Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-02-2009, 10:05   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
SAS "SAS´ hemmelige operasjon"

Quote:
Da krigen i Afghanistan tilspisset seg på midten av 1990-tallet iverksatte flyselskapet SAS en hemmelig operasjon. SAS fraktet en kvart million intetanende flypassasjerer over krigen i Afghanistan. Fortsatt flyr SAS over det krigsherjede landet
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...jgo=pos_rsiste

Quote:
SAS policy er å ikke fly over krigssoner
http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...jgo=pos_rsiste
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 10:37   #2
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

haha.... dette var morsom lesning!
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 10:38   #3
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Det kjente Airwax-flyet har tydeligvis spilt en viktig rolle!
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 11:32   #4
Flopp
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Det kjente Airwax-flyet har tydeligvis spilt en viktig rolle!
Tror det er flyet Karate-Kid må gnukke på i den kommende nyinnspillingen
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 13:08   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Heftig lesning - reneste James Bond operasjonen!
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 19:54   #6
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Skjønner ikke helt oppstyret. Synes ikke det er annet enn en utvidet sikkerhetsanalyse/vurdering i et konfliktområde. Risikoanalyser foretas i mange bransjer på mange nivåer.

Benevnelser som James Bond og Indiana Jones blir noe drøyt.

http://www.dn.no/forsiden/politikkSa...ece?jgo=r1_rel


Det ble gjort grundige og løpende vurderinger av sikkerhetsnivået for dette luftrommet for å ivareta sikkerheten til passasjerer og mannskap, noe DN har mottatt skriftlig dokumentasjon på. SAS samarbeidet med Swissair, KLM og Finnair, samt IATA og ICAO ved denne løpende vurdering av sikkerhetsnivået. Vurderingene var basert på undersøkelser og en rekke uavhengige kilder. Luftfartsmyndighetene ble løpende orientert om vurderingene. At vurderingene av sikkerhetsnivået var forsvarlige og realistiske ble også bekreftet av andre myndigheter, for eksempel fikk SAS via Swissair bekreftet at vurderingene var i overensstemmelse med vurderingene til sveitsisk sikkerhetstjeneste. Advarslene fra internasjonale luftfartsmyndigheter gikk ut på å utvise tilstrekkelig aktsomhet i forhold til situasjonen. Gjennom de fortløpende vurderinger av sikkerhetssituasjonen og ved at det ble tatt forholdsregler i forhold til flyhøyde m.m. utviste SAS slik aktsomhet. SAS fløy ikke over dette luftrommet når sikkerhetsnivået ikke var tilstrekkelig.

Last edited by Cloudius; 14-02-2009 at 19:58.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 20:27   #7
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Og med den utmerkede redegjørelsen gratuleres Dagens Næringsliv med scoopet å ha koblet Taliban med SAS (de fleste som så forsiden må som meg ha trodd at det var Special Air Service det var snakk om, og lurt på hvorfor DN var blitt så interessert i britiske spesialstyrker), på bakgrunn av en enveis-fax.

Hmmm...hvis jeg sender en fax til DN og tilbyr dem innsideinformasjon fra et stort norsk rederi, kan jeg da i morge selge en story til Næringsavisen som impliserer at DN driver med innsidehandel i maritim bransje, tro???
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 22:07   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

I tillegg skal bør det vel nevnes at leasingselskaper og forsikringsselskaper hadde fått hikke hvis SAS (og de andre) gjorde noe for å sette deres verdier i fare ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 22:31   #9
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Det var en spennende historie, ihvertfall..!

Dessverre for historien, så har jo LN-MOW helt rett...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 22:44   #10
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
I tillegg skal bør det vel nevnes at leasingselskaper og forsikringsselskaper hadde fått hikke hvis SAS (og de andre) gjorde noe for å sette deres verdier i fare ....
Et sidespørsmål til dette. Leasingselskap setter nok pris på at SAS passer på hvor de flyr med fuglene sine, men hvordan stiller dette med leasingforhold og dette med at myndigtheter har en beredskapsavtale med SAS ang materiell. Ligger det begresninger her på hva materiellet kan brukes til eller er det snakk om en avtale hvor myndighetene da tar ansvaret for hvor og hvordan materiell brukes?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2009, 23:09   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Myndighetene overtar det finansielle ansvaret hvis de anser det påkrevet å bruke materiellet i risikosoner. Enten ved å betale forsikringen eller ved å stå som selvassurandør.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 21:18   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

De skriver at BKK var helt på grensen med 767, men de fløy til Tokyo også? Er ikke det en liten tanke lenger? (hvertfall iflg. storsirkelkalkulatoren) Også en tanke at vestligeflyselskaper har betalt underveisavgift til Taliban, det har ikke kommet opp i "krigen mot terror" og USAs rasling med sabler overfor "alle og enhver" som var noe med terrorisme å gjøre. (dersom det DN skriver stemmer da)

