![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Location: Oslo
Posts: 5,681
|
![]()
Ser på gamle boardingkort fra SAS at det er et felt som heter Seq #. Under denne står det BN + et nummer. I mitt tifelle står det BN1 på et og BN3 på et annet. Hva betyr denne koden?
Ser at Flightdeck på noen tidligere tripreports har notert seg dette BN-nummeret. Skjønner ikke helt hva det står for. Noen som vil forklare? ![]()
__________________
Upcoming flights: None |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Den første som sjekker inn får Boarding Number 1, altså BN1, den andre BN2 - og sånn fortsetter det. Når det er sagt klarer jeg ikke helt å skille mellom Seq # og BN, er det noen forskjell? Seq # kom vel for kun få år siden som en erstatter for BN-systemet, men registrerer at SAS bruker begge på boardingkortene sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Det er Boardingnumber .. innsjekkingssystemets registreringsnummer. De utdeles i innsjekkingsrekkefølge uavhengig av klasse og status. De fleste DCS-systemer (Departure Control Systems) har tilsvarende, derfor også litt blanding av SEQ og BN på boardingkortene.
Ettersom seter kan endres og flere pax dermed ha samme sete på BP, trenger man et unikt identifiseringsnummer for passasjeren får å ha kontroll på hvem som er sjekket inn, boardet osv. Last edited by LN-MOW; 03-12-2008 at 17:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Så for deg kan du se om mange har sjekket inn før deg f.eks., eller om du er blandt de siste. Artig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Ja, ser du det blir flybytte til en CRJ og du har BN170, har du en anelse om at det kan bli interessant ...
![]() På den annen side, nummeret brukes bare en gang, så under visse omstendigheter kan nummeret også bli kunstig høyt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
|
![]()
Og får man SBY (eller STB eller hva det står) i "BN"-feltet så kan også mye skje......
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
SB - ja, det kan også skje ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Det vet vel MOW alt om når han står nede i Tyskland...
(Men hvor ofte off-loades det, det er begrenset hvor kunstig høyt det kan bli..) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
BN starter alltid med 1 på alle flighter, og som sagt fortsetter med et nr høyere etterhvert som folk sjekker inn, blir et BN kansellert (reiser med tidligere fly f.eks) så blir ikke dette tatt i bruk på nytt på den avgangen. Så i teorien kan du se BN 170 på en CRJ ja
![]() SB nummer starter på første nummer #100, når første standby pax sjekker inn uavhengig av avgang, når neste kommer å sjekker inn vil han få #101 selv om det ikke er samme avgang. Så på en travel søndag med mye pax kommer stanby kommer man fort opp i 400-500 serien. Når en på standby blir akseptert (altså få bli med på en avgang) vil han bli gjort om til et BN nummer, og SB nummeret blir sletta på lik linje med BN som blir kansellert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]()
Tror jeg hadde SB oppi 800 fra CPH en søndag i sommer...Så de kan bli høye ja!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Nå skal det da også legges til at .... hvis den personen i gaten som overfører en SB pax til neste avgang gjør det på den korrekte måten som han/hun skal, så vil ikke denne pax få et nytt SB men beholde det samme nummer som han hadde.
På vanlige pax er dette viktig, da det har med rekkefølgen på hvem som kommer med, ja selv dere med fine kort ![]() For en ID så er det jo andre kriterier som gjelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Jeg har forresten et spørsmål i denne forbindelse. Hvis en med fast plass på f.eks. 17:00 til BGO, og setter seg frivillig på Standby på et tidligere fly, og ikke kommer med. Har han da mistet sin plass på 17:00, eller beholder han denne? Forutsett en C billett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Enkelt å greit ... nei
![]() Og det har ikke noe med C billetten å gjøre. Edit: det eneste han mister er det setet pax var sjekket inn på .... er faktisk ikke alle som skjønner den delen heller |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Slik var det ikke "i gamle dager" mener jeg å huske? Da mener jeg man mistet sin plass på et senere fly hvis man gikk inn i standby-køen på en tidligere avgang. Mener i hvert fall å huske det var slik i millitærtiden. (begynner å bli snart 20 år siden!!!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Ja, SAS-systemet ble oppgradert med denne funksjonaliteten en gang på begynnelsen av nittitallet. Det var til stoor hjelp for oss på gaten. Inntil da hadde vi også et par hjemmesnekrede løsninger for å prøve å gjøre det rettferdig ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,689
|
![]()
Det beste "hjemmesnekrede" som SK og BU drev med på en fredag ettermiddag på TRD når alt kokte var "Det er noen ledige plasser til FBU!! Noen som vil være med nå?!?" . husker hvertfall at det skjedde et par ganger. (Var tydelig vis enklere enn mye nummereringer osv)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
EuroBonus Gold
Join Date: Jan 2013
Location: Stavanger/Bergen
Posts: 395
|
![]()
Jeg tar opp denne pga, noen spørsmål om "BN". Er det noen fordel og ha BN1??
__________________
EuroBonus Diamond, Flying Blue Silver and Turkish Airlines Miles And Smiles Gold! *SVG-BGO-TRD-OSL-SVG* SK Plus *SVG-CPH-ZUR-CPH-OSL-SVG* SK Go *SVG-BGO-SVG* SK Go x5 *SVG-LHR-SVG* SK Go |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]()
I de tilfeller hvor flighten er overbooket lønner det seg å sjekke inn tidlig for å unngå å havne på standby.
Seq.nr 1 har ingen betydning, annet enn at du er nr. 1 som sjekket inn. Kan jo være artig å vite for enkelte. Er det 180 seter på flyet, og bookingen er 185 så vil man ikke havne på standby før det er sjekket inn godt over 100 stykker (avhengig av hvilke regler som er satt opp i DCS ift sby-pax). Så om du har seq.nr 1, 45, 75 etc - spiller ingen rolle. BN-nr og seq.nr er altså samme ting. Last edited by Michael; 06-10-2013 at 22:13. Reason: La til noen flere linjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,058
|
![]()
Har opplevd på CPH at det var en fordel å være førstemann som hadde sjekket inn da jeg skulle oppgradere med poeng ved gate. De hadde en liste de gikk ut fra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
BN/Seq/### er kun ment som et internt system nummer, generert etter tidspunkt man sjekker inn... Førstemann vil alltid være 001,
selvom han eller agent av-innsjekker vedkommende, så vil han også få det samme nummeret igjen ... (?) Når en sjekker inn (uansett navn), vil systemet generere ett unikt nummer/sekvens til denne aktuelle passasjer, og dette unike nummeret skal aldri kunne refereres til andre passasjerer/andre navn på det flyet. Flightnr+Seq/BN = spesifikk pax. Det å kunne henvise til spesifikke BN/Seqnr, er å unngå flauser som å ta feil av 1 av 9 forskjellige Nordmann/Ola mr.... SBY - standby, Waitlist, Request osv... er litt annerledes bygd opp. Noen som kan bekrefte eller gi oss riktig teori ? Utifra systemets stasjonsbeskrivelse, attributter +++, vil systemet (uavhengig av flighter), gi et unikt STANDBY-nummer til vedkommende passasjer som havner UTEN setenummer. Dette vil alltid være unikt på vedkommende flyplass/stasjon, men systemet vil også kreve en spesifikk flight SBY-nummeret er registrert på. På denne måten, bør en ikke rote med å blande sammen standby pax på forskjellige flighter. Det er vel å ha numerisk kontroll, og ikke kontroll per etternavn, da dette kan gi ikke heldige utslag. Last edited by Wishmaster; 06-10-2013 at 22:39. Reason: opprydning |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Billett med Norwegian og Binter Canarias - er det mulig? | Isbamse | Reiseforum | 8 | 24-08-2015 16:29 |
Hva er det her? (737) | L1011-500 | Flyteknisk forum | 5 | 27-03-2010 23:46 |
[Help] Hva er det? | ras78 | Bilder & foto | 1 | 11-02-2010 17:18 |
Hva heter det nå? | flyKSU | Flyforum | 6 | 10-05-2009 19:24 |
Hva er det? | Holmion | Flyforum | 1 | 22-05-2007 17:34 |