Interessant reportasje fra NRK. Det er åpenbart at man gikk på en strategisk bommert da man valgte fly i stedet for tog på strekningen mellom Oslo og Fagernes. Det kan ha noe å gjøre med at man altfor ofte i Norge har valgt å bygge flyplasser i stedet for infrastruktur som veier og toglinjer.
Fagernes har ca. 1800 innbyggere - og selv om flyplassen tiltrekker seg passasjerer fra et større område, er likevel passasjergrunnlaget ganske begrenset. Ettersom man heller ikke har fått opp volumet på chartervirksomheten, blir det stille dager oppe i fjellet. Bedre rutetider og tilgang til Widerøe/SAS-nettet, kan bidra til å øke volumet - men det gjør ikke noe med det grunnleggende problemet: Dette koster mer enn det smaker! Flyplassen hadde under 8000 passasjerer i fjor, mens bussen kapret 160.000 passasjerer. Selv i et distriktspolitisk perspektiv kan ikke denne flyplassen være nødvendig.
Som en digresjon kan jeg legge til at Valdresekspressen skal ha 300 kr. for bussreisen mellom Oslo og Fagernes, mens DOT skal ha 175 kr. Det hadde vært litt moro å prøve denne ruten, så kanskje jeg får Saab-en for meg selv. Men om det koster staten 2500 kr.+++, tror jeg at jeg dropper det.