![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Lørdag 21. februar var det et ekstremt snøvær på deler av Østlandet, ihvertfall i Østfold. Jeg har ikke sett så mye snø i løpet av en dag på denne siden av polarsirkelen.
Det var kontinuerlig sweeping av rullebane og viktigste taxeveier fra 0500 om morgenen til midnatt for å holde flyplassen åpen. Det holdt, og trafikken ble avviklet nesten uten forsinkelser, men det holdt bare med et nødskrik. Jeg fikk tilbringe deler av dagen sammen med brøytegutta. Det var en veldig interessant opplevelse, her er noen av inntrykkene. Noen bilder er dessverre skjemmet av vanndråper på objektivet, men det var ikke til å unngå i det tette snøværet. Kvaliteten har dere sikkert meninger om, men jeg fotograferer ikke, jeg bare tar bilder. Bildene kommer i den rekefølge de ble tatt, og eventuelle kommentarer finnes under det enkelte bilde. ![]() Fra TWR ![]() Fra TWR mot terminalen ![]() Ved TWY Y ![]() Etter landing ![]() ![]() ![]() En takser inn mens en annen tar av borti snøkavet der. ![]() En landing til ![]() Utrulling på RWY ![]() Terminalen fra landsiden ![]() ![]() Terminalen fra flysiden ![]() ![]() Stor Øveraasen ![]() ![]() Sikten på RWY30 i snøkavet ![]() Ikke fullt så stor Øveraasen ![]() ![]() Rygge Flyklubb |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Artig med slike bilder! Takk for titten!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vinter på Rygge fortsatt:
![]() Frossen Cherokee ![]() Norwegian på de-ice før avgang til Alicante ![]() ![]() Norwegian er klar for avgang. Her er det litt kritisk. Snø må sweepes før han kan ta av, og det må gjøres fort før han snør ned igjen etter de-ice. ![]() ![]() Her er jeg i den gule Øveraasen, som er nesten helt ny ![]() ![]() ![]() ![]() I alt fire sweepere i brøytetoget. Allikevel var det bare å begynne på nytt når banen var brøytet full bredde, så tett snødde det ![]() Strøbilen trenger påfyll av sand. Det ble strødd før hver avgang og landing, for sanden forsvant jo igjen i sweepingen ![]() ![]() Så flytter jeg meg over i denne, en italienskprodusert "Fresia". Det fungerer som italienske kjøretøy flest: Veldig bra når det fungerer, men det er slett ikke alltid... ![]() Defrosteren var av de ting som holdt typisk "gammel-Fiat"-kvalitet ![]() ![]() ![]() ![]() Vaktsjef kjører forbi og måler breaking action i Saab Friction Tester ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mer vinter på Rygge:
![]() TWY Y må også holde åpen ![]() ![]() Så, det var alle bildene. Håper jeg har klart å formidle noe av den action som foregår på en lufthavn på en dag noe utenom det vanlige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Browncoat
|
![]()
Stilig å se bilder fra denne delen av flyplassdriften.
![]()
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fint flott!!
![]()
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Alltid morro med inside-bilder fra RYG. Kult å se hvordan brøytemannskapene jobber for å holde banen åpen når det snør som verst.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flotte bilder, mere slike
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Flotte bilder fra andre steder vi ikke er vant med å se bilder fra.
Driver Norport med noe brøyting på Rygge, eller er det kun forsvaret?
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Meget bra! Her var det i overkant mye snø ja, men absolutt
interessant å titte igjennom dette! (Og SAAB'en så klar til å skiftes ut, eldgammel SAAB 900 eller noe?)
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er det militære brannvesenet som står for Brann, Redning og Plasstjenesten, og brøyting inngår i plasstjenesten!
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men denne gangen med positivt fortegn. Saab Friction Tester basert på Saab 900, men full av avansert mekanikk og elektronikk, ble utviklet på 80-tallet og kjøpt inn rundt 1990, vil jeg tro. Men de brukes bare til dette formålet, og har nok ikke rullet så mange kilometer. De har egentlig fått avløsning av nytt og mere moderne utstyr, men Saab'en er god å ty til når nytt utstyr svikter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kul och se insidan och det hårda livet med att hålla en flygplats öppen.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lägger upp några fler bilder från samma dag..
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
26 Ryanair-ruter i vinter fra Rygge | sarpingen87 | Flyforum | 1 | 23-07-2013 16:15 |
M-travel (Sky Airlines) fra Rygge til Antalya i vinter | Glenn | Flyforum | 1 | 01-11-2011 14:36 |
Ryanair Rygge-Gatwick-Rygge | LN-CMN | TripReports | 1 | 29-06-2011 11:48 |
Vinter på Rygge | Wig-wag | Bilder & foto | 2 | 18-02-2011 12:50 |
Vinter? VINTER? | atck | Flyforum | 5 | 08-03-2006 09:14 |