Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-09-2015, 14:35   #1
keenpilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 65
Default Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Det ble etterspurt en trip report for turen Jarlsberg-Lofoten-Jarlsberg som jeg fikk noen tips til på forumet, her kommer den for turen nordover i første omgang, at jeg måtte dele den opp tyder vel på at det ble litt langt:



H - min samboer - og jeg planla å fly en Tecnam P2002-jf, 2-seters VLA til Lofoten med noen overnattinger. Egentlig ville vi fly den ene veien, men det var ingen andre fra klubben som ville fly den andre veien. På grunn av spesielt dårlig værmelding for visuell flyging byttet vi over til LN-FTE, en nyere IFR-sertifisert Cessna 172 med G1000 glasscockpit. Greit også å få brukt instrument ratingen noen ganger før den går ut.. Da kunne vi pakke med litt ekstra også, vi skulle jo både pakke for fjelltur med telt-overnatting og innendørs familieferie i Lofoten etterpå. Litt ved og grill tok vi også med, just in case. Med full fuel endte vi ikke langt fra maksvekt, og med tyngdepunktet behagelig langt bak. Ikke lenger nødvendig å takse rundt med stikka i magen, tvert imot for ikke å skrape halen rundt.



Etter nylig tilbakelagte 25 timer IFR på kryss og tvers i Europa med Cessna 210’en, var det deilig å planlegge for små gressbaner og slippe handling, inn- og utpassering på flyplassene etc. Planen var å lande, ut med baggene og finne en deilig teltplass i nærheten. Eventuelt fjelltur hvis været var med oss, noe det ikke var, fjellene i hele Norge sør for Lofoten var stort sett i tåken.

DAG 1 JARLSBERG-HUSODDEN-FOLLDAL

Vinden skulle være mot oss på hele turen, her forbi Drammen med 24 knop mot i 3000 fot.



Første stopp ble for lunsj på Husodden, en gress-stripe nord i Randsfjorden ved Hadeland. Nydelig plass som jeg ikke hadde landet på før. Banen er nærmest på en egen halvøy med tilgang både for sjøfly og med hjul. Vi så ikke stripa før vi rundet trærne nær terskel bane 32 som blokkerte sikten. Det var noen som luftet hundene sine på stripa, men de trakk seg til siden etter et lett gasspådrag for å si ifra at vi var på vei inn. 172’en mangler tute. Banen var litt mer humpete enn Schipol hvor vi var uken før, men mye triveligere! Og ingen ATC som klaget over at vi fløy for sakte. Verre for en Oslofjording var innsektene, de likte tydeligvis flyet som ble omsvermet før vi hadde takset av banen, første kleggbitt kom sekunder etter døråpning. Heldigvis hjalp myggsprayen noe.



Vi spiste ved bordene i solen ved siden av terskel til 32 før vi inspiserte Super Cub sjøflyet som ligger der fast. De er heldige som kan ha flyet i ferskvann og slipper å betale for utbedring korrosjon som vi må i Kilen. Billigere bryggeplass har de nok også, de må ikke kjempe for tilværelsen i samme grad som klubben på Fornebu.

Med fortsatt solid nordavind ble det også avgang fra bane 32, med høyre sving og redusert throttle for noise abatement så fort vi kunne klarere trærne for å unngå å støye for naboen som sannsynligvis har klaget til flyplasseier. Hvem vil vel ha takeoff power over terrassen sin med jevne mellomrom.. En påminnelse om at de tradisjonelle småflymotorene begynner å bli gammeldagse. Men videre oppover dalen måtte det jo klatres og med tungt fly skjer det med full throttle. Motvinden på 20-30 knop i høyden fristet heller ikke til å fly på «economy cruise», det ble i øvre del av green arc på turtelleren hele veien til Folldal, bortsett fra i områdene med turbulens.

Bildet viser Rondane, vi fløy mellom fjellene på grunn av skybasen.



