SAS forklarer servicegebyret

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ved bestilling av flybilletter hos SAS' nettsider påløper et servicehonorar på 25 kr. Gebyret er etablert mot SAS' vilje, men nå har SAS lagt ut en forklaring som dukker opp når man klikker på 'Servicehonorar' ved bestilling.

Hvorfor har SAS et servicehonorar?

Når du velger SAS betaler du som hovedregel ikke noe gebyr for tilleggsgoder som å betale med kredittkort, sjekke inn og velge sete eller for bagasje opptil 20 kilo. Noen kunder lurer imidlertid på hvorfor vi belaster kunden for et beløp på 25 kr når de booker billetten sin på vår nettside. Strider ikke dette imot vår målsetting om null gebyrer? SAS skulle naturligvis gjerne ha vært dette beløpet foruten, men er underlagt en domsavgjørelse i dansk Høyesterett som pålegger oss å kreve inn og å synliggjøre kostnaden ved å bestille en reise på nettet. NB: Dette honoraret er alltid inkludert i de prisene SAS markedsfører i eksterne medier.

Re: SAS tøffer seg

'Tøffer seg' er vel ikke helt beskrivelsen jeg ville valgt, men det er jo fint - og riktig - at de synliggjør alle billettkostnaene.

Slik det henger saman ;) Men det er vel neppe 25 kr som utgjer skilnaden når SAS presenterer 6-7 gonger prisen av Norwegian......

Eks. mitt hentet mot TRD-PRG 27/1-30/1-2010 2pax:
SAS: 7404,-
NAS: 1174,-

Valget blir liksom ikkje så vanskelig då......

Slik det henger saman ;) Men det er vel neppe 25 kr som utgjer skilnaden når SAS presenterer 6-7 gonger prisen av Norwegian......

Eks. mitt hentet mot TRD-PRG 27/1-30/1-2010 2pax:
SAS: 7404,-
NAS: 1174,-

Valget blir liksom ikkje så vanskelig då......

Nå flyr vel ikke SAS direkte til PRG som norwegian gjør fra TRD???

Har venta på denne. Bra at de poengeterer hvordan og hvorfor de gjør dette. Jeg troode dette lenge var ett servicegebyr. Men hvorfor tar det så lang tid? Dette kunne de gjort for lenge siden.

Nå flyr vel ikke SAS direkte til PRG som norwegian gjør fra TRD???

Nei, det gjere dei ikkje, men eg opplever det slik at nas er oftast betydeleg rimelegare enn sas, sjølv på identiske destinasjonar, og då er det ikkje gebyret på 25 kr hos sas som blir avgjerande. Eg flyr sjølvsagt sas når eg kan, for det er det eg likar best -men eg kan jo få ein moderat sydenferie for differansen i dette eksempelet, og eg finner sikkert fleire ;)

OK - tråden gjelder servicegebyret - ikke prisforskjeller mellom selskapene.

OK - tråden gjelder servicegebyret - ikke prisforskjeller mellom selskapene.

Ja, det kan eg vera samd i. Eg tok litt tak i tittelen på tråden: "SAS tøffer seg" -noko som antyder at Sas kvesser klørne mot motstandarane sine gebyrer, medan Sas kan rettferdiggjera gebyret sitt. Sjølv om gebyret til Sas er domskraftig av dansk høgsterett, så ser eg likevel ikkje at det er noko å "tøffe" seg med, når totalesummen tilslutt blir så ulik andres. -men igjen, då er det altså derfor Sas har det gebyret ;)

Dersom dette er begrunnet med en dansk høyesterettsavgjørelse så skjønner jeg ikke helt hvorfor de trenger å synliggjøre dette for bestillinger på sas.no...

Fordi gebyrer SKAL vaere spesifisert og kunden lurer paa hvorfor de maa betale dette gebyret.

Men når fikk Dansk Høyesterett noe de skulle sagt i Norge?

..og hva slags rettsavgjørelse er det de dekker seg bak...en som kun gjelder for SAS?
Kan ikke si jeg har lagt merke til dette ved bestilling hos andre aktører hverken i DK eller NO.

...de usle 25 kronene vokser (eller reduserer) bunnlinja når en ganger det opp med pax over året. Tror nok SK har blitt utfordret, men funnet ut at de ikke har råd til å la være. Strategisk angres det nok som f.. på nullgebyrstrategien :wow:

Grunnen til at dette gjelder SAS og ikke f.eks DY er SAS stilling som "dominerende aktør"
i f.eks USA har SAS ikke dette gebyret (så om du vil spare 25 kr kan du bestille på flysas.com/us

Back