![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Da tror jeg vi har kommet til siste del av rundturen. Tidligere episoder:
BA178 - JFK (T7) LHR (T5) - 747-400 - 12. aug 2008 - sete 64K (upper deck) Tok E-train fra hotellet på Manhattan med connection til AirTrian ut til JFK. En relativt grei og effektiv måte å komme seg dit på siden det var mot rushen på Subwayen. Liker også å reise med t-bane, tog el.l. når det er praktisk å gjøre det, istedenfor å isolere seg i en drosje. Jeg får litt mer reisefølelse på den måten. Mange tar av gammel vane A-train til JFK, men er man på 34st eller høyere så er E-train en del raskere. Her AirTrain som holdt rundt 70 km/t tipper jeg Innsjekk for business og first hos BA på JFK er i en helt egen avdeling så man slipper problemet med at de bruker skrankene som overflow fra økonomi. Hadde to separate bookinger hjem (JFK-LHR/LHR-OSL), men damen fikset boardingkort og bagasje hele veien fordi London-stoppen var på under 24 timer. Egen sikkerhetssjekk var det også - og den vanlige prosedyren: av med sko, ut med PC osv, men kamera kunne bli i sekken. Det var før han fant ut at det ikke var et kamera, men at hele sekken var full av elektronikk, to kameraer, mobiltelefon og et ukjent antall ledninger, adaptere, usb-pinner m.v. Ja, ja, vi tok det alle med et smil for det var ingen kø og jeg slapp da inn i det aller helligste, avgangshallen. Satt kursen mot loungen for å få meg litt frokost. Baren var for seg, her var all alkohol samlet, om ikke på et brett så på flere hyller. Og så vanlige sittegrupper Og beach-party, nesten. Midt i loungen var det glasstak, strand-ligge-stoler, rennende vann, parasoller o.l., men på en sånn måte at det ikke ble harry Til frokost hadde de standard kalde retter som som fersk fruktsalat, yoghurt, frokostblandinger, rundstykker, pålegg og diverse drikke. Gratis trådløst nett, og så noe jeg sjelden tar bilde av - toalettforholdene, dvs. vasken var det litt stil over Det var i tillegg arbeidsplasser med PCer (modne for utskifting) og gratis WLAN som funket bra. Som seg hør og bør fikk jeg beskjed når jeg gikk inn i loungen at vi roper opp flighten når den er klar til boarding, og da mener de at de roper opp når de får beskjed fra gaten at alle de uvaskede har kommet seg om bord. Det hjelper selvfølgelig at de er lite folk, så denne får topp score selv om spa/massasje ikke var åpen om morgenen. ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hva? "Frokost?" sier dere. Stemmer det - BA har tre dagflyginger fra New York til London, med avgang kl. 0800 (EWR B777/767), 0820 (JFK B777) og 0845 (JFK B747) - i tillegg har de 8 flighter om kvelden! Jeg valgte å teste dette for å se hvordan det var å fly på dagtid østover. Konklusjon når man flyr C-klasse var: veldig effektivt hvis man har jobb man kan gjøre, og null jet-lag etter turen. Omtrent som "just a day at the office", rent bortsett fra at på kontoret må jeg hente kaffe selv
![]() Sete hos BA hadde jeg plukket ut på weben dagen i forveien. Vindussete 64K i 2. etasje. Det var bare å velge og vrake i seteplasseringer på flyet som har 72 C-klasseseter. 747 har "next generation club world" seter. Samme plasseringsprinsippet som de eldre ("New Club World") setene, er litt mer moderne i utseende og betjening. I øverste etasje er det 2+2 seating, og som man ser krummer taket ganske mye. Bagasjehyllene er derfor mindre enn nede, og standard håndbagasje må inn sideveis. Her fra en litt annen vinkel. Skilleveggen er også helt tett (men ikke lystett) og elektrisk drevet så her får man sin egen lille hybel "on demand" hvis man har vindusplass. Her er utsikten tvers over midtgangen. I toppetasjen er det også skap-plass mellom setet