A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

TheDane

ScanFlyer Blue
A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

SAS åbner nye ruter til San Francisco og Delhi

En Boeing 340 leases og sættes ind på ruterne næste vinter, som et led i en ekspansion på langruterne fra København.

Når præsident Matts Jansson i dag sætter fokus på fremtiden på et pressemøde, som i høj grad vil komme til at dreje sig om det milliontab selskabet har lidt på Dash 8 Q 400 uheldene, bliver det dog med optimismen i behold.

Den længe ventede udvidelse af det interkontinentale net, som udvikler sig meget positivt, kommer næste år.

Fra vinterfartplanen til oktober sætter SAS Airbus nr. 12 ind på langruter. En A 340 som helt passer ind i SAS-flåden, bliver leaset. Samtidig svinges de andre ruter på en sådan måde, at man på helårsbasis kan oprette to nye direkte ruter fra København.

Ruten til Delhi vender tilbage efter stop efter 11. september 2001. og så kommer den længe ventede nye rute til San Francisco.

Kilde: Take-Off

PS! Bemærk at Take-Off beskriver maskinen som en Boeing 340!!!!

Last edited:
Re: A340 nr. 12 på vej, åbner CPH-SFO og CPH-DEL

Spennende nyheter, og ikke minst det at SK er optimistiske på tross av Q400-hendelsene.
Hva vil beregnede flytider være for de respektive rutene? , og en annen ting, er CPH utrustet til så mange flere longhaul ruter......?

[hoderystende] Nei, journalister greier aldri å få med seg dette at Boeing 340 ikke eksisterer [/hoderystende]

Godt å se at SAS endelig satser litt på longhaul igjen. Når flåten teller 11 langdistansefly får jo plutselig ett ekstra endel betydning med en gang. Og CPH-SFO høres alldeles strålende ut!

Nej, SAS har ikke 11 A340 i dag. De har et mix af A330 og A340 (mener det er 4 A330 og 7 A340). Så er den på plads for detalje rytterne!!

[hoderystende] Nei, journalister greier aldri å få med seg dette at Boeing 340 ikke eksisterer [/hoderystende]

Det er ikke en Saab 340 det er snakk om, da...?:D

Når er det snakk om oppstart av CPH-SFO...? Jeg tenkte meg en tur i den retningen på forsommeren (medio juni) neste år.

Når er det snakk om oppstart av CPH-SFO...? Jeg tenkte meg en tur i den retningen på forsommeren (medio juni) neste år.

Da blir det ikke med SAS direkte - de starter jo ikke før W2008/2009 ;)

Vet någon om SFO kommer att vara en säsongs-linje eller en base-linje?
Under presskonferensen sa tydligen Mats att planet som sätts in kommer att vara för base linjerna som går året om med höga frekvenser. Betyder det att de kommer att viga 2 maskiner för dessa nya linjer eller bara detta ena nya planet? Det kan väl inte bli så bra frekvens med 1 plan på dessa två linjer???

Kanon - så er det one-stop til NZ fra CPH.
CPH SK SFO NZ AKL/CHC can't wait!

Flott ! Godt å se at det er grunnlag for ytterligere satsing av SAS på long haul og særlig det jeg for min del liker ; 4 enginees 4 longhaul.:)

Er det noen som har informasjon hvor denne maskinen skal leases fra, individnr osv? Kanskje det er snakk om omrokeringer innen Star Alliance?

Espen

CPH, CPH, CPH, CPH, CPH, CPH. kjempebra med nye ruter, men hva skjedde med OSL?

CPH, CPH, CPH, CPH, CPH, CPH. kjempebra med nye ruter, men hva skjedde med OSL?
En av årsakene at ruta kommer på chp er at SAS har strukket flåten sin så langt at hvis de skal få ruteplanen til å gå opp må de ha flere fly på en base. Ergo skal de ha noe seriøst på osl bør de kanskje skaffe så mye som 3 fly. Baser, bemaning og rotasjon blir litt lettere sånn.

Back