Planen var å stoppe i Folldal fordi det er litt «vilt», man har jo en bushpilot-drøm i seg. Alternativt Tynset eller til nød Røros hvis været ble dårlig nok til at vi ville trenge instrumentinnflyging. Vi fløy stort sett akkurat litt over høyeste terreng i området for å slippe unna den verste turbulensen. Forbi Lillehammer og Ringebu, Gudbrandsdalen til Otta og så over Rondane. Men skydekket tettet seg etter hvert i 6-7000 fot så i Rondane ble det mellom toppene. Interessant flyging synes piloten, H var som vanlig ikke så glad for turbulensen i fjellene og heller ikke happy med nærværet av skyer. Men skydekket var veldig stabilt og med 172’en er det god tid til å navigere og plass i dalen til å snu om nødvendig. Terrengfunksjonen i G1000 er fin for å planlegge beste rute fremover når man flyr lavt og bekrefte at det ikke er «dead ends» senere på ruten.

Fra Rondeslottet kom Folldal raskt på, og med sakte fart, motvind og vertical speed mode -600 fot i minuttet satt på autopiloten rakk vi akkurat ned til 1000 fot AGL innen Folldal. 100 fot mer enn jeg etter hvert har begynt å bruke for dotter i ørene, selv om det med dårlig tid ofte blir -300 og cruise descent i 10+ knop fortere enn cruise speed, spesielt på motvindsdager hvor 20 knop betyr nær 20% reduksjon i ground speed på Cessnaen. Dette var koseflyging. Været hadde nok skremt mange fra å fly på tur og vi hørte bare et helikopter som på pilotens stemme hørtes ut til å vibrere ukomfortabelt på 123.5 på radioen hele dagen. En rask tur innom Norway Control frekvensen rundt Rondane der vi fløy over ubebodd strøk, men så var det landing rett etterpå.

Rundt Folldal/Grimsmoen blåste det ifølge G1000 26 knop fra variabel nordlig retning og med fjellene der ble det naturlig nok en del mer turbulens enn ønskelig for H som hadde oppgaven med å spotte en fin teltplass i området før landing. Vi så et par fine områder og noen holdepunkter vi kunne gå mot. Svingte inn på finale bane 07 ganske høyt, med solid crosswind komponentsom ville minke når vi kom ned i trehøyde. Full flaps og litt slip inn i vinden fikk oss ned greit, med 10 knop ekstra fart for å ha litt margin for gusts fløt vi et stykke inn på banen men med 1000 meter bane var ikke det noe problem. For en kortbanelanding med sakte fart ville vindforholdene vært i overkant av ønsket. H var litt engstelig så det ble ikke noe bilde/video av landingen.



Vi parkerte og tok oss god tid til å få ankret opp flyet før vi gikk i den generelle retningen vi hadde sett oss ut på et grønt område ved en elv i sør. Med overfylte dagstursekker og H med den irriterende rosa campingstolen sin på skulderen. Etter 1 km og 20 minutter kom vi frem til et fantastisk område med flatt og mykt underlag for teltet, sandunderlag for bål rett foran åpningen og godt med falne trær i området vi kunne låne ved fra. H satte opp det for anledningen nyinnkjøpte 2-manns tunnelteltet som faktisk ikke var mindre enn forventet mens jeg fyrte opp litt grillkull som vi stekte lammekoteletter, maiskolber og bakte poteter på. Alt «til perfection» selvsagt og vi kunne ikke hatt det bedre, dit drar jeg gjerne tilbake.

Tidenes beste leirplass, over en bratt skrent ned mot elveleiet og utsikt mot Rondane.



Vi lå på en høyde som så ned på Grimseelva og og mot Rondeslottet, med tilgang på vann fra elva. Vi lå rundt bålet til tidlig natt, begynte å lese henholdsvis «Brobyggerne» og «Dandy» av Jan Guillou, og feriefølelsen seg dypt inn for første gang siden safarituren i Sørafrika for et lite år siden. Følelsen som det forhåpentligvis skal bli mye av det neste året etter to år i utlandet med mye jobb. I bakhodet surrer planen om å kjøpe et bushfly og en utilgjengelig hytte med spesielt fin utsikt og et 400 meters trefritt område for landing, så om noen av dere sannsynligvis ganske få som har lest dette så langt har tips til tomt/hytte/område mottas forslag med takk! Aller helst noe i Sør-Norge, innenfor en drøy times flyging fra Osloområdet.

