Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Status
Not open for further replies.
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Kanskje vi får dratt inn L1011 et par år som kapasitetsfyller !:lol:
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Så da gikk man fra 9 til 15 måneder forsinkelse? Er ikke langt igjen til A380 sine 18 nå... ;)
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Og utrolig nok ser det ut til også Boeing har ledningsproblemer - fra MSN 2 har de dratt ut alle elektriske ledninger og denne kommer ikke på vingene denne sommeren i følge MyNorthwest.com. Kan det være at de må ha separate nettverk for avionics og "underholdning"? Hvis dette er tilfelle så kan det også bli snakk om en ikke helt liten vektøkning også?

Kilde: http://www.mynorthwest.com/?nid=11&sid=34312
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Er ikke akkurat overrasket med en så abisiøs tidsplan Boeing startet med. Hvorfor spurte de ikke meg før de satte igang? ;)
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Jeg har inntrykk her at Boeing omtrent har klart å gjøre akurat de samme feilene som Airbus gjorde med 380.......
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Jeg har inntrykk her at Boeing omtrent har klart å gjøre akurat de samme feilene som Airbus gjorde med 380.......

Boeing har vel holdt seg til samme CAD-versjon da :cool:
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

...og da blir jo bildet litt mer nyansert og ikke så svart hvitt som en del Boeing fans ville ha det til tidligere.

Til slutt er det eneste som er viktig at det endelige produktet er "ship shape" og det blir det vel fra begge produsenter.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Det er vel en vesentlig forskjell da EB: To A380 flyr i regulær trafikk og utrolig nok er det med unntak av hikken med den ene fuel pumpen har det bare vært godord fra SIA. Derimot for Dreamlineren må det være en mardrøm - ikke har den flydd, selv å sette nøklene i tenningslåsen for å teste lysene på dasjbordet har de ikke fått til til nå.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Jeg ville ventet med å tro fullt og helt på dette... Personer med ganske sikre kilder innenfor Boeing har fortalt at de fortsatt holder siste schedule, og andre med kontakter innen selskapet har fått avvist påstandene Leeham kom med (at kablingen i LN2 har blitt revet ut.)
Vent til Boeing kommer med neste update i slutten av mars, da kommer det litt mer håndfast informasjon enn spekulasjoner fra mer eller mindre sikre analytikere...
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

To A380 flyr i regulær trafikk og utrolig nok er det med unntak av hikken med den ene fuel pumpen har det bare vært godord fra SIA.
Vel, når de har hatt 18 måneder før EIS til å luke ut feil, bør maskinen strengt tatt ha en god dispatch reliability...
Forøvrig vil det være en god stund til alle av de første 26 LN er levert, det er rett og slett så tidkrevende å fullføre disse maskinene at maskiner med LN etter 26 blir levert til Toulouse før disse.

Derimot for Dreamlineren må det være en mardrøm - ikke har den flydd, selv å sette nøklene i tenningslåsen for å teste lysene på dasjbordet har de ikke fått til til nå.
Å oppleve at et produksjonssystem som skulle være strømlinjeformet og enkelt ender opp med å bli svært komplisert for de første maskinene (pga forsinkelser i leveranse, og pga en alt for tidlig leveranse av deler til LN1 grunnet PR) er neppe morsomt, men jeg ville ventet med å kalle prosjektet et mareritt...
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Ja dette skal bli spennende å se, spesiellt siden såpass mange
svorne Boeing-fans disset oss Airbus-elskere - og sa at disse
fadesene og såpass mye forsinkelser ville aldri ha skjedd
hos Boeing - vel.. vi får se!
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

brendas, det var vel litt spåklige finurligheter og ordspill du ikke forstod her - og jeg har ikke sagt noe om at Dreamlineren er et prosjektmareritt. Men det ser ut til at jeg har mine ord i behold - allerede 22. august 2007 spådde jeg på et nærværende forum A.net følgende:

http://www.airliners.net/discussion...d=3572318&searchid=3573208&s=LN-KGL#ID3573208
Do I sense a change of tone from one year ago or am I wrong?

I would say we have to prepare our selfs for a late Dream - maybe a more realistic EIS would be at the start of the winter season 2008/2009? Even that schedule would be a tight one if you look at the latest records of Boeing wide bodied twins:

767-200: ff 26 Sept 1981 eis 8 Sept 1982 = 11.5 months
767-200ER: ff 6 Mar 1984 eis 27 Mar 1984 = 21 days
767-300: ff 30 Jan 1986 eis 20 Oct 1986 = 9.6 months
767-300ER: ff 9 Dec 1986 eis 3 Mar 1988 = 14.7 months
767-400ER: ff 9 Oct 1999 eis 14 Sept 200 = 11.2 months
777-200: ff 12 Jun 1994 eis 7 June 1995 = 11.8 months
777-200ER: ff 7 Oct 1996 eis 9 Feb 1997 = 4.1 months
777-200LR: ff 8 Mar 2005 eis 3 Mar 2006 = 11.8 months
777-300: ff 16 Oct 1997 eis 27 May 1998 = 7.3 months
777-300ER: ff 24 Feb 2003 eis 10 May 2004 = 14.5 months

Average of all the above = 9.7 months
Average of the first of type = 11.7 months
Average of the last two projects = 13.2 months

In addition to all that new technology for the 787, the trend has to be broken big time if Boeing is going to deliver in May.

Riktig nok var dette allerede før første bekreftede forsinkelsesmelding fra Boeing, så jeg tok litt for lite i med forsinkelsen. Men jeg får si det selv siden ikke andre gjør det, det VAR en god spådom!
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Selv om uttalelsene kommer fra en analytiker, pleier dette ikke å bli tatt fullstendig ut av luften. Samme sak så vi på A380, "sikre kilder" innenfor produsenten sa at de holdt på gitte leveringsdatoer bare for å annonsere utsettelse noen få uker senere. Jeg tror neppe vi har sett siste forsinkelsene i 787-programmet, og jeg blir ikke akkurat overrasket om de blir på nesten det samme som for A380.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

At man ikke formår at få B787 i luften kan, som mange siger, ikke undre....
Det handlede vel også lidt om at Boeing skulle vise at de ikke havde samme problemer
som EADS...Well, det har de så....
Nu kan man vel så sige at konkurrence mellem de 2 store er lidt mere nede på jorden.
----
Ofte har flyfabrikkerne store ambitioner for deres nye produkter, og flyselskaberne hopper
i med begge ben....Når det så viser sig at, fabrikkerne har problemer med at leve op til
deres image, ja så er selskaberne hurtige tiul at annullere...godt exempel er vel Fed Ex, som jo bestilte A380 og siden afbestilte.
Vil vi nu opleve det samme med B787 ??
Hilsen
Ole
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

godt exempel er vel Fed Ex, som jo bestilte A380 og siden afbestilte.
Vil vi nu opleve det samme med B787 ??
Neppe, rett og slett fordi det ikke finnes noen alternativer, med mindre en er villig til å vente enda lenger.
Airbus valgte å utsette A380F på ubestemt tid for å prioritere passasjerversjonen, men FedEx hadde ikke muligheten til å vente. Samtidig dukket det opp et alternativ med lavere tonne-mile cost (77F og 748F) enn det A380F hadde i den formen den var designet.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

Jeg ville ventet med å tro fullt og helt på dette... Personer med ganske sikre kilder innenfor Boeing har fortalt at de fortsatt holder siste schedule, og andre med kontakter innen selskapet har fått avvist påstandene Leeham kom med (at kablingen i LN2 har blitt revet ut.)
Vent til Boeing kommer med neste update i slutten av mars, da kommer det litt mer håndfast informasjon enn spekulasjoner fra mer eller mindre sikre analytikere...

Nå tror jeg ikke man skal trekke analytikere hos Goldman Sachs i tvil.
Disse vil jeg påstå tilhører de mest seriøse i markedet.
Det er vanlig at store konsern slik som Boeing inviterer og holder analytikere fra slike selskap som Goldman Sachs orientert om utviklingen av store prosjekter samtidig som de kan få innspill i retur hvordan markedet vil reagere på slike oppdateringer/nyheter.
Dette er komplekse industriprosjekter og det er viktig at markedet forstår hva som skjer uten å sende aksekursen unødvendig inn i en berg-og dalbane situasjon.
Derfor kommer analytikere fra Goldman ut i markedet med følere via seriøse medier.
Man skal huske på at det er snakk om svært store verdier det dreier seg om for produsenter,investorer og brukere.
Ingen er interessert i økte kostnader eller tap på investeringene.
Her har produsent allerede et "byggelån" som løper og vil ikke få inntekter før leveranse av første maskin.
Brukerne(flyselskaper og leasingselskaper) har allerede arrangert/innhentet finansiering for maskinene de skal anskaffe.
Ekstra kapasitet som må fylle mellomrommet inntil nye fly kan leveres til flyselskapene må sikres.
Alt dette påvirkes av sene leveranser og får enorme ringvirkninger i markedet slik det har skjedd ved en rekke tidligere anledninger av andre flytyper-
Derfor vil ikke et selskap som Goldman fare frem med tomsnakk.
 
Re: Boeing 787 kan stå foran ytterligere forsinkelser

I tidsskriftet The Economist har det jevnlig over lang tid vært dobbel helsides annonse fra Boeing med 787 "Dreamliner", men i sist nummer var det plutselig 777 som ble promotert; kanskje et lite tegn i tiden, det også?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top