Fellowship to Seattle: Soul Food To Go

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Forrige helg var årets høydare, uten tvil!!!!
En opplevelse jeg vil leve lenge på og derfor et velfortjent sangvalg: Soul Food to Go!
Nå ligger det alt flere fine tur-rapporter ute, men jeg vil prøve å fortelle litt sett fra mine øyne. Bilder blir lagt til etter hvert, det tar tid å gå gjennom så mange… får vel være fornøyd bare jeg får skrevet en tur-rapport.

Jeg hadde booket meg inn på SK 937 fra CPH kl 15:45, og det var enkelt å velge tilslutningen fra OSL: SK 457 kl 12:15, både fordi jeg liker å ha god tid på Kastrup, og fordi jeg liker å fly MD-80. Den lå inne i bestillingen alt i slutten av august, da datoen for helgen ble bestemt.
Jeg fikk bestilt via WIAS t/r OSL-CPH-SEA for under 6000 kroner, økonomiklasse. Dette var blant de klart billigste muligheten da jeg lette etter billettene, og selv om det har vært mulig å få til noe billigere etterpå, så var det aller viktigst for min del å være sikker på en plass, og til en god pris. Og det at SK938 har sein avgang fra Seattle, var også en god grunn til dette valget..

Dag 1, torsdag 22/1. som varte fra kl 08:00 norsk tid til ca kl 24:00 lokal tid i Seattle
1.etappe, fra Grorud til Kastrup.
FlybussExpressen fra Grorud til OSL er effektiv og grei, og går 2x pr time. 36 minutters reisetid, og kr 155 etter siste billettøkning. På avgangen kl 09:30 var vi kun 4 passasjerer, så vi kom rakst og greit frem, knyttbnevetest ok. Mat: kun medbrakt Dronningsjokolade :)

Overraskende god plass i terminalen, ingen køer noe sted. Tydelig at finanskrisen slår til blant reiselysten. Innsjekk var gjort på pc hjemme, men det gikk ikke å sjekke inn hele veien. Uvisst av hvilken grunn. Jeg fikk valgt sete 6A på SK457 og den oppsatte MD-87, og det var optimalt i forhold til turistklassen. Mitt gode reisefølge, Martin flyttet seg bakover fra 3A til 5A i ren solidaritet;) På bagdrop ble det også forsøkt å velge et vindu sete for meg, men heller ikke han klarte det… Men automaten gikk i hvert fall med på å skrive SEA som endestasjon for reisen.
En takk til både den ene og den andre turdeltaker som prøvde å oppgradere meg underveis. Takk for omtanken!!!
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen for å se meg litt om men jeg ventet på Martin, og det tok ikke lange tiden før han var der.
Sammen ga vi oss i vei retning gate 42 og puben der.
3239414921_d5d956b924_o.jpg

Vindusplass mot flyene fikk vi, og Martin spanderte drikke, tusen takk, Martin :)
3240252640_d94c30f3ba_o.jpg

Vi kunne snakke om hvor magne ansatte vi kjente på OSL
Det var merkbart færre fly på oppstillingsplassene enn jeg har vært vant med fra sommerdager på jordvollen, men vi gledet oss sammen over at reisen var begynt, og fortalte vel litt om oss selv og flyinteressen. Så kom det en som Martin visste om og ikke ville si til meg før den var der, samtidig som jeg så den lande langt borte i tåka og tenkte jeg ikke skulle si hva det var før den kom forbi oss;)
3239414781_4eedc1a5ee_o.jpg

TF-FIX kom forbi oss, og seinere så vi at det var en vanlig 757-200WL som var gått til CPH samme dag.

3239414863_191c43978f_o.jpg

Det neste vi så ga oss fin mulighet til å prate mer om hva som egentlig er den mest fleksible reisemåten.

Så studerte vi Reidunn Viking da hun kom,
3239414939_1791653b32_o.jpg

like fin som en MD alltid er, og har vært i trafikk i 17 år nå :)
3240252774_dd1125b90d_o.jpg

piloten på sete 0B fatter interesse for oss
3239415279_0e61bd4828_b.jpg

Reg på alle fly jeg flyr med skal sjekkes, og -RMP har jeg ikke vært oppe med før
3240253112_b200d722f9_o.jpg

Må studere litt McDonnel Douglas før vi besøker Boeing
3239415315_c286063a84_o.jpg

Velkommen Reidun Viking
3239415343_3b89700277_o.jpg

til slutt en stilstudie av PW JT-8D

Boarding startet på passe tid, og vi var i gang på tur.

