Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-12-2015, 12:12   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Ryanair Hva skjer med Rygge, Ryanair og Wizz?

Er det sikkert at Ryanair skal til OSL og Wizz ønsker seg til OSL? Wizz kunne muligens flytte sin virksomhet til Rygge, de burde jo kunne få ganske bra vilkår nå, samt at det ligger nærmere Oslo enn Torp om de vil fange opp passasjerer derifra. Vi får håpe passasjeravgiften skrotes.
Old 31-12-2015, 13:12   #2
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Default Re: Skandinaviske trafiktal december 2015

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Er det sikkert at Ryanair skal til OSL og Wizz ønsker seg til OSL? Wizz kunne muligens flytte sin virksomhet til Rygge, de burde jo kunne få ganske bra vilkår nå, samt at det ligger nærmere Oslo enn Torp om de vil fange opp passasjerer derifra. Vi får håpe passasjeravgiften skrotes.
Rygge er/var dødsdømt lenge før avgiften kom på banen.
En titt på Ryanairs strategi og presseoppslag rundt planlagt fremtidig betjening av Norge vil vise det.

Når det gjelder Wizz så flyr de allerede til Avinor flyplasser i Norge, men da under forutsetning om at flyplassene betjener selskapet i henhold til deres lavprisprofi. For OSL har ikke dette vært mulig fordi flyplassen ikke har noen mulighet til å segregere selskaper ut fra et ultra lavpris konsept.
Wizz har i mange år ønsket å flytte trafikk til OSL, men har vært forhindret ved at OSL ikke har kunne tilby de et B produkt.

I motsetning til CPH så er trafikken på OSL i veldig liten grad stimulert av pris og lavprisbilletter, men en bred lokal etterspørsel. Skal OSL vokse videre, må man nødvendig vis også lage løsninger som sikrer denne typen trafikk.

Igjen er mit stikkord 31MAR17.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2015, 13:33   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Wizz har i mange år ønsket å flytte trafikk til OSL, men har vært forhindret ved at OSL ikke har kunne tilby de et B produkt.

Men vil ikke det primært gjøre det mulig for Wizz og få slots, ikke at det kommer noe "B-produkt" fra 2017? Og således det bare løser en av utfordringene til Wizz?
Old 31-12-2015, 14:50   #4
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Danmark Re: Skandinaviske trafiktal december 2015

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men vil ikke det primært gjøre det mulig for Wizz og få slots, ikke at det kommer noe "B-produkt" fra 2017? Og således det bare løser en av utfordringene til Wizz?
Slots på OSL er jo kun en utfordring i morgen og ettermiddags peak, hvilket gjør det lite attraktivt for nye nettverksselskaper å åpne OSL. LOT er jo et eksempel på dette da de under nåværende begrensninger vil måtte betjene OSL utenfor de mest attraktive tidene.

For Wizz og deres lavpris strategi er dette nesten likegyldig da de opererer under helt andre forutsetninger, slik at nåværende slot berensning i liten grad vil påvirke en eventuell flytting til OSL.

Flyplasser som BGO, TRD, HAU, MOL med flere, kan jo i dag tilby Wizz visse tilpassninger for at selskapapet ser det lønnsomt å betjene disse flyplassene.
Både ARN, HEL og OSL har jo til nå vært låst fra å kunne tilby selskapene forskjellige produkter. Sagt på en annen måte, alle selskap er velkomne, men under samme forutsetninger og betjening og priser.
CPH løste jo dette på en elegant måte ved å åpne egen lavpristerminal, noe ARN, HEL og OSL på det nåværende tidspunkt ikke har.

For uten Ryanair som til en viss grad ser ut til å akseptere å betjene hovedflyplasser under et mer konservativt gate og terminal regime som et ledd av deres nye strategi, så er det nok på det rene at det kommer tilpassninger som gjør det mulig å også tiltrekke lavpriselselskaper. Et spennende alternativ er jo å gjøre den midlertidige fingeren på OSL om til en ren lavpristerminal med egen sikkerhetskontroll fra den nye avgangshallen.

