde noen dager senere.

Etter at IMM hadde sagt ha det så var man klar til å ta fatt på den siste flighten min... Og det var litt vemodig å være ferdig med WF for denne gang. Men har da hatt det kjempe gøy, både med å fly og ikke minst reisefølget! Og WF er et selskap jeg gjerne flyr igjen Og til alle WF-ansatte jeg har truffet på: Keep up the good work!
Det er noe helt annet å fly med WF enn med større selskaper som SK og DY.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:20   #18
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

15 August
15.20-16.49
Bodø-Stokmarknes-Tromsø
BOO-SKN-TOS
LN-WIC
Polaris reiser alene igjen


Satt på 2D (favorittplassen). Slo nok ny tidsrekord mellom BOO og SKN - vi var noe forsinket ut fra Bodø og propellene gikk aldri over i "behagelig lydnivå" (samme duren og rpm som under takeoff hele veien…). Veldig hyggelig mannlig flyvert på denne flighten. Vel nede på Skagen hører jeg "neimen hallo" fra en dresskledd mann i cockpit - det er en styrmann jeg fløy og pratet litt med et par dager tidligere. Hadde ikke sett pilotene "før nå", siden det var sånnt stress i Bodø pga forsinkelsen. Uansett er man så heldig å få sitte sammens med han den heller overskyede og regnfulle turen til Tromsø. For du hildrane du for et nedbørssystem vi passerte på vei ned mot TOS. Dryss litt vestavind på toppen av det hele, og resultatet er heftig turbulens. Jeg innser at jeg har et "innebygd hat" mot slik "skyturbulens" - hvor du ikke har noen fokuspunkter utenfor vinduet. Jeg vet at flyet ikke kommer til å gå i stykker, jeg vet det ikke kommer til å tippe rundt, jeg vet det finnes mye verre vær de har flydd gjennom før - og ikke minst vet jeg at de to foran meg har FULL kontroll. Allikevel er det forbanna ubehagelig, uten at jeg klarer å sette fingeren på hvorfor jeg blir så ukomfortabel. Blir psykisk sett nervøs, og fysisk sett anspent. I mye mindre grad enn før, selvfølgelig. Men ble litt skuffa over at jeg, på tross av erfarne piloter med full kontroll foran meg, hadde slike negative tanker.

Tenker at løsningen er mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening…. Må bare tørre å hive meg uti det, kan jo ikke basere meg på å sitte klapp hver gang jeg skal ut å fly i dårlig vær, hehe. Men allikevel, man må starte ett sted, og klappturer i drittvær hjelper så absolutt. Var nok meget bra og heldig at jeg satt framme, i stedet for bak i kabinen "alene". Da hadde vi snakket hylgrining og hyperventilering, og ganske sannsynlig et par steg bakover i progresjon. Det utgjør tydelig en stor forskjell å sitte framme og kjenne at redselen kommer - men samtidig fokusere på å "slippe kontrollen" til de som faktisk styrer skuta. Du ser de er fokuserte, har hånda på throttelen - de har kontroll. Forhåpentligvis ble det dannet mange nye nervebaner som jeg kan gjøre nytte av senere.

Takk til kaptein, og spesiell takk til styrmann for en smooth landing og hyggelig tur, sånn sett litt bort fra turbulensen


Bokstavelig talt i trygge hender.


Ute av den ekle turbulensen, "heldigivs" snart nede i Tromsø…. Sjekk den bygeskyen nord for flyplassen. For å si det sånn er jeg glad vi slapp å lande i den.
Merk også den utvidede sikkerhetssonen i sørlig (nærmeste) ende av rullebanen. Denne har det blitt jobbet med hele sommeren, ferdigstilles per nå (Sept 2010) med gjerder etc.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:23   #19
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

17 August
18.05-20.15
Tromsø-Andenes-Narvik-Bodø
TOS-ANX-NVK-BOO
LN-WID


Jeg var litt nervøs før denne flighten, såpass kan jeg ærlig innrømme. Returen fra Bodø med heftig turbulens satt godt innprentet i nervesystemet, jeg var alene på tur og kroppen hadde generelt lite lyst å fly denne dagen. Var veldig usikker på om jeg i det hele tatt skulle orke å dra ned på flyplassen, så gjennomgående dårlig var magefølelsen. Talte litt på fingrene helt fram til avgang - men været var såpass fint at jeg fant ut jeg måtte gi det et forsøk. Begynte litt med gamle flyskrekktendenser når bussen til flyplassen ble sein - "kanskje det ikke er meningen. Kanskje jeg bare skal gå hjem", den kom heldigvis før jeg fikk psyket meg helt ut.

