Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2009, 00:11   #1
Polaris
Free Luigi

Default En flytur sett fra hundens perspektiv?

Det er jo en del folk som jobber innen flybransjen her, og jeg håpte det kanskje er noen som kan gi meg en bedre innsikt i hvordan en hund opplever en flyreise fra den sendes gjennom det sorte hullet på spesialbagasjebåndet? Hvordan behandles de (fra et så ærlig perspektiv som går an å ha på et offentlig forum...), hvor står de mens man evt. venter på at flyet skal lande/mens resten av bagasjen blir lastet på, finnes det noe maksgrense på hvor lenge de kan stå der, tas det hensyn til solskinn/varme/tilgang på frisk luft/bråk osv. , hvor blir de plassert ifht. annen bagasje... tja. Sånne ting

Hva gjør dere om hunder bjeffer og blir gal "bak scenene"? Hvordan håndterer dere bur med hunder på 40-60 kg (t.ex voksne schäferhanner, engelsk mastiff osv)?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 01:09   #2
KennethGS
N/A

Default Re: En flytur sett fra hundens perspektiv?

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det er jo en del folk som jobber innen flybransjen her, og jeg håpte det kanskje er noen som kan gi meg en bedre innsikt i hvordan en hund opplever en flyreise fra den sendes gjennom det sorte hullet på spesialbagasjebåndet?
Hvordan behandles de (fra et så ærlig perspektiv som går an å ha på et offentlig forum...),
Kan jo bare snakke for meg selv, og de lokale forholdene på Torp, men...
Kan med hånden på hjertet påstå at dyrene behandles på beste mulige måte...

Quote:
hvor står de mens man evt. venter på at flyet skal lande/mens resten av bagasjen blir lastet på,
Normalt, i bagasjehallen. Så lenge det ikke er veldig kaldt blir buret kjørt ut sammen med resten av bagasjen. Går litt på skjønn, da noen dyr har litt mer pels på kroppen enn andre...

Quote:
finnes det noe maksgrense på hvor lenge de kan stå der,
Tror ikke vi har noen grense på det, men i praksis er ikke dyrene hos oss mer enn 1-2 timer normalt sett.

Quote:
tas det hensyn til solskinn/varme/tilgang på frisk luft/bråk osv.
Ja. Vi er ikke plaget med varmen i bagasjehallen, men på vinteren kan det bli kaldt, så det har skjedd at vi har flyttet dyr inn på pauserommet vårt.

Quote:
, hvor blir de plassert ifht. annen bagasje... tja. Sånne ting
Normalt i eget lasterom/seksjon av lasterommet, for å sikre at dyret får luft, og at buret ikke skades av annen bagasje (ved harde landinger/brå oppbremsing, og denslags).

Quote:
Hva gjør dere om hunder bjeffer og blir gal "bak scenene"?
Veldig ofte er dyrene ganske nervøse. Nytt miljø, nye lyder, nye folk, osv, og ofte hjelper det at dyret får litt forsiktig oppmerksomhet. Blir det for ille, så vil man normalt få tak i eieren og la vedkommende forsøke å roe dyret ned.
I tilfeller hvor dyret sendes som frakt, og man kan bli bekymret over at dyret kan skade seg selv i buret, så vil dyret bli returnert til fraktavdelingen som får ta kontakt med avsender.
Vi sender ikke dyr som opplagt ikke er skikket til det...

Noe som har irritert mang en dyreeier er at vi nekter å sende dyr i bur som er for små.
Dyret skal kunne stå oppreist, snu seg, og ligge. Hvis ikke disse kriteriene er oppfyllt, så blir dyret returnert til innsjekk. De er ikke gjenstand for debatt.

Disse kriteriene har mange dyreeierer blitt ganske varme i toppen over iløpet av årene...

Skulle tro de selv hadde en interesse av at kjæledyret deres hadde det så komfortabelt som mulig på turen...

