![]() |
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Det er jo en del folk som jobber innen flybransjen her, og jeg håpte det kanskje er noen som kan gi meg en bedre innsikt i hvordan en hund opplever en flyreise fra den sendes gjennom det sorte hullet på spesialbagasjebåndet? Hvordan behandles de (fra et så ærlig perspektiv som går an å ha på et offentlig forum...), hvor står de mens man evt. venter på at flyet skal lande/mens resten av bagasjen blir lastet på, finnes det noe maksgrense på hvor lenge de kan stå der, tas det hensyn til solskinn/varme/tilgang på frisk luft/bråk osv. , hvor blir de plassert ifht. annen bagasje... tja. Sånne ting
![]() Hva gjør dere om hunder bjeffer og blir gal "bak scenene"? Hvordan håndterer dere bur med hunder på 40-60 kg (t.ex voksne schäferhanner, engelsk mastiff osv)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||||
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Kan med hånden på hjertet påstå at dyrene behandles på beste mulige måte... Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
I tilfeller hvor dyret sendes som frakt, og man kan bli bekymret over at dyret kan skade seg selv i buret, så vil dyret bli returnert til fraktavdelingen som får ta kontakt med avsender. Vi sender ikke dyr som opplagt ikke er skikket til det... Noe som har irritert mang en dyreeier er at vi nekter å sende dyr i bur som er for små. Dyret skal kunne stå oppreist, snu seg, og ligge. Hvis ikke disse kriteriene er oppfyllt, så blir dyret returnert til innsjekk. De er ikke gjenstand for debatt. Disse kriteriene har mange dyreeierer blitt ganske varme i toppen over iløpet av årene... Skulle tro de selv hadde en interesse av at kjæledyret deres hadde det så komfortabelt som mulig på turen... ![]() Quote:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Gunnar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Hundene blir godt tatt vare på! Hos oss blir hundene plassert på baksiden av innsjekkingsområdet, og vi henter dyrene etter flyet har parkert og vi skal til å laste flyet. Dermed blir hundene utsatt for minst mulig lyder og skremmende ting ute på tarmac. Hundene blir som sagt vanligvis plassert i en egen compartement. På f.eks. en 737 vil vi som oftest plassere hunder i lasterommet foran, pga. dette holder samme temperatur som kabintemperaturen. Vi løfter også buret opp inne i lasterommet ved hjelp av f.eks. planker, slik at det er luftsirkulasjon også under buret. Under flyturen er det helt mørkt i lasterommet, og hunden vil som regel være rolig ved mangel på synsintrykk
![]() Håper det hjalp deg litt.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,471
|
![]() Quote:
Verdt å nevne er selvsagt også at buret blir surret fast så det ikke flytter seg. Det passes også på hva som lastes i samme lasterom. F.eks. vil man aldri laste tørris eller likkister i samme rom. I USA har vi veldig strenge regler for akseptering av dyr. Vi tar dem generelt ikke hvis det er over 29.5 grader, noe som gjør det til en utfordring å reise med dyr om sommeren. Her er en oversikt laget av landbruksmyndihetene. http://www.nal.usda.gov/awic/companimals/travelpets.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Bestemmelsene heter IATA LAR (Live Animals Regulations), men tror ikke du finner dem i sin helhet på nettet. Du kan kjøpe dem fra IATA til de vanlige "gode" prisene de har. ;-)
Ellers har vår fraktdel, MASkargo, en ganske kul tjeneste i Kuala Lumpur: http://www.maskargo.com/animalhotel/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ung flyspotter
Join Date: May 2009
Location: Oppegård
Posts: 85
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
Posts: 634
|
![]()
Det finnes dessverre også eksempler på at det ikke går så bra: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=34258
Last edited by blazius; 13-07-2009 at 11:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
Hos Norwegian skal lyset være på når det er dyr i lasterommet.
Lyset kan ikke styres fra cockpit så den stueren som lukker døren bør påse at lyset er tent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
Meg bekjent så brytes all strøm til lasterommet, inkl. lys, når døra lukkes. Tror også at det er slik at de fleste dyr slapper litt mere av i et mørkt lasterom, enn i et opplyst. Er iallefall min erfaring, både med dyr som skal reise med fly, og fra de på gården jeg er oppvokst på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,916
|
![]()
737-300 maskinene har en bryter/knapp for å slå på/av lyset!
737-800 er jeg mer usikker på da jeg var sluttet som stuer når de ble innført hos nax |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Såvidt jeg vet så er det sånn på både Jurrassic, Classic, og NG... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Kan bekrefte at lyset skrus av i lasterommet uansett bryternes posisjon, både på NG og CL (og MD80 hvor bryteren fysisk slås av).
Det er ikke mulig å ha lys på i lasterommet mens døren er lukket, med mindre flyet er på ground service bus (NG og CL) - da blir lyset på (80% sikker på dette). |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
Quote:
__________________
Mad dog... Last edited by LN-MEH; 13-07-2009 at 13:55. Reason: tyrkleif.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Gunnar
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
|
![]()
På høyre side litt lengre opp, sitter det enda en bryter. Denne blir dyttet inn når døra lukkes, og strømmen til lasterommet brytes, samt at cockpit ser at døra er lukket. Dette gjelder alle 737. På MD80 er det en vippebryter som slår av lyset når døra lukkes, igjen umulig å ha lyset på under flight. Airbus har også et system som bryter strøm når lasteromsdørene lukkes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Da kan vi vel konkludere med at det blir mørkt der nede
![]() Så tilbake til hunden hvis noen har mer å tilføre ![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Aldri i livet om jeg hadde sendt bikkja i lasterommet paa ett fly. Det kan vaere en traumatisk opplevelse som kan skremme vannet av bikkja.
Vi er heldig som har en hund som man kan ta med inn i kabinen, om vi ikke hadde det, hadde jeg faatt en hundepasser til aa sitte barnevakt naar du er borte og ikke tatt med hunden. Naar det er sagt, har jeg ofte vaert vitne til at flykapteiner er veldig hundevennlige og de tar turen personlig ned i lasterommet for aa sjekke ut forholdene til hunden foer avgang. Har mange ganger sett piloter fylle vann i beger og soerget for at bikkja har det godt. Fikk groess nedover ryggen da jeg saa noen sjekke inn en liten hund paa 944. Jeg snakket med kapteinen som ristet paa hodet, sjekket manifestet og forsvant ut av flyet etter aa ha faatt en flaske vann av flyvertinnene. Bikkja bjeffet helt frem til motorene overdoevet henne stakkars. Og det var hjerteskjaerende hyl man hoerte.. Viktig det Andreas sier om temperaturen. Naar det er varmt for oss ombord i ett fly om sommeren, tenk hvordan vennen med pels har det. Nei, hunden har det best hjemme dersom den er stor, eller under setet foran deg dersom den er liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Tusen takk for all tilbakemeldingen! Det er tydelig det varierer, og at man være både heldig og uheldig alt ettersom hvem som er på jobb den dagen....
En annen ting som selvfølgelig er viktig å tenke på, er hvor nervesterk bikkja er. Men det er vel grenser for hva den mest stødige bikkja tåler. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vulkan sett fra Icelandair | krølle | Bilder & foto | 4 | 09-09-2014 13:18 |
En flytur sett fra colaboksens perspektiv? | Northrider | Flyteknisk forum | 4 | 30-08-2009 03:32 |
Sett fra unden... | Blubird | Flyforum | 12 | 12-04-2008 23:23 |
En flytur fra Molde | anders320 | Bilder & foto | 3 | 10-07-2007 23:03 |