Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-02-2009, 23:09   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,472
Air France AF i C: LHR-CDG-OSL

Etter en helg i London var det så tid for returen tilbake til Oslo og for å få tømt FlyingBlue kontoen min så valgte jeg å prøve ut Air France sin intra-Europeiske business class. Itillegg til poengene så skulle de også ha en over €110 i diverse avgifter og drivstoff, så spesielt uttaksvenlig kan ikke Flying Blue hevdes å være.

Var vel ikke helt i 100 etter kvelden før da jeg tok Tuben utover mot LHR etter en rask lunch. Hadde avgang 16:00 og ankom LHR drøye 1,5 timen før så hadde god tid. Air France bruker T2 på LHR og dette er kanskje den kjipeste terminalen på LHR og bare for å gi en dårlig førsteinntrykk så er innsjekkingsområdet det som tidligere var en parkeringskjeller, noe som gjør at det er ekstremt lavt under taken. Nestern innerst og delves gjemt bak noen søyler fant jeg SkyTeam og AF sin innsjekkingsområde. Bortimot ingen andre der og ingen foran meg i business check-in så tok ikke lang tid før jeg hadde fått boarding card, fått levert fra meg kofferten og var på vei mot security. Slapp å ta ut laptoppen, men derimot så måtte skoene av her. På innsiden gikk jeg rask i rettning AF sin lounge og satte meg der. T2 er generelt en terminal med elendig utsikt med fra AF sin lounge ser man bort på T3 og deler av den ene rullebanen som man ser av bildene under





Loungen i helhet var litt kjedelig og den manglet også WLAN, selv om det riktignok var et par PCer der. Drikke utvalget var bra, mens matutvalget derimot var elendig og bestod stort sett av diverse snacks og "evigvarende" småkaker


Manglet do gjorde det også så like før boarding ble det å pakke sammen og finne frem til en do som lå innerst i en liten labyrint. Pre-boardet og 1 minutter senere begynte boarding og vi som satt foran og de helt bakerst i bussen fikk lov til å gå ombord først.
Var en 321 som var satt opp på ruten og var vel 5 rader biz med 4 passasjerer og resten economy som knapt nok kan ha vært halvfull. Air France har en litt umoderne blåfarge på setene sine og selv om de ser myke ut så synes jeg det var harde i stoppen og foretrekker Recaro slim-line (f.eks ala Swiss) fremfor disse. AF har blokkerte midtseter i business og man har et bord mellom setene som skille


Hadde valgt meg sete 1A på LHR-CDG for å få testet ut hvordan plassen var på bulkhead


Hyggelig crew og det var 1,5 av totalt 5 stykker som tok seg av oss 4 i business class. Så snart de uvaskede massene hadde kommet seg bak, ble det også utdelt pre-departure drinks og man kunne velge mellom Champagne, juice eller vann og glassen var 2/3 fulle, men av plastikk. Avgang på rute og det var ikke mye ventig får vi kom oss opp i luften og var på vei mot CDG. Mat ble utdelt før vi var kommet opp i cruisehøyde og vi fikk en matboks som kunne minne litt som SAS Y+ på intra-Scand. Desserten var bedre enn SAS sin, men totalt sett så vinner SAS her Tok en glass Champagne til for å reparere litt, men angret egentlig litt i det jeg så hun tok frem flasken (AF bruker store flasker) da jeg så det var Heidsieck Monopole, som er den Champagnen jeg liker minst


Ellers en hendelsesløs flytur og nesten 15 minutter før rute landet vi på CDG. Men hva hjelper det når man lander på totalt motsatt ende av flyplassen og etter å ha takset rundt hele Roissy så kom vi til gaten vår på T2-F et par minutter etter rutetid.


CDG T1......han som designet dette beistet fortjener virkelig å få inndratt arkitektdiplomet sitt


Først ut av flyet og null kø i passkontrollen og kunne ta fatt på spaserturen i rettning T2-D. Stort sett var det greit skiltet, bortsett fra da jeg kom til enden av innsjekkingsområdet til F. Der ble jeg nødt til å resonere meg frem til at jeg bare skulle fortsette å gå rett frem helt til jeg kom til D og det visste seg å stemme. Så var det å vise billett og ID for å komme inn på innsjekk/bagasjelevering, så det samme for å komme gjennom security. Lite kø i security, på tross av at det var en der på nabobåndet som lagde en helvetes scene over en brus og som på fransk maner skulle krangle med vaktene.
Kort vei å gå fra security til gaten og nok engang skulle boarding card og ID sjekket. Skjønte fort at siden det ikke var noe fly som stod der at det ble bussing og ikke overaskende, før man fikk gå ombord i bussen skulle boarding card og ID sjekkes på nytt
Etter en utrolig rykkete busstur ut til øya på T2-E fikk vi så gå ombord i en 319 som stod klare for å ta oss til OSL......men før vi fikk slippe ombord så måtte besetningen selvfølgelig sjekke boarding card og visste du det ikke så nektet de deg ombord stigning. Tilsammen kom jeg frem til at fra jeg ankom CDG til satt ombord i flyet til OSL måtte jeg vise ID 5 ganger og boarding card 6 ganger, så dokumentkontroll er det ivrige på der nede.