Sete 6A hadde god beinplass, ikke nødvendig å prøve med knyttneven en gang.
Liker alltid å sitte ved vindu og følge med på alle bevegelser flyet tar, hvilke taksebaner og evt. rullebane osv…
3241109368_babf4ae2c6.jpg
3240274823_70e77876a8.jpg

LN-TUI hadde pushback fra gate 44 rett før oss, men vi var først på taksebanen, og CSA tok av mens KLM gikk forbi på H og TK blir gjort klar, mens FI står og losser på gate 48

Jeg prøver å legge merke til skilt og merking som er synlig underveis..
3240275095_b09620e4c5.jpg
3240275075_733af3e0f4.jpg

vi gikk ut på taksevei H, og videre oppvoer S, der vi på lang avstand så D-ABXS i avgang og LN-KKW på vent



Vi gikk inn for de-icing etter en KL 738WL og før en TK 738WL. Det tok vel drøyt 5 minutter, så sto vi litt på holding lengst i nord før rwy 19L, pga en lampe i cockpit som også Martin har fortalt om. Men det tok ikke mange minuttene, så bar vi av gårde og ble fint og elegant løftet opp dit himlen alltid er blå…

Ikke noe problem å lande på rute i CPH, innflyging ut og inn av skyer helt til rett før landing, rwy 22L. Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den ;) i det fjerne skimtet vi også den siste NB 735 som står rød og fin uten motorer ved siden av den gamle DC-8 som er blitt en del av bygningsmassen der nede….
 
Last edited:
Må ha vært litt bråkete ombord i MD'en: Jeg ba deg ikke ta bilde av den... (;))
Ser frem til resten :)
Det bråkte ikke overhodet i den :) Må være klasseforskjellen :lol:

- eller at gamle folk bare hører det de vil høre...
 

Attachments

  • CPH-cargo.jpg
    CPH-cargo.jpg
    56.9 KB · Views: 894
Legger til bilder fra de-icing og litt fra turen OSL-CPH her:

3241156098_2a250d5620.jpg
3241156156_33a4cdf331.jpg

På vei inn til deicing, og vi var straks i gang. Hvorfor tenker jeg på Karius og Baktus og stemmen som sa "GAP OPP!!!" ?

3241156168_f69f7f895e.jpg
3241156374_8280af5029.jpg

Morsomt å se det på nært hold

3240322093_3d658f6aed.jpg
3240322111_86d788f4bf.jpg

ganske massive maskiner rett utenfor vinduet, med god presisjon

Så noen få bilder fra veien ut til rullebanen, der vi måtte stå og vente i 5 minutter før klarsignal fra teknisk.
3240347323_8f015c9325.jpg
3241180798_aa61670a54.jpg

Det fine med gråvær er jo lysene i skiltene. Det er plass til store fly i "rusegropa"

3240347343_78db45fc77.jpg
3241180960_2c13aaa497.jpg

Det eneste som ikke står her er vel at den er ca 3000 meter lang, og vi var helt i øvre bane-ende :)

3240352881_a7302a2027.jpg
3240352935_6f25798b83_m.jpg
3240352959_f90813316d_m.jpg
3240352979_3c889436ae_m.jpg

Klar på betongen og gir gass - passerer antennene som står i veien når vi fotograferer ;) - ser etter kjente steder - og løfter omtrent halvveis på banen etter mine vurderinger

Det var omtrent fullt fly, tror jeg. 125 seter i følge Scanorama. Ingen mat på meg, jeg spiste før og etter :) Men svært behagelig flytur.
 
Last edited:
Nydelig å være der himmelen alltid er blå :)
3240380787_7cd65756a2.jpg
3241214290_01d150d5fd.jpg
3240380869_6f55112eab.jpg

Første sted vi så noe etter avgang, var mellom noen skylag. Ser mykt og fint ut, har noen lyst til å gå på ski her?
3241214392_8771dd8f57_m.jpg
3240380961_bb4cf25ac4.jpg
3240380989_c18cb4a452_m.jpg

Skygger laget av skyer på andre skyer - vi så land nord for Helsingborg (?) - og så er vi klare for å dukke ned i skyen on approach rwy 22L

3240381021_5ba21d28a5_m.jpg
3241251178_590699887c_m.jpg
3240381097_111d0e998e_m.jpg

3241214550_c476900508_o.jpg

Passerte DY på A9 og takset rett inn på gate B2, foran den engang så ærverdige bygningen som ble satt opp tidlig på 60-tallet.