Quote:
Hvordan håndterer dere bur med hunder på 40-60 kg (t.ex voksne schäferhanner, engelsk mastiff osv)?
Mobilt bagasjebånd f.eks...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 02:36   #3
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Skulle tro de selv hadde en interesse av at kjæledyret deres hadde det så komfortabelt som mulig på turen...
Vi kan jo si det slik; det er ikke alle som er skikket for dyrehold...
Old 13-07-2009, 03:05   #4
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Vi kan jo si det slik; det er ikke alle som er skikket for dyrehold...
Det er å legge det frem ganske mildt...
Old 13-07-2009, 04:45   #5
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Hundene blir godt tatt vare på! Hos oss blir hundene plassert på baksiden av innsjekkingsområdet, og vi henter dyrene etter flyet har parkert og vi skal til å laste flyet. Dermed blir hundene utsatt for minst mulig lyder og skremmende ting ute på tarmac. Hundene blir som sagt vanligvis plassert i en egen compartement. På f.eks. en 737 vil vi som oftest plassere hunder i lasterommet foran, pga. dette holder samme temperatur som kabintemperaturen. Vi løfter også buret opp inne i lasterommet ved hjelp av f.eks. planker, slik at det er luftsirkulasjon også under buret. Under flyturen er det helt mørkt i lasterommet, og hunden vil som regel være rolig ved mangel på synsintrykk

Håper det hjalp deg litt..
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 08:01   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by RampRat View Post
Under flyturen er det helt mørkt i lasterommet, og hunden vil som regel være rolig ved mangel på synsintrykk
Nja .... har ikke pilotene instruks om at lyset skal være på når det er dyr i rommet? Mener å huske det 'fra gamle dager'.

Verdt å nevne er selvsagt også at buret blir surret fast så det ikke flytter seg. Det passes også på hva som lastes i samme lasterom. F.eks. vil man aldri laste tørris eller likkister i samme rom.

I USA har vi veldig strenge regler for akseptering av dyr. Vi tar dem generelt ikke hvis det er over 29.5 grader, noe som gjør det til en utfordring å reise med dyr om sommeren.
Her er en oversikt laget av landbruksmyndihetene.
http://www.nal.usda.gov/awic/companimals/travelpets.htm
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 09:36   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Bestemmelsene heter IATA LAR (Live Animals Regulations), men tror ikke du finner dem i sin helhet på nettet. Du kan kjøpe dem fra IATA til de vanlige "gode" prisene de har. ;-)

Ellers har vår fraktdel, MASkargo, en ganske kul tjeneste i Kuala Lumpur: http://www.maskargo.com/animalhotel/
Old 13-07-2009, 09:53   #8
hafsunde
Ung flyspotter

Hva med Pet Airways

http://petairways.com/
hafsunde is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 11:01   #9
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Det finnes dessverre også eksempler på at det ikke går så bra: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34258

Last edited by blazius; 13-07-2009 at 11:06.
blazius is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 12:17   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Hos Norwegian skal lyset være på når det er dyr i lasterommet.
Lyset kan ikke styres fra cockpit så den stueren som lukker døren bør påse at lyset er tent.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 12:55   #11
KennethGS
N/A

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Lyset kan ikke styres fra cockpit så den stueren som lukker døren bør påse at lyset er tent.
Øhhhh... Lyset i lasterommet på 737'ene skrur seg av når døren lukkes...
Old 13-07-2009, 12:55   #12
tackle55
Gunnar

SAS Re: En flytur sett fra hundens perspektiv?

Quote:
Meg bekjent så brytes all strøm til lasterommet, inkl. lys, når døra lukkes. Tror også at det er slik at de fleste dyr slapper litt mere av i et mørkt lasterom, enn i et opplyst. Er iallefall min erfaring, både med dyr som skal reise med fly, og fra de på gården jeg er oppvokst på.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 13:09   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

737-300 maskinene har en bryter/knapp for å slå på/av lyset!
737-800 er jeg mer usikker på da jeg var sluttet som stuer når de ble innført hos nax
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 13:13   #14
KennethGS
N/A

Quote:
737-800 er jeg mer usikker på da jeg var sluttet som stuer når de ble innført hos nax
Ja, du kan skru av og på lyset med den bryteren, men uansett så går lyset av når døren lukkes....