DAG 2 FOLLDAL – RØRVIK (Nord-Trøndelag)

I løpet av natten kom det noen gode vindkast så jeg vurderte å gå for å sjekke flyet. Begge var lys våkne av dagslyset i halv fem tiden på morgenen etter 3-4 timers søvn, selv uten måkemaset som vi hadde blitt vant til langs Oslofjorden dagene før, men vi sovnet igjen til slutt og våknet ikke før langt utpå formiddagen. Vindkastene var borte, vi var knusk tørre, det nye teltet bestod første testen. Ikke at vi har all verdens å sammenligne med, men som de fleste andre nordmenn innbiller vi oss at vi er litt Lars Monsen. Brødfrokost (argh, hadde glemt eggene i flyet), og mer boklesing rundt bålet. Dessverre skuffet to av hovedpersonene ganske tidlig i boken med å «rømme» ut av historien. Men jeg stoler alltid på Guillou og leste videre. Historien skulle ikke skuffe fremover.

Mobilbatteriet gikk raskt tomt, takket være iOS 8 oppgraderingen som jeg endelig måtte gjøre for å kunne bruke de nyeste appene. Men jeg værmeldingen vi hadde fra før var god nok til planlegging, vi kunne lade litt igjen i flyet før avgang for en oppdatering. Batteripakke står på innkjøpslisten før neste tur. Det mest relevante fra værmeldingen ville være isingshøyde siden IFR var fallback hvis skybasen eller sikten ble for lav. Hvis isingshøyden er lavere enn minste IFR høyde, er det ikke noe poeng å fly IFR med en 172. Når man flyr nordover er ikke det noen garanti, selv på sommeren. Langt utpå ettermiddagen pakket vi ned sakene og ruslet tilbake til flyvemaskinen som hadde overlevd natten veldig greit. 40-kg ankrene hadde gjort jobben greit. Lasting, walk-around etc, en ekstra dotur for H i det nøkkelen skulle vris til start, og så var vi klare for avgang. Eller forresten, H hadde visst mistet fleecejakken. Nøkkel ut, gå tilbake til leirplassen for å sjekke, og vi fant den halvveis. Etter 40 minutter og litt irritasjon kom vi avgårde.

Fortsettes i neste post..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	LN-FTE Lofoten forbi Drammen motvind.jpg
Views:	1661
Size:	90.7 KB
ID:	39471   Click image for larger version

Name:	LN-FTE Lofoten fullt baksete.jpg
Views:	1657
Size:	53.8 KB
ID:	39472   Click image for larger version

Name:	LN-FTE Lofoten baktung.jpg
Views:	1664
Size:	87.1 KB
ID:	39473   Click image for larger version

Name:	Husodden kort finale 32 LN-FTE innsektssplatt.jpg
Views:	1657
Size:	45.7 KB
ID:	39474   Click image for larger version

Name:	LN-FTE Lofoten lavt over Rondeslottet.jpg
Views:	1648
Size:	74.9 KB
ID:	39475  

Click image for larger version

Name:	Folldal telt Aksel med utsikt Rondane.jpg
Views:	898
Size:	90.3 KB
ID:	39476   Click image for larger version

Name:	LN-FTE Lofoten Folldal dagstursekk på overnatting.jpg
Views:	902
Size:	82.3 KB
ID:	39477  
keenpilot is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 15:12   #2
1944vintage
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,779
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Takk for fin TR så langt. - Ser frem til fortsettelsen !
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 15:27   #3
keenpilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 65
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Del 2:

Ved valg av destinasjon for dagen syntes vi at plassene sør i Trøndelag var for kort unna, det var greit ikke å fly 3+ timer siste morgenen når vi skulle møte familien i Svolvær. Dessverre, for mange av de fineste gress-stripene i landet virker å være i Trøndelag. Gaundalen Fjellgård med sin lille stripe eller faktisk et stykke grusvei litt lenger nord, virket åpenbar. Men de ringte og sa at skyene lå helt nedpå, ingen mulighet for å komme ned der. Når selv flyplasseieren sier at forholdene er for dårlige er de definitivt det. Så den sparte vi til turen sørover. Destinasjon ble satt til Brønnøysund, med mulighet for Rørvik hvis det ble for sent.