og vinduet(ca 30 cm) - omtrent som en vinduskarm med lokk. Passe stort til å få plassert PC, kamera m.m. oppi eller oppå avhengig av hvor man er i turen, og glimrende til å sette fra seg kaffekoppen på og bruke som musmatte når man skriver trip-report. Amatørene legger gjerne fra seg bok eller blad i vinduskarmen før avgang, noe som gjør at utvalget av lesestoff blir meget bra på bakerste rad etterpå. Benplassen er det ingen ting å si på, "krakken" kan slås ned og blir en del av sengen som er helt flat. Den kan også justeres i vinkel hvis man vil lage litt lenestol-config på setet. Og i vinduskarmen var det som nevnt god plass til å legge fra seg rotet, noe som var veldig praktisk når man satt og jobbet. Jeg har sjelden vært så produktiv på reise med PCen som jeg var på denne turen. Og hadde det ikke vært for at jeg liker god mat, å kikke ut innimellom og å bare slappe av hadde jeg nok fått logget 5,5 effektive timer jobbing på en 6,5 times tur. Pushback 10 minutter før rutetid, etter en velkomstdrink, som i dag ble en ferskpresset appelsinjuice - tidspunktet var ikke innbydende for alkoholholdige drikker. Dør 5L har snag, så den må vi huske å ikke bruke ved evakuering i dag, men det er den som er lengst unna og en etasje ned, så det blir vel uansett uaktuelt for meg. Et "Martin-fly" i take-off-roll: Etter avgang ble det en lang venstresving ut mot havet og en utsikt som kan minne om mer sydlige breddegrader dukket opp. Man kan ta A-train til Rockaway beach, som ligger til høyre for dette bildet. Belegget i 2.et var 50%, og vi ble vartet opp av to F/A med en stor brunch. Fruktsalat, frokostblanding og en ikke liten engelsk frokost på toppen. Varme rundstykker, drikke m.m. fulgte selvfølgelig med. Brunchen ble servert i to omganger, først brett med den kalde delen, deretter kom varmmat etter hvert som man var ferdig med forrettene. Her er forretten, som jo er et anstendig måltid i seg selv. Frokostblandingen kom på bordet uten at de hadde tatt av plastlokket, og da ble det "Sorry sir, it will never happen again". Melk ble selvfølgelig skjenket fra mugge. Så når man var 75% mett etter det kalde og en liten ryddesjau, kom det varme, og da ble man hvertfall mett: Men hvorfor de ikke har varme kluter på longhual når de har det OSL-LHR begriper jeg ikke, kanskje fordi de regner med at man tar en dusj og litt massasje i loungen før avgang? Club Kitchen (selvbetjent mat) er omtrent som hos SK, men de har ikke kaffemaskin. Det de har (som SK ikke har) er kjøleskap med kald fruktsalat o.l., samt mulighet for å varme wraps m.m. (Aner ikke om man kan gjøre dette selv for de står nesten i stram giv akt hver gang jeg kommer ned trappen og lurer på om jeg har det bra, og om jeg trenger noe.) Club Kitchen: Turen gikk radig i FL370 og rundt 1100 km/t utover Atlanteren, hvor det var flere som var ute i samme høyde for jeg så stadig kondensstriper som føk forbi etterfulgt av lett turbulens. Må si jeg trives her jeg sitter nå, i en god lenestol i min egen lille "hybel" med Springsteen på anlegget og PCen koblet til 110V, kaffekopp i vinduskarmen og utsikt til motor nr 4. Nesten leit turen er så kort (est. flytid 6 timer), for denne setekonfigurasjonen var effektiv til både tripreportskriving og jobbing. Jeg får ta en tur ned trappa og se hvordan de uvaskede massene har det, og sjekke belegget rundt om kring. Helt bakerst:
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
.....sånn da har man hatt vareopptelling der nede. Førsteklasse tok jeg ikke turen innom i dag. 10 pax i C-klasse nede og 8 blant de semi-uvaskede (premium economy). Helt bak anslår jeg 25-35% belegg, så jeg får håpe for BAs del at denne maskinen gikk fullastet andre veien.
Etter en kjapp intervjurunde av et crew-medlem så er det også avklart at det er 1 pax på førsteklasse og 70 på turist. Hun fortalte også at belegget til USA i går kveld var bedre, og at de fløy fire turer på en arbeidsperiode. Fra LHR om ettermiddagen, inn til JFK om kvelden, og ut igjen med morgenflyet, så tilsvarende runde etter en natt hjemme (hørtes slitsom ut - mulig jeg gikk glipp av noen detaljer). Flyvertinnene synes det er deilig med dagflyging og lite folk om bord, til tross for at det betyr mindre penger i kassen. De liker også at BA satser tross nedgangstider. Hun nevnte at de skal starte med oppgradering av førsteklasseproduktet. Hun mente det var viktig å satse på service i slike tider også, og ble stående måpende når jeg fortalte om servicekonseptet til SAS på europarutene. Hverken på 767 eller 747 har BA individuelle luftdyser, noe jeg misliker for det blir ofte for varmt for min smak, og da hjelper det med litt luftsirkulasjon. På NG-setene har de også fjernet leselyset i taket og man har kun lyset som sitter i setet ved den ene skulderen. Ser ut som de har greid å lage en konfigurasjon som forstyrrer medpassasjerer minst mulig i mørket. Setene her er selvfølgelig helt flate, og siden jeg ligger med hodet i kjøreretningen så får jeg beina litt lavere enn hodet pga. flyets nesestilling. Det er bare C-klasse-setene som er forskjellige på 767/777 ("new club world") og 747 ("new generation CW"). På Y+ har de seter som minner på SK-sine i avstand og utseende (2+4+2). Bakerst her de også seter som ser greie ut (3+4+3), samtlige seter i økonomiklasse har egen LCD-skjerm og fotstøtte(!). En time før planlagt landing ble vi matet igjen, selv om jeg ikke akkurat var kjempesulten etter litt småsnacks fra selvbetjeningen underveis. Valgte Pesto marinated scallops og litt hvitvin til det.Godt og akkurat passe mengde. Ostekaken med kaffe til var det selvfølgelig ingen usmak heller. Det ble en veldig sydlig rute på den raske hjemturen. Var så vidt vi sneiet sydspissen av Irland, inn over Cork og Cardiff, og det så ut til at vi skulle kunne greie turen på under 6 timer, hadde det ikke vært for kombinasjonen av LHR-trafikk og avtagende tordenbyger. Her er nok en av de som skapte problemer tidligere. Det ble en del sirkling, og mange andre som holdt følge med oss rundt og rundt. Knipset et bilde av månen, og så når jeg kom hjem at det var tre fly i holding med på bildet også. Og heisan - denne dukket plutselig opp når vi landet (dvs. vi dukket plutselig opp - den stod ganske stille, og fortsetter nok med det) Landet på 27L og dermed kort taxing til T5, men litt utsikt ble det. Bl.a. var Kenya airways på plass med en gris: Vi ble stående utenfor gaten i rundt 10 minutter mens de holdt på med saker og ting der, til slutt kom det en mann i en egen bil som vinket oss inn til gate manuelt. Så mye for tipp-topp-moderne Terminal 5. Men til tross for holdingpattern og forsinkelse på bakken så var vi ved gate på rutetid. Fikk en B-gate, dvs. ned i kjelleren og tog inn til det andre terminalbygget, ingen kø i passkontrollen. Så runder vi av med vinkartet(samme som andre veien) og menyen (tok ikke med forsiden) Neste etappe er LHR-OSL med minibuss........men før det ble det tid til litt fotografering av stort og smått (BA-loungen i T5 er fin for livsnytere - champers og spotting på samme sted) LHR-bilder: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35583
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
BA766 - 13. august - A319 G-EUOC - LHR (T5) - OSL sete 2A
Hadde en natt-stopp på Holiday Inn på Heathrow før turen fortsatte til Oslo etter litt fotografering. Valgte å ikke ta første fly fra London til Oslo så jeg kunne få stablet på plass døgnrytmen med en god natts søvn. Var jo ferietur også, og da må man jo ikke tvinge seg opp kl. 6. Det at det ble tid til litt fotografering var jo en god bonus. Til terminal 5 med boardingkort fra JFK og uten bagasje, ingen kø i security siden jeg kom etter morgenrushet. Siktet på fast-track og det var av med sko, IKKE ut med PC eller annet fra sekken (og det holdt med en runde denne gangen). T5 minner mye om et gigantisk kjøpesenter med utsikt til en flyplass, i motsetning til T3 som ikke har utsikt og som jeg hater. Samme prinsippet her som ellers i UK, ingen gate annonseres i alt for god tid. Bane 27R var i bruk til avgang så jeg siktet på BA-lounge North. BA har lounge North og South som begge ligger med glimrende utsikt til terskelen på bane 09. Og slik er utsikten der ![]() Og slik er det i et av hjørnene ![]() Det var frokostservering, en del godt å forsyne seg med i tillegg til det vanlige av varm og kald drikke. Avgang ble annonsert ca 30 minutter forsinket, og det passet bra for da rakk jeg å få knipset en A380-avgang også (se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=35583) Det ble 20 min taxetur til 27R, og med sete 2A er det god utsikt til avgangene. Det var en vindfull dag og det blåste tomme colabokser og aviser rundt flyene som stod parkert (gir ikke akkurat godt inntrykk). Vinden var mer eller mindre rett fra syd, så det var merkbart at det var litt sykling i crosswind nedover rullebanen når vi tok av. Speedbird heavy tar av før oss Etterfulgt av enda en heavy Terminal 5 - B-gatene Terminal 5 - A-gatene. BA-loungen jeg tok bilder fra ligger på den nærmeste kortveggen Transport mellom A og B skjer vha. et automatisk t-bane-tog. Det er også planer om å utvide med C-gater lenger øst. Flytiden beregnet til 1:40t og setebeltet stod på til FL350 da det var thunderstorms i området i dag også. Når belteskiltet ble slått av så ble det tid for drikke og snacks. Som på forrige runde ble det tatt opp bestilling og drikke ble hentet i galley. Det var 9 pax (20 seter) i C-klasse, og bak var det 70-80% belegg. Det var ingen varme kluter på denne turen, men senere har jeg lest at BA har problemer med "Serviett og klutleverandøren" så det er litt ad-hoc om dagen. Det var valg mellom kald kalkunsalat eller varm lasagne, jeg valgte det siste og en rødvin. Lasagnen var akkurat passe, ikke for bløt og ikke tørr i kantene, og ble server med varmt rundstykke ved siden. Og som på utreise, maten ble varmet i egen dings, og så flyttet over i forvarmet tallerken så ingen svimerker el.l. på det de serverer i. Turen gik i FL390 i rundt 900 km/t bakkefart, Kregerø dukket opp i noen sprekker i skyene og de holder på å rydde sammen i kabinen. Styrehuset rapporterer om vectors for runway 19 og vi dundrer gjennom skyene ved Færder. Så ankom man det som skulle bli den flyplassen som fikk desidert dårligst score på ankomstservice. Passkontrollen på OSL var et komplett kaos, folk ble stående i rulletrappen fordi det var fullt oppe i venteområdet. Her har man en del å lære. Det var fire fly på bånd 8, og matebåndet fra kjelleren stod mer stille enn det gikk. Det tok 5 minutter å komme seg frem til båndet pga. alle folkene og trallene, samtidig holdt tax-free-gutta på med å kjøre paller i samme området - komplett håpløst opplegg. ![]() "Finnish Airlines" stod forreste ved gate 40 når vi kom, eneste som trakk inntrykket opp. (Noen som kjenner igjen seg selv under gangbrua?)
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Oppsummeringen - SK vs BA longhaul/widebody:
Har bare SK longhaul C-klasse å sammenligne med de siste årene, men her kommer noen sammenligninger: SAS har definitivt nyere fly enn BA, så en del småplukk er mindre synlig slitt hos SAS enn BA. Toalettene til SAS er også i en klasse for seg selv. SAS best! Av komfortsaker så har SAS tykkere teppe enn BA, og kitet de deler ut er større og litt mer innholdsrikt. Her er BAs C-klasse-kit. ![]() (For de som ikke kjenner SAS så har de et kit som består av to toalettmapper, hvorav den ene er gjennomsiktig med glidelås og påtrykk "1 liter" - veldig praktisk) SAS best! BA seteplassering gjør at i mange seter sitter man veldig skjermet og private siden de står annen hver vei (noen midtseter på 777/747 er mindre private). Jobber man synes jeg det var veldig greit å få gjort det uten å forstyrre andre eller føle seg beglodd av sidemannen. Setene kan også legges helt(!) ned. Vindusplass oppe på 747 er en vinner plassmessig hvis man skal jobbe. Det å kjøre baklengs var ikke merkbart annet enn ved avgang/landing. BA vinner denne kategorien. Mat og servering: SK presenterer maten så man ser valgene, det synes jeg er fint, men BAs måte å håndtere det på gjør at man får rykende varm hovedrett selv om man sitter bak noe som er et stor pluss. De fjerner også all plast og krimskrams (glemte det på frokostblandingen min og da ble det mye "We are so sorry sir"), og jeg så ikke NOE plastbestikk, glass, kopper el.l. Heller ikke på pre-departure-drinks. Man kan velge forrett, samt at det var store porsjoner hos BA trekker opp. Hvem som er best her er smak og behag - men jeg likte BA-konseptet best. Personlig service: Føle meg mye mer ivaretatt hos BA, når man tenker på at man betaler mye mer for å fly C-klasse så svarer dette nivået til forventningen på disse turene. Her kan selvfølgelig personligheten til F/A-ene spille inn, men erfaringen nå er at BA "vinner". Lounger: Bedre utvalg av mat og drikke enn SK. BA har også arrivals-lounge på JFK og LHR-T5. De samme terminalene har også SPA-avdeling med mulighet for massasje m.m. for longhaul-pax. Dusj har de også på departure i T4. Fikk ikke testet alt dette, men tilbudet er der store deler av dagen dersom man reiser på rett tidspunkt. BA best. Konklusjon: BA vinner på denne rundturen! OSL-LHR-YYZ/JFK-LHR-OSL for ca. NOK 14000 er rundt 1000 kr mer enn det SK (+AC) skulle ha for å fly med EB-opptjening 25%/100% (ut/hjem) ![]() I New York traff jeg kjentfolk, og fikk etterpå tak i menyen fra SAS (ARN-EWR) og LH (EWR-FRA) så her kan Gastronomisk ledelse og andre kose seg med å sammenligne:
Sikkert glemt noe, så bare spør eller kommenter! (Om jeg ikke vinner fotokonkurransene så sikter jeg mot toppen i tripreports of the year, selv om det er trangt om plassene der også) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() --- the end
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flot rapport!
Er det verdens lengste boarding finger man ser der? Er en god spasertur ut til flyet på de to ytterste |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Flott rapport. Må si at dagflightene østover høres ut som en veldig god løsning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Glimrende rapport!
Ser ut som det var en behagelige tur det der ... ![]() Mett ser det ut som en kunne bli å ![]()
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone Last edited by pgaa; 26-08-2008 at 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kjempetopp rapport - men jeg lurer også på om noen har opplevelser av den lengste finger`n i verden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Nok en topp rapport. Har lest igjennom alle fra denne turen, og kost meg med de.. (Og det er ikke noe jeg bare sier fordi du tar bilder av fine fly, altså..) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Glimrende rapport. Sier meg 100% enig med Discus i vurderingen her
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei!
