Sto IS bak styrten av Metrojet A321? - Diskusjonstråd og synsing fra media

Status
Not open for further replies.
Re: Metrojet A321 har styrtet i Egypt

Sant sant ... men som nevnt tidligere, da etterlater man spor. Men nå er vi kanskje litt på viddene ... La oss heller vente på litt mer konkret info ...

Men hvis det er en bombe som det antydes i flere medier, ville det ikke da styrte direkte? Dette flyet steg jo før det styrta. Får ikke helt meningen med de bombe teoriene oppe i dette da det steg først.

Det kommer an på hva eksplosivene bevirker, noe Wahoo er inne på lenger oppe.
Ellers er jeg enig med MOW at vi får vente til det kommer noe konkret. Foreløpig er alt mulig.

Nå er vi langt inne i spekulasjonene, så må nok bare vente på svar fra de som etterforsker.

Men når det er sagt, jeg har alltid ansett det som en større risiko at utro tjenere blant bakkemanskapet skulle få ombord en bombe enn at noen skulle snike den gjennom en sikkerhetskontroll og bære den ombord selv.

Så en lengre avhandling på BBc igår, flyplassen som flyet tok av fra skal vistnok ha relativt moderne utstyr for å sniffe sprengstoff på passasjer / cargo.

Men jeg antar at etterforskningen vil vise hva som er skjedd.

Fra VG direkte nå.

En eksplosjon i en motor kan ha vært årsaken til at det russiske passasjerflyet styrtet i Egypt, ifølge landets havarikommisjon. Ifølge det tyske nettstedet Focus.de peker de foreløpige analysene av de svarte boksene, mot en eksplosjon i en motor, men årsaken til styrten er fortsatt uklar, melder NTB.

Har kun sett på CNN osv i dag,. Alt jeg ser/ikke forstår noe av. Men det er det samme som Wahoo sa for to dager siden. Halen funnet 5 km unna... Kanskje han , Wahoo er inne på noe ?

Og mere teorier her: http://www.nrk.no/verden/frykter-at-russisk-fly-ble-styrtet-av-bombe-1.12637648

– Etterforskningen pågår fortsatt, og vi kan ikke si sikkert hvorfor det russiske flyet krasjet. Men i takt med at mer informasjon kommer for dagen, er vi i økende grad blitt bekymret for at flyet kan ha blitt styrtet med eksplosiver, heter det i en uttalelse fra statsminister David Camerons kontor.

Som følge av denne bekymringer er nå alle flyginger fra Storbritannia til det egyptiske feriestedet Sharm el-Sheikh blitt utsatt onsdag, mens britiske sikkerhetseksperter på vei til Sharm el-Sheikh får vurdert opplysningene og sikkerhetssituasjonen på flyplassen der.

Virker ikke som at de støtter seg til noe annet enn magefølelsen .. :rolleyes:

Bynner å bli litt mye synsing blant mange av de etterretnings organisasjonene nå...

Etter å ha vert veldig novis en kar når det kommer til fly som ramler ned og latt seg høre på den ene og den andre, så har jeg bestemt meg at en av de få sidene man kan stole på når det gjelder nøytrale bekreftende fakta er avherlad, de leverer relative nøytrale fakta. Et flyulykke er ikke ferdig etterforsket samme hvilke oppslag sensasjonsnyhetene slår opp. Det tar gjerne et halvår-år-to år- tre år...

Den holdningen kan man selvsagt innta. Eller man kan innse at man er på et forum, og at det er lov å spekulere og å mene.

Vi kan gjøre litt enkel matte. De er i et høyst urolig område. Husk, det er ikke bare IS som har stått for helvete der nede de siste åra. At en eller annen gruppe har kontakter i ganske mange infrastrukturer er ikke umulig.

Et fly faller sjelden ned fra lufta uten at det er noe høyst ekstraordinært. Her var ikke været spesielt ille heller (i alle fall ikke lest noe om det), jf. Air France.

Russland har nylig gått inn i Syria, her var det mer eller mindre bare russere.

Etterretningsorganisasjoner melder om smell/eksplosjoner, at IS mest trolig står bak og så videre. Tekniske feil utelukkes.

Jeg tror i alle fall på at det var en bombe. Så får folk mene det er konspiratorisk, da.

Og jeg tar gledelig feil i dette. Egypt er uansett på lista over land jeg kommer til å unngå i lang tid fremover.

Jeg har også min mening om hva som skjedde...sier heller ikke noe i det hele tatt om at folk skal få spekulere.
Det jeg kanskje feilet i å si i mitt forige innlegg er at jeg klarer ikke å ta de tabloide media helt seriøst når det kommer til flyhappenings. Men det er vel en helt annen duskusjon......

Kjør på med flere teorier!

De to siste postene viser jo bare hvor mye våre venner i øst og vest ønsker at det er IS som står bak krasjen, begge vil ha motiv for å gå hardere inn i IS-områdene...

De to siste postene viser jo bare hvor mye våre venner i øst og vest ønsker at det er IS som står bak krasjen, begge vil ha motiv for å gå hardere inn i IS-områdene...

vi får håpe politikk ikke kommer foran sannhet i denne etterforskningen, slik som MH17 :angry:

Det synes jeg er en snodig konklusjon. Russland har vist at de ikke ønsker å gå for hardt ut mot IS, og at det viktigste for dem er å støtte opp om Assad-regimet. De sier at de bomber IS, så bomber de opprørsgrupper som kjemper mot Assad, men lar i stor grad IS få drive på.

Status
Not open for further replies.
Back