Himmelske freds plass

Du finansierer dette AirbusTero... og jeg... og vi andre :-) Tipper Avinor, staten og taxpayers?

Etter min mening så burde denne flyplassen klart blitt nedlagt. Selv om de har en stilig terminal da.

I så fall burde vi legge ned flere flyplasser i Nord-Norge og stoppe distriktspolitikk... et pengesluk som koster mer enn det er verdt å bevare befolket distrikt... distriktene DØR IKKE om det ikke bor folk der... I disse miljøtider burde man jo heller ønske at folk ikke spres ut over det hele :)

Vel, har forståelse for at plasser i Nord-Norge har småflyplasser. Men når de aller fleste foretrekker bil eller buss (uten subsidier), så blir jo det bare litt latterlig, uten at jeg er noe ekspert på innlandet.

Ja men trenger man å legge ned en flyplass fordi det ikke er alt for stort passasjergrunnlag?
Mitt spørsmål er: Finnes det ikke andre og mindre dramatiske tiltak for en flyplass som allerede ligger der?

Såg denne reportasjen og synes det er "trist" at en slik flott flyplass ikke skal være liv laga. Etter min mening er det politikerne som skyter seg selv i foten. Anbudskriteriene er så mangelfull og alt dreier seg om hvem som kan levere til rimeligste penge. Hadde ting blitt lagt til rette slik at tilbudet er blitt tilpasset etterspørselen, ville situasjonen vært en helt annen. Bare se til RRS som etter å ha fått et slikt tilbud, kan vise til en gj.snittlig oppgang pr mnd på 60%.

Pluss at meningsløse avgangstidspunkter ikke gjør det attraktivt å reise fra enkelte flyplasser og i stedet ta buss ;)

Tror nok at man ikke skal snakke om å legge ned flyplasser som man subsierer, for da blir problematisk for vår infrastruktur innenfor transport. I hele nord norge som er sikker 1 av 10 flyplasser som subsideres. Da må man legge ned NSB - Hurtigruten osv. Nei- ikke gjør noe nummer av dette - synes ikke slik politikk passer inn her.

Det Fagernes sliter med for øyeblikket er rutetider som er hinsides all fornuft, da samme maskin brukes på RRS.

Bare se til RRS som etter å ha fått et slikt tilbud, kan vise til en gj.snittlig oppgang pr mnd på 60%.

Nå er det også forskjellig avstand mellom Oslo og de to stedene. Det tar tre timer med buss fra Fagernes til Oslo sentrum.

Nå er det også forskjellig avstand mellom Oslo og de to stedene. Det tar tre timer med buss fra Fagernes til Oslo sentrum.

Joda, ser den. Den går vel hver time også så vidt jeg vet. Men det forandrer ikke det faktum at tilbudet må stå til etterspørselen. Tidllig fly ut om morgenen og et inn igjen på tidlig kveld/kveld.

Men det er vel sammenheng her også, når det er så få passasjerer så er det vanskelig å sende en maskin dit på attraktive tider. Hadde det gjort noen stor forskjell? Vil tro at pris er et moment her også og da er vel bussen billigere, ikke minst med tanke på avstanden til Oslo.

Men fin reportasje og flott flyplass.

Joda, ser den. Den går vel hver time også så vidt jeg vet. Men det forandrer ikke det faktum at tilbudet må stå til etterspørselen. Tidllig fly ut om morgenen og et inn igjen på tidlig kveld/kveld.
Uten å ha sett tall eller snakket med folk så tror jeg det er mest aktuelt for folk som skal med fly videre. Ikke alle bor på Leirin, og med bussen så kan de jobbe/sove fra sted til sted.

Har hørt at ruta enkelte dager har vært tom begge veier, men den må flys allikevel... Bussen er sjelden tom.

