Valg av lojalitetsprogram

LeftSaidFred

ScanFlyer Blue
Hei

Jeg skal begynne å pendle Oslo - Busan (sør-korea) imellom 8 til 12 mnd. frem i tid. Alle flighter er i business klasse, jeg står relativt fritt til å velge selskap/routing selv. Det jeg er ute etter er å få flest mulig awards flight i business (selfølgelig også first, men tror ikke det er mulig). Hvilket status jeg får på kortet er ikke så nøye.

Det er fire uker på jobb i Busan, deretter 4 uker fri hjemme i Norge. Så det blir en tur per måned.

Jeg har Diamond i SAS ifra før av.

Hvilket selskap er best å velge? Jeg vurderer Lufthansa (Miles & more), KLM/AF (flying blue) eller bare fortsette med SAS, det er sikkert andre bra selskaper også.

Jeg har googla litt rundt, men det er vanskelig å finne noe definitivt svar, er derfor ute etter sysnspunkter ifra andre.
 
Last edited:
Diamond er vel greit å beholde kanskje? SAS biz har jo blitt et veldig bra produkt.
Har ikke sjekka selv, men hvordan passer British Airways inn her? Skal du fly biz mener jeg SAS og BA er gode alternativer.
Og du får mye bra med status hos BA


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Beste rådet jeg kan gi er i hvert fall å styre milevis unna KLM/AF. Det er dårligste alliansen som eksisterer i fht bruk av miles.

Etterpå blir det mer interessant.

Kun Thai Airways har one-stop til Busan så vidt jeg kan se, og det er dårlige Connections i BKK. Det er jo ikke akkurat en snarvei, heller... men det er det jaggu ikke mye som er.

Dessuten er det jo ikke sikkert du vil fly fra Seoul til Busan. Det kan tenkes du vil ta toget. KTX toget burde løse den biffen elegant:

http://www.seoulkoreaasia.com/KTX.htm

Men det er så klart enkelt å si for en fyr som aldri har vært i Korea.

I mine øyne sitter du med to reelle valg. Star Alliance (SAS/LH) og One World (BA, Finnair.

Du sier du vil få fleste mulig business class turer opptjent for poengene

Da skal du beholde SAS Eurobonus. På uttakk long haul business ut fra Norge er de best. End of story. Ikke så spennende og eksotisk, kanskje. Men best (syns jeg). Hvorfor?

1) Du opptjener relativt mange poeng, og kan plusse på poeng med ulike kredittkort, trumf og diverse... på alt du kjøper. Det blir sykt mye poeng. I fjor opptjente jeg bortimot 500.000 Eurobonuspoeng. Og brukte alle sammen

2) De har ikke noe særlig fuel charge på uttakk, slik at du får usedvanlig god uttelling på direkte uttak.

3) Glem ikke 2-for-1 tilbudet en gang i året på miles, om du omsetter for mer enn 100.000 på et SAS AmEx Platinum.

Neagtivt:
- SAS har ikke særlig kule lounger noe sted, og de kule Star loungene slipper du uansett ikke inn i. Unntatt Turkish i #instabul
- SAS på short haul (Europaruter) er bare kleint. Prisene på uttak i PLUS er høye og kvaliteten på produktet det klart dårligste blant Legacy carriers.

Meeen...
Basert på det du skriver kan jeg ikke komme på noe bedre valg enn SAS

Alternativet

BA Executive Club er et bedre program dersom du har tenkt å fortsette å fly mye, og ikke på de billigste billettene.

Som statusgjest hos BA, og med det mønsteret blir du lett Gold - som tilsvarer SAS Diamond - BA har Bronze, silver, Gold. Silver gir lounge Access og fast track... Gold gir bedre lounger. enkelte plasser MYE BEDRE lounger. Noen av de feteste i verden, faktisk.

On Board service, kundeservice og lignende er også i en annen liga enn SAS. Du kan også fly snarveien med Finnair og tjene opp poeng.

Deres business class (Club World) er også blant de beste i klassen. Ikke helt Cathay, men svært bra.

Meeeeeeeeeeeeeeen...