Takk for en kjempefin rapport. Har lest gjennom alle sammen. Detaljene i teksten samt gode bilder gjør meg meget fornøyd. BA business er et produkt jeg ønsker å utforske snart. Virker veldig profft og godt utført. Prisen på 14.000kr overrasket meg!! Hvor fant du den gode prisen og hvor lenge i forveien bestillte du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja, hvor fant du den?? Fundert på det samma..
Ikke finni en så lav enten om det er til månen eller Bangkok..
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for en suveren rapport, kvalitetstid foran PC-en!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Sjekk reiseforumet, der vil det nok postes mange slike priser |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Takk for hyggelig feedback fra alle sammen - brukte litt tid på å få med meg det meste siden det var så lite BA-rapporter her inne.
Så noen svar: De billigste business-billettene med BA finner man som sommeren, da har de ofte salg pga. enorm kapasitet i det segmentet. En god del av 747ene har 70 businesseseter og bare 177 vanlig økonomiseter. Sommersalget kostet GBP550 hver vei fra London og over dammen (bookingklasse I). Man kunne ikke kombinere den bookingklassen fra eks. OSL, så det ble å kjøpe to separate billetter. Tilbudet var ved kjøp minst 42 dager før utreise (hvis jeg ikke husker feil). BA har på linje med SAS også restriktiv businessklasse ved kjøp i god tid hele året. Til Toronto måtte jeg være kjapp for der er det to daglige fly og smekk fullt, men på NYC tror jeg man kunen velge og vrake datoer og tidspunkt så lenge de solgte billettene. BA har litt snodig prising fra LHR, om vinteren hender det at det er billigere å kjøpe OSL-LHR-NYC i businessklasse, enn det er å kjøpe LHR-NYC. Premimum økonomi til SEA på julebordet 2009 er det billigere å dele opp i to billetter, så det krever litt "let og finn"-mentalitet. Amsterdam og Italia er et yndet avreiseland for en del folk fordi det hender det er mange tusen å spare på det ifht. å dra fra London, så enkelte flyr LHR-AMS-LHR-NYC(!) Hvis man har to BA-billetter så sjekker BA deg og bagasje hele veien hvis man går i skranken. Det står at de ikke er ansvarlig for connection, men etter hva jeg har lest på flyertalk så pleier de å fikse det gitt at man har overholdt minimum connection OG har sjekket inn hele veien under et (antagelg så bare skjer det av seg selv helt automagisk). NB! Det er forskjellige bagasjeregler i Europa og transatlantic så med to billetter vil man sitte med dårligste valg, med en billett får man det romsligste. De vanlige tilbudsbillettene OSL-LON i businessklasse finner man hele året, nå er de vel oppe i 2900 kr eller deromkring. Tror det er minumum tre uker man må bestille de i forkant, hvis ikke det varierer da - har ikke sjekket. Er også mulig å fly businessklasse en vei og en annen klasse hjem både på korte og lange turer.
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ang. de billige biz-billettene OSL-LHR: De ligger på i overkant av 2900. Forøvrig, så satt jeg her før forrige helg (torsdag, var det..) og søkte for moro skyld, og da kunne jeg faktisk ta meg en dagstur til LHR lørdag samme helg for den prisen - altså med to dagers forsalg!! Forøvrig leste jeg også på Flyertalk, at koden "I" visstnok byttes ut med "R". Tror forøvrig ikke det hadde andre praktiske betydninger enn at klassen het noe annet..
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ang to separate billetter:
Quote:
Tror MCT på LHR T5 er 90 min eller mer. Bookingklassene er noe de har trikset til forskjellig for at de ikke skal kunne kombineres tror jeg, særlig ifht. kombinasjon fra innenriks UK til Europa er det noe fiksfakserisaker. Det med kort forsalg tror jeg er et smart trekk av BA for å trekke mest mulig penger ut av folk - er det ledige plasser så forsøke å selge det til mest mulig penger. De selger uansett ikke mange businesseter på lørdag morgen. På de travleste avgangene ser jeg at det ofte blokkeres i god tid.
