• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjekk/service av fly

Tornerose

ScanFlyer Blue
Jeg vet ikke om man kan sammenligne, men etter helikopterulykken sitter jeg meg mange spørsmål, og en økt flyskrekk. Jeg leser at helikopteret hadde fått dispensasjon fra service/sjekk to ganger og lurer på om dette er noe som er vanlig innenfor flybransjen også? På flyskrekkurs ble det fortalt om hvor sikkert det er og alle servicer som sikret at flyet er OK. Vil dette eventuelt variere fra land til land og mellom produsenter?

Håper noen forstår hva jeg mener, er ikke veldig flink på riktig sjargong:colgate:
 
Vedlikehold som skal tas med faste intervaller kan i de fleste tilfelle få en utsettelse på opptil 10% av gangtidsintervallet. Det må da en god grunn til, f.eks. at nødvendige deler ikke er tilgjengelige tidsnok. Dette gjelder ikke AD-notes, som er myndighetspålagte inspeksjoner eller lignende, på norsk heter det vel egentlig LDP - luftdyktighetspåbud.
Enhver operatør vil så langt det går unngå å bruke denne muligheten, og såvidt vites skal LT ha informasjon om at dette er gjort, dvs at operatørens ingeniøravdeling er instansen som normalt vurderer om tillatelse til dette kan gis.
Dette skjer (dessverre) i hele bransjen.

Men - for å unngå at useriøse aktører utnytter dette for å spare penger skal overskridelsen komme til fradrag i neste runde. Det vil si at hvis en inspeksjon har et intervall på 1000t og går 50t over den opprinnelige fristen skal tidspunktet til neste sjekk regnes fra den opprinnelige fristen, det vil si at intervallet til neste sjekk da i praksis blir 950t.

I tillegg må jeg jo understreke at slike saker gis en grundig vurdering i hvert enkelt tilfelle og at det absolutt ikke gis noen utsettelse dersom luftdyktigheten står på spill på noen måte. Hvis LT har en mistanke om at en operatør misbruker dette kan selvfølgelig LT inndra godkjenningen og forlange å vurdere saken selv. I ytterste konsekvens kan jo LT inndra en tvilsom operatørs AOC eller en vedlikeholdsorganisasjons part-145 ("Verkstedgodkjenning").
 
Last edited:
Bare å glemme alt som har med denne helikopterulykken. Det har ingenting med fly å gjøre. Å miste rotoren på ett helikopter er som å miste vingen på ett passasjerfly noe som ikke skjer i moderne tid. Jeg tipper det også er mulig å få dispensasjon for fly, men om i verste fall ene motoren skulle havarere har man iallefall en til å gå på.
 
Back
Top