Vel - flyplassen kommer nok neppe til å bli nedlagt uansett. De ønsker jo å beholde flyplassen lokalt. Vi får se om de tar seg råd til å opprettholde lufttrafikktjenesten og de andre tjenestene på Leirin fremover dersom trafikken ikke tar seg opp. Så kan ENFG ta over som stedet man kan fly til ut av Oslo-området når ENHA forsvinner for godt før eller siden. Helst siden.

Flyplassen ble vel først og fremst bygget fordi man håpet på mer turisttrafikk i charterfly fra utlandet.

Det bor alt for få folk i området rundt flyplassen til at en slik subsidiering kan forsvares.

(Til sammenligning bor det langt flere folk rundt gamle Lista flystasjon, men der forsvant flytrafikken for lenge siden).

At rutetidene ikke stemmer er en søkt argumentasjon. Skal flyene konkurere med ekspressbussen må flytrafikken nærme seg disse i frekvens og prisleie.

Ekspressbussene er vinnere i Valdres; på 1980-tallet gjorde de også kål på Valdresbanen.

Last edited:
Interessant reportasje fra NRK. Det er åpenbart at man gikk på en strategisk bommert da man valgte fly i stedet for tog på strekningen mellom Oslo og Fagernes. Det kan ha noe å gjøre med at man altfor ofte i Norge har valgt å bygge flyplasser i stedet for infrastruktur som veier og toglinjer.

Fagernes har ca. 1800 innbyggere - og selv om flyplassen tiltrekker seg passasjerer fra et større område, er likevel passasjergrunnlaget ganske begrenset. Ettersom man heller ikke har fått opp volumet på chartervirksomheten, blir det stille dager oppe i fjellet. Bedre rutetider og tilgang til Widerøe/SAS-nettet, kan bidra til å øke volumet - men det gjør ikke noe med det grunnleggende problemet: Dette koster mer enn det smaker! Flyplassen hadde under 8000 passasjerer i fjor, mens bussen kapret 160.000 passasjerer. Selv i et distriktspolitisk perspektiv kan ikke denne flyplassen være nødvendig.

Som en digresjon kan jeg legge til at Valdresekspressen skal ha 300 kr. for bussreisen mellom Oslo og Fagernes, mens DOT skal ha 175 kr. Det hadde vært litt moro å prøve denne ruten, så kanskje jeg får Saab-en for meg selv. Men om det koster staten 2500 kr.+++, tror jeg at jeg dropper det.

Last edited:
I følge Fagernes Lufthavns nettsider skal den engelske turoperatøren Neilson charter tilby flyvninger fra London Gatwick til Fagernes med oppstart søndag 20. desember og siste retur søndag 18 april. Det er Hamburg International som skal operere ruten med en Airbus A319.

Rutetider:

20 december 2009 til 21 mars 2010
fra London Gatwick 12:50 til Fagernes 15:55
fra Fagernes 16:40 til London Gatwick 17:45

28 mars 2010 til 18 april 2010
fra London Gatwick 12:25 til Fagernes 15:25
ra Fagernes 16:40 til London Gatwick 17:45

"distrikskortet" blir gjerne brukt når mann diskutere slike pengesluk. Men ærlig talt, når vi se på i dette tilfelle Leirin, så har ikke den noen reell distrikspolitisk funksjon. Folk i Valdres bruker ikke flyet! De kommer ikke til å bry seg om flyplassen legges ned, de bryde seg ikke da Valdresbanen ble lagt ned. Valdres består også uten flyplass.

Og for hvem er flyet interessant? Skal du til Oslo-regionen er flyet uinteressant. Legger du sammen reisentiden til/fra Leirin og Gardermoen, oppmøtetiden på flyplassen og selve flyturen så kommer du ikke noe raskere fram en med bussen allikevel.
Så det er i hovedsak bare de som har connection på OSL som har interessen av flyruten. Dette begrenser selvfølgelig behovet av en egen flyplass betydelig.

FlightDeck, om du booker en billett på tidligavgangen fra OSL så risikerer du å få "privatfly". Det trenger ikke å være redd for å melke staten, de har faste kostnader ved driften av flyplassen, uansett passasjerantall. :P

Back