De tar høye fuelcharge på uttak av long haul billetter. Det er klar nedtur i forhold til det du ville oppnå.

Det er også kostbart med partner awards. Type Cathay i Asia og American i USA.

Grunnpoengopptjeningen (for å oppnå status) etter at du er ferdig med Busan kjøret ditt er også håpløs, men mindre du vil kjøpe dyre billetter. Nå har du ikke lagt dette til grunn, men jeg nevner det. For å fornye gullkortet ville du måttet fløyet Oslo-London 150 ganger tur/retur i economy for å opprettholde gullkort (mot bare 19 tur/retur i business)

På short haul uttak i business er de derimot helt sjef. Club Europe er et kjempeprodukt, availability er strålende og fuel charge svært lav. Statusmedlemmer får også betydelig flere bonusseter tilgjengelig.

Konklusjon

Fnate says Eurobonus. :)
 
Last edited:
Helt enig med Fnate. Jeg reiser 4-5 ganger i året til Busan eller Ulsan ifb med jobb. Anbefaler deg å reise CPH-NRT med SAS til Korea. Blir en Korean Air flight fra NRT -PUS. SAS samarbeider med dem så bagasjen blir tagget helt frem. Hjem igjen kan du reise via Narita, Shanghai eller Beijing.
 
Ikke uenig Scandinavian om å reise via Beijing. Men da lander du i Busan klokken 2000. Er bedre via Narita, da lander du klokken 1500. Du får også mer poeng via Narita som du kan bruke på bonusteiser
 
Har reist Seoul-Busan med tog og selv om det gikk greit for en helgetur tror jeg jeg ikke ville valgt å reise på den måten flere ganger. Toget går ikke fra flyplassen i Seoul så det blir lett kronglete.
 
Robertaas har forstått det. Å reise til Incheon med fly for deretter ta tog til Busan funker ikke. Mitt råd er å reise via PUS.
 
Jeg syns toget til Busan funket helt fint fra Seoul. Det går en del hurtigtogavganger helt fra ICN til Busan, men det er 2-3 timer mellom avgangene, så det kan fort lønne seg tidsmessig å ta tog (evt. Limousine Bus) til Seoul Station og bytte til hurtigtog derfra, hvor de går hele tida. Beste alternativ er nok, som nevnt, å fly til PUS via et av nabolandene. Korean har et par avganger ICN-PUS, men stort sett krever innenriksconnection i Seoul flyplassbytte til GMP (tar ca. en halvtime).

Personlig unngår jeg helst BA mot Asia, siden det er helt feil vei. De ekstra 1-2 timene flytid ifht. andre europeiske hubber merkes godt på en lang flight. Men det er kanskje et pluss når en sitter der framme...?
 
LeftSaidFred, hadde jeg vært deg så ville jeg ha variert på flyvnignene til Busan. Av og til BA, SAS, KLM bare for å ha variasjon. Du får jo uansett fly Business. Bra nok det. Blir uansett kjedelig å fly samme selskap hele tiden.
 
Ville tatt en tur eller to via TYO for å fly ANA, også Star Alliance. Herlig flyselskap og land :) minimal omvei ;)
 
Beste rådet jeg kan gi er i hvert fall å styre milevis unna KLM/AF. Det er dårligste alliansen som eksisterer i fht bruk av miles.

Ikke helt enig her, ja de er kanskje noe dyre på uttak på enkelte soner, men hvis du er business reisende og har platinum kort, raker du jo inn poeng som et PSG lag med Zlatan i form ;)

En tur/retur OSL-PUS/BUS gir jo rolige 40K poeng i Flying Blue, dvs at du må fly ca 3 ganger for å få råd til en tur til hele Nord Amerika.

Flyr du SAS til NRT/PEK/PVG og videre derfra tjener du ca 30K som diamond, her må du også fly litt mer enn 3 ganger for å få råd til en tur til Nord Amerika i Business.

Så jeg er ikke så sikker på at FB er så mye dårligere. Det er ikke det beste programmet hvis man reiser i billige klasser, men det er bra for de som flyr Business.