Forøvrig så "spiller de samme melodi" nå som da:
Quote:
I 1994 var SAS midt oppe i kraftige kostnadskutt og store nedskjæringer etter flere år med negativt resultat.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 21:44   #13
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De skriver at BKK var helt på grensen med 767, men de fløy til Tokyo også? Er ikke det en liten tanke lenger? (hvertfall iflg. storsirkelkalkulatoren) Også en tanke at vestligeflyselskaper har betalt underveisavgift til Taliban, det har ikke kommet opp i "krigen mot terror" og USAs rasling med sabler overfor "alle og enhver" som var noe med terrorisme å gjøre. (dersom det DN skriver stemmer da)
Les litt om disse krigsherrene og hvem som har sponset hva der nede de siste 30 årene så vil du lære at de fleste har fått mye rart av gaver og penger og byttet sider i konflikter oftere enn SAS bytter spareplaner. Tror neppe SAS står i noe fare for å bli tatt i å ha betalt "feile" sider i den konflikten.

En annen ting er at de fleste turene mine nedover dit følger ikke GC, men tar en sydlig bue pga Himalaya, og dermed ender den ofte lengre enn GC-distansen til NRT fra feks CPH.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 21:56   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Ja, det å følge den store sirkelen er jo ikke alltid raskeste; rettelse - korteste vei til målet. Men hvis de store fjellene er i veien (dvs. lager kluss) så blir det jo vanskelig å fly helt optimalt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 22:14   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De skriver at BKK var helt på grensen med 767, men de fløy til Tokyo også? Er ikke det en liten tanke lenger?
Jo, men du har ikke de samme vindene som du får på nordgående fra BKK. Det var disse som skapte begrensninger innimellom.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 18:35   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Jeg fløy med OS til KUL i 2002 eller 2003. Og da fløy vi også gjennom Afghanistans luftrom bl.a. over Kabul.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 13:20   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

offisielt fra SAS:

SAS og Taliban
En reportasje i Dagens Næringsliv lørdag 14. februar omhandler SAS' flygninger over Afghanistan på 1990-tallet. I artikkelen heter det at SAS trosset råd fra internasjonale luftfartsmyndigheter om ikke å fly i afghansk luftrom, men opprettet i stedet kontakt med representanter for Taliban og fikk tillatelse til overflygning av en av krigsherrene. Det er viktig å presisere at SAS på ingen måte inngikk avtale med Taliban eller andre stammer.
Klikk her for å lese en nettversjon av artikkelen i Dagens Næringliv

SAS får anledning til å gi et tilsvar i samme utgave av DN, men for mange drukner disse fakta i en dramapreget reportasje som går over ti sider.

Flere europeiske flyselskaper fløy over Afghanistan og det ble gjort grundige sikkerhetsvurderinger løpende. Dagens Næringsliv ble informert om dette gjennom dokumentasjon som de fikk oversendt, men valgte likevel å trykke artikkelen.

Størstedelen av reportasjen kan gi inntrykk av at SAS' beslutning om å overfly Afghanistan kun var basert på en telefaks fra en militær leder i Nord-Afghanistan. Denne lederen sendte ut slike fakser på eget initiativ til flere europeiske flyselskaper.

SAS la ikke vekt på den erklæringen ved den løpende sikkerhetsvurderingen. Som nevnt, og dokumentert overfor DN, foretok ledelsen i SAS den gangen, i samarbeid med flere andre europeiske flyselskaper, IATA og ICAO, egne vurderinger av sikkerhetsnivået.

Advarslene fra internasjonale luftfartsmyndigheter gikk ut på å utvise tilstrekkelg aktsomhet i forhold til situasjonen. Gjennom fortløpende vurderinger av sikkerhetssituasjonen og hensyntagen ved valg av flyhøyder med mere tok SAS forholdsregler, og fløy ikke over luftrommet når sikkerhetsnivået ikke var tilstrekkelig.
SAS' policy er å ikke fly over krigssoner, og vi følger anbefalinger fra myndigheter og stater i respektiver områder, sammen med at vi har en tett dialog med IATA og andre flyselskaper i slike situasjoner.

Vi vurderer å følge opp denne saken overfor Dagens Næringsliv
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 14:55   #18
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Dette er ikke dessverre første gang DN sin såkalt "gravende journalistikk" først og fremt oppnår og grave et hull de ikke kommer opp ifra og mister dermed oversikten totalt....men en historie klarer de å komme opp meg
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 15:32   #19
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,283
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Har lest vesentlig bedre artikler i DN enn denne, og det faktum at journalistene gjentatte ganger presterer å skrive "Airwax" fremfor AWACS tyder vel på at bakgrunnsarbeidet ikke har vært det beste...
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 19-02-2009, 15:45   #20
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: "SAS´ hemmelige operasjon"

Nå er vi på vekk fra tema her, og vi har en tråd for de som vil diskutere pressen og luftfarten.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 21:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.