Få bilder fra denne flyturen indikerer at vi var opptatt med navigasjon og beslutninger underveis. Skyene dekket de nærmeste toppene vi kunne se fra Grimsmoen, så vi satte kurs mot lavere terreng østover mot Røros initielt, og fløy langs Orkla / Orkdal nordvestover forbi Oppdal i søken mot høyere skybase. Flyging i daler med skydekke over toppene på begge sider gjør alt litt mer interessant. Spørsmålet er om man skal fly VFR i marginale forhold nær minima eller IFR nær ising. Dalene var alltid brede nok til å snu med 172’en hvis nødvendig. Vi fulgte nøye med på kabelspennene på kartet, og jeg ble litt skuffet over at det tilsynelatende ikke var noen god hinderdatabase i G1000 som varslet om spenn. Men her kan det også være snakk om innstillinger, så jeg tar et lite forbehold til jeg har søkt gjennom manualen. Skydemon på ipaden i kombinasjon med papirkart fungerte bra. I tillegg er det stor sannsynlighet for å møte fly på motsatt trekk i samme høyde rett under skydekket, de ville tross alt ønske å søke mot samme område – maks klaring til terreng på begge sider, og terreng under. Men det var ingen å høre, andre enn Luftambulansen som vi møtte senere på turen.

Kort finale Rørvik.



Det ble et stykke med pup-up IFR til forholdene ble bedre igjen. Relativt uinteressant flyging med en lang direct på autopilot, et glimt av bakken i ny og ne. I det klokka gikk mot 21 var det IFR-vær på Brønnøysund og den var en halvtime videre, så det ble Rørvik «med fullt lys og alt» som H syntes var stas. På veien ned var det umulig å unngå å se den nydelige hvite bukten rett sørvest for plassen. Lufthavnbetjenten var som vanlig veldig hyggelig, de hadde ikke særlig trafikk og han var enig i valget av sandstranden som teltplass men advarte mot «knotthelvetet» rundt flyplassen.

En trivelig Cessna 15x parkert på Rørvik/Ryum.





20 minutter senere hadde vi funnet enda en perfekt teltplass. Skjønt, det var for godt til å være sant og innen få minutter hadde vi samlet en sverm på circa 1000 knott hver. Kos på liggeunderlaget på stranden ble erstattet med improvisert hijab, veiving, forsiktig pusting for å unngå knott i lungene og aldri stå stille for da samlet de seg i den bare flekken i ansiktet: Øynene. H satte opp teltet for å gi oss et sted å slippe unna knotten så fort som mulig mens jeg laget bål og grillplass. Dagens meny var pølser i lumpe som passet bra for en rask middag i 23-tiden. Maten ble fortært i rask gange rundt omkring i området hver for oss for å holde knotten unna, før vi kunne stupe inn i teltet. Bålet kjøpte oss litt tid, knotten holdt seg unna så lenge vi stod midt i røyken, noe klærne bar preg av de neste dagene. «Jeg tror det brenner her?» sa en dame på vinmonopolet i Svolvær dagen etter.

Utsikt fra teltet i Rørvik, bak myggnettingen



DAG 3 RØRVIK-BRØNNØYSUND-SVOLVÆR

Vi våknet av Widerøes morgenflight, litt støyende med fine pitch men for en hobbypilot går det greit å bo 100 meter fra terskel bane 04. Jeg noterte meg for første gang det som så ut som snurrebass-formede sensorer i nærheten av terskelen, og fikk senere bekreftet fra lufthavnbetjenten at de tilhører SCAT-1 GPS-innflygingssystemet som Widerøe benytter og som for tiden gir dem monopol på kortbanenettet.

