Re: Setereservasjon Turkish Airlines
I følge punkt 3 på følgende web-side
http://www.turkishairlines.com/en-no/travel-information/frequently-asked-questions/online-ticket så skal en kunne reservere seter 100 dager før en skal reise. Annen informasjon jeg har funnet på nettet, har operert med 90 dager, men forhåpentligvis er det 100 dager som er det korrekte.
Er det mindre enn 100 dager til avreise, så vil du kunne reservere seter i selve booking-prosessen. Dette virker både når du bestiller via TK sine sider eller om du f. eks. bestiller via Widerøe. Er det mer enn 100 dager til flyvningen, må en vente til denne grensen passeres og så f. eks. ringe TK. Da kan en samtidig legge inn bonus-nummer om det skulle være ønskelig.
Dette skal gjelde for innenlands business billetter og både økonomi og business internasjonalt. Av erfaring vet jeg at det fungerer for både business og premium economy (comfort class). Jeg kan dessverre ikke bekrefte at det virkelig gjelder for vanlig økonomi også, da jeg har til gode å fly i den klassen med TK.
Når det gjelder Comfort Class, CC, som OP skal prøve, så er det et meget godt produkt. Seatingen er 2-3-2 dvs. den samme som i business, men pitchen er selvsagt mindre. Setene minner ganske mye om SK sine business seter fra 10 år tilbake. Recline er ikke mye å skryte av, men det bød ikke på problemer for meg. Maten er, som nevnt i trip reports, meget god (forutsatt at de ikke går tom for det du vil ha, det skjedde på min siste tur i C). Merk at TK ikke serverer NF eller annen champagne i CC og at vin og annet drikke serveres i plast-glass! For meg føltes plast-glass som et stilbrudd. Underholdnings-systemet er også svært bra med et godt utvalg av filmer, musikk etc. Som EBG har du tilgang til den meget gode loungen i IST.
Merk for øvrig at etter overgangen til Open Gate i IST, så må en gjennom en sikkerhets-kontroll før en kommer inn i avgangs-terminalen og det er ingen Fast Track for C eller andre. Det har vært rapportert om lang ventetid, så være forberedt på at det kan ta noe tid. For min del, så har jeg vært igjennom på bare noen få minutter. En ulempe ved Open Gate er at du ikke lenger får utdelt barber-saker når du benytter deg av dusj-fasilitetene i loungen, så ta eventuelt med eget om du har behov for slikt. Opptjeningen med SK EB skal være 100% i CC. Selv så måtte jeg "krangle" en del for å få det da de prøvde å avspise meg med 25% opptjening. Pass også på å gå til gate i tide. Informasjonen på monitorene i loungen skifter direkte fra Wait in Loung til Boarding og det kan være et godt stykke å gå fra loungen og til din gate.