Første leg'en TOS-ANX satt jeg på 2A, forøvrig fullt fly med 37 pax + ei søt lita jente som var med far sin på jobb. Takeoffen gikk mot nord, vi la oss rett over Kjølen, over Kattfjorden og videre ut over Senja. Ny rute jeg aldri hadde flydd før. Fantastisk å se Senja med skarpe tinder og grønn bekledning. Gryllefjord lå så vakkert nedenfor oss. Den dårlige og negative stemninga jeg hadde i meg begynte å slukne, og nasjonalromantikken i meg våknet. Så heldig man kan være, som får se sånn en vakker utsikt! Priveligert er det beste ordet jeg kommer på. Landet på en annen rullebane enn sist på Andenes, og trengte bare takse "bittelitt" før vi stod ved ankomsthallen denne gang. Etter en del pax hadde deboardet spurte jeg om lov til å ta bilde av flyplass-skiltet på Andenes, samt om hvordan jeg skulle gjøre det videre med innsjekk i Bodø.


Senja

En kjapp sjekk av crewet bekreftet at jeg måtte bytte fly i Bodø, men at innsjekk kunne gjøres ved gate. Kom litt i prat med crewet her, og de var nå alt for hyggelige Mer om det kommer rett etter vi har landet i Narvik, som var neste stopp på planen. Nok en superlativ (fantastisk, nydelig etc) take-off, fjellene på Andenes er virkelig majestetiske! En vakker dag (les: neste år) må jeg dra på fjelltur med telt og bikkje i området. Været er upåklagelig, og vi flyr forbi min "hjemby nr2"; Harstad, på tur sørover. Her begynner jeg å trekke kjennskap på et landskap jeg har kjørt gjennom alt for mange gang - plutselig er vi rett ved Bjerkvik. Det går vanvittig fort å fly, en biltur som pleier å ta 4-5 timer er unnagjort på 20-30 min. Vi kommer inn parallelt med Narvik, og fra min plass (2A) kan jeg se byen og rullebanen rett ut av vinduet. "Her blir det artig innflyvning" tenker jeg. Og for en U-sving! Her stup-svinger man tilsynelatende rett ned i et fjell, heldigvis har man "lært seg" hvordan Dash 8'ern svinger til nå og veit den nærmest kan snu på en femøring. Veldig agile fly disse små grønne


"Maten ble servert i plast, vann på flaske, blablabla blablabla bla bla….."
Nord-Norsk mat på Nord-Norske reiser, enkelt og greit Godt var det og. Mulig det var fordi jeg var jækla sulten. Hehe.


Vi kom inn fra venstre mot høyre.

Lander til en god temperatur i Narvik, og jeg går ut for å ta bilde av flyplass-skiltet. Vi fyller litt "suppe" ( ) i Narvik, mens jeg forbereder meg på klapptur videre til Bodø. Hvor snill kaptein er det ikke, når jeg får sitte på plassen til dattera hans? Hun var heldigvis veldig gira på å hjelpe flyvertinna og tydelig ganske vant med fly, så jeg fikk ikke *så* dårlig samvittighet, hehe! Kunne ikke vært mer heldig med crewet her. Alle jeg har møtt så langt i Widerøe har vært hyggelige, for all del, men disse gutta hadde det lille ekstra som gjør denne turen til et av topp 3 høydepunkt på turen. Fikk en grundig innførsel fra styrmannen i hvordan de starter opp motorene - veldig spennende og godt forklart. Ingen andre har tatt seg tid til å forklare det mens de startet opp, satte stor pris på denne litt uformelle/inkluderende tonen som ble holdt. Tar av mot Bodø fra Narvik, og får noe ala visuell clearance fra ett-eller-annet tårn (EVE?) om å fly forbi Stetind som vi vil. Fly-og-fjell-entusiasten Polaris kunne vel ca. ikke fått det bedre (og var bokstavelig talt i himmelen) der vi nærmet oss toppen sakte men sikkert. Eneste som er synd er at man ikke får med seg alt hele tiden. Vil gjerne følge med alle knapper og skjermer og lære om flyet, samtidig som jeg vil se ut av vinduet og den vakre naturen utenfor. Luksusproblem….