Utsikt til Widerøe på kort finale fra teltplassen.



Knotten var borte så det ble en deilig havregrøtfrokost før vi pakket sakene og gikk tilbake til flyplassen for toalettbesøk og tannpuss litt etter planlagt tidsskjema, som gikk fint etter å ha fått bekreftet fra Svolvær at de faktisk ikke stenger før 1345 på lørdager. Hverken AIP eller norskeflyplasser.no er helt oppdatert der, spesielt at AIP er feil uten at det er endret i NOTAM synes jeg er merkelig. Norskeflyplasser.no er selvsagt uansett en unik website, perfekt for en tur som denne og det er klart at det er vanskelig å holde alt oppdatert, når selv ikke Avinor klarer det.



Under preflight inspection var det litt skuffende ikke å få noe fuel fra de fremste dreneringspunktene fra tankene i vingene, altså ganske tomme tanker. Hvis vi ikke kunne fly til Brønnøysund for å refuele ville det bli en lang dag med mye logistikk uten AVGAS på Rørvik. AVGAS virker å være utdøende omkring. Visuell sjekk bekreftet det samme, at tankene så ganske skrapte ut. På forhånd hadde jeg regnet at vi hadde 5 timer og 30 minutter fuel på fulle tanker. Ingen grunn til å peile, den pinnen ville bli ganske tørr så her var det inn i loggboken for å finregne på hvor mye det var flydd. Drøyt 4 timer burde vi ha brukt, så konservativt anslo jeg at vi hadde igjen en drøy time med economy cruise på tankene, noe også G1000 fuel sensor var enig i. Akkurat nok til en halvtime til Brønnøysund og de Part-SERA påkrevde 30 minutter i reserve (tidligere 45 minutter).

Det viser seg at jeg i løpet av mine ca 300 flytimer sjelden har flydd tankene så tomme med behov for veldig nøyaktige fuelberegninger. Jeg har nok flydd ned til like lite før, men ikke tatt av med så lite. Men det eneste som skurret litt var altså at tankene SÅ litt tomme ut. Den observante leser vil selvsagt spørre hvorfor jeg ikke brukte fuelfunksjonen i G1000 som holder nøyaktig regnskap om fuelbeholdningen blir lagt inn når man har fylt. Da lærte jeg det.

«Low Fuel Warning L» gikk av under takeoff roll fra Rørvik, det vil si en drøy halvtime fuel igjen på den tanken. For sikkerhets skyld fløy jeg på en tank av gangen fra da, for alltid å vite at jeg ville kunne bytte tank hvis motoren fusket og ha fuel nok til å returnere. En fordel med kortbanenettet at det er lite trafikk, så AFIS-betjenten sier «Okay» uansett hvilke intensjoner man melder («LN-XXX for straight in approach bane 04»). Bane 04 ser ut til å være gullstandarden i dette området, akkurat som 30 er det for de som flyr fra Kjeller (Kjeller, Rakkestad, Rygge, Vermundsjøen, Femunden), 36 for de som flyr fra Jarlsberg (Torp). Riktignok er det bane 33 på Rakkestad men det er nær nok for Kjellerpilotene som melder 30 uansett uten at det er til plage for noen.

I Brønnøysund gikk det 167 liter på 200-liters tankene, så regnestykket hadde vært riktig og det hadde ikke vært nødvendig å legge på sikkerhetsmarginen. Vi landet med en time economy cruise igjen. Selvbildet opprettholdes dermed videre.

