![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
|
![]()
Her kommer nok en triprapport, hvor det faktisk er fokusert mest på Amtrak-togreise, men selvfølgelig også litt på flyreisene, noe annet skulle tatt seg ut...
Litt bakgrunnsinfo: Undertegnede har alltid, helt siden ungdommen (og det er leeenge siden) drømt om å krysse USA på tvers, og også få oppleve Grand Canyon (drømmen er sannsynligvis påvirket av diverse amerikansk litteratur jeg leste da jeg var ung, som Steinbeck, Keruacks On the Road o.l. Grand Canyon-drømmen tror jeg egentlig oppsto ved lesing av en Disney-historie om Mikke og Langbein på tur dit) Tidligere var det å kjøre med bil som var tanken. Men da jeg nå for det meste reiser alene, var biltur i grunnen uaktuelt. Så oppsto idéen om å krysse USA med tog istedet, og planleggingen begynte. Rundt om jule-nyttårstider (selvfølgelig da $-kursen var på sitt høyeste) bestilte jeg så flyreise og togreise. Ikke lenge etter bestemte min søster seg for at hun gjerne ville være med. Og det er selvfølgelig hyggelig med reisefølge, så jeg satte i gang og bestilte for henne også. Reiseruten var fly til New York, Amtrak fra New York til San Francisco, fly til Las Vegas, med dagstur til Grand Canyon, og til sist fly ut til LA, og fly hjem derfra. Mai er en fin reisetid av flere grunner, man kan kombinere feriedager med diverse helligdager, og samtidig unnslippe en del bjørkepollenplager. Så avreise ble bestemt onsdag 11.mai, med hjemkomst lørdag 21.mai. På mange måter ville det vært fint med bedre tid på denne reisen, men jobbforpliktelser og reise/hotell-kostnader satte grensene for lengden denne gang. Så til selve reisen. Denne startet i realiteten allerede tirsdag 10.mai, da jeg ilte hjem fra jobb litt tidlig, hentet koffert som var pakket og klar, for deretter å sette meg på toget inn til Oslo. Hadde for lenge siden kjøpt meg billett til konserten med Mumford&Son som spilte i Spectrum denne kvelden. Søster og jeg overnattet så på Comfort Hotel Xpress Youngstorget, enkelt men greit, og OK beliggenhet (hotellet var heldigvis ikke rammet av streiken som pågikk). Onsdag 11.mai: Vi tuslet avsted fra hotellet med koffertene våre like etter kl 07. Planen var å komme tidlig til Gardermoen, for å få oppgradert søster til Plus, og så kose oss med frokost i gullstuen etterpå. Flybillettene ble jo bestilt hver for seg siden søster hev seg med i ettertid, dermed hadde vi forskjellig bookingnr. Selv hadde jeg oppgradert til Plus ved hjelp av SAS sin nye auksjonsmulighet (17100 poeng var mitt bud, kunne nok bydd lavere også), men søster hadde ikke nok poeng til dette (hun lider ikke av reise-og bonusfeber på samme måte som undertegnede). Vi kom absolutt tidlig nok til Gardermoen, ja! Leverte fra oss kofferter på Gullinsjekken, og stilte oss så opp for å vente på oppgraderingsmannen. Vi ventet fra ca klokken 08, men først rundt 08.30 var han på plass. Jeg donerte 15.000 poeng fra min eurobonuskonto, og dermed var også søster oppgradert til Plus. Vi kom oss kjapt gjennom fast track security ( ingen kø - en del kø i vanlig security) og så opp til gullstuen. Det smakte da godt med litt frokost. Jeg oppdaget til og med en flaske musserende i kjøleskapet og tenkte det ville være fint å starte ferien med litt boblevin. Røsket så godt jeg kunne i kjøleskapsdøra, med den var låst. En av de ansatte lurte på hva jeg ville, jeg pekte på flasken jeg gjerne ville ha tak i. Men nei, det gikk ikke! Vi serverer ikke musserende før etter klokken 12, sa personen. Vel, vi måtte da klare oss med hvitvin i stedet, men det var i grunnen også helt OK. Ut fra dårlig erfaring med lange køer i passkontrollen tidligere, bega vi oss avsted til gaten i litt god tid. Der hadde de faktisk satt opp skilt og laget skille for priority boarding, første gang jeg har sett dette på OSL. Ganske snart var det klart for boarding, og vi kunne finne plassene våre. 11.05.2016 SK907 OSL - EWR LN-RKO Sigrid Viking Sas-Plus sete 26 A og B Klar for avgang mot NYC, det føles alltid bra! ![]() Pushback