Riding on a British Airways plane, pt.2

Martin

Moderator
Medlem
For de som ikke husker, var jeg før jul og så Status Quo, live i London. Etter konserten på Jessheim i sommer, fikk jeg plutselig en ny liten "gnist" når det gjaldt lysten til å se de live. De hadde da bl.a. byttet ut en god del sanger i setlista, (og enda flere når de spilte i London - De er egentlig kjente for å spille de samme låtene år etter år), og en kveld, da det ble offentligjort en turne i Irland, fikk Martin en lur ide om at han kunne dra til Dublin å se de! Ja, det hørtes lurt ut! Skyndte meg så å bestille flybilletter før jeg ombestemte meg, siden jeg ofte bestiller flybilletter av den urefunderbare typen, og vips var det ingen vei tilbake.

Bestilte først billett tur/retur London, med selskapet jeg tydeligvis har blitt så glad i: BA. Planen var så å få noen nye selskaper på lista; Aer Lingus og BMI (SAS flyr jo og direkte OSL-DUB, men det ble liksom ikke noe spennende ;)), men fant ut at Business Class og flere poeng på BA-kortet fristet mer. Til DUB flyr de dog fra Gatwick (enn så lenge. Den ruta forsvinner snart), så planen ble da å fly ned til LHR, komme seg til LGW via bakketransport, overnatte på Sofitel, og fly videre til DUB på konsertdagen, som er på søndag.

I Dublin fant jeg et hotell som heter The Morgan, mest valgt fordi jeg fant ut at det var et hotell som het det, og at de ikke lå så veldig langt unna konsertlokalet (tror jeg..). Retur på mandag, med BA tilbake til LGW, via bakken til LHR, og videre med siste kveldsflighten, som skal ankomme OSL en halvtime før midnatt.

Sete 4A er sikret på bussen til London, og etterhvert åpner også innsjekk for morgendagens BA8084, som forøvrig skal flys med en gris. Første gang jeg fly britisk gris, faktisk :)

Mer kommer etterhvert, når en har kontakt med verdsveven. ETD fra Maura litt før to, med bussen..

Og da var en også sjekket inn form flightene mellom LGW og DUB. Ja, faktisk! ba.com lot meg sjekke inn begge veir, enda det er hele 48 timer til returflighten. Ikke verst, BA! Ble 5A ene veien, og 3A tilbake.

Bussen kom, og for 38 kroner kom jeg meg ned til OSL, ca 5 minutter forsinket. Gjorde ikke så mye, for så ofte som bussen går på lørdager, var alternativene å være der en halv time før skranken åpnet, eller en drøy halvtime før flyet gikk - Jeg gikk for de første.

Automatene var dog i drift, så boardingpass fikk man, før jeg brukte de halve timen på å slappe av i østenden av terminalen, hvor det står noen stoler. Benyttet tidel til å bl.a. observere en litt snodig mann som brått tittet frem bak Aeroflot sin skranke (Var kanskje noe med at selskapet var russisk, som gjorde at hele opptrinnet så litt merkeligere ut), og en eldre mann som med stor fart så ut som han skulle sparke ned en glassdør (Var ikke verre enn at han skulle hindre en heisdør i å lukkes, men det så komisk ut).

Var tilbake ved skranken litt over tre, og der var det kø! Siden jeg hadde vasket meg, fikk jeg gå dit det ikke var kø - eller? Først måtte damen som stid der fortelle alle de som ikke hadde vasket seg at de ikke fikk slippe inn her, så fortelle resten at de måtte i automaten å sjekke inn først, før hun stenkte hele "åpningen" inn til Club-innsjekken, og gikk rundt for å sette opp noen bånd, sånn at de som ikke hadde vasket seg kunne stå i en litt mer organisert kø, samt gå forbi hverandre en tre-fire ganger før de var framme ved skranken. Var uansett et par som ble ekspedert i Club-skranken, så jeg hadde det ikke travelt.

Det kom en annen dame og åpnet, og da hadde jeg plutselig havnet bak noen gitarkamerater som jeg ikke helt vet hvor kom fra. I mellomtiden, hadde hun i den andre skranken sett meg, og vinket meg dit. Typisk! Andre flight på rad, hvor jeg blir vinket frem til en skranke, hvor hun som sitter der ikke er fullt så pen som hun bak skranken jeg egentlig stod i kø i (No offence, though). Fikk så en tag, samt en orange en som det stod Priority på. Artige, de. flyr man til OSL, så virker de ikke, og flyr man til LHR, så trenger man de ikke.

Security hadde en del kø, men de skal ha for at det går radig. Vel fremme var det å stable det en hadde oppi tre bokser. Tuslet gjennom, og tror du ikke det pep? (Neste gang tar jeg nok av beltet). En kar ba meg løsne beltespennen, og begynte så å scanne meg med detektoren sin. Piece of cake. Men hei, der! Hvor var hånda di nå?? Jaja.. Han syntes vel buksa mi så behagelig ut, og ville kjenne på stoffet.. Fikk ønske om en fin dag, og fikk samlet med meg tingene, og er nå på plass i loungen, hvor jeg i motsetning til de to forrige gangene faktisk kom meg på nett! Ute snør det, og nå skal jeg ha meg noe å dytte inn i kjeften.

Snakkes!

Skulle vært i luften for 50 minutter siden. Står for øyeblikket på Gate 53 og venter på at de skal brøyte banen - igjen!!

Status på BA767 tatt fra osl.no: "Forsinket 20:30".... Bra du ikke har connection videre samme dag :)

Last edited:
Men hvordan ser det da ut på returen...? Da er det connection samme dag, men husker jeg ikke feil så er det vel over 7 timer mellom flightene.

Uansett god tur Martin :)

Men ikke 769 som kanselert. Men OSL.no melder om det motsatte...

Last edited:
Ja, dette ble jo spennende. Det viser seg at live-reports har me for seg. Regner med BA tar godt hånd om sine business-reisende.

Det blir spennende ja. Ser på ba.com at både 767 og 769 er kansellert, samme for inbound fra LHR i kveld. Tipper flyet som står der går tilbake som første BA-flight i morgen tidlig, dersom gjengen greier å få bort snøen på banen ila. natta. *krysser fingrene*

Ok, hvor var vi? Jeg er hvertfall hjemme igjen..

Etter loungen, hvor det ble et par pils, samt noe som lignet på omelett, blinket det "Go To Gate" på skjermen. Jeg tuslet så i retning gate 53, gjennom en køfri passkontroll, og satte meg ned og ventet. Bordaingtid nærmet seg, og det ble så opplyst om at vi var litt forsinket, pga. noe trøbbel med setekonfigurasjonen. Til slutt fikk vi slippe ombord, og det lå vel an til en delay på et kvarter eller noe sånt. No big deal.

Fant sete 4A, boarding ble completed, og jeg fikk bekreftet at jeg fikk toseteren for meg selv. innimellom ble det også delt ut sm kluter, sånn at vi som hadde vakset oss, kunne vaske oss litt mer.

Når det var gått en halvtime etter at vi skulle ha dratt, kom første beskjed om at de nettopp hadde måkt rullebanen, og når de var ferdige, så var den nedsnødd igjen. De skulle så prøve på nytt. Crewet kom så rundt med vann og juice. Hørte en som spurte etter cola, noen ville ha te, og det virket som man kunne få akkurat hva man ville, og det tok ikke lange stunden før ølbokser og champagneflasker fløt rundt.. Juice var godt det og :rolleyes:

Et par oppdateringer fra capt'n underveis, og han tok seg og tid til en runde gjennom kabinen, om noen ville spørre han om noe.. Han minnet meg av en eller annen grunn om Borgermesteren i Quahog (Family Guy, anyone?).

Da klokken passerte 19:00 (omtrent samtidig som vi skulle ligget i strafferunder over London), kom beskjeden om at flighte var kansellert, og at vi måtte forlate flyet. Ture gikk så gjennom passkontroll, og til baggasjehallen, hvor kofferten min faktisk dukket opp ganske fort. Fant så vegen opp til avgang, hvor det bare var å stille seg i kø.

Køen gikk sakte, og var laaaaang. Jeg var heldig, og stod kanskje bare noen meter unna selve skranken, men det gikk ikke fort. Samtidig gikk noen søte damer rundt, og organiserte, sånn at bl.a. de som skulle videre fra LHR ble prioritert (eller: fikk en egen kø ved siden av den andre). Etter hvert kom de også med maten som skulle blitt servert i Euro Traveller, og det ble en liten sandwich og en juice.

Så fikk jeg plutselig med meg at noe ropte "BA business??" Jeg svarte "BA Business!!", og da fikk jeg lov til å snike i køen.. Etter å ha stått der litt, kommer enda en dame (Det var hun som satt i den skranken jeg egentlig skulle levert kofferten min i, da hun andre vinket meg over :)), som også ropte "BA Business", og nok en gang svarte jeg "BA Business".

Da ble det fart på sakene. Bevæpnet med en mobiltelefon, og BA i andre enden, ordnet hun opp. Jeg la frem det jeg hadde av papirer, og forklarte at jeg hadde to bookinger, en til LHR, og en fra LGW til DUB, og det var visst ikke noe problem.

Mannen i andre enden fikk booket meg om til BA761, til LHR, samtidig som jeg ble flyttet fra LGE-DUB-flighten, over til en Aer Lingus-flight, med en transfertid på rett i underkant av to timer, og jeg er faktisk fremme i DUB samtidig som jeg skulle reist fra LGW! "Mister" loungen på LGW, men får et nytt selskap, i det minste. T1 Tror jeg jeg har vært på før (BA i '99), men har heller aldri prøvd transfer på LHR, så dette kan bli artig. Eneste var at det ikke finnes Business-klasse hos EI, men det får heller være. Ser også ut som det kan bli litt snauere med Tier Points enn det som var planen, men vi får se om vi ikke kan claime litt etterhvert. Og da jeg forsøkte å kansellere rommet jeg hadde bestilt på Sofitel LGW, så var det selvsagt for sent :rolleyes:

Ferdig med seansen ca. halvannen time etter at jeg forlot flyet, og da var det halvtimen til bussen hjem gikk, og den var atpåtill på rute, som omtrent det eneste på Østlandet i dag.

Nå får jeg gjøre et forsøk på å få litt søvn, før jeg gjør et forsøk på å være på OSL sånn i 06:30-tiden i morgen :drunk:

Lærte også at BA tar vare på deg, selv om du er på separate bookinger, så da er jeg hvertfall trygg om noe skjer på hjemveien.

..og en flightinfo-sak jeg har på iPhone'n min, sier at EI skal frakte meg i en A321 i morgen. Da fikk jeg ny flytype og, da :)

aerlingus.com bekrefter også A321. Det var den jeg mangla!

Last edited:
Back