Måltidet av medbragt Brownie på Brønnøysund apron gjorde godt, men den gjorde også at vi ville nærme oss stengetid i Svolvær med den hvileløse motvinden fra lavtrykkssenteret øst for Trøndelag. Luftambulansens relativt store helikopter (beklager at jeg ikke vet hva det er) tok av mens vi spiste. Nok en gang var været trist, med skydekke 1000 fot, lavere i bygene. Så det ble en del flyging i 500 fot over havet rett utenfor småøyene. Ikke optimalt med tanke på å gli til landingsplass, men vi holdt oss så nær vi kunne og dette ville ikke vare lenge. Morsom flyging faktisk, jeg var litt trøtt både av IFR inne i tåka på autopilot og VFR enroute i CAVOK uten å måtte gjøre noen vurderinger. Litt mer som skjer gir litt mer valuta for penga. Nok en gang viser mangelen på bilder at det har vært mer travelt for piloten.



Sandnessjøen AFIS foreslo å bli på frekvensen til vi hadde passert Lurøya der Luftambulansen skulle på oppdrag 30 NM nord. I lav høyde og mellom de bratte småøyene mistet vi forbindelsen med Sandnessjøen AFIS, men fikk etter hvert inn en skurrete Luftambulanse som hadde tatt av rett foran oss. I den dårlige sikten avtalte vi å separere øst/vest av den nærmeste øya og de kom snart frem bak fjelltoppen. Forhåpentligvis gikk det bra med pasienten. På alle øyene med spredte folk oppover kysten må helikopteret være viktig å ha.



Derfra ble været bare bedre og innen vi passerte Bodø hadde vi klatret til 5500 fot som for det meste ville gi oss glidedistanse til land om vi skulle få motortrøbbel før Lofoten. Noe jeg absolutt ikke forventer selv om IO-360’en er på gangtidsforlengelse. Den forrige ble byttet på 3100 istedenfor 2500 timer, da synes verkstedet den hadde gått mye selv om den fortsatt gikk som en klokke. Jeg har ikke flydd så mye langt med 360-motor og skikkelig engine monitor tidligere, her er det enda en ting å følge med på. Ekspertene sier at sylinderhodetemperatur CHT aldri skal over 400 grader og helst ikke over 380 grader. Jeg skal se om jeg får satt på en alarm på det, for etter å ha gått gjennom loggede motordata ser jeg at vi har bikket 400 grader noen ganger på sylinder 3 som alltid er en god del varmere enn de andre. Det er dog normalt at den blir varmere, jeg regner med at det er fordi den er litt langt bak for å få bra luftavkjøling og at den sitter midt i motoren.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	LN-FTE video screenshot Rørvik.jpg
Views:	881
Size:	27.8 KB
ID:	39478   Click image for larger version

Name:	Helgelandskysten grå forhold.jpg
Views:	876
Size:	40.0 KB
ID:	39479   Click image for larger version

Name:	Bilde fra Svolvær Flyplass Helle mot øst LN-FTE.jpg
Views:	61
Size:	24.1 KB
ID:	39480   Click image for larger version

Name:	Inversjon Steigen på vei til Lofoten fra LN-FTE.jpg
Views:	873
Size:	24.6 KB
ID:	39481   Click image for larger version

Name:	LN-FTE parkert Svolvær.jpg
Views:	56
Size:	24.1 KB
ID:	39482  

Click image for larger version

Name:	Rørvik knott.jpg
Views:	880
Size:	73.7 KB
ID:	39483   Click image for larger version

Name:	Rørvik rot utenfor teltet Lofotentur.jpg
Views:	878
Size:	47.7 KB
ID:	39484   Click image for larger version

Name:	Skrova utenfor Svolvær.jpg
Views:	56
Size:	58.9 KB
ID:	39485   Click image for larger version

Name:	En liten Cessna 15x.jpg
Views:	878
Size:	51.7 KB
ID:	39486   Click image for larger version

Name:	Foer Bodoe.jpg
Views:	57
Size:	43.8 KB
ID:	39487  

Click image for larger version

Name:	Kjedelig vaer.jpg
Views:	877
Size:	39.0 KB
ID:	39488   Click image for larger version

Name:	Oyer på vei til Lofoten.jpg
Views:	58
Size:	59.6 KB
ID:	39489   Click image for larger version