Såvidt jeg vet så er det sånn på både Jurrassic, Classic, og NG...
Old 13-07-2009, 13:21   #15
Speedbird
ScanFlyer Molded

Kan bekrefte at lyset skrus av i lasterommet uansett bryternes posisjon, både på NG og CL (og MD80 hvor bryteren fysisk slås av).

Det er ikke mulig å ha lys på i lasterommet mens døren er lukket, med mindre flyet er på ground service bus (NG og CL) - da blir lyset på (80% sikker på dette).
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 13:22   #16
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Meg bekjent så brytes all strøm til lasterommet, inkl. lys, når døra lukkes. Tror også at det er slik at de fleste dyr slapper litt mere av i et mørkt lasterom, enn i et opplyst. Er iallefall min erfaring, både med dyr som skal reise med fly, og fra de på gården jeg er oppvokst på.
Det er nok bare lyset som blir slått av, det er strøm til røykdetektorene fortsatt..

Quote:
Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Ja, du kan skru av og på lyset med den bryteren, men uansett så går lyset av når døren lukkes....

Såvidt jeg vet så er det sånn på både Jurrassic, Classic, og NG...
Ja det er en bryter inne i en av låsemekanismene i lukekarmen. Så når døra lukkes blir den trykket inn og lyset slukker hvis det er på. Av/på bryteren er lenger nede mot dørken i dørkarmen.

Last edited by LN-MEH; 13-07-2009 at 13:55. Reason: tyrkleif..
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 13:24   #17
tackle55
Gunnar

SAS Re: En flytur sett fra hundens perspektiv?

Quote:
På høyre side litt lengre opp, sitter det enda en bryter. Denne blir dyttet inn når døra lukkes, og strømmen til lasterommet brytes, samt at cockpit ser at døra er lukket. Dette gjelder alle 737. På MD80 er det en vippebryter som slår av lyset når døra lukkes, igjen umulig å ha lyset på under flight. Airbus har også et system som bryter strøm når lasteromsdørene lukkes.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 14:04   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Da kan vi vel konkludere med at det blir mørkt der nede

Så tilbake til hunden hvis noen har mer å tilføre

Old 13-07-2009, 16:18   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Aldri i livet om jeg hadde sendt bikkja i lasterommet paa ett fly. Det kan vaere en traumatisk opplevelse som kan skremme vannet av bikkja.

Vi er heldig som har en hund som man kan ta med inn i kabinen, om vi ikke hadde det, hadde jeg faatt en hundepasser til aa sitte barnevakt naar du er borte og ikke tatt med hunden.

Naar det er sagt, har jeg ofte vaert vitne til at flykapteiner er veldig hundevennlige og de tar turen personlig ned i lasterommet for aa sjekke ut forholdene til hunden foer avgang. Har mange ganger sett piloter fylle vann i beger og soerget for at bikkja har det godt.

Fikk groess nedover ryggen da jeg saa noen sjekke inn en liten hund paa 944. Jeg snakket med kapteinen som ristet paa hodet, sjekket manifestet og forsvant ut av flyet etter aa ha faatt en flaske vann av flyvertinnene. Bikkja bjeffet helt frem til motorene overdoevet henne stakkars. Og det var hjerteskjaerende hyl man hoerte..

Viktig det Andreas sier om temperaturen. Naar det er varmt for oss ombord i ett fly om sommeren, tenk hvordan vennen med pels har det.

Nei, hunden har det best hjemme dersom den er stor, eller under setet foran deg dersom den er liten.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2009, 16:59   #20
Polaris
Free Luigi

Tusen takk for all tilbakemeldingen! Det er tydelig det varierer, og at man være både heldig og uheldig alt ettersom hvem som er på jobb den dagen....

En annen ting som selvfølgelig er viktig å tenke på, er hvor nervesterk bikkja er. Men det er vel grenser for hva den mest stødige bikkja tåler.
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules