Riding on a British Airways plane, pt. 1

Martin

Moderator
Medlem
Yes, da var en sjekket inn for morgendagens BA763 mellom OSL og LHR. Sete 2A ble foreslått, og det var faktisk det setet jeg hadde planer om å velge. Jeg og ba.com tenkte tydeligvis likt et lite øyeblikk :). Forøvrig ikke mer enn 4 rader foran gardinen i den A320'en som er satt opp. Kan det tyde på et rimelig greit belegg bak?

Nå gjenstår bare pakkingen, og den tar vi etter jobb i kveld..
 
God tur!

Hadde dagstur til London på Tirsdag i Club Europe, da med A319 begge veier. Vil tippe vi var 20 av 25 på 761 og vet med sikkerhet at vi var 8 av 25 på 770 - ganske så behagelig der fremme.
 
Har flydd både full CE på 770, og under halvfull på 768 tidligere.. Det er absolutt å foretrekke om det ikke er så mange der framme.. På den stapfulle 770 satt jeg bakerst, og fikk maten omtrent ved KRS..
 
Det fine med halvfull CE (evt. liten CE-kabin) er at det er ofte de ikke drar frem catering-vogna, men spør hva man vil ha og henter det fra galley. Martin - du får slappe av selv om du ikke får maten før Kr.sand også - det er jo et godt stykke igjen av turen da (dersom nesa peker syd-vestover). Hvis de har vært rundt med snacks og drikke først er det jo gret nok, hvis ikke er det for seint.

Regner med on-line-oppdateringer underveis, have fun og god Lucia-tur!
 
Maten ved KRS var på 770 - altså med nesa nordøstover.. Satt som sagt bakerst i en stappfull 7-raders CE-kabin, og de hadde for lengst begynt å rydde av hos de på rad 1 før jeg i det hele tatt fikk noe..

Ellers har jeg et relativt stramt skjema på lørdag, men i tro Martin-stil blir det vel litt updates underveis ;)

Og nei, jeg skal ikke spise på HRC denne gangen.. Eneste jeg vet, er at det blir enten libanesisk, eller indisk på lørdag.. More details later, eller i tråden i reiseforumet..
 
Last edited:
God tur , gleder meg til å lese hvordan CE er på denne turen. At du reiser lørdag skulle vel også tilsi et behagelig belegg i CE og muligens også bak fordi jeg har inntrykk av at prisene ofte lenge holder seg lave hos BA på lørdager.
 
Sjekket setekartet igjen, og nå var det faktisk to rader til. Vet ikke om de har blitt lagt til, eller om jeg bare ikke så dem da jeg sjekket inn.. Var uansett hele tre to-setere som var helt ledig, så jeg forlot vedkommende i 2C, og hoppet bak på 3A.. Satt der alene sist jeg sjekket..
 
Har sett at gardina har blitt skubbet bakover på 75% av flygingene jeg har hatt, selv om det ikke har vært behov for flere rader. Kanskje de vil gi pax i CE det armslaget de kan få til. Så får heller de bak sitte tettere, de har jo betalt for det :o .
 
Skal du spise god Libanesisk mat, så er det noen bra restauranter i Bayswater road ikke langt unna Marble Arch.
Gleder meg til en like interessant trip-report som du alltid har hatt.
 
Skal du spise god Libanesisk mat, så er det noen bra restauranter i Bayswater road ikke langt unna Marble Arch.
Gleder meg til en like interessant trip-report som du alltid har hatt.

Vel, greia er at jeg skal på en Status Quo-konsert på Wembley, og etterpå på et arrangement som kalles Status Quo Food Club. En fan som hvert år booker en restaurant. I år er det booket to: en indisk, og en libanesisk, så jeg vet bare at jeg skal på en av de restaurantene, og aner ikke hva de heter en gang, annet enn at de ligger i gangavstand fra Wembley Arena.
 
God tur

Er på jobb i morgen, så hvis jeg får tid kanskje jeg får tittet bortom og ønsket god tur.

S
 
I tillegg til den bakerste to-seteren, så er det kun setet bak meg, og setet ved siden av meg som er ledig på venstresiden.. Noen hint jeg bør ta?? Jeg skal dusje før jeg drar, altså...

Ellers er det ett (!!) sete som er tatt på høyresiden.. Kan bli sidetungt til LHR i morgen..
 
Ble den vanlige turen med bilen til OSL, parkerte på FedEx, og trasket opp.. Vel oppe var det å finne seg en automat, dytte inn BA-kortet, og printe ut boarding-pass.. Var brukbar kø ved innsjekkingen, men siden jeg følte for å reise med kun håndbagasje, var ikke det noe problem for meg. Og om jeg skulle sendt kofferten, så kunne jeg selvsagt ha gått i den ene skranken der det ikke var kø…

Greit med kø i Security, men heller ikke verre enn at en var igjennom i løpet av 5 minutter. Beltespenne og klokke ville selvsagt pipe, så det ble litt ”håndspåleggelse” av en ellers hyggelig sikkerhetskontrollør… Så forresten ut som om det var "pusset opp" der, uansett til det bedre..

