![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
God formiddag forumister. Har booket tur til Berlin i sommer med min bror. Har vært i Berlin en gang før, men det er lenge siden. Husker ikke mye av byen og trenger derfor tips fra dere som har vært der.
Har forstått det slik at Berlin er delt inn i mange bydeler. Det jeg lurer på er hvilken bydel dere anbefaler å bo i og hvorfor? Det er viktig at det ikke er altfor langt til de kjente severdighetene, shopping og i tillegg ikke alt for langt til områdene med bra nattliv og litt puber. Er dog ikke veldig keen på å bo midt i en hovedgate. Anbefales det å bo i øst eller vest? Håper at noen av dere som har vært der kan hjelpe meg med litt info, ting vi burde se/gjøre osv. og evt. hotellanbefalinger. Tusen takk for svar! ![]() PS! Ser at det er noen tråder om Berlin på reiseforumet, men da disse er litt rotete, starter jeg en ny. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hvor mye penger har du tenkt å bruke på hotell da?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Tenker under 1000 kroner natten, men hvis du vet om noe til rundt 700-800 kroner eller mindre er det knall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvilke datoer?
Vi har en meget god corporate deal her: https://www.starwoodhotels.com/prefe...ropertyID=1105 119 Euro natten. Send PM dersom jeg skal booke for deg Last edited by Tommy777; 16-04-2010 at 16:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Takk for for det Tommy. 1.-4. juli er datoene. Sender deg en PM dersom valget faller på Westin.
![]() Noen andre som har tips angående bydeler? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Om Berlin er det vel like mange meninger som de som har vært der.
Turistinfrastrukturen er uten tvil best i gamle Vest-Berlin med utgangspunkt i jernbanestasjonen Bahnhof Zoo og gaten Kurfürstendam vestover og Kleiststrasse sørøstover mot U-Banestasjonen Wittenbergplatz og handlehelvet ![]() Der er det et utall av restauranter og kafeer og natteliv i alle fasonger. Likeledes et utall av trestjerners hoteller, hvor kanskje romstandarden ikke er den største (men hvem har vel tid til å sitte på hotellrommet når man er i Berlin?), men frokosten som regel god og prisene sympatiske. Og så - kluet med å være i Berlin er å forstå og bruke S- og U-Bahn. Da kommer man seg raskt over store strekninger og får med seg det meste av byen. Ulempen med å bo i gamle øst er at byen er mindre koselig der. DDR-regimet la vekt på en funksjonell by ved gjenoppbyggingen og det ha skapt mye gate- og bygningstristesse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Westin hotellet ,Tommy777 nævner, ligger i det historiske Mitte med Unter den Linden, Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie,Reichstag ,Museuminsel, Potzdammer Platz osv indenfor gangafstand. Langt det største udbud af hoteller og shoppingmuligheder ligger dog koncentreret omkring det tidligere kommercielle center i Vestberlin: Bahnhof Zoo, Wiittenberg Platz,Tauntzienstrasse og Kürfürstendamm. Men ellers er der som nævnt tidligere i tråden glimrende offentlige transportmidler i Berlin med U-bahn, S-bahn og busser. Dagskort koster omkring 6€. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Hotell er nå bestilt. Winters Gedarmenmarkt. Ligger sør i Mitte og gåavstand til Unter Den Linden. Litt under 500,- per twin room pr. natt. http://www.winters-hotel-berlin-gendarmenmarkt.de/ Får satse på at hotellet er billig og bra.
Takk for tips pingo og DCHalvorsen. Hvis noen fler har tips til hva man må oppleve i Berlin, så fyr løs. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Var i Berlin en dag for noen år siden, og fikk sett en god del
![]() Vi tok en slik turistbuss rundt, fungerte ganske bra. Når man kommer ut på flyplassen fikk vi latterlige tilbud om at man måtte kjøpe biletter til bussene der og da, eneste mulighet. Latterlig ![]() Videre så vi Brandenburger Tor og ruslet videre bort over til Siegessäule, ganske bra utsikt fra toppen, og ikke så dyrt med inngangsbillett! ![]() Ellers så er det jo Checkpoint Charlie, og endel andre rester fra muren. Mange som prøver å selge rester fra muren, men tviler egentlig på at det er noe i det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Anbefaler en tur på Spree. Det er mange tilbydere. Jeg hoppet på en båt ved Radisson Blu. Derfra er det ikke langt til Hackesher Markt, som er utmerket for lunsj i solen! Det er bra med uteliv i Oranienburgerstrasse, som strekker seg oppover fra Hackescher Mye blandet uteliv, fra "kjellere" med gamle møbler til trendy barer, ispedd suspekt pene prostituerte, turister, lokale og litt av hvert.
Nå er jeg av den oppfatning at sjarmen i Berlin ligger i Mitte og østover. Mange nordmenn følger i "Jan Otto Johansens" fotspor, og det er jo en spennende mann det. Men husk at det er 20 år siden at han var korrespondent der, og tipsene han kommer med bærer litt preg av det, selv om klassikerne han anbefaler er spennende nok. Last edited by AirbusTrond; 06-06-2010 at 21:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg besøkte julemarkedet på Gendarmenmarkt sist jeg var i Berlin. Selve plassen er nydelig, men ellers syntes jeg området mellom Unter den Linden og Checkpoint Charlie var litt av en turistfelle. Men som sagt er det bare å sette seg inn i U-Bahn (Stadtmitte ligger vel et steinkast unna), da kommer du til det meste.
En dagstur til Potsdam kan også anbefales. Det er bare ca 40 minutter fra Berlin sentrum til togstasjonen (raskere hvis du bruker tog og ikke S-Bahn), og slottet Sanssouci i seg selv er verdt en besøk, men byen har faktisk mye annet å by på. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TOS 25/27.Juli - Neos, Air Berlin, Adria Airlines og Germania | Trdfly | Spotteralerts | 16 | 20-08-2012 01:50 |
TOS 6 juli - Air Berlin, Blue Panorama og Germania | Frode789 | Spotteralerts | 1 | 04-07-2012 22:55 |
TOS 1.Juli - Germania, Air Berlin, Regional, XL Fance og Europe Airpost | Trdfly | Spotteralerts | 11 | 01-07-2012 10:16 |
Hvor stor sjanse er det for at det blir en -800maskin når en avgang er utsolgt? | Glenn | Flyforum | 15 | 24-02-2009 08:48 |