Utfordringen her er å lage et produkt som kan forsvares ovenfor eksisterende aktører som betaler mer for å benytte flyplassen. Her mener jeg CPH har gjort en stor feil ved å la passasjerene få tilgang til hele flyplassen og alle dens fasiliteter. At de reisende må gå litt ekstra og har begrenset sitteplass og kjøpe muligheter ved gate er vanskelig å forsvare ovenfor de selskapene som betaler mer for å benytte flyplassen.

Jeg tror at dersom man skal tilby et A og B produkt så må det desverre være noe de reisende huffer seg litt over og helst vil unngå, slik at de som faktisk benytter den ordinære delen av flyplassen fremstår som mer attraktive.
Old 31-12-2015, 16:29   #5
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Når det gjelder Wizz så flyr de allerede til Avinor flyplasser i Norge, men da under forutsetning om at flyplassene betjener selskapet i henhold til deres lavprisprofi. For OSL har ikke dette vært mulig fordi flyplassen ikke har noen mulighet til å segregere selskaper ut fra et ultra lavpris konsept.

Hva mener du med dette? Hva tilbyr BGO, TRD og SVG?
Old 31-12-2015, 16:48   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Rygge er/var dødsdømt lenge før avgiften kom på banen.
En titt på Ryanairs strategi og presseoppslag rundt planlagt fremtidig betjening av Norge vil vise det.

I motsetning til CPH så er trafikken på OSL i veldig liten grad stimulert av pris og lavprisbilletter, men en bred lokal etterspørsel. Skal OSL vokse videre, må man nødvendig vis også lage løsninger som sikrer denne typen trafikk.

Det er meget mulig du har rett, men jeg ser gjerne noe kilder. Jeg vet at Ryanair har flyttet trafikk til store flyplasser som Brussel og København, men det er ikke sagt at det skjer på OSL. Det er mulig Rygge uansett ikke vil klare seg, men avgiften gjør det ikke lettere. På den annen side er jeg også enig i at visse ruter som Torp-Tuzla nok ikke var liv laga, og en mulig avgit ble en kjærkommen unnskyldning for nedleggelse.
Old 01-01-2016, 10:51   #7
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Hva mener du med dette? Hva tilbyr BGO, TRD og SVG?
De regionale lufthavnene i Norge har mindre utlandstrafikk enn OSL og står friere når det gjelder tilpassning og støtte for å tiltrekke seg nye selskaper.
Utover direkte oppstartstøtte fra Avinor, er det også lokale støttespillere innen næringsliv med mer som bidrar til å realisere ruter i distriktene. Dette er noe spesielt Wizz har hatt godt av da flere regioner og flyplasser har sett ruter til Polen som viktig for industruen i distriktene og dermed legge tilrette for arbeidsinnvandring, men som dt skrives veldig lite om.
Dette lar seg i veldig liten grad gjøre fra OSL hvor det som jeg skriver i større grad må lages et helhetlig lavpris produkt på generelt grunnlag.

Jeg vet at Wizzair har fra flere flyplsser mottatt opp mot en halv million i oppstartstøtte for å åpne nye ruter.
Old 01-01-2016, 18:55   #8
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Quote:
De regionale lufthavnene i Norge har mindre utlandstrafikk enn OSL og står friere når det gjelder tilpassning og støtte for å tiltrekke seg nye selskaper.
Utover direkte oppstartstøtte fra Avinor, er det også lokale støttespillere innen næringsliv med mer som bidrar til å realisere ruter i distriktene. Dette er noe spesielt Wizz har hatt godt av da flere regioner og flyplasser har sett ruter til Polen som viktig for industruen i distriktene og dermed legge tilrette for arbeidsinnvandring, men som dt skrives veldig lite om.
Dette lar seg i veldig liten grad gjøre fra OSL hvor det som jeg skriver i større grad må lages et helhetlig lavpris produkt på generelt grunnlag.