Ombord var det også her 5 rader business og vi var vel kanskje 6 stykker her, mens bak gardinen var belegget kanskje rundt 65% hvis jeg skal tippe, mer var det ihvertfall ikke. Pre departure drinks av samme slaget som fra LHR ble også servert her men her var de litt mer gjerrige på mengden så var vel ikke mye mer enn halvfull.
Benplassen på sete 2A derimot var mer enn godkjent og blant det beste jeg har hatt på intra-Europeisk


Avgang på tiden og fikk satt kursen mot OSL. Totalt 4 på jobb i kabinen og de to som hadde ansvar foran bestod av en skikkelig matrone som sikkert trenger flere hender for å telle antall streiker og en yngre elegant. Men også på denne flighten var besetningen hyggelig og greie.
Maten ombord var en slags kaldt ris og kjøttrett, med en minibaguett av typen steinhard


Stort sett overskyet hele veien, men klarnet litt opp da vi nådde Sørlandskysten og fulgte Oslofjorden hele veien inn og landet på en snødekt OSL på rutetiden og fikk heldigvis en gate med kort gåavstand til bagasjehallen. Siden jeg hadde pri-tag på kofferten tok jeg meg bedre tid enn normalt i tax-free'n, og etter og ha få fullt opp kvoten gikk jeg til båndet hvor kofferten kom etter 1 minutt. Siden jeg ikke hadde noe mat hjemme og var litt sulten så stoppet jeg på Peppes før jeg begikk meg mot flytoget. Jeg og mange andre rakk akurat ikke Flytoget pga en jævla tulling som stod å blokkerte alle i rulletrappen og som ikke skjønte poenget med å gå til høyre på tross av at folk så ifra ganske klart


Konklusjon
Man mange kanskje vet, så var det en liten gjettekonkuranse i forbindelse med denne reisen angående om 45 min transfer tid på CDG ville holde. Noe det gjorde denne gangen. Ellers så skuffet rett og slett Air France i business på intra-europeisk. Plassen ombord var god og crewet gjorde en god jobb, men eller så faller de totalt gjennom, spesielt på mat- og drikkefronten hvor SAS faktisk har et bedre produkt i Economy Extra. En såder kald rett, plastbestikk og plastikkglass holder ikke! Nå fikk jeg ikke testen loungene deres på CDG pga dårlig tid, men den på LHR var av det enkle slaget, selv om drikkeutvalget var bra. Og nok engang fremstår T2 på LHR som den værste terminalen der, noe jeg var klar over fra før da jeg tidligere har reist med Lufthansa derifra
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 19-02-2009 at 23:29.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 23:18   #2
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Tack för ännu en bra rapport från Someone(s) reports A/S
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 23:30   #3
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Og jeg som hadde håpet at vi kunne opprettholde sangtittel-i-trip-rapport-tradisjonen med Bonnie Tylers "Lost in France"

Bra rapport! Men, er det Cola Zero jeg ser på siste bildet? Du vet hva slags rykte man får om man drikker lettbrus her på forumet?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 23:31   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,472
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Bra rapport! Men, er det Cola Zero jeg ser på siste bildet? Du vet hva slags rykte man får om man drikker lettbrus her på forumet?
Vanlig Pepsi. AF har ikke Coca ombord.
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 23:32   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vanlig Pepsi. AF har ikke Coca ombord.
Ah, da så. Syntes det så ut som en svart boks.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 23:35   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Fin rapport, selvom konklusjonen vedr. AFs C-klasse kom litt uventet på meg.

(Og light-brus er bra, Martin - om jeg hadde drukket tre liter sukker-cola om dagen ville jeg neppe sett ut - med coke zero legger jeg ihvertfall ikke på meg!!)
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 23:59   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vanlig Pepsi. AF har ikke Coca ombord.
JO. mellom Paris og Atlanta,
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 00:11   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
JO. mellom Paris og Atlanta,
Har de noe valg??
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 00:16   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,585
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Nei, Delta satte hardt mot hardt der! :P
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 04:57   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Takker for rapport. Det businessproduktet er det verste jeg har sett innen Europa.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 06:51   #11
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,420
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Takk for nok en velskrevet rapport...som jo ikke får meg til å önske å bytte flyseslkap eller allianse.
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 07:30   #12
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,844
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Du vet hva slags rykte man får om man drikker lettbrus her på forumet?
Er kun Solo Super som gir et sånt rykte da

Fin rapport som vanlig fra den kanten
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2009, 10:20   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: AF i C: LHR-CDG-OSL

Takk for en glimrende rapport! Business-produktet så stakkarslig ut - de kan umulig ha brukt verken kreativitet eller fornuft når de har planlagt matserveringen. Og ellers har FlyingBlue noen vanvittige satser på uttak av bonusreiser. Skal du til Afrika må du f.eks. ut med over 3000 kr. i skatter og avgifter.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Selger OSL-CDG // CDG-OSL med SK 12. - 15. februar LNv22 Reiseforum 4 20-01-2015 11:09
Fly AF A380 CDG-LHR for €80 t/r (splitt fra flyforum) LN-KRF Reiseforum 39 19-08-2010 22:27
AF med A380 LHR-CDG sail4fun Flyforum 13 16-05-2010 13:56
Tur til Canada: OSL-CDG-YUL-CDG-OSL jb1 TripReports 7 26-06-2009 15:33


All times are GMT +2. The time now is 07:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.