Det betød kort vei til Transfer-senteret, der jeg måtte troppe opp for å få den vindusplassen jeg ønsket meg over Atlanteren. Vennlig og greit ble jeg sjekket inn på sete 41A , så vindu ble det :)

Deretter noen ærend i taxfree, før vi traff DonRuud, vi endte opp på et bord ved det store vinduet ut mot plassen mellom B og C piren. Tuborg øl og hvitløkbrød, for mitt vedkommende. Andre hadde nok finlest forumet litt bedre mht gode spisesteder på plassen, men jeg innrømmer at jeg har vondt for å sette meg et sted der en ikke kan se ut på deler av flyplassen…..( har ikke bodd over 20 år med direkte utsikt til rullebane fra kjøkkenvinduet hjemme, uten å bli preget av det….. )
beliggenheten er viktigere enn maten… Nei, det er ikke bevisst slanking!

3240381131_3d28153c11.jpg

Her ser vi hvorfor Martins tripreports kommer med en gang, han skriver med en gang :)

Someone kom også på sin tur til Japan, så vi hadde et hyggelig bord der vi fire. Så hyggelig at jeg glemte å ha kameraet klart da en SAS CRJ900 passerte på taxeveien utenfor… (slurv..)
 
Last edited:
2.etappe, fra CPH til SEA, med A340 OY-KBM
Vi gikk mot C-pirenog passkontroll og Someone tok av mot C28 og LN-RKF til Tokyo, se egen rapport han har fra den turen, mens vi gikk ut til C39, der OY-KBM ”Astrid Viking” ventet på oss.
3244891123_31e78b748d.jpg


Men før vi kom så langt sikret jeg meg et bilde av Tor Air, med 737-400 SE-RJA.
3245735054_fb7f0c5ce0_o.jpg

Noen av flyene i bakgrunnen tiltrakk så oppmerksomheten:
3245720006_6c5d9e5605.jpg
3245720052_ebf07f6601_o.jpg

De to nærmeste var fra høyre: LN-RDA og LN-RDB



3245719960_7e6eae0276.jpg

Jeg har ikke vært mye ute på langreiser, og har heller ikke fløyet mange store fly enda, så det var stas å stå der på gate å se på klargjøringen av A340-300.

Boarding startet, og det var greit å finne veien bakover fra inngang gjennom dør 2. Fikk følge med en hyggelig dame som hadde vært i Belgia hos sin datter, pga søsterens sykdom og død, og nå skulle hun hjem til Edmonton. Var opprinnelig fra Filippinene, og vi hadde litt av hvert å snakke om, samtidig som vi også kunne sitte hver for oss med film el annen underholdning i lange perioder.
Avgangen på bane 22R var helt som jeg hadde forventet. Men jeg var nok litt overrasket over støynivået der bak, men jeg forstår det jo..

Det var hyggelig og service-innstilt crew ombord, vi fikk god servering utfra hva som forventes på økonomi-klasse, maten er beskrevet godt i Martins turrapport. Knyttnevetesten uproblematsik i min størrelse der bak på 41A, men en liten boks under setet foran begrenser benplassen litt, så det er viktig å legge alt "unødvendig" opp i hattehylla.
Jeg satt spesielt stor pris på at særlig to av crewet var oppmerskomme og giik med påfyll av vann mange ganger i løpet av turen.

3256731640_e1a4006fe4_o.jpg

Klar i setet 41A, og utsikten rett før pushback fra gate C39
3255901255_c9f2b15fc2.jpg
3255901321_2b9fa9483f.jpg
3256731886_9fa08d76f7.jpg

Første bildet: Etter pushback, med retning taxiway R. Andre bildet: På vei ut til rwy 22R møtte vi OY-KBD som hadde ankommet på rwy 22L, her møtes vi winglet mot winglet :)
Tredje bilde: Flaps set for take-off :)
 
Last edited:
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Dette har tatt tid da denne uka ikke har gitt for mye fritid, men det skal komme mer. Returen fra Seattle blir nok den som får minst spalteplass, men det er en annen historie...

Jeg deler bare noen bilder til fra CPH, dere får bla videre om dere synes det blir for mange "hverdagslige" fly...

Her en trio mens vi ventet på boarding SK937
3255901085_c445990186.jpg

1)D-ABBM sto på østsiden av pir C
3256731618_0569f82fdc.jpg

2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
3255901161_e323acd4a7_m.jpg

3) Nei...., nå kom jeg for seint igjen..!!!!


