Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-06-2008, 16:10   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
SAS SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det kommer en ny operativ løsning for ruten til London City Airport

Quote:
– Vi kommer til å avvikle drift med denne flytypen innen det har gått et år. Når vi har en ny operativ løsning for ruten til London City er det ikke lenger behov for de to flyene. Selvsagt er det heller ingen ulempe at vi samtidig finner en løsning på denne problemstillingen som reises, sier Strand til TU.no.
http://www.tu.no/samferdsel/article171750.ece
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:20   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,373
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Legge ned LCY er min spådom - desverre!
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:22   #3
Stian
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Bruker ikke SAS denne flytypen på ruten til ZRH også?
Stian is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:39   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Bruker ikke SAS denne flytypen på ruten til ZRH også?
Joda, SAS Norge bruker Avro RJ70 nesten fast på Zürich - i tillegg til London City Airport. Den har også vært inne på Oslo-Düsseldorf og Oslo-Amsterdam. SAS Sverige begynte med Avro RJ70 på ARN-LCY, men byttet flytypen ut med den større RJ85. De har også brukt RJ70/RJ85 på Tallinn, Riga, Hamburg, Berlin og Düsseldorf. SAS Danmark har nylig begynt å bruke RJ70 på København-Nice.

Beslutningen om å ikke bruke flytypen mer er i utgangspunktet ikke et svar på kritikken knyttet til nervegass, men en plan om å gjøre endringer i LCY-satsningen. Det er mulig at SAS har kontrakt med Transwede et år til og velger å kjøre ruten med dagens opplegg frem til kontrakten er over.

Jeg håper uansett ikke at EB får rett og at ruten legges ned. Samtidig er det vanskelig å vite hva slags erstatning SAS skal sette inn - de nye CRJ900-maskinene kan som kjent ikke lande på LCY.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:45   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,373
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Ryktene om at ruten ikke er noen stor suksess har gått en stund. Ola Strand har ovenfor store kunder snakket om at ruten nok blir nedlagt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 16:48   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Det har jo leeeenge vaert prat om at SAS skulle kjoepe 2X A318 og bruke dem til LCY. I kjent SAS stil bruker man jo en god gammel Sovjetisk fremdriftsplan... LCY blir ikke lagt ned, man finner alternativer.

Igjen reagerer jeg paa at SAS staar frem som at de "vet best". Lufthansa og partnere flyr Avro og fortsetter med det. Det samme med Q400. Maskinen er for daarlig for oss sier SAS mens CO setter inn 50+ Q400 i trafikk. Hjelpe meg for et gjeng forstaasegpaaere.. Tenk aa drive flaatedrift paa bakgrunn av avisoppslag. Hjelpe meg...
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 17:07   #7
morr
ScanFlyer Blue
 
morr's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 238
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det har jo leeeenge vaert prat om at SAS skulle kjoepe 2X A318 og bruke dem til LCY. I kjent SAS stil bruker man jo en god gammel Sovjetisk fremdriftsplan... LCY blir ikke lagt ned, man finner alternativer.

Igjen reagerer jeg paa at SAS staar frem som at de "vet best". Lufthansa og partnere flyr Avro og fortsetter med det. Det samme med Q400. Maskinen er for daarlig for oss sier SAS mens CO setter inn 50+ Q400 i trafikk. Hjelpe meg for et gjeng forstaasegpaaere.. Tenk aa drive flaatedrift paa bakgrunn av avisoppslag. Hjelpe meg...
nå nevnes det i artikkelen at det er kommersielle årsaker til at man ikke vil bruke flytypen, slik at det nok er andre forhold enn gass-saken som gjør at man kutter den ut. Men som det står i artikklen, man slår "to fluer i en smekk"
morr is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 17:57   #8
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Ryktene om at ruten ikke er noen stor suksess har gått en stund. Ola Strand har ovenfor store kunder snakket om at ruten nok blir nedlagt...
Satser på at den holder en uke til, for da skal jeg prøve den..
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 18:26   #9
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Dette er bare en spekulasjon, men kan det bli til at Sas DK bruker A318 på CPH-LCY mens Sas NO "flagger" det ut til WF med deres Q400 på OSL-LCY?

Vet at det er limitasjons på bruk av Q400 på LCY, men hvor reelt hadde en slik mulighet vært?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 18:31   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Dette er bare en spekulasjon, men kan det bli til at Sas DK bruker A318 på CPH-LCY mens Sas NO "flagger" det ut til WF med deres Q400 på OSL-LCY?

Vet at det er limitasjons på bruk av Q400 på LCY, men hvor reelt hadde en slik mulighet vært?
Q400 klarer ikke LCY-OSL, med mindre den skal fly "nesten" tom
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 18:43   #11
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Q400 klarer ikke LCY-OSL, med mindre den skal fly "nesten" tom
Da har den vel også flydd "nesten" tom til CPH når Sas DK brukte den der. Det er jo bare 23mil lengre til OSL (ifølge Great Circle Mapper) og bruker vel ikke SÅ mye mer fuel på 23 mil?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 18:51   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Q400 klarer Oslo uten problem
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 19:03   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,170
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Da har den vel også flydd "nesten" tom til CPH når Sas DK brukte den der. Det er jo bare 23mil lengre til OSL (ifølge Great Circle Mapper) og bruker vel ikke SÅ mye mer fuel på 23 mil?
De hadde endel vektbegrensninger der også og ofte måtte bagasjen stå igjen i London. Og da kan du regne ut hvor mye mindre last den kan ta hvis den skal ha med drivstoff for ytterligere 230km


Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Q400 klarer Oslo uten problem
Ikke uten problemer (les vektbegrensninger)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 19:42   #14
Gulboble
ScanFlyer Silver
 
Gulboble's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: 20 min fra TRF
Posts: 646
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Satser på at den holder en uke til, for da skal jeg prøve den..
Jeg fikk prøvd turen i mai. Veldig greit og små forhold.
__________________
AeroGal 727, Galapagos 01.08.08, WGL-GYE:



Ut på tur:
TRF-STN-TRF, TRF-AMS-SOU-AMS-TRF, TRF-AMS-BCN // DXB-AMS-TRF, OSL-AMS-PAC-SJO // FRS-GUA-ATL-AMS-OSL
Gulboble is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 19:42   #15
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Men hvis ikke markedet er der, spiller det jo ingen rolle om det er Widerøe som kaster bort pengene med sine Dash 8-maskiner eller om det er SAS gjennom innleide Avro-fly. Målet var egentlig å øke kapasiteten fra RJ70 til RJ85, det klarte man fra Arlanda, men det har man ennå ikke klart fra Oslo. Uansett synes jeg det er litt rart at ruten ikke går bra. Det er greit at forretningsreisende er hovedmålgruppe, det er det for så vidt alle, men vil ikke den menige foretrekke City fremfor Heathrow?
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 21:01   #16
tosfreight
ScanFlyer Silver
 
tosfreight's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 628
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Reiste selv til og fra LCY i forrige uke, og det synes jeg var veldig enkelt og greit. Vestover (på en søndag) var flyet nesten tomt, mens østover (onsdags ettermiddag) var flyet tilnærmet fullt.

SK har forresten benyttet Avro'en også på BRU i vår.
tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 22:35   #17
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Q400 klarer hélt fint å fly OSL-LCY med full load. Ulempen er at det tar lang tid, og man må blokke ca 20 seter på returen. Pga høye kraner eller hva det er som er i veien på vei ut av LCY. Q400 stiger ikke raskt nok til å komme over. A318 kan være en god løsning fra alle byene til LCY ( med den lovede satsningen på forretningsreisende ville det være synd om OSL-LCY forsvant). Wet-lease er ingen god løsning på lang sikt.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 22:49   #18
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Synd! Dels är det ett bra utbud för våra affärskunder men sen är även Transwedebesättningarna riktigt riktigt bra att arbeta med.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 22:50   #19
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

Utifra det jeg vet om climb performance til Q400, selv med maksvekt, høres dette noe merkelig ut. Tror ikke det er mange som flyr på LCY som klatrer bedre enn en Q400, og ihvertfall ikke F50 o.l. som også flyr der.

Ang. blokking av seter ser jeg ikke helt problemet. For min del kan de gjerne blokkere 20 seter både fram og tilbake. Det er jo en rute for hovedsaklig forretningsfolk og de burde være villig til å betale mere.
Austrian har også begrensninger på F70 ved visse forhold når de flyr LCY.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2008, 23:39   #20
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,373
Default Re: SAS slutter å bruke Avro RJ70

A318 komer IKKE til SAS Norge. Hva har skjedd med Tommy777 og hans forhold til SAS????
EB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bilder av 2 stk. Avro RJ70 i Tromsø fra lørdag 21/6-08, og et bilde fra 21/6-1998... LN-MEH Bilder & foto 12 26-06-2008 18:14
ARN-LCY med SAS Sveriges/Transwede Avro RJ70 LN-KGL TripReports 1 21-05-2007 10:01
SAS RJ70 på Kjevik i dag? Arnt Helge Flyforum 14 09-05-2006 20:56
Første RJ70 i SAS-farger Blubird Flyforum 13 27-02-2006 20:11
Nå slutter jeg å bruke SAS! Concorde Flyforum 23 15-02-2006 16:47


All times are GMT +2. The time now is 03:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.