Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-08-2008, 21:15   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Kamera Toronto Aerospace Museum

Toronto Aerospace Museum ligger nord for sentrum i Parc Downsview Park. Man tar T-banen til Downsview Park station og buss 101 (helt til museet) eller 84 West (til park-porten) for å komme seg dit pr. kollektivtransport. Museet ligger i bygningen som huset de Havilland Aircraft of Canada Ltd fra 1929. Museet drives på frivillig basis og det var ganske tettpakket og mye rart som stod stablet litt her og der. Problematisk å ta bilde og å se en del av flyene "komplett". En del av flyene var mer å se på som byggesett enn som komplette fly. Har man tid er det greit å ta turen innom, men man behøver ikke legge turen om Toronto for å se dette museet. Museet ligger også på lang finale for 33L på YYZ så da kan man legges seg på ryggen i gresset med en kald cola (el.l.) og nyte trafikken etter besøket, ref http://forum.flyprat.no/showthread.p...&highlight=YYZ

Her følger noen bilder og litt tekst, samt linker til museets sider der det er bedre bilder og forklaringer på en del ting. Evt. kommentarer over bildene og større bilder ved å klikke på dem:

Donwsview sett fra CN Tower:



Museet sett fra innsiden. Det var dette rommet og to til som var enda mer tettstappet enn dette:



En liten matutstilling før vi tar fatt på flyene (Mountaindew - følg med!)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 21:23   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Toronto Aerospace Museum

Så over til flyene i forskjellige variasjoner (eller infotavlene om dem):

DH82C Tiger Moth - RCAF 3874 bygget i Downsview i 1942









Fleet 80 Canuck - C-FEAI, serial no. 127







Så et fly som ikke var helt komplett: Canadair CT-114 Tutor #114168 bygget i 1966



Bell CH-136 Kiowa #136230







Beechcraft CT-134 Musketeer







Avro Lancaster FM104 - et restaureringsprosjekt hvor flyet stort sett var i små biter og deler.
Ble bygget i 1944 og sendt til England i januar 1945, og returnerte til Canada i juni 1945
uten å ha vært med på noe action i Europa.











Så dagens rareste fugl - Ornithopteret:




Påskriften experimental er passende!


Se også http://www.ornithopter.ca/index_e.html der det er video fra testflyging (flaksing)

Så over til mer modellignende saker: SHARP (Stationary High-Altitude Relay Platform)



(de neste avsnittene modeller og simulatorer)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 14-08-2008 at 21:41.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 21:41   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Toronto Aerospace Museum

Den største modellen de hadde på museet: Avro CF-105 Arrow Replica

Først orginalen




Så modellen i 1:1






Så noen mer litt vanlige modeller som kanskje burde vært i samlerhjørnet:










Så en fullskala modell av Dash 8 Q400 neseparti og seksjon av kroppen:














....og da passer det vel å ta simulatorene i neste post?!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 15-08-2008 at 00:24. Reason: lagt til facts
Discus is offline   Reply With Quote
Old 14-08-2008, 21:49   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Toronto Aerospace Museum

I 1930 kom Edward Link på den geniale ideen å bygge en simulator for å redusere dyre flytimer
ved å trene elevene på bakken. Link C8 Trainer










Her en litt nyere versjon - Air Canada Viscount Simulator


















Det var mye mer stort og smått på museet, men veldig trangt og lite fotovennlig med 18mm linse.
For informasjon om museet og mer informasjon om flyene - se http://torontoaerospacemuseum.com/home.html

Håper det var artig med en smakebit - takk for oppmerksomheten.

---- The End ----
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 05:22   #5
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Toronto Aerospace Museum

Takk for titten!

Du var ikke TILFELDIGVIS inneom Trenton også? Der skal det være et museum som har tatt imot Halifax-flyet som ble hevet fra Mjøsa rett i strandkanten ved Ottestad rett sør for Hamar-grensa.
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2008, 10:49   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Toronto Aerospace Museum

Var jobbtur så begrenset seg litt med hva jeg hadde tid, så det ble ikke noe utenbys opplevelser.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2008, 18:21   #7
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Toronto Aerospace Museum

Aha; men det så ut som om du fikk med deg mye uansett!
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2008, 18:25   #8
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,725
Default Re: Toronto Aerospace Museum

Kommer mer Toronto - rakk litt YTZ-spotting i lunsjen et par dager også. Snodig hvordan man "snubler over" flyplasser når man er på tur - "Jøss - en flyplas her, det hadde jeg ikke planlagt. Ja ja da får vi ta en pause da siden vi først er her"
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Toronto RJon Bilder & foto 6 23-11-2018 17:58
Air Canada rouge med Toronto - Bergen - Toronto 07/08SEP18 Trdfly Flyforum 6 09-09-2018 20:52
Toronto, CYYZ, 9/6-2008 Axelll Bilder & foto 4 11-06-2008 14:43
Icelandair til Toronto MartinL Flyforum 9 31-07-2007 11:38
Toronto sk931 Flyforum 4 11-04-2007 16:20


All times are GMT +2. The time now is 04:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.