3256731682_36368192b1.jpg

Et drøyt år siden var sist jeg var her da jeg fløy m en av disse til ABZ :)


Så til avgangen på rwy 22R:
3255901437_385f7c9809_m.jpg
3255901481_18e37bd7bf_m.jpg
3256732064_376ebb8ba1_m.jpg
3255901547_d97e15b7bd_m.jpg
3255901577_12bacb0dc0_m.jpg

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne :)

Etter at vi var oppe, spurte mitt reisefølge i 41B om jeg pleide å fotografere mye .... Hun hadde en bror som også likte å fly :)
 
Last edited:
Ikke hverdagslige fly dette, Ole Johan!
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
- Dette er en reg som vekker minner.. =)

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne
- Tror du glemte ca. 20 x roooooooooollllllllliiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnng til her.. ;)
 
Dette har tatt tid da denne uka ikke har gitt for mye fritid, men det skal komme mer.

Den som venter på noe godt, kan gjerne vente lenge... Vi er da ikke småbarn?

Setter pris på dine rapporter, sikkert "noe med øynene som ser". Thanx! :)
 
Ikke hverdagslige fly dette, Ole Johan!
2) LN-RMC (ex SE-DII fra 1989) tilbake etter tiden som TF-JXB
- Dette er en reg som vekker minner.. =)

En serie på 5 som egentlig bare er : Ready - Rolling - Rolling! - Roollling!! -Airborne
- Tror du glemte ca. 20 x roooooooooollllllllliiiiiiiiiiiinnnnnnnnnnnnnnnnnng til her.. ;)

he he.. Hey! Braun sine 1500W er rimelig sterke. Braaker gjoer dem ogsaa, skulle hoert naar kjerringa foente haaret i morges
 
Hei igjen :)
Som jeg har skrevet så var støynivået merkbart bak i kabinen, men jeg vendte meg fort til det. Har ikke bodd i over 20 år med 1km luftavstand til bane 06/24 på FBU uten virkning ;) (kan også leses som støyskade, og det er nok delvis sant, ja.... )

Jeg satt og tenkte litt på det jeg har lest på forumet om A340 og "hårfønere", men jeg må si at jeg syntes de løftet bra når vi passerte "rotate!"

1 minutt etter avgang var vi godt gjennom skydekket og fortsatt i retning rett forover, og det så slik ut:
3258232841_aeec9180e1.jpg
3258232897_4a04b2ce53.jpg
3258232933_bb884f442a.jpg

Rett etter at jeg tok det første bildet, begynte høyresvingen mot vestlig kurs

Det tok ikke lang tid før de begynte serveringen, og etter å ha servert de som hadde vasket seg og betalt for turen(?), kom de ganske fort bakover, og helt ned til rad 41 ja, for å tilby drikke. Jeg valgte øl, fordi det er godt når man førest er underveis, og litt tørst.
3275249378_198a1bd1e5.jpg

Etter en drøy halvtime i luften, kom sola til syne igjen :) (Den var "gått ned" da vi startet fra CPH)

En stund seinere kom middagen som var kylling med en salat, og en enkel dessert. Det smakte helt ok, kyllingen var igrunnen en hyggelig overrakselse, rent smaksmessig. Jeg valgte røvin og et glass vann til maten, og te til dessert. Varm og helst så svart og engelsk te som mulig, for min del.. Det ble med den ene teposen, men den smakte. Men rødvinen var nå best, da :)
Og vi var velkommen bak for å kjøpe det vi ønsket underveis. Fordelen med seterad 41 er jo at veien bakover er kort. (For lommeboka er det kanskje ikke så bra... men jeg klarte å begrense meg).
Som jeg skrev, var de veldig påpasselige med å gå og skjenke vann til alle som var våkne og klar for påfyll gjennom hele den lange reisen.

Sidefølget så på film, mens jeg hadde lyst til å følge med på reisen og flyhøyde og fart og slikt som man ser på skjermen foran seg. Vi etablerte oss i 36000ft alt før vi forlot norskekysten sør for Bergen. Vi fløy nord for Island, og noe over "midten" av Grønland var vi oppe i 37000ft. Det ble mørkere ute etter at vi hadde sett sola komme opp. Den gikk ut av horisonten igjen... Det var et jevnt skylag, så det var ikke noe å se under oss...

