Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2008, 20:19   #1
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Sverige Flygkatastrofen i Kälvesta (Bromma) 1977 - då och nu

Kl 9:05 lördagen den 15 januari 1977 omkom 22 personer i en av Sveriges värsta flygkatastrofer, då en Vickers Viscount från Skyline havererade under inflygning till Bromma.

Skyline opererade för Linjeflyg vid den här tiden, och SE-FOZ skulle på morgonen flyga som LF 618 från Malmö till Bromma via Kristianstad, Växjö och Jönköping. Ombord på den sista delsträckan fanns 19 passagerare och tre besättningsmedlemmar.

Vädret var typiskt för januari med en temperatur på 0 grader och molnbas på ca 600 ft. Efterhand som man närmade sig Bromma från nordväst på ILS bana 12 togs klaffarna ut och landningen förbereddes. Efter att ha passerat ytterfyren OB i Jakobsberg togs det sista steget klaff - från 32 till 40 grader - på 300 meters höjd.

Utan förvarning störtdök flygplanet och träffade marken nästan lodrätt, mitt i ett bostadsområde i Kälvesta, ca 4 km nordväst om Bromma flygplats. Alla 22 ombord dödades omedelbart och flygplanet närmast förintades. Brand utbröt vid nedslaget och husen bredvid, bara några meter från olycksplatsen, slickades av elden.

Ingen på marken skadades eller dödades. En lekplats låg bara tiotalet meter från nedslagsplatsen, men den var tom eftersom det var barnprogram på tv just när olyckan skedde. Mängder av nyfikna människor tog sig till platsen under dagen och räddningsmanskapet fick svårt att utföra sitt arbete då folk var i vägen.

Orsaken till haveriet visade sig senare vara isbildning på stabilisatorn och en bidragande orsak var att flygledningen på Bromma aldrig informerade besättningen om att det var stor risk för isbildning i området.

Idag var jag på olycksplatsen och 31 år senare känner man fortfarande igen området, även om det är fler träd och buskar där nu.


Haveriplatsen ligger ca 4 km före bana 12 på Bromma (numera bana 13)


Flygplanet, SE-FOZ från Skyline Sweden (foto: Kjell Nilsson)


Parkeringsplatsen framför hyreshusen förvandlades till ett inferno. De röda punkterna indikerar fotopositioner för följande bilder med början från höger:


31 år senare syns inga tecken på att en flygkatastrof inträffat här.


Parkeringsplatsen bakom träden är väldigt liten, mirakulöst träffades inga hus av flygplanet men däremot förstördes tio bilar.


Husfasaden i bakgrunden är en av de som blev svartbränd av elden efter haveriet...


...som synes på denna bild, tagen från nästan samma plats 1977 (foto: Peter Tancred?)

Aviation-Safety Network finns lite mer fakta och fler bilder från olycksplatsen.

När Linjeflyg införde Fokker F28 på allt fler av sina inrikeslinjer försvann underlaget för Skyline, som levde mycket på att flyga för LIN. 1978 lades bolaget ner, och en av de som blev utan jobb var Thomas Johansson. Han startade senare Aerocenter i Växjö, Transwede, Time Air Sweden, Air Ops och Transjet. Men det är en annan historia...

Last edited by HansJ; 18-05-2008 at 20:23.
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 11:31   #2
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Flygkatastrofen i Kälvesta (Bromma) 1977 - då och nu

Och när man vet hur inflygningen ser ut till Bromma och bana 12 (eller hette den 13 då?) så är det helt otroligt att själva platsen på marken för haveriet i princip är enda öppna platsen "med plats för ett haveri" utan att skada bebyggelsen. Nästan så att man kan tro att högre makter fanns med .....
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2008, 14:01   #3
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Flygkatastrofen i Kälvesta (Bromma) 1977 - då och nu

Quote:
Originally Posted by RolfL View Post
Och när man vet hur inflygningen ser ut till Bromma och bana 12 (eller hette den 13 då?) så är det helt otroligt att själva platsen på marken för haveriet i princip är enda öppna platsen "med plats för ett haveri" utan att skada bebyggelsen. Nästan så att man kan tro att högre makter fanns med .....
Også jeg som har konkludert med at Gud er død. (Men jeg kommer aldri til å slutte å høre på Fellowship av den grunn.)

Jeg har hørt om ulykken, jeg mener faren min var på Bromma den gangen, men jeg har aldri sett bilder. Det er helt utrolig at 1) flyet traff midt i et åpent felt mellom hus og vei (!!!) og 2) at ingen av husene tok fyr. Man kan jo nesten bli religiøs av mindre. Eller bare kalle det en helt utrolig flaks.

Nå må jeg se på bildene en gang til.
Falcon is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rutetider BU 1977/78 OY-KIH Flyhistorisk forum 16 21-06-2018 01:34
Arlanda, Bromma och Landvetter stängda 19/5 Bengt Flyforum 16 28-05-2016 16:52
SAS longhaul-ruter Des. 1976/Jan 1977 Merrilfield Flyhistorisk forum 8 22-01-2015 10:20
Mogadischu 1977 LN-KRF Småprat 10 27-02-2012 11:58
10 bilder från Arlanda och Bromma, 5.5.08 HansJ Bilder & foto 5 06-05-2008 15:29


All times are GMT +2. The time now is 06:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.