var ganske presis på tid, og takeoff gikk fra vestre runway, mot nord. Flott utsyn over den norske fjellheimen den første halvtimen. ![]() Vi nærmer oss nordvestlandet. Flyturen var ellers behagelig, og med gode vinder annonserte kapteinen en flytid på bare 7 timer! Det ble varme kluter, pre-meal drink og nøtter ble servert, vi koste oss med film og så kom hovedmåltidet, som var litt nedtur etter vår smak. Valgte kyllingretten, og den var virkelig ikke så mye å skryte av. Men salat, ost og kake var godt, samt musserende, som jeg drakk (de serverte fra stor flaske, den samme som i biz muligens?), søster marinerte seg i rødvin (den ed organic-label). Før landing fikk vi også et enkelt måltid, tror det var noe serranoskinke. ![]() Tenkte ikke på å ta bilde før siste måltidet var vel overstått! Ved innflyvningen mot EWR fikk vi som satt på venstre side et flott utsyn over NYC med Manhattan. ![]() På grunn av kort flytid landet vi allerede i god tid før 12.30. Køene i passkontrollen på EWR kan jo være ulidelige, så det gjelder i hvert fall å komme seg fort av flyet og rett til køen. Toalettbesøk må pent vente til etterpå! Det gikk ganske kjapt i selve hovedkøen, men som ALLTID ble jeg/vi henvist til en luke hvor det tok uendelig med tid for de foran oss ble godkjent og sluppet gjennom. Så irriterende å se de andre lukene gå mye fortere. Men, vi kom oss nå gjennom til slutt, tror vi brukte 45 minutter til sammen på køståing denne gang. Valgte Newark-express bussen for å komme oss inn til Manhattan. Den går hvert kvarter, koster 16-17 dollar og stopper bl a ved Bryant Park, som var nært til hotellet vårt. Været i New York var strålende! Selv har jeg vært der en del ganger nå, men det var første gangs besøk for søster. Dermed ble det sightseeing runde med undertegnede som guide både denne ettermiddagen og neste formiddag, før vår Amtrak-avgang torsdag ettermiddag. New York kan være heseblesende og støyete, men jeg er likevel forelsket i byen, og fikk vist fram noe av dens beste sider til mitt reisefølge. ![]() ![]() Alle bildene er forresten tatt med min Iphone 6s, så ha overbærenhet... Stay tuned, del to, med Amtrak- togreise kommer snart |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
Fin rapport; ser frem til fortsættelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,715
|
![]()
Glimrende start - gleder meg veldig til resten. Alltid artig med folk som drar på tur de lenge har drømt om!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Bra början. Amtrak låter spännande.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
|
![]()
Takk for hyggelige kommentarer
![]() Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
|
![]()
Spennende, gleder meg til fortsettelsen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
|
![]()
USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 2
12.05.2016 Amtrak New York Penn St. - Chicago Lake Shore Limited (Bildene fra togturen er for det meste tatt gjennom vindu og i fart, så det er gjenskinn og de kan være litt uklare) Vi skulle nå reise relativt i ett fra kyst til kyst med Amtrak. Turen tar drøyt tre døgn, men strekningen blir delt opp fordi man må bytte tog i Chicago. Der har man så cirka fire timer før toget videre har avgang. Mange her hjemme har vært overrasket over at jeg skulle reise med tog i USA, de har hatt det inntrykk at det knapt finnes toglinjer igjen der borte. Men Amtrak har et ganske godt utbygd rutenett over USA. ![]() Første del av turen, fra New York City til Chicago, gikk med et tog som heter Lake Shore Limited. Det hadde avgang klokken 15.40 fra Penn Station. Denne første strekningen hadde vi kun sitteplasser, alle sovekupéer var allerede opptatt da jeg booket ved nyttårstid. Men vi skulle ha vår egen lille sovekupé de neste to nettene, og jeg visste at det var trangt der. Vi sjekket derfor inn koffertene våre helt fram til San Francisco ( i USA kan man sjekke inn bagasje på toget, akkurat som på fly), og tok kun med hver vår bag med det nødvendigste ombord på toget. Setene