Airbus A350 - status og driftssetting

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Det aner meg at det blir stille fra en del 'Airbus-fans' fremover ... :cool:

First, Air Transport World picked up a prediction from Bernstein Research that the first A350 delivery will slip into 2014 from the current target of 2013, with Airbus delivering just eight of the composite airliners that year.

FlightBlogger, meanwhile, quoted an unnamed supplier source saying: "Airbus is in more schedule trouble than Boeing was with the 787." That would be saying something.

http://blog.seattlepi.com/aerospace/archives/219048.asp?source=rss

Re: Da er vi igang .. første A350 forsinkelse ..

Ikke noen bombe akkurat, var som forventet faktisk siden Airbus har hatt nok å stri med med sin A380 produksjon som sikkert har tatt all oppmerksomhet til det som kan krype å gå av ingeniører hos Airbus.

Vil tippe på at det kommer flere slike meldinger fremover ;)

Et drøyt år er vel ikke så ille det vel? Det pleier alltid å bli forsinkelse med nye flytyper. B787 skulle vel vært i passasjertrafikk allerede?

Dessuten så blir vel A350 enda mer drivstoffeffektiv enn B787, for ikke å snakke om at den er finere å se på ;)

In other news:

• Ullensaker/Kisa kom ikke til cupfinalen
  • Studentene sliter med å finne rimelige leiligheter i gangavstand fra både Blindern og sentrum
  • August i Bergen blir ikke regnfri

Alt dette er omtrent like overraskende som at A350 ikke er i rute.

Skadefryd er jo fint - men den går begge veier, må jeg innrømme ! :cool:

gustavf sitt innlegg forteller i grunn det meste... A380 var superforsinket, og Boeing lo høyt. Helt til 787 ble like forsinket. Og nå er A350 forsinket. Business as usual i grunn. Eneste nye er kanskje at Boeing ikke viser like åpenlys skadefryd? :lol:

Heisann!

En liten forsinkelse er ikke noe big deal saa lenge de faar et godt produkt naar de er klare... ;)

BTW: B787 kan vel ikke klassifiseres som en "liten" forsinkelse, men jeg tror blir et meget bra fly naar det er klart for service...:up:

...Dessuten så blir vel A350 enda mer drivstoffeffektiv enn B787...

Jeg tror du roter litt med stoerrelse og drivstoffeffektivitet her... :rolleyes:

A350-800/-900/-1000 er stort sett stoerre modeller sammenlignet med sine tilsvarende B787-8/-9... og mulig -10 motparter, men ikke noedvendigvis mere effektive. De alle oppgir maximum rekkevidde paa over 8000 nm, 15% til 25% forbedring, men ikke noedvendigvis over hva, og tiden vil vise hva de kan gjoere med full nyttelast...

Dag

Heisann!

En liten forsinkelse er ikke noe big deal saa lenge de faar et godt produkt naar de er klare... ;)

BTW: B787 kan vel ikke klassifiseres som en "liten" forsinkelse, men jeg tror blir et meget bra fly naar det er klart for service...:up:

Jeg tror du roter litt med stoerrelse og drivstoffeffektivitet her... :rolleyes:

A350-800/-900/-1000 er stort sett stoerre modeller sammenlignet med sine tilsvarende B787-8/-9... og mulig -10 motparter, men ikke noedvendigvis mere effektive. De alle oppgir maximum rekkevidde paa over 8000 nm, 15% til 25% forbedring, men ikke noedvendigvis over hva, og tiden vil vise hva de kan gjoere med full nyttelast...

Dag

Men busser gaar jo paa Diesel, Dag. Det er jo mye mer effektivt :D

Re: Da er vi igang, første A350 forsinkelse

Boeing= ekte fly
Airbus= Fransk nitendospill

Men ifra spøk til revolver. Er vel egentlig ingen stor bombe dette. Er det noen sinne lansert en ny jetliner som faktisk har klart utviklings/byggeprosessen og testflyvninger uten forsinkelser for kundene?

Er det Statsbygg som legger utviklings pipe-linen for flyfabrikker? Eller er det NSB?

Og nå har også Airbus nedjustert produksjons ramp-up for A350

http://www.bloomberg.com/news/2010-...n-forecasts-for-2013-2015-les-echos-says.html
Airbus SAS has slashed its A350 production targets, Les Echos reported, citing estimates given to sub-contractors.

The world’s biggest commercial-aircraft maker now plans to make 10 A350s in 2013, compared with a previous target of 18, the newspaper said. Airbus cut forecasts for 2014 and 2015 to 40 and 60 from 51 and 83 respectively, the newspaper said.

Boeing= ekte fly
Airbus= Fransk nitendospill

Før i verden sa tilhengerne at Boeing produserte Ekte METALLfly, men av en eller annen grunn har de sluttet med det. ;)

Det var vel omtrent da de begynte å bruke kompositter .. :)

Finnes det ett fly som noen gang har vært ferdig utviklet og levert innen den først satte tidsramme?

Lenge før A350 er på vingene er det fortsatt uklart når leveransen av 787 skjer...og da snakker vi ikke akkurat noen dagers forsinkelse...

Finnes det ett fly som noen gang har vært ferdig utviklet og levert innen den først satte tidsramme?

Ja , det har skjedd flere ganger.
Nå er det sikkert noen som er metallurger her på forumet som kan si noe mer enn det jeg kjenner til av avanserte metaller og kompositter og utfordringene med å bruke dette i samme konstruksjon.
Både A380 , B787 og A350 bruker omfattende mer kompositter enn tidligere flytyper.
Vi snakker her om en teknisk revolusjon som tilsvarer det som skjedde da Comet'en så dagens lys på slutten av førtitallet med denne generasjon flytyper.
Det er meget mer komplisert å gjennomføre testing og utprøving(fjerning av barnesykdommer) enn ved tidligere flytyper.
Her skal avanserte metaller og kompositter samt avansert digital elektronikk fungere etter strenge kriteria.
Denne teknologiske verden er helt ny og det er svært utfordrende for ingeniørmiljøene hos fabrikantene koblet sammen med en forutsigbar produksjon.
End user (flyselskapene) setter så store krav til effektivitet og produktivitet hos fabrikantene med nye flytyper med den følge at hver nye flytype blir en teknologi strekk. Av og til for langt i forhold til utviklingen.
Da er det rimelig forståelig at forsinkelser inntreffer.
Dette må ikke bli en "pissing contest" her på forumet om hvem som synes den ene fabrikanten er bedre eller verre enn den andre.
Det kaller jeg en fjortis diskusjon.

Sikkert ikke, og naar det gjelder A380 saa klarer de ikke engang aa holde tritt med planlagte leveranser.

Jeg mener aa huske aa ha lest et sted at 747 var godt forsinket ogsaa ... Den var jo ogsaa et megaskritt i utviklingen.

Back