Name:	Woderoe lander.jpg
Views:	879
Size:	67.5 KB
ID:	39490   Click image for larger version

Name:	Oppdrett.jpg
Views:	880
Size:	50.4 KB
ID:	39491  
keenpilot is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2015, 15:31   #4
keenpilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 65
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Del 3:



Den eneste småflytrafikken møtte vi nærmere Bodø, et tysk mikrofly på motsatt kurs. Vi descendet til 1000 fot, han klatret til 1800. Radaren på Bodø var et lite halvminutt på etterskudd som radarene normalt er, trafikken passerte over oss mer eller mindre i det vi fikk siste oppdatering om «traffic is 12 o’clock 1 mile». Forbi Bodø var det frem med kameraene igjen i godværet, som vanlig nydelig sikt over skydekket og støvete og fuktig under. I CAVOK var landingen i Svolvær helt grei og vi var travle med å nyde utsikten over de spektakulære fjellene, Svolvær og vårt kommende bosted i Henningsvær. Etter landing så jeg at bakluken hadde åpnet seg men ingenting manglet. Den holdes nok godt inntil så lenge vi er i fart. Den hadde vært litt vanskelig å stenge, så fra da ble den alltid låst. Normalt har jeg hatt den åpen som en alternativ rømningsvei.

Skrova på Svolvær/Helle finale mot nord:



Parkert facing øst.



Det konkluderer turen nordover. Neste skuddår kanskje jeg får skrevet litt om uken i Lofoten og turen sørover igjen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Foer Bodoe.jpg
Views:	866
Size:	43.8 KB
ID:	39492   Click image for larger version

Name:	Bilde fra Svolvær Flyplass Helle mot øst LN-FTE.jpg
Views:	864
Size:	24.1 KB
ID:	39493   Click image for larger version

Name:	Skrova utenfor Svolvær.jpg
Views:	874
Size:	58.9 KB
ID:	39494  
keenpilot is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2015, 00:19   #5
VoiceCom
ScanFlyer Silver
 
VoiceCom's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Oslo, Norway
Posts: 544
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Kjempebra rapport. Bra skrevet og fine bilder. Flere kjente plasser. Artig.
__________________
Flights ahead: Litt smårusk
VoiceCom is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2015, 01:46   #6
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Herlig!
Kjekk lesning, og mange flotte bilder!
Hyggelig å se rapporter fra turer med småfly!
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2015, 12:21   #7
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Rygge
Posts: 1,557
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Veldig god og interessant rapport. Godt skrevet. Må ha vært en fint tur. Gleder meg til returen
RWY 24 is online now   Reply With Quote
Old 05-09-2015, 13:58   #8
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,020
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Bra skrevet! Jeg koste meg på "turen" nordover. Gøy med en småfly rapport. Det må være mange fine små plasser her i landet! ☺
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2015, 11:36   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Fantastisk!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2015, 19:24   #10
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,690
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Takk for fantastisk TR så langt.
__________________
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 15-09-2015, 22:03   #11
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 719
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Skikkelig koselig lesing!

Mer, mer!

(gps-logg?)
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2015, 13:42   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Fantastisk rapport! Mer, mer , mer....
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2015, 13:35   #13
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Veldig, veldig bra! Ser frem til mer!!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2015, 01:17   #14
keenpilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 65
Default Re: Trip report: Cessna 172 G1000 Jarlsberg-Lofoten

Takk for hyggelige tilbakemeldinger
keenpilot is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
LN-AGW, Cessna 172 nødlandet på Sykehusveien ENGM 911 Bilder & foto 8 16-02-2021 06:21
Cessna 172 77W General Aviation og sjøfly 12 31-07-2014 09:17
Vind og cessna 172 Sveinmk General Aviation og sjøfly 14 06-06-2011 01:46
Cessna 172 styrtet i Oppland CK Flyforum 14 01-01-2009 10:52
Cessna 172 c/n Blubird Register- og ATC-Forum 2 01-07-2006 02:31


All times are GMT +2. The time now is 16:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.