i toget er romslige og gode, med både leggstøtte og fotstøtte, de kan også lenes godt tilbake. ![]() De lange togstrekningene har også restaurantvogn, med både kjøkken og serveringspersonale. I tillegg finnes det ofte en sightseeing-vogn, med store vinduer helt opp til taket. Fra Penn Station kjørte toget langs Hudson-elvens østre bredd helt fram til staten New Yorks hovedstad Albany. Mye interessant å se der vi suste nordover, langs elven som er veldig bred og hvor det har vært til dels mye skipsfart. Man passerer Washington Bridge som ligger langt nord på Manhattan, og etterhvert West Point, som ligger ved elvens vestre bredd. Det er noen små byer på veien oppover langs elven, men bortsett fra det er det mest grønt villniss og småskog - jeg liker å tro at det ser omtrent ut som det gjorde på den tiden da bare indianerne holdt til her... ![]() ![]() ![]() Ut på ettermiddagen ankom toget Albany, deretter svingte vi mot øst opp mot Buffalo. Deretter følger toglinjen Lake Eries sørlige bredd helt fram til Toledo, Ohio, hvor vi stoppet tidlig neste morgen. Vi fikk sovet litt, men særlig god søvn ble det ikke denne første natten. Toget skulle ankomme Chicago 09.45, men vi var bortimot 45 minutter forsinket. Vi fikk likevel noen timer i Chicago, før neste togs avgang kl 14. Det jeg helst ville se på den lille stunden vi hadde her, var skulpturen Cloud Gate, populært kalt The Bean. Vi gikk ned til parkområdet hvor den befinner seg, og fikk samtidig et bittelite inntrykk av sentrum. Været var flott, men ikke overraskende blåste det en del. The Bean var utrolig flott og artig å se. Vi satt også ute i solen og spiste lunsj, deilig med tanke på at vi etterpå skulle være to døgn i strekk på toget. ![]() ![]() ![]() Union Station i Chicago er fantastisk flott, og denne trappen er kjent for de som har sett filmen The Untouchables. ![]() Så skulle vår kyst til kyst-togreise fortsette. 13.05.2016 Amtrak Chicago - San Francisco California Zephyr Car 0532 Room 11 På Cicago Union Station finnes det egen lounge for dem som reiser 1.klasse eller i sovekupé. Vi hadde tilgang til denne, da vi hadde booket den minste typen sovekupé kalt Roomette. Det var kaffe og mineralvann tilgjengelig der, men ellers ikke noe som imponerte. Vi sjekket inn på toget i loungen, og alle ble etterhvert fulgt ut til toget og geleidet ombord. Vi fant oss til rette i vår roomette. Den består av to litt brede seter vendt mot hverandre, med bord i mellom. Over er det en køyeseng som kan slås ned. Det er en ansvarlig konduktør i hver sovevogn, hun/han gjør i stand sengene om kvelden, og rydder sengegreiene vekk om morgenen. Det er felles toaletter og dusj i gangen for de som holder til i samme vogn. Vi opplevde aldri noen køer der, og det funket greit å dusje selv om det var ganske trangt. ![]() Vi forlot så Chicago, og suste østover mot The Great Plains ![]() ![]() Ut på ettermiddagen passerte vi Mississippi, akkurat da pøsregnet det (dette var den eneste gangen vi hadde regn på turen) ![]() Ellers var det for oss litt eksotisk å se de mange Amish-folkene som var med toget. De kjører ikke bil og de flyr ikke, men tog kan de altså ta (selv om toget har diesel-lokomotiv). Jeg må innrømme at jeg synes særlig litt synd på kvinnene som må gå i tunge, gammeldagse kjoler og ukledelige kyser. Vi observerte forresten at noen av de helt unge snakket i mobiltelefon. ![]() ![]() The Great Plains er en uendelig strekning med jordbruks og sletteland. Fascinerende å se på en stund, men veldig greit at vi kunne sove oss over mye av denne strekningen, etter å ha spist overraskende god middag i Restaurant-vognen (steak). Neste morgen sto vi opp tidlig og spiste frokost, før vi ankom Denver cirka 07.30. Herfra begynner nemlig oppstigningen til Rocky Mountains. Dagens strekning var derfor den vi så mest fram til, og vi ville ha gode plasser i sightseeing-vognen. ![]() Stay tuned, del 3 kommer etterhvert. Last edited by Yeager; 23-05-2016 at 00:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Spennende.
