Forrige helg var årets høydare, uten tvil!!!!
En opplevelse jeg vil leve lenge på og derfor et velfortjent sangvalg: Soul Food to Go!
Nå ligger det alt flere fine tur-rapporter ute, men jeg vil prøve å fortelle litt sett fra mine øyne. Bilder blir lagt til etter hvert, det tar tid å gå gjennom så mange… får vel være fornøyd bare jeg får skrevet en tur-rapport.
Jeg hadde booket meg inn på SK 937 fra CPH kl 15:45, og det var enkelt å velge tilslutningen fra OSL: SK 457 kl 12:15, både fordi jeg liker å ha god tid på Kastrup, og fordi jeg liker å fly MD-80. Den lå inne i bestillingen alt i slutten av august, da datoen for helgen ble bestemt.
Jeg fikk bestilt via WIAS t/r OSL-CPH-SEA for under 6000 kroner, økonomiklasse. Dette var blant de klart billigste muligheten da jeg lette etter billettene, og selv om det har vært mulig å få til noe billigere etterpå, så var det aller viktigst for min del å være sikker på en plass, og til en god pris. Og det at SK938 har sein avgang fra Seattle, var også en god grunn til dette valget..
Dag 1, torsdag 22/1. som varte fra kl 08:00 norsk tid til ca kl 24:00 lokal tid i Seattle
1.etappe, fra Grorud til Kastrup.
FlybussExpressen fra Grorud til OSL er effektiv og grei, og går 2x pr time. 36 minutters reisetid, og kr 155 etter siste billettøkning. På avgangen kl 09:30 var vi kun 4 passasjerer, så vi kom rakst og greit frem, knyttbnevetest ok. Mat: kun medbrakt Dronningsjokolade
Overraskende god plass i terminalen, ingen køer noe sted. Tydelig at finanskrisen slår til blant reiselysten. Innsjekk var gjort på pc hjemme, men det gikk ikke å sjekke inn hele veien. Uvisst av hvilken grunn. Jeg fikk valgt sete 6A på SK457 og den oppsatte MD-87, og det var optimalt i forhold til turistklassen. Mitt gode reisefølge, Martin flyttet seg bakover fra 3A til 5A i ren solidaritet
På bagdrop ble det også forsøkt å velge et vindu sete for meg, men heller ikke han klarte det… Men automaten gikk i hvert fall med på å skrive SEA som endestasjon for reisen.
En takk til både den ene og den andre turdeltaker som prøvde å oppgradere meg underveis. Takk for omtanken!!!
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen for å se meg litt om men jeg ventet på Martin, og det tok ikke lange tiden før han var der.
Sammen ga vi oss i vei retning gate 42 og puben der.
Vindusplass mot flyene fikk vi, og Martin spanderte drikke, tusen takk, Martin
Vi kunne snakke om hvor magne ansatte vi kjente på OSL
Det var merkbart færre fly på oppstillingsplassene enn jeg har vært vant med fra sommerdager på jordvollen, men vi gledet oss sammen over at reisen var begynt, og fortalte vel litt om oss selv og flyinteressen. Så kom det en som Martin visste om og ikke ville si til meg før den var der, samtidig som jeg så den lande langt borte i tåka og tenkte jeg ikke skulle si hva det var før den kom forbi oss
TF-FIX kom forbi oss, og seinere så vi at det var en vanlig 757-200WL som var gått til CPH samme dag.
Det neste vi så ga oss fin mulighet til å prate mer om hva som egentlig er den mest fleksible reisemåten.
Så studerte vi Reidunn Viking da hun kom,
like fin som en MD alltid er, og har vært i trafikk i 17 år nå
piloten på sete 0B fatter interesse for oss
Reg på alle fly jeg flyr med skal sjekkes, og -RMP har jeg ikke vært oppe med før
Må studere litt McDonnel Douglas før vi besøker Boeing
Velkommen Reidun Viking
til slutt en stilstudie av PW JT-8D
Boarding startet på passe tid, og vi var i gang på tur.
Sete 6A hadde god beinplass, ikke nødvendig å prøve med knyttneven en gang.
Liker alltid å sitte ved vindu og følge med på alle bevegelser flyet tar, hvilke taksebaner og evt. rullebane osv…
LN-TUI hadde pushback fra gate 44 rett før oss, men vi var først på taksebanen, og CSA tok av mens KLM gikk forbi på H og TK blir gjort klar, mens FI står og losser på gate 48
Jeg prøver å legge merke til skilt og merking som er synlig underveis..
vi gikk ut på taksevei H, og videre oppvoer S, der vi på lang avstand så D-ABXS i avgang og LN-KKW på vent
Vi gikk inn for de-icing etter en KL 738WL og før en TK 738WL. Det tok vel drøyt 5 minutter, så sto vi litt på holding lengst i nord før rwy 19L, pga en lampe i cockpit som også Martin har fortalt om. Men det tok ikke mange minuttene, så bar vi av gårde og ble fint og elegant løftet opp dit himlen alltid er blå…
Ikke noe problem å lande på rute i CPH, innflyging ut og inn av skyer helt til rett før landing, rwy 22L. Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den
i det fjerne skimtet vi også den siste NB 735 som står rød og fin uten motorer ved siden av den gamle DC-8 som er blitt en del av bygningsmassen der nede….
En opplevelse jeg vil leve lenge på og derfor et velfortjent sangvalg: Soul Food to Go!
Nå ligger det alt flere fine tur-rapporter ute, men jeg vil prøve å fortelle litt sett fra mine øyne. Bilder blir lagt til etter hvert, det tar tid å gå gjennom så mange… får vel være fornøyd bare jeg får skrevet en tur-rapport.
Jeg hadde booket meg inn på SK 937 fra CPH kl 15:45, og det var enkelt å velge tilslutningen fra OSL: SK 457 kl 12:15, både fordi jeg liker å ha god tid på Kastrup, og fordi jeg liker å fly MD-80. Den lå inne i bestillingen alt i slutten av august, da datoen for helgen ble bestemt.
Jeg fikk bestilt via WIAS t/r OSL-CPH-SEA for under 6000 kroner, økonomiklasse. Dette var blant de klart billigste muligheten da jeg lette etter billettene, og selv om det har vært mulig å få til noe billigere etterpå, så var det aller viktigst for min del å være sikker på en plass, og til en god pris. Og det at SK938 har sein avgang fra Seattle, var også en god grunn til dette valget..
Dag 1, torsdag 22/1. som varte fra kl 08:00 norsk tid til ca kl 24:00 lokal tid i Seattle
1.etappe, fra Grorud til Kastrup.
FlybussExpressen fra Grorud til OSL er effektiv og grei, og går 2x pr time. 36 minutters reisetid, og kr 155 etter siste billettøkning. På avgangen kl 09:30 var vi kun 4 passasjerer, så vi kom rakst og greit frem, knyttbnevetest ok. Mat: kun medbrakt Dronningsjokolade

