Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-09-2009, 19:26   #1
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Tour de FRA - the TR

I vår begynte Sirpjalle og undertegnede å planlegge en spottetur, og man sendte ”noen” PM’er frem og tilbake med hvor, hva, hvem og når. Og etter en del frem og tilbake endte vi opp med å reise til FRA via CPH og OSL.

Avreise var TIDLIG en lørdagsmorgen i september...

Sirpjalle sjekket oss inn på nettet dagen før avreise og sete 7D og F ble valgt på første leg. Dette skulle da bli våres første tur i Sas sine nye CRJ-900er. Flightnr var SK 1873 og skulle bli operert av OY-KFA, Sas sin første CRJ-900.


Og slik ser den ut en tidlig lørdagsmorgen. Thomas Cook på nabogaten og Sirpjalle på vei opp trappa.

Vi kom oss om bord og fant oss til rette i setene, Sirpjalle i 7D og jeg i 7F. Trodde at vi hadde blitt oppgradert til Y+, men etter ”boarding complete” hadde blitt hørt på høytaleranlegget så kom en av FAene og flyttet Y+ skiltet, som var festet til sete 7D, og satte det på 5D


Knyttnevetesten bestått, og man slapp å bøye seg ned for å kikke ut vinduet

Da piloten satte take-off thrust så hørte vi en svak romling bakfra, og det var alt vi hørte fra motorene

I luften kom vi og matserveringen kunne begynne... for de på radene 1-5! Vi andre måtte betale hvis vi ville ha noe.


Dette er det vi får av Sas når en flyr fra SVG til CPH...

Vi hadde begge lyst på mat og/eller drikke...


...så dette havnet på Sirpjalles bord...


...og dette havnet på mitt bord.


Frokosten var god den, men BSSW ble lei seg da det plutselig var tomt for juice i koppen... Mett ble han heller ikke.

Etter en ellers fin tur til CPH landet vi der litt før kl 08, og man gikk ut av flyet. Hadde noe tid til å spotte på CPH også, så vi gikk ut i tuppen på B-piren hvor man fikk noen bilder.


Sirpjalle og jeg ser på en Sas A321

Etter en stund så gikk vi ut til der flighten vår skulle gå ifra. Siden vi fremdeles hadde god tid, så ble det noen bilder på vei ut dit også.


Ikke bare AMS som har malte vinduer

Hadde fremdeles god tid, så da gikk en enda lengre ut...


På vei ut mot tuppen av A-piren (A18-A34)


Her er et kart over CPH


Denne fant vi ved en av gatene helt ytterst på piren

Etter en stund så ble det tid for å komme seg om bord i en av Sas sine A319. Denne skulle da fly flight SK 1637 til FRA. Reg for dagen var OY-KBP.


Sas mener visst at dette er min stue... men stua mi har ikke så mange sitteplasser

To be continued...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam

Last edited by BSSW; 24-09-2009 at 19:55. Reason: Rettet en mangel
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 19:33   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Da Sirpjalle sjekket oss inn dagen før så ble sete 7D og F valgt, men da jeg tok ut et BP på SVG så hadde vi blitt flyttet til 8D og F. Denne gangen stakk Sirpjalle av med vindussete

Oppe i luften så begynte matserveringen for dem som satt helt fremme i kabinen.


Og dette fikk vi gratis fra Sas...


Vi var begge tørste så dette havnet på bordene våres, en hver.

8E forble tomt, så vi fikk en 3-seter for oss selv. Akkurat slik vi hadde håpt

Vi landet til slutt på FRA og taxet inn til stand, hvor det så ble buss inn til Terminal 1B. På vei ut så spurte jeg kapteinen om hvilke rullebaner han trodde ville bli brukt utover dagen. Fikk til svar at han trodde at det var RWYs 07R og L og kanskje noen på RWY 18.

Etter at vi hadde kommet oss inn på landsiden så gikk turen til T2 og Foodplaza for å spise.


Dette kjøpte vi, og jeg må si at jeg ble overrasket da turkameraten min bestilte 4 stk BigMac’er. Selv om han ”advarte” meg på forhånd...