Jeg vet at Wizzair har fra flere flyplsser mottatt opp mot en halv million i oppstartstøtte for å åpne nye ruter.

Dette er få flyplasser som har, og Avinor er i forhandlinger ned lokalt næringsliv på HAU, da det virker som Avinor vil legge ned modellen om de ikke får større bit av kaka. Dette har resultert i at ingen aner hva som skjer videre her lokalt, og FR har ingen avganger i vinter selv fra HAU, og spørs hva som skjer i sommerprogrammet om ikke Avinor får fingeren ut.

Skal low cost carrier til OSL, bør de kunne tilby ett B produkt. Det kan de jo i realiteten i dag, om de bruker gate 16 og kun tilby slots i off-peak time.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2016, 20:07   #9
Cockpitview
ScanFlyer Gold

OBB 80 Re: Skandinaviske trafiktal december 2015

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post

Skal low cost carrier til OSL, bør de kunne tilby ett B produkt. Det kan de jo i realiteten i dag, om de bruker gate 16 og kun tilby slots i off-peak time.
Problemet er at slik avgiftsystemet ved OSL er lagt opp i dag, så er det samme avgift for selskapene om de ankommer på gate med bro eller fjernpark med bussing. Dersom FR eller Wizz fikk en særbehandling iht. avgifter forbundet med kun å benytte fjerngater uten, ville ikke OSL kunne forsvart nåværende avgiftsregime ovenfor andre aktører.

Dessuten tror jeg mange går litt i fella ved kun å tenke fjernpark eller gate uten bro når man definerer en lavpristerminal. Jeg tror for flyplassen sin del det er like viktig å også differensiere sikkerhetskontroll, vente områder, spisesteder med mer, fra ordinær terminal.
Det må være en kjiipere total reiseopplevelse. Dersom du fortsatt kan glede deg over rask sikkerhetskontroll, gode spsisesteder, kjøpe lounge tilgang med mer, så er det ikke lenger stor forskjell mellom produktet selskapene tilbyr når forskjellen kun e rute ved gate.

Utfordringen er jo at en ren lavpristerminal gir mindre omsetning pr reisende i terminal enn de som får tilgang til hele flyplassen fordi tilbudet er mindre og mer sparsomt.
Jeg tror det er mye av årsaken til at nettopp Kastrup valgte denne løsningen. Problemet er bare at det blir vanskelig å forsvare ovenfor de aktørene som allerede betaler for å benytte ordinær terminal. Jeg tror ikke det er helt uten grunn at SAS går ut å sier at de føler at de subsidierer konkurransen fra Kastrup. Derfor er det nok også vanskelig for OSL å lage et B produkt som kun gjelder ved gate.

Last edited by Cockpitview; 01-01-2016 at 20:29.
Old 01-01-2016, 20:49   #10
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Utfordringen er jo at en ren lavpristerminal gir mindre omsetning pr reisende i terminal enn de som får tilgang til hele flyplassen fordi tilbudet er mindre og mer sparsomt.
Ikke helt logisk heller at Avinor gir de som gir dem minst inntekter de laveste satsene ... da blir de fort tapsbringende og da oppfatter andre aktører disse som freeloaders eller verre .....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2016, 21:02   #11
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke helt logisk heller at Avinor gir de som gir dem minst inntekter de laveste satsene ... da blir de fort tapsbringende og da oppfatter andre aktører disse som freeloaders eller verre .....
Korrekt og som jeg skriver, nok noe av grunnen til at flere flyplasser lar lavpristerminalen være en del av ordinær terminal hvor forskjellen egentlig bare er ute ved gate. Problemet her er jo egentlig at man ved å gjøre dette, kun undergraver seg selv.

Samtidig er jo rene lavpristerminaler forbundet med nettopp å være spartanske, noe som forsvarer en lavere avgift.