Med stadige poeng kampanjer med halv pris på div destinasjoner ved bruk av poeng er det også fullt mulig å gjøre gode kupp.
 
Jeg ville styrt unna BA og LHR av to grunner det er unødvendig omvei og en forferdlig transfer flyplass. Anbefaler *A så kan du fly Asiana eller ANA som er meget bra i biz. Som et tips flyr Asiana fra HND til GMP som de fleste rutene innenlands i korea går fra, det finnes flygninger fra bl.a FRA til HND med ANA og LH.
Asiana flyr og fra FRA men kun til ICN.
Du kan finne mange bra kombinasjoner med *A men det gjør det tungvint at de har en egen flyplass for det meste av innenlandstraffikk.
 
Takker for mange bra tips og ideer.

Jeg har ikke flydd så veldig mye på longhaul, så det er veldig bra å få høre med noen som er mer erfarne.

Veldig bra med et forum som gir så god respons! Jeg føler jeg må gi noe tilbake, så jeg bør legge inn en trip-report når jeg starter med pendlingen.

Igjen, takk for alle meninger!
 
Som mange over her sier, anbefaler jeg også å fly rett til Busan, uten å stoppe innom Seoul. Jeg bor her selv nå og flyr aldri til/via Seoul.

I Seoul må du enten bytte flyplass, som tar tid, eller ta toget til Busan, som også tar tid. Når toget endelig ankommer Busan har du uansett et kø-helvete i taxi samme hvor du skal, og da hjelper det ikke at toget går i 300 km/t.

Anbefaler SAS via Tokyo når du reiser østover, og via Shanghai hjemover. Nå begynner jo mange av kabinene å bli oppussa og, meget bra :-)
 
Miles & More vs Eurobonus

Hei,

Jeg har lenge følgt med på FlyerTalk forumet for å finne gode priser i business.

Booket en tur til JNB i April neste år med OS/LH.
Flyr vanligvis med KL og SkyTeam ut fra AES, men kom over en " mistake fare " fra SOF via VIE og FRA til JNB.
Betalte knappe 8000 for C klasse full flex business fra SOF til JNB.
Og når jeg kunne få tilslutning fra HOV til SOF med WF/OS til 3700 så måtte jeg bare slå til.

Uansett, det jeg lurer på er hvilket kort jeg skal kreditere poengene til.
Jeg har ingen poeng på Eurobonus og lurer på om jeg får mer poeng på Miles and More med LH.
Og om mulig der er bedre tilgjengelighet på bonusbilletter.

Det viktigste for meg er ikke nødvendigvis å oppnå EBG, men få nok poeng til en bonusreise.

Jeg reiser med OS, W classe OSL-VIE-SOF t/r
og SOF-VIE-FRA-JNB t/r booket som OS, C klasse.

Så, Eurobonus eller Miles and more ?
Noen som har noen tips ? :-)

Eirik
 
Re: SAS - generelle spørsmål om booking, priser m.v.

Hei,

Lurer på følgende; har i løpet av det første halve året i opptjeningsperioden allerede flydd inn EBG. Flyr intraeuropeisk jevnt og trutt.

Til sommeren, mot slutten av min periode, skal jeg på rundtur i Asia og fly Oslo - Sydney - Taipei - Oslo, starter kanskje turen i Wien, hele turen i business.

Spørsmålet er om jeg skal holde meg til SAS / Eurobonus og dermed få Diamant status, eller velge et annet selskap, f.eks Qatar (OneWorld), og se om det blir nok miles til noe status av betydning der? Hva med Lufthansa Miles & More?

Min oppfattning er at Diamant vs Gull i Eurobonus gir lite ekstra?
 
KLM eller Lufthansa

Hei, jeg trenger å reise ofte til New Orleans området fra Oslo og lurte på om Lufthansa eller KLM har deg beste bonusprogrammet. Sjekket Lufthansa og Swiss, men prisene er mye høyere enn KLM. Lufthansa er større og flyr til flere steder og har kanskje bedre program. Burde jeg ta KLM eller Lufthansa? Kan lite om det her. .
 
Back
Top