Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

scandi

ScanFlyer Blue
Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

:nor
Det er besluttet å øke setekapasiteten på mer eller mindre hele Boeing 737 flåten i 2008.
Bortsett fra ex BU 400 og ex SK 800 (176 seter) er planen å utøke setekapasiteten på resten av B737 flåten i 2008.

Ex SK 700 endres fra 131 seter til 140 seter – Utført
Ex SK 600 endres fra 112 seter til 120 seter – Begynner uke 1
Ex SK 600 endres fra 116 seter til 123 seter – Utføres 1. kvartal (LN-RPE)
Ex BU 700 endres fra 134 seter til 141 seter – Begynner i april
Ex BU 500 endres fra 120 seter til 125 seter – Begynner i juni
Ex SK 800 (150 seter) endres. Antall seter er ikke besluttet. Tidsplan ukjent

SAS Norge overtar 2 stk B737 600 (123 seter) fra SAS Sverige. Flyene har registrering LN-RRC og LN-RRD og trafikksettes ca 10 januar 2008
Videre er planen at SAS Norge trafikksetter 3 stk nye B737 800 som leveres fra Boeing i april, mai, juni 2008. Disse flyene var i utgangspunktet kjøpt av Air Europa, men SAS har nå fremforhandlet en overtakelse og det er besluttet at SAS Norge skal ha flyene
Som "gjenytelse" skal SAS Norge levere 1 stk. B737 600 og et stk. B737 800 til SAS Sverige etter nærmere avtale. Tidsplanen for dette er i skrivende stund ikke avklart.

Netto flytilgang i 2008 ser derfor ut til å bli 3 stk B737 :cool2
 
Last edited:
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Her blir det kraftig endring i plassen... Sies det noe om det blir bedre plass fremme?
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Og OY-KKG står ti meter foran meg nå - og er på innfasingsjekk til SKNO.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

:nor

Ex SK 700 endres fra 131 seter til 140 seter – Utført
Ex SK 600 endres fra 112 seter til 120 seter – Begunner uke 1
Ex SK 600 (LN-RPE) endres fra 116 seter til 123 seter – Utføres 1. kvartal
Ex BU 700 endres fra 134 seter til 141 seter – Begynner i april
Ex BU 500 endres fra 120 seter til 125 seter – Begynner i juni
Ex SK 800 (150 seter) endres. Antall seter er ikke besluttet. Tidsplan ukjent
Hvorfor ikke lade begge typer 737-700 have samme antal sæder?
Hvorfor en subfleet af 737-600 med andet sæde antal - 123?

det gør da ikke just substutition nemmere.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

:nor
Ex SK 600 (LN-RPE) endres fra 116 seter til 123 seter – Utføres 1. kvartal

Vad bra då. LN-RPE levererades väl med 123 , byggdes om till 116 för att få bättre pitch och så tillbaka till 123 ...
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

... også på et nytt punkt viskes forskjellene mellom SAS og Norwegian ut.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Er det noen flere opplysninger om hvilke individer som skal få winglets?
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Det blir 32" pitch langt foran og 30" bakover. 176 og 123 seterne har som kjent 30" hele veien allerede. En ting er sikkert, de nye setene som installeres når ikke de behagelige ex-sk setene til anklene en gang når det gjelder sittekomfort.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

... også på et nytt punkt viskes forskjellene mellom SAS og Norwegian ut.

Et spørsmål er hvordan de nye setene til Norwegian blir. Forhåpentligvis mye bedre enn i den ny winglets-flyene til SAS, som er noe av de dårligste setene jeg har vært borte i. Temmelig lave seter, dårlig nakkestøtte og en håpløs patent på "matbrettet", der knærne tar rett bort i stålopphenget. Og veldig trangt!
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

dette var synd... jeg betaler gjerne noen ekstra kroner for å slippe å ha knærne i setet foran..
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

dette var synd... jeg betaler gjerne noen ekstra kroner for å slippe å ha knærne i setet foran..

Helt enig! Synd at majoriteten av Norges befolkning ikke er villig til aa betale for dette (se: Norwegians suksess)
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Huff, dette hørtes ikke særlig behagelig ut.:skuff
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Dette er vel ikke bra for pax´n, men jeg ser ikke bort ifra at SAS bruker dette i ett miljøperspektiv. Drivstoff pr. pax/km går vel ned nå som det blir flere pax å fordele drivstoffet på...;)
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Takk og pris for oss som vil ut i Europa at vi spesielt fortsatt har LH .

Knallbra tur med dem til IST nyttårshelgen.( har ytterligere fem turer til booket inn i Europa med LH i år) ! I tillegg har vi KL, AF, OK og noen andre.

Foreløpig serverer de oss uten kassa-apparat og en slipper knegnissing a la SK/DY ! :EU
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Helt enig! Synd at majoriteten av Norges befolkning ikke er villig til aa betale for dette (se: Norwegians suksess)

Det er vel ikke riktig. SAS har vel hatt en stigende kabinfaktor innenlands om jeg ikke husker helt galt, og gjør det vel ikke så galt utenlands heller. DY øker vel primært på utlandet. Om SAS skal fylle enda mer folk i flyene så må vel prisene enda mer ned. DY flyr med nokså fulle fly og kan ikke ta så mye flere pax før nye fly innfases, så hvorfor SAS skulle være nødt til å øke seteantallet (eller redusere prisene) vet ikke jeg.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Huff, dette hørtes ikke særlig behagelig ut.:skuff

Seter er jo mye smak og behag, men... Jeg synes det verste setet jeg har hatt innenriks i Norge var et stykke bak i en europakofigurert 737 hos SAS. Det er nesten så jeg foretrekker XL for Norwegian (men bare nesten).

Da synes jeg de nye setene til Norwegian og SAS sine 738 er gode å sitte i og de litt lave seteryggene gjør at flyet virker luftigere.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Forrige gang jeg reiste med DY, to uker før jul, var jeg stiv i knærne i 2 dager etterpå, og det på en kort tur fra DUS.
Men jeg synes ikke benplassen ombord hos LH heller er noe særlig å skryte av, og servicen synes jeg også er så som så, selv om du får en "gratis" liten matbit.
Synd Germanwings ga seg på OSL, selv om det ikke akkurat var metervis med benplass, var servicen svært bra, og prisene og utvalget på mat svært hyggelige. Airbusene deres føltes også svært romslige og luftige. Synes de var bedre enn både SK, DY og LH.
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

En ting skal SAS ha, de er flinke til å la 1E stå tom når jeg sitter i 1F, selv om hele resten av flyet er fullt.
Skulle ønske det ble 33" fra vingen og frem, så kan heller de bakre rekkene bli så trange de vil.
Tirsdag blir det F-50 igjen, det er aldri noe å glede seg til:cry:
 
Re: Flyflåten i 2008 SAS Norge modifiseres.

Det var vel kun spørsmål om tid før dette skjedde. Når det er sagt så er det veldig synd at de bytter ut de komfortable setene i EX BU 500 serie, de var virkelig gode. Dette bekrefter at komforten hos SAS ikke er noe bedre enn hos LCC'ene.

Når det gjelder DY så er jo de nye setene ( med høy ) seterygg som er innstallert på noen B733, bla KKX og KKY meget gode. God plass under setet også. Blir nå svært spennende og se seteløsningen på B738:D Her blir det også safetyvideo på nedfellbare store LCD skjermer.:D
 
Back
Top