![]() |
|
![]() |
#1 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Sitter her og kikker litt på hjemmesiden til Virgin Atlantic.
Selskapet får jo alltid gode omtaler for sitt produkt. Men etter hva jeg kan se er de litt en outsider. Det eneste samarbeidet de har er med Singapore Airlines, som vel også har en eierandel i VA om jeg ikke tar feil. Så derfor lurer jeg på om det er noen fornuftige svar på hvorfor ikke Virgin Atlantic er med i Star Alliance siden Singapore AL er? Noen gode ideer? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Slik jeg har forstått det er det blant annet SQ som har stått i fronten for å nekte VA medlemskap i *A, på tross av at de sitter/satt med en eierandel på 49% av VA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Helt korrekt Singapore har en eierandel i VS, en andel de har antydet at de oensker aa selge. Virgin gruppen er jo langt paa vei til aa skape sin egen Alliance, Virgin Atlantic, Virgin America, V Australia, Virgin Blue og Virgin Nigeria....VS er ogsaa ikke helt happy med et av Star Medlemmene - Air NZ som kopierte Upper Class Setene til VS.... Jeg tror en av aarsakene til at VS ikke er med i noen alliance er at de oensker anderledes produkter og ikke foelge en standard mal.....og med min "inside" information fra VS kan jeg underskrive paa at bedriftskulturen i VS ikke akkurat ville gaa haand i haand med UA f.eks.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Var det ikke noen tanker som gikk på at LH skulle kjøpe SQ sin andel av VS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er mange rykter....allt fra LH kjoeper seg inn til RyanAir kjoeper seg inn...Ryan Atlantic..lite tyder paa at det gaar den ene eller andre retningen....VS er ikke heller ikke et aksjeselskap...
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ville tro at LH+VS+bmi er et bedre alternativ enn VS og FR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
For å pirke litt så er det vel et aksjeselskap (limited/ltd), men det er ikke er er et alment aksjeselskap (public limited company/plc eller ASA på norsk). Forskjellen her ligger stort sett i rapporteringregler + endel andre regler som kun omfatter plc/ASA og ikke et ltd/AS. Et eksempel på det er jo har i Norge hvor at ASA må ha en kvinneandel på 40% i styret, mens et AS slipper det
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Men har Branson & co planer om å selge sin andel? Antar at deres andel er 51% ?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Nei, Branson ønsker å beholde sin andel. Og tar jeg ikke feil så tror jeg han ønsker å kjøpe SQ sin andel....men så var det det med $ da
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Har VA noen feederavtaler? Synes det er litt merkelig at et selskap som kun flyr langdistanser klarer seg så ok som de gjør. Fra Europa vil de jo da bare ha et marked rundt London og Manchester?
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror ikke det var fordi ANZ eller AC valgte samme sete som VS som er grunnen til at de ikke er i noen allianse. De har dog samarbeide og interlining med mange ikke bare sine egne selskaper/selskaper som heter Virgin der de eier en del. De har ogsaa codeshare med bl.a. CO paa en rekke ruter til/fra USA der man opptjener CO poeng.
Branson har sagt at strategien er ikke aa velge en allianse men aa staa paa egne ben. Helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ja det finnes en del Codeshares og Interline avtaler, men den lille Italienerinnen skriver kun kontrakter paa flighter som opereres med VS metall. Saa hoveddelen av VS business kommer fra trafikk til/fra London....den kontrakten som ligger spredd utover kjoekkenbordet vaart akkurat naa er begrenset til SFO-LHR vv og vil gi VS 4 Upper Class paa hver eneste avgang....
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kan du forklare litt naermere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Med VS FlyingClub kan man tjene poeng ved å fly med SAS (og mange andre):
http://www.virgin-atlantic.com/en/gb...ines/index.jsp
![]() |
#16 |
OSL Slave
|
![]()
Har sjøl booket om "over dammen" pax som ikke ville rukket videre forbindelsen i FRA til Virgin fra LHR, da var det SK pax ... noe slikt er ganske normalt
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nettopp. Selv om VS ikke er i noen allianser, har de fullt av avtaler som gjoer at det er fullt mulig aa bruke dem aa faa poeng/interlining/full hjelp ved irr ops.
Jeg liker VS! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
OSL Slave
|
![]()
Tji hi ... har jo også ID bill avtale med VS
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Virgin Atlantic og Virgin Australia med samarbeid | Someone | Flyforum | 0 | 10-06-2019 09:34 |
Virgin Atlantic snart inn i allianse | OEH | Flyforum | 4 | 16-09-2011 13:24 |
Virgin Atlantic vil inn i allianse | OEH | Flyforum | 5 | 19-01-2011 23:36 |
Virgin Atlantic vil ut av Virgin Nigeria | Discus | Flyforum | 10 | 22-08-2008 09:58 |
Virgin Atlantic codeshare med Virgin Blue | CK | Flyforum | 2 | 17-06-2005 17:49 |