En stk glad Polaris.


Fancy flyvning langs "baksiden" av Stetind.


Lofotveggen, med Moskenesøya som første øy til venstre, og Værøy som siste (flate) store øya.

Resten av turen var enkelt og greit bare artig. Masse humor og en felles interesse for kart og stedsnavn gjorde at turen til Bodø gikk hakket for kjapt, kunne gjerne flydd helt til sentral-Europa med de gutta. Gjorde nesten litt vondt inni meg å måtte forlate flyet, de skulle videre til Svolvær t/r i CAVOK… For en drømmetur DET kunne blitt Takket og bukket for meg (og det gjør jeg gjerne igjen: TUSEN TAKK for turen om noen av dere skulle ha funnet veien inn hit og leser. Spesielt styrmannen, du tok knallfine bilder! Kapteinen tok vel forsåvidt også et par fine bilder… hehe) - og løp bort til neste fly som allerede hadde begynt boarding.


Skikkelig Widerøelanding i Bodø, her ble jeg positivt overrasket over hvor OBS pilotene var rent visuelt. PF var veldig opptatt av å ha rullebanen in sight under en nesten 180 graders turn - og generelt imponerte meg når det kom til observasjon under landing.

17 August
20.35-22.04
Bodø-Stokmarknes-Tromsø
BOO-SKN-TOS
LN-WIF


Det var kø ved gate, men jeg fikk sjekket inn uten problemer og nådde ned i flyet før alle vindusplassene ble okkupert. En flytur uten vindusplass er ikke en flytur i det hele tatt. Satt på 2D, og kjente brått jeg var litt trøtt og sliten nå. Lang dag, her hadde man startet sitt siste bachelorår tidligere på morgenen, plutselig satt jeg i Bodø på kvelden. Det hadde jeg aldri trodd for en stund siden Egentlig en fantastisk frihetsfølelse å kunne gjøre noe slikt. Til forskjell fra før så vet jeg at jeg kan "stole på at jeg kommer meg hjem". Det er ikke en hindring mellom meg og hjemmet mitt, det er bare en flott og artig flytur. Vel i lufta kjenner jeg noen pirke meg i skuldra, fra 3D. "Er det første gangen du reiser alene?" spør ei jente på 10-12 år meg. Flirer litt inni meg, og beklager at det er nok ikke det. Det var nemlig hennes første tur alene, og vi kommer i prat. Jeg fikk en lang utredning om alt hun hadde gjort på ferie, viste seg hun kom fra Mo i Rana og skulle hjem til Tromsø nå. Hun lot seg også imponere av de flotte fjellene vi hadde under oss. Benyttet anledningen til å forklare hva vi så, hvordan det hadde blitt slik (ras, diverse) - samt hvordan hun best mulig fikk tatt bilde av fjellene rundt oss. Spesielt Møysalen var flott på denne turen, der den lå så fint i kveldssola med en nydelig rosa bakgrunn.


Møysalen, med sine to spisser.


Dashvinge i kveldssol…. Gir meg godfølelse, frihetsfølelse.

Vel på bakken fortalte jeg henne at det gikk an å gå av flyet, etter at alle passasjerene hadde gått av. "Neihei, går det!!!" sier hun, og jeg lover vi skal ta oss en tur utenfor. På tarmac i Skagen begynner vi å prate litt om fly, hun blir imponert over antallet flyturer jeg hadde flydd og ønsket at hun også kunne dra på Norge Rundt-tur! Hun spør også om det går an å se inn i cockpit, så jeg dytta henne inn og sa hun bare skulle plage dem mens vi ventet på passasjerene. Tror det var en Islending, som forklarte henne litt om tingene i cockpit. Når hun kom ut var hun, som folk flest, imponert over alle knappene pilotene kunne helt utenat - noe flyvertinna hvisket henne at de slettes ikke kunne…. Her slo det meg et lite sekund at det passet flott å spørre etter klappsete, men jeg fikk meg ikke til å forlate den søte lille jenta som var så engasjert i sine fortellinger til meg - dermed var det et ikke-tema, og jeg satte meg tilbake med henne.


Kvelden begynner å gry.