Overraskende god plass i terminalen, ingen køer noe sted. Tydelig at finanskrisen slår til blant reiselysten. Innsjekk var gjort på pc hjemme, men det gikk ikke å sjekke inn hele veien. Uvisst av hvilken grunn. Jeg fikk valgt sete 6A på SK457 og den oppsatte MD-87, og det var optimalt i forhold til turistklassen. Mitt gode reisefølge, Martin flyttet seg bakover fra 3A til 5A i ren solidaritet

En takk til både den ene og den andre turdeltaker som prøvde å oppgradere meg underveis. Takk for omtanken!!!
Gikk gjennom sikkerhetskontrollen for å se meg litt om men jeg ventet på Martin, og det tok ikke lange tiden før han var der.
Sammen ga vi oss i vei retning gate 42 og puben der.

Vindusplass mot flyene fikk vi, og Martin spanderte drikke, tusen takk, Martin


Vi kunne snakke om hvor magne ansatte vi kjente på OSL
Det var merkbart færre fly på oppstillingsplassene enn jeg har vært vant med fra sommerdager på jordvollen, men vi gledet oss sammen over at reisen var begynt, og fortalte vel litt om oss selv og flyinteressen. Så kom det en som Martin visste om og ikke ville si til meg før den var der, samtidig som jeg så den lande langt borte i tåka og tenkte jeg ikke skulle si hva det var før den kom forbi oss


TF-FIX kom forbi oss, og seinere så vi at det var en vanlig 757-200WL som var gått til CPH samme dag.

Det neste vi så ga oss fin mulighet til å prate mer om hva som egentlig er den mest fleksible reisemåten.
Så studerte vi Reidunn Viking da hun kom,

like fin som en MD alltid er, og har vært i trafikk i 17 år nå


piloten på sete 0B fatter interesse for oss

Reg på alle fly jeg flyr med skal sjekkes, og -RMP har jeg ikke vært oppe med før

Må studere litt McDonnel Douglas før vi besøker Boeing

Velkommen Reidun Viking

til slutt en stilstudie av PW JT-8D
Boarding startet på passe tid, og vi var i gang på tur.
Sete 6A hadde god beinplass, ikke nødvendig å prøve med knyttneven en gang.
Liker alltid å sitte ved vindu og følge med på alle bevegelser flyet tar, hvilke taksebaner og evt. rullebane osv…


LN-TUI hadde pushback fra gate 44 rett før oss, men vi var først på taksebanen, og CSA tok av mens KLM gikk forbi på H og TK blir gjort klar, mens FI står og losser på gate 48
Jeg prøver å legge merke til skilt og merking som er synlig underveis..


vi gikk ut på taksevei H, og videre oppvoer S, der vi på lang avstand så D-ABXS i avgang og LN-KKW på vent
Vi gikk inn for de-icing etter en KL 738WL og før en TK 738WL. Det tok vel drøyt 5 minutter, så sto vi litt på holding lengst i nord før rwy 19L, pga en lampe i cockpit som også Martin har fortalt om. Men det tok ikke mange minuttene, så bar vi av gårde og ble fint og elegant løftet opp dit himlen alltid er blå…
Ikke noe problem å lande på rute i CPH, innflyging ut og inn av skyer helt til rett før landing, rwy 22L. Da Martin på approach fikk se DHL som sto på Cargo, ba han meg faktisk ta bilde av den

Last edited: