CityJet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Som med ATRene, så blir det i hvertfall en slags enhetlig flåte ved at de også går for CRJ-900 her som med Cimber.

Når totalt 8 kommer inn, så er jo det i prinsippet en økning i flåten. Foreløpig ingen info om hvor disse skal baseres, men antar det ikke er CPH siden de har Cimber med 12 CRJ900 fra før der?

Ser det også er en opsjon på ytterligere 6 maskiner.

Ser de skriver at maskinene skal være nye fra fabrikken (brand new)
 
Last edited:
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

..og bittelitt trangere enn de som Cimber flyr med nå, de har 88 seter mens de nye får to seter ekstra.
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Kan vi forvente å disse på Norsk innenriks?

Ser for meg at noen av rutene som opereres med 737 kanskje har litt vel mye kapasitet. Tipper 90% av turene mine med SAS er turer hvor jeg har ledig sete ved siden av......
Ikke at jeg ønsker nærkontakt med andre passasjerer.
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Ser ut som de vil variere i hvor de kommr til å sette inn disse flyene ifølge teksten iallefall :
The new aircraft, which each have 90 seats and are painted in SAS colors, will be put into service from March 2016 on routes and at times when there is a need for smaller aircraft.
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Spennende nyheter! Ser ut til at SAS har funnet en langsiktig modell for hva de skal gjøre in-house og hva de skal outsource. I tillegg at slik outsourcing ikke skal gjøre at passasjerene opplever at de flyr med et helt annet flyselskap.

Skal Blue1 fortsatt være et finsk selskap med base i Helsinki? Det virker på meg mer naturlig at fly og personale plasseres andre steder med mindre SAS skal utvide mer i Finland.

Kan vi forvente å disse på Norsk innenriks?

Det ser ut til at de konstruerer hele regionalsegmentet, altså ATR/CRJ, på at de har noen faste ruter, men at det er et overskudd på fly som også brukes fleksibelt over hele rutenettet.
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

JetTime flyr jo ATR innenriks i Norge for SAS så da er det vel like stor sjanse for å fly en CityJet Crj900 en gang i fremtida, mellom TRD, AES, BOO og slike ruter kanskje?
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Kan det være derfor reisen min CPH - BGO med CRJ900 i mars plutselig gikk fra operated by Cimber til undefined?
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Kan vi forvente å disse på Norsk innenriks?

Ser for meg at noen av rutene som opereres med 737 kanskje har litt vel mye kapasitet. Tipper 90% av turene mine med SAS er turer hvor jeg har ledig sete ved siden av......
Ikke at jeg ønsker nærkontakt med andre passasjerer.

JetTime flyr jo ATR innenriks i Norge for SAS så da er det vel like stor sjanse for å fly en CityJet Crj900 en gang i fremtida, mellom TRD, AES, BOO og slike ruter kanskje?

Det kan jo se ut til at det faktisk kan være hold i ryktet om at SAS skulle sette inn CRJ900 på ruten mellom Trondheim og Bergen via Ålesund...
Vi har fått informasjon fra Danmark om at SAS jobber med å sette inn en Bombardier CRJ900 på Værnes-Ålesund-Bergen-ruten i sommerprogrammet 2016.
https://envaspotter.wordpress.com/2...tte-inn-crj900-pa-vaernes-alesund-bergen-s16/
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

For meg som er litt lost på det flytekniske etc.

Har noen en ca passasjerkostnad på 737-6/7/8 kontra CRJ?

Ser for meg at på ruter som Kristiansund - Oslo kunne blitt betjent av CRJ , og kanskje økt frekvensen med 1 daglig avgang (kveld/morgen med 737?).
Også for å fylle på flyene ut i Europa på en mer fornuftig måte.

Tror frekvens og enkelhet kombinert med pris er relativt viktig for kundene for å si det pent. Og det er vel kanskje der SAS nå kan konkurrere mer med Norwegian med denne nye mer fleksible kapasiteten?

Ser ett av problemene til SAS her oppe er at en del tar å kjører til Molde for å fly derifra med DY. Mye av grunnen til dette er at vi mangler den avgangen etter arbeidstid som lar folk rekke flyene videre ut i Europa. (tror jeg ja)
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Iflg kilder så sies det at de skal settes inn på OSL, ARN og HEL.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Iflg kilder så sies det at de skal settes inn på OSL, ARN og HEL.

Ja, ser også irsk media referer til det og ser ut som infoen kommer fra Cityjet selv

http://www.independent.ie/business/...d-launches-cork-to-london-route-31572933.html
Separately, the company also announced that it has been awarded a major contract by Scandinavian Airlines (SAS) to operate a network of regional routes from Helsinki, Oslo and Stockholm.

Ser de også her sier flyene kommer nye fra fabrikken, så antar det da stemmer
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Iflg kilder så sies det at de skal settes inn på OSL, ARN og HEL.

Ja, ser også irsk media referer til det og ser ut som infoen kommer fra Cityjet selv

Står jo også i pressemeldingen da:


CityJet wins major contract to operate SAS regional routes and places order for up to 14 Bombardier CRJ900 aircraft





Irish airline CityJet has been awarded a major wet lease contract by SAS (Scandinavian Airlines) to operate a network of regional routes from Helsinki, Oslo and Stockholm . Commencing in March 2016, CityJet will operate services on behalf of SAS using eight new aircraft, with an option to increase to 14 aircraft in 2017.

CityJet has also announced that it is to acquire eight 90-seat Bombardier CRJ900 regional jets, major components of which are manufactured by Bombardier Aerospace in Belfast. The CRJ900 fleet will be operated exclusively on behalf of SAS, with all aircraft in SAS colours and crewed by CityJet staff.
In addition to the eight aircraft in 2016, the contract has potential to add six further aircraft in 2017, bringing the total aircraft value to over $650m;

"The SAS contract has immense strategic significance for CityJet’s growth and development, strengthening its market position across Europe and facilitating ongoing investment and growth. Securing this contract with SAS is a major vote of confidence in our team and in our expertise, and will help support future business expansion”, Pat Byrne, CityJet ‘s Executive Chairman said at the announcement of the new business win.

“We are looking forward to working with CityJet to further expand our regional route network and thereby strengthen SAS’s offering to frequent travelers. The eight brand new CRJ900s from CityJet will provide us with efficient and flexible production of regional flights that will complement SAS’s production on the larger traffic flows,” says Rickard Gustafson, President and CEO at SAS.

“We welcome CityJet as the newest member to the CRJ family. With its unique operations, CityJet has forged strong business relationships with many of Bombardier’s long-standing customers such as SAS who now look to CityJet’s expertise for their network growth” said Ryan DeBrusk, Vice President, Sales, Europe, Middle East, Africa, Russia & Commonwealth of Independent States for Bombardier. “CityJet brings an impressive amount of knowledge and experience in the wet lease market whereby it will now provide airlines with modern aircraft, crews and maintenance for operation.”

Since becoming independent last year, CityJet has seen continual growth across its network, and will carry over two million passengers this year on its scheduled services, charter services, and a Paris-based wet lease programme for Air France.

The airline has recorded 40% growth on its key route Dublin to London City route in the last six months, as well as strong advance bookings for the new Cork to London City service, which commences today and will see up to eighteen flights a week on the route.

CityJet now employs almost 500 staff, with over 300 based at its headquarters in Swords, County Dublin, and additional crew bases in London and Paris.
 
Re: SAS selger Blue1 til Cityjet og leier inn 8 CRJ-900

Det ser ut til at de konstruerer hele regionalsegmentet, altså ATR/CRJ, på at de har noen faste ruter, men at det er et overskudd på fly som også brukes fleksibelt over hele rutenettet.

Ja, det er vel noe likt KLM modellen. Yield management over hele linjen.
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Dette er jo interessant. Tro om det betyr at Blue 1 flyr 717 frem til CityJet overtar?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

...De vil sandsynligvis blive ansat på irske overenskomster. De otte CRJ900-fly males i SAS-farver, men kommer på irsk register.

Men er dette populært dersom det viser seg å stemme?
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

Lurer på om dette gjelder kun disse som de trenger ekstra, eller om dette inkluderer
også de 200 som allerede er i Blue1 i dag; kan fort bli "interessant" ja..
 
Re: Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1

vel, her er det checkin.dk som gjetter ... Cred?

Kanskje vår insider kan gi litt bedre info etterhvert som det kommer fakta på bordet.
 
Back
Top