Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-11-2015, 16:22   #1
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Taiwan-tråden

Hei kjære forum.

Jeg har lest forumside opp og ned etter tips og triks for å feriere i Taiwan, men tenkte vi med fordel kunne samlet dette litt bedre da det er et land som blir anbefalt på det varmeste. Selv skal jeg være der i et par dager om en ukes tid og tar i mot anbefalinger om ting å gjøre og se med åpne armer.

Vi skal bo på Fx Hotel Taipei som visstnok ligger veldig sentralt. Hittil har jeg notert følgende:
- National Palace Museum
- Fisherman's Wharf for å se på folk og solnedgang
- nattmarkedet i Tamsui
- Chiang Kai-Shek Memorial Hall
- Ta en tur med gondolvognene opp til fjellsiden

Kom gjerne med innspill så skal jeg oppdatere dere når jeg kommer tilbake.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 20-01-2016, 09:18   #2
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Taiwan-tråden

Quote:
Originally Posted by Upsaker View Post
Hei kjære forum.

Jeg har lest forumside opp og ned etter tips og triks for å feriere i Taiwan, men tenkte vi med fordel kunne samlet dette litt bedre da det er et land som blir anbefalt på det varmeste. Selv skal jeg være der i et par dager om en ukes tid og tar i mot anbefalinger om ting å gjøre og se med åpne armer.

Vi skal bo på Fx Hotel Taipei som visstnok ligger veldig sentralt. Hittil har jeg notert følgende:
- National Palace Museum
- Fisherman's Wharf for å se på folk og solnedgang
- nattmarkedet i Tamsui
- Chiang Kai-Shek Memorial Hall
- Ta en tur med gondolvognene opp til fjellsiden

Kom gjerne med innspill så skal jeg oppdatere dere når jeg kommer tilbake.
Har du noen tips etter turen?
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2016, 19:24   #3
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: Taiwan-tråden

Her kommer en liten liste. Sent, men godt

Jeg kan absolutt anbefale en tur opp gondolvogna i solnedgangen. På toppen er det mulig å få litt mat og drikke. Vi valgte å ta bussen ned istedenfor å stå i kø. Den kostet ca ingenting, men du trenger mynter. Tror det var 15 TWD.



Et av nattmarkedene bør absolutt besøkes. Jeg tror vi var på Shilin Night Market, der var det blant annet mat, klær og elektronikk. Kjøpte iPhone-kabler som lignet mistenkelig på de i eskene fra Apple til den nette sum av 11 kroner.



En ting jeg IKKE vil anbefale er National Palace Museum. Fint på utsiden, men veldig kjedelig på innsiden. Tror det kosta ca en hundrelapp for å se på gamle steiner.



Er du glad i indisk vil jeg anbefale denne restauranten med det klinengende navnet Balle Balle. Den ligger langt opp på tripadvisor og serverte veldig god mat.



Ellers ligger det masse bra barer rundt omkring og det jeg likte best var å lete etter de skjulte perlene som ligger langt inne i boligstrøk forkledd som vegger eller garasjeporter. Mange ligger på Yelp eller Tripadvisor, så er det bare å finne en anmeldelse med veibeskrivelse. Flere var så godt skjult at det var like før vi ga opp, det er jeg glad vi ikke gjorde.

Det er også verdt å merke seg at så godt som ingen forstår engelsk. Det kan gjøre det litt utfordrende å komme seg rundt med kollektivtrafikk eller taxi, og selv Uber var vanskelig til tross for at ruten var plottet inn på forhånd. Vi måtte ofte innom flere sjåfører før de faktisk klarte å finne oss.

Den beste investeringen vi ikke gjorde er å kjøpe unlimited data simkort med på flyplassen, og ha gjerne med en mobil ruter å putte den i. Da kan du guide deg selv rundt i taxi med google maps på telefon.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2981_s.jpg
Views:	682
Size:	96.1 KB
ID:	40285   Click image for larger version

Name:	IMG_3076_s.jpg
Views:	684
Size:	120.5 KB
ID:	40286   Click image for larger version

Name:	IMG_4025.jpg
Views:	687
Size:	136.6 KB
ID:	40287   Click image for larger version

Name:	IMG_4093.jpg
Views:	686
Size:	169.9 KB
ID:	40288  
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2016, 12:02   #4
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Taiwan-tråden

Det er litt forskjellige synspunkter på nettet om når det er best å reise til Taiwan/Taipei. Hva tenker dere om slutten av mai / tidlig juni? Er det risiko for typhoons mon tro?
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 00:37   #5
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Default Re: Taiwan-tråden

Har 5 tima og 30 min mellomlanding i Taipei
Kommer med EVA AIR og skal videre med EVA AIR har gull i Star som betyr fast track
De som kjenner området, rekker eg en veldig rask tur ned til byen?
Går det noe flytog eller lignende ?

Last edited by MD87; 28-05-2018 at 00:58.
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 02:11   #6
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Taiwan-tråden

Det raskeste er MRT som er tog som går i begge retninger fra flyplassen så pass på hvor du skal.

De har også gratis sightseeingtur for de som hadde transfer, men det er avgang til faste tidspunkter. Jeg misset det og tok meg inn til sentrum og besøkte blant annet Taipei101. Var overrasket over hvor mye kitcherier i jade de hadde utstilt i toppen av det bygget.

Husker de på flyplassen hadde hunder om de fikk til å snuse på alle lurvete backpackere.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 09:49   #7
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Default Re: Taiwan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det raskeste er MRT som er tog som går i begge retninger fra flyplassen så pass på hvor du skal.

De har også gratis sightseeingtur for de som hadde transfer, men det er avgang til faste tidspunkter. Jeg misset det og tok meg inn til sentrum og besøkte blant annet Taipei101. Var overrasket over hvor mye kitcherier i jade de hadde utstilt i toppen av det bygget.

Husker de på flyplassen hadde hunder om de fikk til å snuse på alle lurvete backpackere.
Husker du kor lenge de sightseeingturene varte?
Taipei101 frister men usikker på kor mykje eg rekke på den korte visitten, med mindre eg er så heldig å hoppe på en sånn sightseeingtur da
MD87 is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2018, 20:09   #8
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: Taiwan-tråden

Quote:
Originally Posted by MD87 View Post
Husker du kor lenge de sightseeingturene varte?
Taipei101 frister men usikker på kor mykje eg rekke på den korte visitten, med mindre eg er så heldig å hoppe på en sånn sightseeingtur da
Her finner du info. Ser at de krever 7 timer på bakken for å kunne være med.
https://eng.taiwan.net.tw/tour/index.htm
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2018, 11:08   #9
MD87
Newcomer
 
Join Date: Aug 2017
Location: Istanbul
Posts: 24
Thumbs up Re: Taiwan-tråden

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Her finner du info. Ser at de krever 7 timer på bakken for å kunne være med.
https://eng.taiwan.net.tw/tour/index.htm
Se der ja, det rekker eg ikkje nei
MD87 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flykrasj i Taiwan (ATR 72 - TransAsia) SudCaravelle Flyforum 11 25-08-2014 15:11
Miste pass i Taiwan? Hypern Reiseforum 5 04-04-2014 18:24
Turbulent tur til Taiwan Fly med oss TripReports 51 06-08-2013 18:51
Taipei/Taiwan valen Reiseforum 1 23-07-2009 19:12


All times are GMT +2. The time now is 00:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.