Så var det å komme seg til en spotteplass... DET var ikke bare bare! Men men (internal joke ). Etter at vi hadde spist så gikk vi ned og ut hvor taxiene stod ved T2. Satte oss i en taxi og fortalte taxisjåføren hvor vi ville. Han forstod sannsynligvis ikke hvor vi ville, og trengte hjelp. Det var vel et par stykker som også prøvde å hjelpe til, men det gikk ikke det heller... Nå var vi vel kanskje ikke så flinke til å forklare, men vi hadde da med flere utskrifter fra kart, som vi brukte for å vise hvor vi ville... Still nothing. Etter litt frem og tilbake ble vi sendt inn til Information i T1 for å få skriftlig veibeskrivelse, og ta en taxi derifra... Det gjorde vi, og opp trappene til Sky-train gikk vi... Fant til og med noe pent å se på Etter å ha snakket litt med hun i Information, og fått skriftlig veibeskrivelse, så fikk vi ut for å praie en taxi. Litt frem og tilbake der også, før vi tilslutt endte opp i en taxi som vi ville skulle kjøre til Tor 31. Da var vi i hvert fall på vei... På veien skulle vi passere bl.a. Tor 27. På veien bort så diskuterte Sirpjalle og jeg om hvor vi skulle stoppe, og vi fulgte godt med på hvor vi var, på kartet. Etter å ha kjørt en stund så passerte vi et par små parkeringsplasser, en på hver side, og vi lurte på om det var der vi skulle av. Men vi fikk det ikke til å stemme, så plutselig dukket det opp en større stopp rett foran inngangen til tunnelen runder RWY 18. Der stod det en del biler parkert og vi fant ut at her måtte det være, vi fikk sjåføren til å stoppe og slippe oss av der. Vi gikk opp trappen der, og bortover stien. Etter å ha gått litt så lurte vi på om det virkelig var her, men litt etter så så vi plattformen

Oppe på plattformen fant vi en del folk med alt fra SLR og kikkert til kompaktkamera og mobiltelefon. Det var også en med et eller annet utstyr som så ut til å ha kunne vært fra begynnelsen/midten av 1900-tallet På plattformen der så er det anbefalt med gardintrapp e.l. Det hadde vi, selvsagt, ikke med oss, så vi måtte finne andre måter å komme oss over gjerdene som ellers ville ha kommet i veien når en skulle ta bilder av fly på bakken... Trappen opp til plattformen hadde et rekkverk som passet bra til det formålet Så da var det bare å knipse i vei


Flirt!


Sirpjalle på plattformen (med ryggen til)

Der ble vi ganske lenge, og vi så at det kom og gikk folk nesten hele tiden. Noen av dem hadde med seg is og/eller drikke. Og da de fleste hadde samme type skål på isen så fant jeg ut at her må det være noe ”muffens”... Så jeg stakk bort mot parkeringsplassen for å se om det var noe av interesse... På vei bort så kom det et fly inn for landing (kanskje ikke så unormalt…), og det var ikke et LH A32x! Men...


...dette. Fikk heldigvis tatt et bilde innimellom buskene og trærne

Fikk kjøpt en is til meg og en flaske, med noe de påstod var drikkende til hver av oss. Bare for å få det avklart, jeg synes ikke at vann med kullsyre er godt!

Så var det tilbake for å spotte mer.

Da det begynte å nærme seg kveld så tenkte vi tanken på å komme oss tilbake til Terminalen og så videre til hotellet. Vi begynte å gå bortover, med små pauser for å ta bilde av flyene som kom inn for landing, og vi brukte over 1 time på å komme oss dit. Dagens trim???

Vel tilbake på terminalen så ble det å ringe etter shuttlebussen for å bli hentet. Opplukk var utforbi T1B, ikke så veldig langt fra McD som har en liten kiosk utenfor. Fikk kjøpt meg noe mat mens vi ventet på shuttlen. Den kom etter en god stund og vi kunne komme oss til Carat Hotel Frankfurt Airport for natten. Jeg sov litt ila den turen og husker ikke så mye fra den, om den var lang eller kort...

Fikk sjekket oss inn og fått et rom i første/andre etasje (alt etter hvordan man ser på det), rom nr 102 var det i hvert fall. De to enkle sengene som var satt inntil hverandre ble dratt ifra hverandre og man kunne ta av seg linsene og legge seg.

Våknet et par ganger ila natten pga bråk på utsiden og et sagbruk som var i gang i nærheten...

Våknet av meg selv rundt kl 08 og fikk tatt meg en dusj. Den dusjen er nesten et kapittel for seg selv. Selve kabinettet er ok, men vanntykket (eller mangelen på det) var ikke. Det føltes som om at det eneste som gjorde at vannet kom ut i det hele var at det kom mer vann inn i rørene, og da det var sparedusj også så hjalp ikke det på... Begynte å lure på om jeg i det hele ville klare å få sjampoen ut av håret... Fikk det sannsynligvis ut av håret og man kunne fått tørket seg og komme seg av gårde igjen.

Sengen var i det minste meget god, i motsetning til alle andre senger jeg har ligget i i Tyskland (altså da jeg var i DUS i fjor... ).

Resten av reisefølget kom seg også opp, og mens han gjorde seg klar så utforsket jeg nærområdet.

To be continued...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 19:39   #3
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Gikk ned i resepsjonen for å høre når shuttlen gikk tilbake til flyplassen og reservert plass på den. Tok også å gikk ut og tok noen bilder, bl.a. av hotellet.


