![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvor kan jeg få kjøpt en god kvalitets scanner for flybåndet ? Noen som har tips om sted og t
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har en Maycom AR-108 , testet på http://www.arcticpeak.com/radioteste...ycom_ar108.htm .
+ Rimlig, tror jeg ga rundt 800,- for den. + Liten, går ned i små lommer, grei lyd. + Også grei på Maritim VHF. - Litt knotete å legge inn scanning |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg bruker en Uniden UBC92XLT.
Positivt: + Bra frekvensområde (25-87, 108-174, 406-512, 806-960 MHz) + Totalt 200 programmerbare kanaler fordelt på 10 banker + Kan lades via nettadapter (Adapter og oppladbare batterier følger med) + Robust + Lettanvendelig Negativt: - Ingenting foreløpig ![]() Selges hos bl.an. Teknikmagasinet til 1399,- ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Annbefaler fullt og helt Novair sin annbefaling! Kjempescanner!
![]()
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Gratulerer!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Muligens et dumt spm., men har ingen erfaring med slike "håndscannere":
Hvordan er "rekkevidden" på disse? Må du være i området rundt en flyplass for å få inn noe? Går det an å koble til en ørepropp/headset og deaktivere høytaleren? Da kunne den vel kanskje latt seg bruke på tur også, uten å vekke for mye oppmerksomhet ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Rekkevidden er vel typisk fri sikt på disse VHF frekvensene.
Og i alle fall har min MayCom uttak for øreprop, veldig greit å bruke ørepropp om man skal få med seg noe særlig syntes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Angående rekkevidde så hører jeg f.eks fly i 5000ft nord for Eidsvoll helt hit ut til Vollen i Asker 100ft , fri sikt er det som gjelder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Har aldri brukt slik, men er jo litt fristet, og har derfor et par spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med: - Må man stille den inn på en bestem frekvens, eller viser den automatisk kanalen det er samtaler på? - At man kan høre fly i høyden er jo greit, men betyr det at man må ha fri sikt mot flytårnet for å høre hva de sier? Eller hva når de er i kontakt med en større sentral, som f.eks. Røyken? - Er det ikke slike apparater som ikke er lov å ha med i bilen? BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
- Må man stille den inn på en bestemt frekvens, eller viser den automatisk kanalen det er samtaler på? Det er opp til deg, begge deler er mulig. - At man kan høre fly i høyden er jo greit, men betyr det at man må ha fri sikt mot flytårnet for å høre hva de sier? Eller hva når de er i kontakt med en større sentral, som f.eks. Røyken? Om du ikke har fri sikt til flytårnet vil du mest sannsynlig kun høre flyene. Det samme gjelder for sentralene, i alle fall til meg. Men jeg vil tro at dette er meget avhengig av hvor senderne er plassert i forhold til ditt oppholdssted. - Er det ikke slike apparater som ikke er lov å ha med i bilen? http://www.bilforumet.no/opplysninge...dio-i-bil.html Last edited by Novair; 12-11-2009 at 14:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() Det gjelder forsåvidt også den dag idag.
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
http://www.youtube.com/watch?v=nmjlf0dgDAg
Har bygget en enkel antenne selv til under 50 kroner + kabel, som jeg har på taket hjemme. Har brukt mål som gjør den spesiellt god til flybåndet, men får inn mye annet artig også som jeg ikke har fri sikt til i det hele tatt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Jeg bruker en UBC30XLT og det er noe helt fantastiskt! jeg, som ikke hadde noe peiling på scannere når jeg fiikk den, fikk det kjempe fint til.
idag prøvde jeg en av dem som Novair fortalt om og jeg likte det ikke fult så mye. den er sikkert kjempe bra for folk som vett mye om scannere men for meg som kan nokså mye var den litt for komplisert. Den jeg fikk prøve den av var helt ny til scannere og han sjønte ingenting. Jeg kjøpte min scanner på ebay for 47 pund (ca 500 kr). Min er verd rundt 2-3 tusen om jeg husker rett, så det var et råver kjøp, spesielt siden den var brukt i en halv time. Har du mye penger å bruke kan du kjøpe den som du finner er best for deg eller hvis du ikke har fult så mye kan du holde et øye på ebay og se hva som dykker opp! Lykke til- ![]() Daniel |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Newcomer
|
![]()
en annen ting som er bra er at den passer i lommen. mens UBC92XLT gjør ikke det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tips til Scanner? | tigern | Register- og ATC-Forum | 5 | 19-02-2014 13:45 |
Scanner selges | Victoria Air | Samlerhjørnet | 0 | 04-05-2012 10:14 |
Slide scanner | Savipix | Bilder & foto | 3 | 20-09-2009 03:25 |
Scanner søkes | S. Holberg | Samlerhjørnet | 9 | 20-02-2009 02:51 |
Flyradio(scanner) og sikkerhetskontroll | bu995 | Flyforum | 11 | 13-11-2007 12:08 |