Gleder meg til fortsettelsen, har vurdert en togtur over landet der selv. Morro. Men synd at jeg ikke viste at du var med til EWR den 11 mai, der jobbet undertegnede i aft galley. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
Flotte bilder, gleder meg til fortsettelsen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Superdupert!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
|
![]()
Herlig rapport. Ser ganske så stilig ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Kjempekul rapport. Har selv tatt Empire Builder fra Chicago til Seattle i roomette. Fantastisk god service ombord og veldig god mat i restauranten. All maten var inkludert og bare alkoholholdig drikke var noe en måtte betale for. Kan anbefales. Kjempeflott å reise med tog i USA.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2014
Posts: 363
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
|
![]() Takk for hyggelige kommentarer. ![]() ![]() Sent from my iPad using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
|
![]() Quote:
Takk for hyggelig kommentar, ja veldig bra service, med måltider incl. Kan godt hende jeg tar Empire Builder en annen gang! Du har rett, vi passet på å tipse - selv om jeg alltid er litt usikker på om jeg gir for lite eller for mye... ![]() Last edited by Yeager; 25-05-2016 at 23:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
|
![]()
USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 3
En viktig ting når man reiser med Amtrak i Roomette: alle måltider, dvs frokost, lunch og middag, er inkludert i prisen. Drikke betaler man selv. Kaffe og juice er tilgjengelig i sovevognen fra kl 06 om morgenen, vannflasker er også tilgjengelig. Masse info på Amtraks nettsider. Kl 08 am rullet toget ut fra Denver og begynte ganske snart på den bratte oppstigningen til Rocky Mountains. Vi ble litt betenkt, fordi det var tjukk tåke denne morgenen. Ville vi få se noe av det flotte landskapet i det hele tatt? ![]() Heldigvis forsvant tåka da vi kom opp i høyden. Vi kjørte gjennom mange små tunneller og en lang, The Moffat Tunnel, der vi passerte reisens høyeste punkt på 9270 feet/2825 m. Deretter passerte vi Winter Park før vi kom til Fraser, også kalt "Icebox of America". ![]() ![]() Nå fulgte et fantastisk og skiftende landskap, gjennom canyons hvor det kun er toget som kjører, og over sletter med fjell i det fjerne. Vi så også flere ville dyr, deer, elk,coyote og bald headed eagles. Toget følger Colorado River helt fra Granby stasjon, langs en strekning på 235 miles. Det er mye rafting på elven, og vi hadde lest at det er en tradisjon at rafterne "mooner" toget når det passerer. Vi var litt nysgjerrige på om dette stemte, og kunne ganske snart konstatere at det gjorde det! ![]() ![]() ![]() Vi passerte mange "moonere" nedover elven. Vi hadde knapt tid til å spise denne dagen, det var noe å se hele tiden. Jo nærmere vi kom Utah, jo mer rødlig ble fjellet, og det var fantastiske formasjoner. Noen steder ventet vi nesten å se John Wayne eller Clint E komme ridende... ![]() ![]() ![]() Toget stoppet i Salt Lake City litt før midnatt, men da sov vi allerede søtt i vår lille Roomette. Tidlig neste morgen (jeg som ellers er B-menneske blir jo alltid morgenfugl de første dagene i USA) våknet vi til soloppgang over Nevada-ørkenen. ![]() Deretter var det stopp i Reno, før det igjen bar oppover i høyden, denne gang over The Sierras, via Donner-passet. Her lignet naturen litt mer på det vi kjenner hjemmefra. Etter nedstigningen til lavere landskap, stoppet vi i Californias hovedstad Sacramento. Deretter over jordbruksland i Central Valley, før vi endelig nådde havet, innerst inne i San Francisco-bukten. California Zepyrs endelige stoppested er så Emmeryville ved Oakland. Derfra blir bagasje og passasjerer lastet over på buss, som kjører over The Bay Bridge, til San Francisco sentrum. ![]() Siste stopp for toget vårt! ![]() Det var en fin følelse å vite at vi nå hadde krysset hele kontinentet. På veien hadde vi vært innom/passert hele ti stater (NY, Pennsylvania, Ohio, Indiana, Illinois, Nebraska, Colorado, Utah, Nevada, California). Etter togreisen ventet noen dager i San Francisco, før vi skulle fly ned til Las Vegas, med besøk i Grand Canyon. Stay tuned, fortsettelse følger |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,785
|
![]()
Så ut som en severdig tur det. Er slike turer det er litt synd at en må sove på, ikke det at der er så mye å se i mørket. Men en vil jo ha med alt..
Når det gjelder Amish så er der jo forskjellige varianter, og så lenge de ikke eier/kjører selv er det greit å la seg frakte fremover av annet enn sykkel eller hest og kjerre. De har og blitt mer liberale når det gjelder mobil telefon, og mange plasser har de laget telefonkiosker i utkanten av eiendommen, likedan har gjerne fler familier godt sammen og fått bygget et hus til å frysebokser i. Da unngår de ledninger og strøm inn i husene de bor i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]()
Forøvrig takk for utrolig flott rapport. Inntresant lesning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,987
|
![]()
Fenomenalt!!!! Gleder meg til mer.
Jeg har, pussig nok, drømt om noen av disse togturene selv, så det er kult å lese.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Til statene i La Première - USA sommeren 2016 | WooAa | TripReports | 31 | 10-06-2017 11:08 |
Noen bilder fra Vadsø mai/juni 2016 | LCH78 | Bilder & foto | 5 | 03-07-2016 11:44 |
Mai 2015: Del:2 CPH/Kastrup, mer fra AMS, og leiebilen: | Blackhawk | Bilder & foto | 8 | 26-05-2015 11:50 |
På tur til USA i mai | LN-BEF | Reiseforum | 21 | 29-04-2010 09:27 |
Bilder fra USA-tur i mai | VC-10 | Bilder & foto | 12 | 25-06-2007 00:17 |