Last edited by Cockpitview; 01-01-2016 at 21:24.
Old 01-01-2016, 21:33   #12
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Re: Hva skjer med Rygge, Ryanair og Wizz?

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Wizz kunne muligens flytte sin virksomhet til Rygge, de burde jo kunne få ganske bra vilkår nå, samt at det ligger nærmere Oslo enn Torp om de vil fange opp passasjerer derifra.
Egentlig er jeg litt overrasket over at Wizz Air ikke utad har vist noen interesse for Rygge. Mange av Wizz Air sine ruter fra Torp skjønner jeg går derfra, fordi de ville gått i direkte konkurranse med Ryanair på RYG. Men det er flere ruter Wizz Air har fra TRF, som sikkert kunne fungert vel så bra om ikke bedre fra RYG. Som f.eks Bukarest, Sofia og Skopje. Dette er byer ingen andre i Norge flyr til, og da kunne man fanget opp flere reisende fra Oslo-området, mange av dem synes nok det er like greit å fly til disse byene fra OSL med en mellomlanding i Europa fremfor å fly direkte fra TRF.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 01-01-2016, 22:01   #13
Cockpitview
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Egentlig er jeg litt overrasket over at Wizz Air ikke utad har vist noen interesse for Rygge. Mange av Wizz Air sine ruter fra Torp skjønner jeg går derfra, fordi de ville gått i direkte konkurranse med Ryanair på RYG. Men det er flere ruter Wizz Air har fra TRF, som sikkert kunne fungert vel så bra om ikke bedre fra RYG. Som f.eks Bukarest, Sofia og Skopje. Dette er byer ingen andre i Norge flyr til, og da kunne man fanget opp flere reisende fra Oslo-området, mange av dem synes nok det er like greit å fly til disse byene fra OSL med en mellomlanding i Europa fremfor å fly direkte fra TRF.
I såfall ville det etter min mening være å nedgradere deres operasjoner. Torp og Vestfold har en helt annen verdiskapning og forrutsetning for å fylle fly enn og Østfold og Rygge. Det gir nok Wizzair et bredere og større nedslagfelt i kombinasjon med Oslo regionen enn på den andre siden.

Etter min kjenneskap til flyplassen og dens ledelse så tror jeg ikke vi heller skal overvurdere deres innsats for å få flere selskap til å benytte RYG.
Slik bildet har tegnet seg for meg, må RYG ha vært en svært takknemmelig leverandør for Ryanair å operere ut fra. Samtidig så er jo FR kanskje den slueste reven til å utnytte det...
Old 18-01-2016, 23:58   #14
Upsaker
ScanFlyer Blue

I følge Moss Avis har Ryanair sendt et "strengt fortrolig og privat" brev til finansminister Siv Jensen.

Quote:
I brevet kritiserer flyselskapet hele saken fordi alt av dokumenter kun er på norsk, mens de 30 ulike internasjonale selskaper som betjener Norge, ikke er blitt involvert.

Ryanair skriver også at grunnen til at man har søkt om slots (landingstillatelser) på Gardermoen, er for å ha en backup i tilfelle innføringen av passasjeravgiften skulle bety en nedstengning av Moss lufthavn Rygge.

– Det er ikke riktig slik noen hevder at vi har bestemt oss for å fly på Gardermoen, og at passasjeravgiften derfor ikke er viktig for oss. Blir det avgift forsvinner 12 av våre ruter fra Rygge og med det 700.000 passasjerer, skriver Ryanairs kommersielle direktør David O' Brian i brevet.

Rutekuttet skjer som en følge av at Ryanair vil avvikle dagens base med tre fly på Rygge om avgiftsforslaget blir realisert. Selskapet mener derimot at avgiften favoriserer statseide SAS.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 15:44   #15
Upsaker
ScanFlyer Blue

Ryanair har sagt opp baseavtalen på Rygge.