Vel gjennom, var veien kort inn til utland, så vidt gjennom Tax-free’n, og opp en etasje, hvor et hyggelig kvinnemenneske ønsket meg velkommen. Ble en liten ”frokost”. Forholdsvis lavt ”belegg” i loungen, kanskje opp mot 30%. Ellers stille og rolig..
IMG_0054.jpg


Ellers skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke kommer meg online.. Har funket før, men denne og forrige gang, ville ikke laptopen koble seg opp.. Dette er derfor skrevet i Word, og lastet opp.. eh, nå.. (Selv om jeg i skrivende stund ikke er helt sikker på når det blir).
Nå blir det å slappe av her en snau time, før en trasker mot gate 50, og en sete 3A i en 320 som forhåpentligvis tar meg til LHR…
 
Vel fremme i London, etter å ha flakset nedover med denne:
IMG_0056-1.jpg


Ble boarding omtrent på tid, og jeg smatt ombord forholdsvis fort.
Ble møtt av CSD Martin Thomas-Jeffrey, med et "Hello Mr. Foss, seat 3A today?", omtrent som om vi hadde for vane å møtes på denne måten.. Ellers var det fire i kabinen, 50/50 kjønnsmessig, og Martin Thomas tok seg stort sett av CE alene, mens resten jobbet bak i bussen. Kabinen så akkurat ut som den gjorde sist jeg sjekket på nettet: 3 helt fulle, 2 halvfulle, og en tom to-seter, og en mann plasseert på høyre side.. Var kun en "ekstra" passasjer, som forøvrig satt på 1F, og het Diana Ross.. Hun ble forøvrig fulgt ombord aller først, og oppførte seg pent (Var det hun som lagde kvalm på en Concorde en gang?). Et par pax var borte og hilste på henne, og hun virket høflig mot "fansen". Tror hun skrev en autograf og.. Ble også møtt av noen som fulgte henne retning Flight Connections Center etter ankomst LHR..

Nok om henne. Martin (jada, kapteinen het Martin han og) var på PA opptil flere ganger, og virket som en ganske morsom fyr.. Skrøt bl.a av at vi fikk en "brand new runway", da banen ble brøytet rett før det var vår tur..

Vi var klare for pushback, da en dame lenger bak ønsket oppmerksomheten til crewet.. Hun kom etterhvert fram, med passet i hånden, og ble stående i fremre Galley og prate med crewet.. Så ble broen kjørt på igjen, og Martin (kapteinen) opplyste om at en pax ville av, angivelig pga. noe dokument-greier (aka, hun hadde ikke lov til å reise dit hun skulle, eller noe sånt). Fint å finne ut det nå.. Ble også offload av bag, og en 40 minutters delay.

Departure etterhvert, på 19L, og vi klatret avgårde.. Etterhvert kom Martin (CSD) med en sånn til meg:
IMG_0058.jpg


..og etterhvert med dette:

IMG_0061.jpg

Laks og pasta. Smakte absolutt greit, og valgte cola til maten.. Alternativet var and..

Fløy inn mesteparten, men så hadde nok kaptein Martin bommet på noen blinker, for det ble to strafferunder, før vi kom oss ned på 9L, og taxet bort til T5.. Diana var selvsagt først av, og resten dilta etter

IMG_0062.jpg

Diana Ross til høgre..

Slapp inn i UK.. Så var det tollen: Er alltid i tvil om jeg skal gå på EU, eller vanlig grønn.. Endte opp md vanlig grønn, siden "alle" andre gikk der.. Selvsagt stod det en tollerdame med en bikkje der, og jeg var mest nervøs for at bikkja skulle finne ut at det lukta bikkje av meg.. Slapp forbi bikkja, og gikk ut og møtte en kar ved navn Davis, som gav meg en lift til hotellet..

IMG_0065.jpg

Wembley Arena sett fra rommet

IMG_0066.jpg


IMG_0067.jpg


Absolutt nok en bra opplevelse med BA. Hyggelig crew som gjorde jobben, og det de kom med smakte godt..
 
Last edited:
Ble en tur ned på en pub kalt Greyhound. Der spilte et Status Quo tribute-band.. Hilste på en del av de jeg traff ifm. Jessheim.konserten, og en av de kjøpte en øl til meg! Etter at jeg hadde vært der en times tid, var bandet ferdig med å spille, og siden stedet var stappa fullt, og dritvarmt, tuslet jeg tilbake retning Wembley Plaza.. Klokka nermet seg 19:00, og det ble på tide å tusle ned til arenaen, og jeg kom meg inn..

Så var det hvor en skulle sitte da.. Billetten var som sagt en gave fra ei jente i Irland, som hadde fått de gratis ifm. noe som hadde skjedd sist hun var der, men av samme grunn ønsket hun ikke å dra dit nå.. Fant felt S8, og skulle sitte på rad A (De har rader etter bokstaver og ikke nummer, her..), men på felt S8 begynte radnumrene på C.. Han som hadde forsøkt å hjelpe meg med å finne plassen min, tilkalte hjelp, og en mann kom.. Nå var det visstnok en dame som hadde samme problem, så vi var to stykker som ble diltende etter denne mannen, som igjen tilkalte hjelp hos en dame.. Vet ikke hva som skjedde med den andre damen, men jeg fikk bekreftet at jeg skulle sette meg på de stolene som stod plassert foran felt S8; dette var nemlig rad A, og var forbeholdt handikappede (!!!).. Kom tilbake, og fikk beksjed om å sette meg akkurat hvor jeg ville..

Vel, en genial fordel, var at dette var stoler, og ikke tribuneseter.. Felt S8, er et felt langs den ene langveggen, og man sitter i utganspunktet 90 grader i forhold til scenen, et par meter over gulvet, der de som sitter riktig vei sitter.. Siden jeg hadde en stol, kunne jeg vri litt på denne, og satt dermed og så rett på scenen fra en skråvinkel.. I tillegg tror jeg stolen var hakket mer komfortabel enn setene.. Satt som sagt nederst, så en hadde et rekkverk å lene seg på.. Genial plass!!

Manfred Manns Earth band kom på først, og imponerte egentlig ganske.. Status Quo etterpå, og de leverte som vanlig!! Eneste ulempen, var at jeg hadde sovet få timer natten før, og var egetlig ganske trøtt.. Og en annen ting: lyden i Wembley Arene, suger.. Som Francis Rossi sa det: "If the sound out there is like it was during soundcheck, good night!1".

Etterpå, var det å navigere seg til en av de to restaurantene som var booket. Hadde fått plass i den libanesiske, så det var spennende! Indisk har jeg smakt før, libanesisk ante jeg ikke hva var, en gang.. Var forøvrig en restaurant som het Mesopotamia, og ligger i Wembley-området..


Maten var god. Forreten var en slag lefse, og div. skåler med ting man kunne smøre på disse.. Godt..

Hovedrett: Ris, med bl.a. noe som i følge damen var irakisk kjøttboller, noe jeg ikke skjønte helt hva var (annet enn godt), og kylling..

Dessert: Is med hvit sjokolade utenpå.

Alt skylt ned med et godt øl, som heet Casablanca, som stammet fra Marokko.


Tilbake på hotellet: Et jelt greit hotell. Kanskje ikke hit man drar om man er i byen på ferie, men om man først skal hit, f.eks. på et arrangement på Wembley Arena, så er det perfekt mtp. beliggenhet.. Ellers en seng å sove i, og en dusj og dass inne på badet.. Frokosten i morgen er sikkert også grei..


Innsjekk på BA768 ble også foretatt, dønn på slaget 24 timer før avgang: Ble foreslått 4F. No thanks, og jeg klikket meg inn på setekartet: 5 rader, og kun to ledige seter av de 10 på venstre side: 1A, og 3C.. Ble 3C på meg..

Så blir det å komme seg ut herfra i morgen før 12, tube ned til Paddington, muligens en kjapp lunsj på Garfunkles rett ved Paddington, delvis for å slå ihjel litt tid, delvis fordi de har god mat.. Satser på ETA LHR, med tid til hvertfall halvennen til to timer i loungen...
 
Flott rapport

Slapp inn i UK.. Så var det tollen: Er alltid i tvil om jeg skal gå på EU, eller vanlig grønn.. Endte opp md vanlig grønn, siden "alle" andre gikk der.

Når det gjelder toll så må du gå på grønn/rød når du ankommer fra Norge. Pass derimot så kan man gå på EU (/EEA), dette er fordi toll og immigrasjon er separate saker og mens vi i immigrasjonsspørsmål er innenfor EU er vi utenfor når det kommer til toll
 
Blir nok aldri klok på de derre EU-greiene... Ikke er vi medlem, men allikevel må jeg f.eks. få godkjent bilen min etter EU sine regler annenhvert år..

Anyway.. God frokost på Wembley Plaza, og 2A var blitt ledig på flyet.. Så da ble det vindussete på meg :)

Ellers ligger det an til en liten delay:

BA0768 LHR T5 OSL 14 DEC 16:45 14 DEC 16:54 Estimated
 
Last edited:
Gleder meg til fortsettelsen :) Laksen så veldig god ut og vurderer det til middag i dag !
Jeg pleier å bruke EU inngangen til UK siden Norge er europamester i å innføre EU regler/tilpassninger.
 
Back
Top