Inngangen til resepsjonen



Var innom en bensinstasjon rett i nærheten og kjøpte et par flasker med vann og et par sjokolader før jeg gikk tilbake for å se om Sirpjalle var klar.

Vi fikk samlet sammen sakene våres og tok turen ned for å sjekke ut.




Disse 2 fant jeg der. Hadde ikke lagt merke til dem verken dagen før eller tidligere på morgenen

Ventet en stund før shuttlen gikk til flyplassen, den skulle vise seg å være nesten helt full, kun ett ledig sete.

På vei bortover så passerte vi maskinen som man kan se fra terrassen på T2, DC-2, DC-3 eller C-47. Fikk ikke noe godt bilde da de var på andre siden av veien i forhold til hvor jeg satt, og jeg oppdaget dem også for sent Havnet litt senere i en kø pga en belgisk italiener (slapp av EB, det var ikke en Alfa ), og det gikk litt sakte der. Egentlig ganske greit, for da kunne jeg få bilde av denne tingen...


...som LSG Sky Chefs har som test for cateringbilene vil jeg tro

Vel fremme på terminalen så ble det å kjøpe billetter til Tour de FRA. Etter billettene var kjøpt så gikk vi for å få seg noe frokost.


Dette ble våres frokost, min nærmest.

Touren startet kl 11 og foregikk inne på flyplassområdet, hvor en kjøres rundt i en buss, mens det fortelles om flyplassen. Det hele foregikk på tysk, så det meste var uforståelig. Derfor kikket Sirpjalle og jeg stort sett ut vinduene hele tiden og tok bilder. Heldigvis ikke like mye refleksjonen i vinduene som i oktober i fjor da jeg først tok den touren.

Der så man igjen maskinen som fløy meg fra YYZ til FRA i sommer.


Nemlig D-AIHE

Etter at vi var ferdige med den touren så gikk vi bort til terrassen på T2 og kikket på fly i noen timer.


Så igjen D-ABVZ som Speedy og jeg fløy fra SFO til FRA i desember i fjor, da vi tok den ”lille” helgeturen våres


Og denne som skal brukes på FRA-OSL-TLS-FRA charteren i november.

Etter at vi ble jaget ut fra terrassen da de stengte den kl 17 så gikk vi ned i kjelleren på T2 og fikk oss noe mat. Ble ikke noe fastfood-kjede men noe som lignet mer på en restaurant. Ikke noe bilde av maten der. Fikk ikke helt det jeg hadde bestilt, manglet bacon på cheeseburgeren min, men det stod ikke på kvitteringen heller så jeg slapp i hvert fall å betal for det. Burde kanskje nevnes at jeg sa det til kelneren, som tilbydde å fikse det, men jeg var sulten og klarte ikke vente

Etter middag så gikk vi bort til T1A for å kikke litt mer på fly. På vei bort dit fant man en butikk som vi stakk innom...


Denne damen voktet inngangen dit

Stakk også innom en butikk hvor de solgte bl.a. kameraer og kamerautstyr, hvor jeg tok en kjapp kikk på Nikon D3000.

Rett før sikkerhetskontrollen i T1A (vil tro det er slik på resten av flyplassen også) så sjekker de at man har et gyldig BP (som vi hadde fått ut tidligere på dagen). De bemerket at vi var ved feil sikkerhetskontroll (skulle egentlig vært ved T1B...), men parerte med at vi viste det og at vi skulle bruke tunnelen mellom A og B. Greit for han som satt der, så vi fikk hver våres 2€ ”mynt” som rabatt i tax-free’en og fikk gått gjennom sikkerhetskontrollen. Gikk utover til ”knekken” i A-piren og stod der og tok bilder av maskinene som landet og taxet forbi. Det var en del refleksjoner i glassene der, men klarte å finne en stilling som ikke gav så veldig mye refleksjoner


Siste del kommer straks...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 19:43   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Siste del...

Da det nærmet seg tiden så gikk vi til B-piren, hvor flyet vårt stod. Der gikk vi igjennom tax-free butikken og handlet litt forskjellig. Før vi gikk bort til gate B10 hvor flyet videre faktisk stod ved gate !!! Det er sjelden, spesielt da flyet er en B737...

Flighten vår hadde rutenummer SK 4758 til OSL, og ble operert av LN-RPM en av euro-800ene til Sas. God plass og knyttnevetesten...


...ble bestått med glans, nesten plass til enda en knyttneve. Og det på rad 17!!

Hadde denne gangen også håpet på å få en 3-seter for oss selv, but no such luck

Fikk også et bra bilde ut av vinduet på flyet da vi pushet fra gaten...


Fornøyd med dette

Ingen servering på denne flighten heller.

Vel fremme på OSL så var det å komme seg i land og innom tax-free butikken før man gikk gjennom tollen og opp i avgangshallen og gjennom sikkerhetskontrollen. Og ut til gate 22 hvor LN-TUF stod for å frakte oss til SVG på flight SK 4059.

Dette var den eneste flighten hvor vi skulle få noe gratis av Sas, men tror du jammen ikke at de stoppet serveringen på raden foran der jeg satt (rad 22F) Kunne jo ha trykket på knappen over hodet, men var ikke tørst så jeg gadd ikke det.

Kom frem til SVG rett før midnatt og kom oss ut til P7 (langtidsparkeringen borte ved P&W). Sa hadet og satte oss i hver vår bil og kjørte hjemover.

Takk for turen Pål

Og takk til dere som har lest den.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 19:56   #5
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Tour de FRA - the TR

Rimelig grei oppsummering.... Skal se om jeg ikke finner det bildet av den der "Alfaen" som laget kø.......
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 19:58   #6
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,979
Default Re: Tour de FRA - the TR

Gøy !
Og bra bilder; en del motiver her jeg i utgangspunktet ville trodd kunne blitt kjedelige, men her er resultatet blitt estetisk og interessant å se på, farger, fly og det meste
(Men) har ingenting i mot pause fra knyttenevetester på forumet for en periode
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 20:01   #7
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Tour de FRA - the TR

Noen bilder fra selve spottingen kan man finne her
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 20:06   #8
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver
 
Aleksander Maaland's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
Default Re: Tour de FRA - the TR

Rapportene dine kan snart måles med speedys Fantastisk lesning Olav!!

Last edited by Aleksander Maaland; 24-09-2009 at 20:25. Reason: Pål og Olav=FRA
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 20:15   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Rimelig grei oppsummering.... Skal se om jeg ikke finner det bildet av den der "Alfaen" som laget kø.......
Har bilde av den jeg, men valgte å ikke legge det ut. Kan legge det ut hvis du vil ha det ut.
Quote:
Originally Posted by Aleksander Maaland View Post
Rapportene dine kan snart måles med speedys Fantastisk lesning Pål!!
Ehhh... Takk, men jeg heter da ikke Pål jeg...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 20:24   #10
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver
 
Aleksander Maaland's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
Default Re: Tour de FRA - the TR

hah Jeg tenkte hele tiden på å skrive Olav men så så jeg på bildene til Pål(A)

OLAV*
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 20:27   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Quote:
Originally Posted by Aleksander Maaland View Post
Rapportene dine kan snart måles med speedys
Har hatt en god læremester
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2009, 23:13   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Tour de FRA - the TR

4 BigMac???? Holy smokes... Det er 2400 kalorier... Pass paa pumpa.

Saa ut som en finfin tur som ble rapportert helt i Speedbirdstil, men med cheesy fonter
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 16:09   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,827
Default Re: Tour de FRA - the TR

En nydelig rapport Olav
Flotte og klare bilder av fly & mat. Autofokusen hjelper deg godt på vei!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 16:23   #14
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Takk takk Fredrik
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 19:28   #15
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Tour de FRA - the TR

Herlig lesing Olav!

Kjekt å se at du fører videre tradisjon med "The Speedy way to a TR" mens jeg er inne i Forsvaret og ikke tjener penger eller har ID-billetter..!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 19:30   #16
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Tour de FRA - the TR

Takk

Noen må jo gjøre det
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 21:19   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,445
Default Re: Tour de FRA - the TR

Takk for glimrende oppsummering.

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
4 BigMac???? Holy smokes... Det er 2400 kalorier... Pass paa pumpa.
Men med den gåturen de la ut på så var det sikkert greit å ha litt i longrange-tankene.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 22:09   #18
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Tour de FRA - the TR

Det var ikke mye drivstoff der. Hold vel ca til taxing halveis mot RW
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2009, 22:17   #19
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: Tour de FRA - the TR

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Har bilde av den jeg, men valgte å ikke legge det ut. Kan legge det ut hvis du vil ha det ut.
Og her er forøvrig et bilde av den dyre Alfa'en

Dyr bil er ikke = problemfritt vedlikehold gitt!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	_MG_5561.jpg
Views:	594
Size:	134.0 KB
ID:	24151  
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2009, 21:26   #20
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Tour de FRA - the TR

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
Og her er forøvrig et bilde av den dyre Alfa'en
Alfa??
Det der er da en Ferrari!!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tour de FRA - Boeing BSSW Bilder & foto 14 20-10-2009 19:33
Tour de FRA - På CPH BSSW Bilder & foto 2 18-10-2009 21:14
Tour de FRA - Lufthansa BSSW Bilder & foto 19 18-10-2009 21:09
Tour de FRA - Cargo BSSW Bilder & foto 17 18-10-2009 15:19
Tour på FRA BSSW Bilder & foto 16 04-11-2008 20:57


All times are GMT +2. The time now is 09:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.