Kampen om hovedflystasjonen(e) tilspisser seg

catocontrol

Air Traffic Controller
Her er et par artikler som omhandler kampen om hovedflystasjonen(e)

Avinor og NHO vil ikke betale for ny rullebane i Bodø
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7132743

Bodø-Billigst og best. Inneholder også høringsuttalelsen til Bodø kommune
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7123180

Evenes- Billigst og best.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7130465
Høringsuttalelse Sør-Troms og Ofoten(Evenes)
http://www.evenes.kommune.no/startsiden/aktuelt/2061-besok-av-forsvarskomiteen

Høringsuttalelse Ørland og Bjugn
http://www.orland.kommune.no/sitepageview.aspx?articleID=10984
Ørlandet billigere
http://www.fosna-folket.no/incoming/article1255771.ece

LO og Offisersforbundet ønsker todelt løsning.
http://www.ht.no/incoming/article359494.ece
 
Hvis det blir todelt tror jeg det i praksis betyr at Ørland blir en av basene.
Blir det en lokalisasjon tror jeg at Evenes stikker av med hele greia....
 
Vel, uten Avinor med i bilde blir det jo ingen ny bane. Og uten ny bane, snipp snapp snute for Bodø HFS
 
Vel, uten Avinor med i bilde blir det jo ingen ny bane. Og uten ny bane, snipp snapp snute for Bodø HFS

Avinor må gjøre som eieren bestemmer. Hvis noen i Oslo vil ha ny rullebane i Bodø så får de det.
 
Om Evenes fra flygende jagerflyger: For bane 35 kan man aldri få rett inn ILS pga terreng, dvs høye minima. Dagens ILS 17 har minima på 710ft iflg. han, jeg ser at sivile innflygninger har lavere, så det er kanskje mulig å få lavere med noen nye militære navaids? Uansett må man svinge brått etter passering av rullebane..

Selvom Evenes ligger på et strategisk fint sted, er lokaliseringen ikke bra nok mtp terreng.. Operativt er den dårlist av alternativene.

Avinor må gjøre som eieren bestemmer. Hvis noen i Oslo vil ha ny rullebane i Bodø så får de det.

En annen ting med dette er at Bodø har gammel NATO-standard mtp. avstand mellom rullebane og taksebane, så noe må gjøres en gang uansett.
 
Last edited:
ILS med localizer "på skrå" i forhold til RWY er jo ikke noe nytt på en kampflybase... Bodø HFS har det allerede (ILS innflyging fra øst mot vest) ;)

Jeg har forsøkt å finne hvor jeg fant en artikkel om Evenes skrevet av en jagerflyger om at avstanden fra Evenes til treningsområdene var i overkant stor.
 
Avinor må gjøre som eieren bestemmer. Hvis noen i Oslo vil ha ny rullebane i Bodø så får de det.

Det er en sannhet, med ganske kraftige modifikasjoner. Når Avinor AS, som offentlig faginstans, sier at man ikke trenger ny rullebane, så tviler jeg på at samferdselsdepartementet sier det motsatte. SD har som kjent mye annet å bruke penger på for tiden.
 
Tror det storg mener er at dersom det bestemmes at Bodø skal være en av kampflybasene fordi de vil ha to baser og Evenes ikke passer så har vel ikke Avinor annet valg enn å bygge ny bane. Eller?

Dessuten så vil jo både Forsvaret og Ordføreren av Bodø delta i prosjektet. Fylling skulle i utgangspunktet komme fra RV80 prosjektet.

Det er synd om Avinor velger å ikke bygge ny bane da det vil begrense mulighetene for utvidelse.

I dag er det jo trossalt bare 3 gater som passer til fly av type 737, og i utgangspunktet en utenlandsgate.

Jeg tror at en ny bane og ny terminal vil gjøre mye godt for Bodø, flere selskap og flere flyvinger.


Men tenker på en ting da. Dersom vi ikke bygger ny bane vil jo dette føre til at vi ikke kan få F-35 hit. Dette vil bety at Bodø HFS legges ned, veldig mye arbeid går tapt, og militærområdet vil jo bare stå tomt. Jeg tviler sterkt på at det vil være mulig å fjerne alt på militærområdet og åpne for bygging.

Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?
 
Last edited:
Tror det storg mener er at dersom det bestemmes at Bodø skal være en av kampflybasene fordi de vil ha to baser og Evenes ikke passer så har vel ikke Avinor annet valg enn å bygge ny bane. Eller?

Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?

Jeg er ikke 100% sikker, men mener bestemt at det er forsvaret som eier og driver Bodø Lufthavn. Altså ikke terminalen, men infrastrukturen, sånn som banesystemer, brann- og redningstjeneste, brøyting osv. Ergo må det være forsvaret som bygger en ny rullebane.

Det er helt innlysende at Avinor har et valg. Avinor er et AS som skal drives med de midler Avinor selv tjener. Avinor er ikke underlagt Stortinget, men et styre. Eieren er Staten, men den eneste formelle påvirkning fra politikerne er at eieren pålegger styret. Eieren er helt konkret representert ved samferdselsministeren, som også er generalforsamlingen.

Hvis samferdselsministeren skulle pålegge Avinor å bygge en ny RWY i Bodø, bør eieren også stille med finansieringen, evetuelt fortelle Avinor (og resten av landet) hvilke andre utbyggingsprosjekt som da skal skrinlegges eller utsettes.

Dette forumet er da eller fullt av "krav" til rullebaner, terminaler m.m. som bør bygges ut, samt klager på Avinors/OSLs gebyr- og prisnivå. Så å øke noe av dette blir nok heller ikke populært.

Konsekvensen for Bodø hvis flystasjonen blir nedlagt eller drastisk redusert blir antageligvis ganske dramatisk, ja, men det er ikke Avinor sitt ansvar. Det er forsvaret som bestemmer fly og basestruktur. Å bestemme at man skal kjøpe F35 og forutsette at man skal bygge ny RWY i Bodø og så si at det vil være Avinor sitt ansvar å gjennomføre dette, er relativt freidig vil jeg påstå
 
Det er synd om Avinor velger å ikke bygge ny bane da det vil begrense mulighetene for utvidelse.

I dag er det jo trossalt bare 3 gater som passer til fly av type 737, og i utgangspunktet en utenlandsgate.

Jeg tror at en ny bane og ny terminal vil gjøre mye godt for Bodø, flere selskap og flere flyvinger.

Men er det virkelig kapasiteten på den sivile delen som "hindrer" veksten i Bodø........?


Har Avinor tenkt på hvilke konsekevenser en nedleggelse av Bodø HFS vil gjøre med Bodø?

Nå er det vel hverken Avinor eller Forsvaret sin jobb å holde liv i Bodø.......
 
ILS med localizer "på skrå" i forhold til RWY er jo ikke noe nytt på en kampflybase... Bodø HFS har det allerede (ILS innflyging fra øst mot vest) ;)

Jeg har forsøkt å finne hvor jeg fant en artikkel om Evenes skrevet av en jagerflyger om at avstanden fra Evenes til treningsområdene var i overkant stor.

Bodø har en offset app (ved flytting av rwy vil det bli straight in), på EV må man sirkle om man skal bygge en ILS fra ODD NDB. Dette er som du vet ganske ulikt..


Fra Bodø er øvelsesområdene rett utenfor TMA, det vil bli lenger flytid til/fra områdene på det aller fleste flighter. Men så har vel F35 bedre endurance også :)
 
Det er, og har aldri vært snakk om å lage ILS via ODD. Innflygningen, som i dag går via ODD, blir svært sjeldent brukt!
 
Leser du gjennom høringsuttalelse fra Sør-Troms og Ofoten, ser du at Rambøll har skiseret flere mulige løsninger.

I dag er regulariteten på Evenes noe sånn som 99,6%. Noe som tyder på at høye minima, ikke har så mye å si.

Man kan jo tenke seg at GPS-innflygninger vil bli mer og mer aktuelt, uansett hvor basen(e) blir.
 
Den billigste løsningen er kanskje å legge alt utenom QRA/beredskap til Ørland? QRA kan legges til Andøya.

Jeg kan ikke forstå at å bygge opp en ny organisasjon av teknikere, piloter, ATC etc. kan være forsvarlig økonomisk/sosialt/strategisk. Sivilbefolkningen er heller ikke vant til jagerflymusikk (også kalt støy). Blir spennende dette, tipper vi fortsetter som i dag :)

Flesland er i gang med å flytte sin parallelltaksebane. Jeg tror den gamle er etter samme målene som Bodø, dette er etter krav fra LT. Er det ulik praksis fra LT pga. trafikkmengde?
 
Back
Top