Vi nærmer oss Tromsø - og et tett skydekke dukker opp under oss. På mine nå ganske mange flyturer har det slått meg at Tromsø er et forbanna skyhøl som stadig vekk er overskyet mens resten av omliggende landområder er skyfrie… Når fjellene attpåtil har nysnø på toppene er det hele nesten litt trist å se på, men en flott innflygning i skumringen får meg til å glemme realitetene ang årstidene. Elsker å se infrastrukturen lyse opp under oss. Sier farvel til den søte lille jenta som nå har stappet i seg uante mengder godteri og minnet meg på mye fra min barndom - mens jeg hopper glad og fornøyd inn i terminalen på Langnes. En fantastisk sveip nedom Bodø hvor jeg møtte mange nye mennesker og fikk sett fantastisk natur, tenk om jeg hadde hørt på den dumme magefølelsen min tidligere på dagen?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2010, 22:24   #20
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: ”Setebeltet festes..... strammes..... og løsnes på denne måten...”

19 August
20.50-21.36
Tromsø-Lakselv
TOS-LKL
LN-WIC


Cominor tok meg de 6-8 minuttene det tar å busse fra heimen min og ned til flyplassen. På disse få minuttene fikk jeg også sjekket inn på flighten min via iPhone og 3G, så jeg trengte bare skrive ut boardingpass på flyplassen før jeg løp opp rulletrappa til securityen. Ingen kø der, jeg ble heller ikke tatt ut til noe tilfeldig securitysjekk. Go to gate stod det på flighten min, så da var det bare å gå rett til gate - perfekt timing. Nydelig vær, og en helt ordinær flytur på 10D ble avholdt. Kunne se innover landet fra plassen min, vi passerte Lyngsalpene og deretter både Sørkjosen og Alta lufthavn på min side. En god del folk skulle hjem til Lakselv denne kvelden, vi måtte være 8-9 stk i bakre ende av flyet. Anslår en 20-30 pax. Servering av hyggelig flyvertinne, og gratis sjokolade ble delt ut. Landet i/på/under/over Banak (hva nå Banak er fornoe) lenge før rutetid - og jeg måtte flire litt for meg selv der det stod to lavvoer på andre siden av fjorden. Nå var vi jammen i Finnmark….!

http://www.youtube.com/watch?v=74v-U4w4Hj0

Landing i Lakselv. Pratingen er det noen skravlekjerringer på raden foran meg som står for.
Her kan du forøvrig se utfelling av landingshjul, og når flapsen glir ut i... 35, er det det? Om du lurer på hvordan det ser ut på en Dash.

19 August
21.51-22.36
Lakselv-Tromsø
LKL-TOS
LN-WIC


Sjekker inn på flighten mens jeg sitter på flyet (dagens kommunikasjonsverden altså! ) og etter alle andre har deboardet spør jeg flyvertinna om jeg må gå ut for å "gå inn igjen". Neida - det var ingen problem, pilotene sa i fra over radioen de Som takk hjalp jeg henne og styrmannen å ordne litt i flyet Vi hadde 15 min bakketid i Lakselv, og med landing før rutetid så hadde vi en del tid før passasjerene kom. Det ble nå litt slarv og prating og vips så satt jeg framme på turen tilbake. På vei ut fra Banak møtte vi Balkan Holidays på taxiway Bravo, ikke akkurat kortbanepreg her i gården. Takeoff samme veien som vi kom fra, og vi steg opp rett inn i et drømmelandskap som badet i en rosa og lilla solnedgang. Det var et litt disig skylag over Lakselv, skyfritt ellers. Og akkurat denne lille disen var da farget rosa og lilla. De legger flyet i en lett sving i det vi passerer gjennom. Det ser helt urealistisk vakkert ut. Flir gjerne av meg, men jeg ER jente og slikt ER jævlig fint altså…! Det er mye dritt som følger med pilotjobben, men jammen blir man fort blind for det når man har en slik utsikt foran seg. Passerer Melkøya hvor en enslig flamme brenner i mot horisonten - det er noe merkelig vakkert med hele anlegget i mørke. Videre passerer vi Øksfjordjøkelen som er det høyeste punktet i Finnmark og, i følge særs løse kilder i cockpit ( ), er en av de største isbreene i Nord som kalver rett i havet. Turen til Tromsø går igjen "alt for raskt", da begge pilotene er ivrig interessert i olje og miljøspørsmålet. Tror vi kunne reddet verden opp til flere ganger med en del av teoriene og forslagene vi kom fram til, om enn noe urealistiske……