Men etter ca 4 og en halv time ble det fin utsikt:)
3274427043_87a0d34271_o.jpg

Med farger i horisonten og en klar stjerne som fulgte oss over babord winglet, kunne jeg prøve å ta bilde av "contrails fra innerste babord motor
3274427075_75db09d3fd.jpg

Vakkert, spør du meg.....


3275249530_51dcc88949.jpg
3274427133_b39cdc184f.jpg

Og en halvtime seinere har vi gjort en kursendring, for stjerna har flyttet seg :) Og et nærbilde får fram fargespillet mellom motor og vinge, og refleksjon i vinduet gør ikke noe...

3275249746_bfd91eb7ac_o.jpg

Det har gått over en time videre på turen (kl 23:05 norsk tid..), og her er et stilstudie av CFM56-5C4


Vi dreide etterhvert mer sørvestover, og solskinnet kom mer foran flyet, De merker nok det der Stein kaptein sitter :)
Etter enda en time forsvant skydekket, og vi var på vei innover de nordligste øde områdene av kanadisk territorium...
3275249828_7110af4726_o.jpg

et enormt område som egner seg best for polfarere eller liknende, tror jeg....

3275249970_a4d288db74.jpg
3275250062_81dc1ffc3c.jpg


3274427927_85080803ff_o.jpg

Et utrolig syn med alle forgreningene, må være morsomt å se på sommerstid, om det da blir sommer her... (?)
 
Last edited:
3275250486_b212ee9deb_o.jpg

Fristenede å si: "Hvor er dette??" en flygærning ser flyplasser overalt :)... men kan det være det ? bilvei langs vannet i hvert fall, oppover mot høyre i bildet...
Det er sikkert noen der ut som kan finne ut det også, vi hadde fløyet i omtrent 8 og 20 minutter fra CPH da vi var over dette...

Vi kom inn over Canada i 38000ft, og nå begynte vi å ane en ende for turen, og vi fikk litt mat på slutten her, tror jeg :) Hun i sete 41B som bodde i Edmonton, fortalte at det alltid var mye turbulens hver gang hun skulle dra mellom Edmonton og Seattle.
Og det er ikke så rart (tenkte jeg) med den enorme fjellkjeden og møtet mellom luftstrømmer fra havet og fra isområdene der nord, men jeg lot være å gå inn på en engelskspråklig orientering omkring dette...

3274428439_048c0ea383_o.jpg

noen av fjellene....., dette er tatt bare en halvtime før landing

3274428587_62fdb99c83_o.jpg

jeg kommer aldri til å prøve å utforske slike områder fra bakken... 20min igjen til landing :)

Endelig ankommer vi SEA, og rapporten også ;)

3259062798_da9352e0f6.jpg
3258232367_2002da3708_m.jpg
3258232395_01eb1e1183_m.jpg
3259062890_7c480fdd87.jpg
3259062824_79185856eb.jpg
3258232553_fb211679f6_m.jpg
3259063094_eaa087a180.jpg


Vi parkerer på S3, og vandrer innover mot Immigration. Flyet kan ikke ha vært mer enn halvfullt slik det så ut bakfra, i hvertfall i økonomiklasen var det mange ledige seter... Traff igjen Martin og DonRuud i køen for passkontroll, og de ventet på meg med kofferten klar da jeg kom ned. En hyggelig dame i passkontorllen ville vite litt mer da jeg svarte på hvor lenge (dvs kort!) jeg skulle være der borte, og at vi var en gruppe.. "invited by Boeing!"..prøvde jeg meg med... og da smilte hun og vinka meg videre...

Så var det å finne "det store SAS-skiltet" ved avgangshallen, og den første hyggelige praten med LN-MOW (på mobil) forklarte veien. Måtte bare bort å sjekke dobbeldekkeren i taket først!
3259063152_31d90c6bfc.jpg

Med en Boeing i taket....

Vi gikk ut og fikk kjenne at det var bra å ha med norsk vintertøy. Rett før Andreas kom, så kom også Tommy og Dag Johnsen som vi fikk gleden av å treffe med en gang, og da var turen skikkelig i gang !

Vi ble kjørt rett til hotellet, og igjen en hjertelig takk til Tommy for den servicen han ga oss, mht til rabatt og standard på hotellrom, og tilgang til frokost i 32. etg..

Så var det avgang ned til fergen over til Bainbridge Island, for testy av en bar i terminalen, men enda bedre: Fellowship tester forumets mest omtalte ferge-tur :)
Som den landkrabben jeg er, konstaterer jeg at vi kom oss vel over til den andre siden, også der med en øl på øvre dekk.
Så møtte vi resten av gjengen til en bedre middag på The Harbour Pub, og jeg satt i hjørnet nærmest veggen med DC-8-63, Tommy, VC-10, Dag Johnsen og Capt Flanagan. Meget god avslutning p¨å en lang dag, og på veien tilbake m fergen og hotellet ble det også tid til å ble bedre kjent med flere av deltakerne. AA-skipper fortalt om sin norske bakgrunn, og om den kommende overgangen fra A300 til 757/767 for sin egen del.

Da kunne jeg gå til ro i 29.etg på hotell Sheraton, etter en lang dag men en ganske lang reise bak meg. Og mere var i vente :)
 
Last edited:
Dag 2, fredag 23.januar, Fra Seattle Sheraton via Everett til Renton og Boeing Field os så tilbake til hotellet, inkludert nødvenddige matstopp :)

En meget hyggelig måte å prøve å venne seg til amerikansk frokost for et par dager, var lunsjen Tommy gav oss tilgang til i 32.etg. Flott utsikt, og god bevertning :)

Så var det avreise, og denne dagen skulle bringe oss som var så heldige å sitte på med LN-MOW til samtilge 3 Boeing-plasser, just for a start ;)
Meget solid og bra kjøring Andreas, all the way!!
Andreas rapport om samme helg kan ses http://forum.scanair.no/showthread.php?t=41276


3281877623_0a368832a2_o.jpg

Her er vi underveis mot Everett...

3282698484_894803eafc.jpg
3282729900_9bd14a6153.jpg
3282729964_cf05473094.jpg

det manglet ikke på motiver, de to første er tatt før bilen stoppet...

Men vi skulle på et formemt historisk søk, til de som har tatt på seg å resturere Me-262.
3281877541_072a5187a5_b.jpg
3282698142_6ab0a3d668_m.jpg

Vi fulgte pilen både for parkering og for inngang

Der var det kontor og møterom, og jammen hadde de et skikkelig utsiktstårn ut mot rullebanen, ikke så dumt det når man ligger rett ved stripa på Everett...
Men aller viktigst: hadde de en skikkelig hangar der de akkurat nå arbeidet med 2 fly. En svært kunnskapsrik og engasjert dame som hadde all historikken om flyene de arbeidet med innabords. Vi fikk en engasjerende og lærende omvisning. Legger ved noen bilder som viser at også de verste styresmakter, kan ha dyktige folk i stt arbeid..
3281908637_3b7a97b537.jpg
3282729578_09b67ff114.jpg
3281908791_1e553451dd.jpg


3282729682_d0e365d011_o.jpg

Det er et stykke arbeid å restaurere gamle fly.... særlig de som skal opp å fly!

3282729712_de3c2f7a3c_o.jpg


3281908961_9e76b1ff18_o.jpg

Man går da ikke et slikt sted uten å få med seg detaljene, Tommy i arbeid :)


Så var det alle mann i bilene, og strake higwayen fra Everett til Renton! Vi lå i vesntre fil, som hadde markert hvit linje (dsv den var forbeholdt biler med 2 eller flere personer. og vi var flere.. :) )
Et øyebilkk lurt jeg nesten på om det var så stor veitrafikk mellom de to fabrikkene, men det var før jeg leste skiltene...

Vi fant en hygglieg kar som guidet oss rundt i fabrikken, langs 2 av produskjsnonslinjene for Boeing 737. Vi var alle CO-ansatte for et par dager, (Takk til Dag Johansen!).
Utrustet med hvert vårt headsett, kunne vi høre stort sett alt han foralte, mens vi gikk og prøvde å suge inn inntrykkene, og leste ivrige på linjenumrene på de flyene vi så. Flest -800, et par -700, en militær -700 var tatt ut av linjen og flyttet til et "hemmelig samlebånd", og en -900 som skulle til CO.
På vei inn i bygningen, så vi de 4 neste skrogene som skulle inn til produksjonshallen de følgende dagene, de sto på hver sin jerbanevogn.
De bruker altså kun 10 dager fra et skrog kommer inn bakert i venstre hjørne, til det 3 dager seinere kommer inn på den bakerste stajsonene på en skinne. Så får den vinger og undesrtell go hale, og alt som skal inn!!!!!!!!
Den 10.dagen, står det et helt nytt fly klar til å rulles ut i andre enden av produksjonslinjen, for å begynne testflight! Imponerende!
 
Back
Top