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I følge denne er det visst 90 minutter T5-T5..
Frister veldig, og kombinere en biz- og en WT+-billett. Og enda ligger det på ca. 2000 lavere, enn om jeg bestiller gjennomgående WT+.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Kom over litt BA-info om serveringen i C-klasse på "band 3" dvs. OSL m.fl. - kilde flyertalk. Legger det inn her så vi har det i arkivet
BAND 3 – ARN/BCN/BEG/BUD/CPH/FCO/HEL/LIN/LIS/MAD/ MXP/NCE/OSL/PRG/ VIE Breakfast 0600-0959 Product Full tray with fruit plate, juice cuplet, butter, jam/marmalade Full English breakfast Warm bread and pastries Tea, coffee, juice & water OR Full Continental tray with muesli/cereal, fruit salad, juice cuplet, butter, jam/marmalade Warm bread and pastries Tea, coffee, juice & water Service Hot towels Advise customers of choice of full English breakfast or muesli/cereal Continental option If hot breakfast required deliver from oven rack/trolley top directly onto tray If continental breakfast chosen take tray with pre-bowled muesli/cereal and hand to customer Offer warmed bread and pastries from basket Champagne on request Tea & coffee by hand 2nd tea & coffee on clear- in trolley Clear in In flight retail Extended Breakfast 1000-1129 Product Full tray with fruit plate and juice cuplet Cold plate with assortment of meat and cheese Warmed bread Tea, coffee, juice & water Service Hot towels Deliver meal tray Offer warmed bread from basket Champagne on request Tea & coffee by hand 2nd tea & coffee on clear- in trolley Clear in In flight retail Lunch 1130-1359 Product Full tray with cheese plate and chocolate box Choice of two meals, one hot and one salad Warm bread pass Full bar service Tea and coffee Service Hot towels Bar service Offer choice of meals from the trolley top For hot dishes, take a tray and place on top of the trolley Tip or slide the hot meal into the china bowl and pass tray to customer Stack empty hot meal containers inside the trolley in an empty drawer and dispose of on return to the galley If a salad is selected, ensure a dressing is on the tray, then pass to the customer Offer warmed bread from basket Wine service Tea and coffee by hand 2nd tea & coffee Clear in In flight retail Afternoon Tea 1400-1629 Product Tray with sandwiches, pastry/cake, clotted cream, jam, butter One hot savoury Hot scone pass Tea and coffee Full bar service Service Hot towels Tong the hot savoury into the bowl next to the sandwiches Offer tea or coffee Pass tray to customer Separate warmed scone pass Bar service 2nd tea & coffee on clear- in trolley Clear in In flight retail Dinner 1630-2259 Product Full tray with cheese plate and dessert Choice of two meals:- Summer = one hot and one salad- Winter = two hots Warm bread pass Full bar service Tea & coffee Service Hot towels Bar service Offer choice of meals from trolley top If one choice is salad, swap with empty bowl from tray lay-up, add dressing to tray and pass to the customer If hot meal preferred, take a tray and place on top of the trolley Tip or slide the hot meal into the china bowl Pass tray to customer Stack used hot meal containers inside the trolley in an empty drawer and dispose of on return to the galley Offer warmed bread from basket Wine service Tea and coffee by hand 2nd tea & coffee· Clear in In flight retail
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL-LAX-JFK-LCY/LHR-HEL-OSL i J/F | JonV | TripReports | 2 | 19-04-2014 15:48 |
JFK august 2008 (mange bilder) | Discus | Bilder & foto | 11 | 18-08-2008 14:49 |
Bilder fra LHR, JFK og DCA | VC-10 | Bilder & foto | 3 | 26-05-2008 00:50 |
OSL-LHR-JFK og MIA-LHR-OSL | Madman | TripReports | 6 | 24-09-2007 21:44 |
DY Oslo-Kos 1 August | PerJen | Flyforum | 6 | 13-07-2007 20:34 |