Quote:
Originally Posted by moss-avis.no
Bortfallet av baseavtalen med Ryanair betyr at flyplassen over natta mister over én million passasjerer. I dag flyr Ryanair over halvannen million passasjerer til og fra Rygge.

- Slutten for Rygge

Selskapet som har inntil fem basefly om sommeren, har tidligere truet med å flytte fra Rygge som følge av innføringen av den flypassasjeravgift på 80 kroner fra 1. april. Nå gjør altså selskapet alvor av truslene.

– For oss betyr det slutten for Rygge som flyplass. Det er vi som rammes, mens Ryanair kan fly fra andre baser i Europa. Bortfallet av basen betyr at passasjertallet på Rygge vil falle til under 500.000. Da gir oss et økonomisk underskudd på 140 millioner kroner, sier adm.dir. i Rygge Sivile lufthavn, Pål F. Tandberg.
Kilde: moss-avis.no
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 16:39   #16
haakonks
ScanFlyer Silver

Klarer ikke Rygge seg uten Ryanair så er det rett og slett ikke marked for flyplassen.

Så vidt jeg vet er heller ikke høringsrundene angående flyavgiften ferdig en gang. Virker kun som Ryanair bruker dette som en dårlig unnskyldning...
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 16:43   #17
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Klarer ikke Rygge seg uten Ryanair så er det rett og slett ikke marked for flyplassen.

Så vidt jeg vet er heller ikke høringsrundene angående flyavgiften ferdig en gang. Virker kun som Ryanair bruker dette som en dårlig unnskyldning...
Eller er det ikke slik næringslivet fungerer? Ryanair kan ikke vente i all evighet til den byråkratiske prosessen i Norge endelig er avsluttet. Er det usikkerhet for lønnsom drift ut ifra Rygge men gode muligheter å tjene pengene et annet sted, da flytter man dit man ikke har usikkerhet.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 01-02-2016, 17:54   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Upsaker View Post
Ryanair har sagt opp baseavtalen på Rygge.
Resirkulerte nyheter iflg. e24, og det er en betinget oppsigelse det er snakk om:

Quote:
Denne saken ble opprinnelig presentert som en nyhet på E24. Det er imidlertid lite som er nytt i denne artikkelen. Ryanair sa opp avtalen med Rygge lufthavn kort tid etter Stortingets vedtak 14. desember om å innføre flyseteavgiften fra 1. april.
...
Dette er en betinget oppsigelse. Dersom avgiften kommer, så forsvinner Ryanairs basefly fra 1. november.
http://e24.no/makro-og-politikk/ryan...thavn/23607509

Old 01-02-2016, 18:48   #19
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Eller er det ikke slik næringslivet fungerer? Ryanair kan ikke vente i all evighet til den byråkratiske prosessen i Norge endelig er avsluttet. Er det usikkerhet for lønnsom drift ut ifra Rygge men gode muligheter å tjene pengene et annet sted, da flytter man dit man ikke har usikkerhet.

Ryanairs utspill er selvsagt taktisk og en del høringsrunden. Ingen grunn til å kritiske at vi har åpne prosesser og høringer her i landet - det er positivt byråkrati.
Old 01-02-2016, 18:57   #20
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

"Ryanair Truer...." Ryanair er taktiske..."

Ryanair gjør ingen av delene, de informerer. De informerer om hva de gjør hvis avgiften innføres. Ryanair er ikke avhengige av å ha base på Rygge, de flytter flyene andre steder og fortsetter å tjene penger.

RSL derimot, er avhengige av passasjerene til Ryanair for å tjene nok penger til å drive lønnsomt. Ryanair har ikke sagt de skal slutte å fly på Rygge, de har sagt de skal legge ned basen. Men det tror tydeligvis RSL ikke er nok, og det ser ikke ut til at noe annet flyselskap vil komme isteden.

500 mennesker mister jobben.

Så gjenstår å se hva forsvaret gjør med videre drift, flystasjonen er formelt sett nedlagt.

Posting Rules