På vei inn til Tromsø har vi CAVOK og får visual hva-det-nå-heter innflygning. Og endelig - på den aller siste flighten - får jeg NESTEN drømmeinnflyvninga jeg har venta så på. Vi kommer inn fra nordøst, følger øya nesten helt til sydspissen og legger oss over Tromsø Museum for så å stuplande bittelitt fra sør. Jeg hadde håpet på å få den ordentlige stuplandinga hvor de legger flyet rett over Prestvannet, men dette var nå nært nok for meg. Det er forøvrig noe fengslende med rullebaner i skumring/mørket, de ser helt annerledes ut fra lufta (logisk nok) og lysmønstrene ser ut som noe fra et dataspill. Blinker litt svakt i kald kveldsluft og er imponerende vinkelrett. Alt vi mennesker får til å bygge, det er vakkert! Det er utrolig flott å fly i mørket, skulle ønske jeg fikk gjort mer av det. Akk for en stemning det er, jeg har ikke lyst å glemme suset fra motorene, den dunkle belysningen i cockpit, følelsen av komplett frihet med en dasj (hehe) "nyfikenhet" for en ukjent situasjon, utsikten og det å se piloter gjøre hva de gjør best. Det er iallefall en helt særegen følelse jeg satt med der, på final inn til TOS denne kvelden. For en verdig avslutning på en stor opplevelse med Widerøe, tusen tusen hjertelig takk til begge pilotene for at jeg fikk sitte sammens med dem på akkurat denne leg'en. Som jeg kommer til å savne disse turene!

"Konklusjon"...? Okei da.
Nesten 40 flights på 2 uker. Fløy alle mine flights med Dash 8-100, ble ingen møter med de andre to modellene. Ble litt færre turer enn jeg hadde planlagt da det kom uforventet familiebesøk midt i 2 uker'n, samt sykdom på hunden, som avrundet noe av brodden av spontaniteten under turen. Har uansett lært at man ikke behøver reise langt for å oppleve nye og morsomme ting, og ikke minst behøver man ikke reise langt for å oppleve varierende landskap. Kortbanene har sjarmert undertegnede helt i senk, og det er ikke en tvil i min kropp om at hver eneste en av dem i Norges land må utforskes innen det neste året. Widerøe har vært en "gjenoppdagelse" av det å fly for min del - noe helt annet å sitte i en liten Dash 8, versus en B737. Det blir rett og slett god stemning hver gang, du er ikke en av hundreogørten personer som utgjør en svær self-loading-money-mass. Du er en passasjer, du blir ivaretatt og du blir møtt av smil fra både crew og passasjerer. Og når vi er inne på hyggelig crew, vil jeg også takke en som holder til her inne. Takket være tips som jeg hadde i lomma (på den miljøvennlige måten; mail via mobilen) fikk jeg sett mye natur jeg ellers aldri hadde fått med meg. Øl har du jaggu gjort deg fortjent til!

Det skal også nevnes for en god følelse det er å "oppdage nye områder", jeg hadde før 6 August aldri vært på noen av disse stedene utenom BOO, SKN, LKN og SVJ (ikke nødvendigvis flydd til, men vært i området). Som Widerøe spør i reklamen sin "Når var sist du besøkte et sted for første gang?" - det er faktisk en spesiell følelse å gjøre det! Og jeg er glad det er en hel verden igjen å utforske nå som jeg ikke bare TØR, men også gjør det med glede.

Har hatt et hyggelig reisefølge, som har tålt alt fra overdreven glede til noe whining Takk for turen (og tålmodigheta) , BSSW!

Neste prosjekt? Det ryktes om noe paragliding…

Last edited by Polaris; 26-09-2010 at 02:23.
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Billigste måten å få tilgang på lounger -Sindre Reiseforum 23 28-02-2022 14:28
Feste det forbaska setebeltet... Fnate Småprat 3 03-01-2016 03:46
Fest setebeltet - Kapteinen skal på WC SBT Småprat 21 13-10-2011 13:50
Lisboa på gamle måten... EB TripReports 27 11-10-2005 06:49
Hvorfor setebeltet er greit å ha på helt til man står STILLE CK Flyforum 7 05-10-2005 00:02


All times are GMT +2. The time now is 15:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.